2018-10-15, 11:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske det suspekta i protokollet är Thure Nässens egenhändiga slutsats så sent som november 1988 att: ”RÖ ringde från Grand”.

Hur vet han detta?

Här ligger möjligen den stora hunden begravd.
Om TK protokollet eventuellt är äkta, så kan denna obekräftade slutsats vara falsk.
Om RÖ som först inte ens mindes några detaljer från kvällen blivit påverkad av Nässen att uppge den av utredningen önskade adressen för telefonsamtalet.

Ingen har sett honom på Grand under denna tid, och själv minns han ingenting. Jsg tror inte han var i foajén under den tiden, men kan han möjligen ringt från en av telefonkioskerna som stod i korsningen Sveavägen/Tegnérgatan?

I så fall kan TK protokollen vara helt ok, men det falska bestå i att TN styrt RÖ på sitt vanliga sätt.

Finns det andra omständigheter som gör att man kan ifrågasätta protokollens äkthet?

Pia Engström är ett av mordkvällens trovärdigaste vittnen . Hon har varit på "Bröderna Mozart" och tar sig efter föreställningen på sina kryckor söderut till busshållplatsen på Sveavägens västra trottoar. Hon ser tydligt Roger Östlund komma lullande sveavägen norrut på samma trottoar. Han är på plats runt fem minuter när han hinner med att sluddra fram lite samtal med Pia , bomma en ciggarrett och jag punkare med kniv som sparkat på en busskur. Att han skulle hinna med att ringa uppe vid Sveavägen/Tegnergatan till 2321 och sedan göra en båge söderut för att åter komma mot Pia från Kungsgatan funkar inte tidsmässigt och inte heller logiskt.

Teoretisk invändning blir då att RÖ kan ha ringt från en telefonkiosk söder om Busshållplatsen. Men det måste vara nära då han bör var på plats 2323. Istället för att hamna i sekundexercis bör man först peka på var denna telefonkiosk är belägen och hur det kan komma sig att ingen lägger märke till den synnerligen iögonfallande RÖ under de sex minuter han påstås ringa Sigge Cedergren. Hur som helst blir tidsmarginalen hårfin för att hinna ringa till 2321 och sedan vara hos Pia några minuter efteråt.

När det sedan finns gott om vittnesmål att RÖ ringt inne från Grand EFTER 2330 uppkommer tanken att protokollet manipulerats för att RÖ ska placera Christer Pettersson vid Grand när makarna Palme lämnar biografen. RÖ användes också flitigt av åklagarsidan i rättegångarna. Sigge har från början hävdat att han inte är i bostaden vid detta klockslag. Ska också tilläggas att Polisen från början inte trodde det var RÖ på bandet utan SCs brorsa Roger Cedergren. Hade bandet varit kvar hade detta gått att kolla via röstanalys. Men nu visade det sg avmagnetiserat. Kan tyckas märkligt då det gällde ett samtal till en sedan årtionden känd knark och vapenhandlare med bostad dryga hundratalet meter från Grand.
Citera
2018-10-15, 11:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, visst.
Du tar upp ungefär de omständigheter som jag själv tycker måste få en vettig förklaring.

Som jag skrev.

Jag räknar inte in dig i skaran som driver gränslöst hårt mot henne.
Det handlar mer om att vissa saker har en tendens att accelerera ut i det blå och bli sanningar.

Det kanske var lättjefullt och oprofessionellt att skicka hem spanarna strax efter 22, men så funkar det i väldigt många verksamheter, och kanske speciellt en fredagkväll när folk längtar hem.
Kanske var det inte mycket som hände, och hon ville vara snäll och ge dem en fredagskväll med familjen.
Så banalt kan det ha varit.
Den mänskliga faktorn helt enkelt.
Fusk och mygel pågår 24-7 överallt, och hade inte Palme mördats så hade det gått obemärkt förbi precis som vanligt.

Anér och sedan Hylin gick över gränsen när det gäller antydningar om oegentligheter vad gäller hennes inblandning i förfalskningen av TK.

Möjligtvis har någon vrängt till dessa protokoll för att de ska matcha i tid, men det hade bara att göra med att lyckas snärja CP.

Lika troligt är att både Sigge C och Roger Ö hade varit lika okända som ointressanta figurer om det inte vore för CP spåret.

Det intressanta som kan ha någon relevans torde vara att fastställa tidpunkter för Sigges bilresor, och Kjelle Fernbergs avlyssning av radiotrafiken, för han har möjligen hamnat på en kanal som han inte räknat med, och hört något som har med mordet att göra. Knarkspanare, eller några andra.

Min spontana reaktion när dessa ovannämnda herrar, som vi känner väl som desinformatörer, samtidigt är de som aktivt sprider information om just detta, är att jag blir lite misstänksam.

Min tro är att vägen tlll en bättre förståelse av MOP går via identifiering av de WT-män och andra ev övervakare som finns med under hans sista dygn i livet. Den stor blonde som syns på flera ställen med början utanför Rosenbad torsdag kl 1630 är en början.

Ulla Strömbäck-Larssons gubbar i gamla stan borde också gå att identfiera med sina detaljerade signalement. Småfet med liten näsa och 40+ med Glenn Miller look är väl inte urtypen för knarkspanare, snarare för det mina tankar till frilansande SÄPO-män. Fortfarande tror jag övervaknings-PM kan ge en överblick som har möjlighet att leda till identifiering.

En hel del av de WT-iakttagelser som görs runt mordplatsen/Träsket före 2230 mordkvällen tror jag har en naturlig förklaring i att det är just knarkspanare som varit ute och gjort sitt jobb. Att dessa isf inte redovisats av PU tror jag är ett stort misstag. Detta skulle kunnat minska spekulationerna betydligt.
Citera
2018-10-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Pia Engström är ett av mordkvällens trovärdigaste vittnen . Hon har varit på "Bröderna Mozart" och tar sig efter föreställningen på sina kryckor söderut till busshållplatsen på Sveavägens västra trottoar. Hon ser tydligt Roger Östlund komma lullande sveavägen norrut på samma trottoar. Han är på plats runt fem minuter när han hinner med att sluddra fram lite samtal med Pia , bomma en ciggarrett och jag punkare med kniv som sparkat på en busskur. Att han skulle hinna med att ringa uppe vid Sveavägen/Tegnergatan till 2321 och sedan göra en båge söderut för att åter komma mot Pia från Kungsgatan funkar inte tidsmässigt och inte heller logiskt.

Teoretisk invändning blir då att RÖ kan ha ringt från en telefonkiosk söder om Busshållplatsen. Men det måste vara nära då han bör var på plats 2323. Istället för att hamna i sekundexercis bör man först peka på var denna telefonkiosk är belägen och hur det kan komma sig att ingen lägger märke till den synnerligen iögonfallande RÖ under de sex minuter han påstås ringa Sigge Cedergren. Hur som helst blir tidsmarginalen hårfin för att hinna ringa till 2321 och sedan vara hos Pia några minuter efteråt.

När det sedan finns gott om vittnesmål att RÖ ringt inne från Grand EFTER 2330 uppkommer tanken att protokollet manipulerats för att RÖ ska placera Christer Pettersson vid Grand när makarna Palme lämnar biografen. RÖ användes också flitigt av åklagarsidan i rättegångarna. Sigge har från början hävdat att han inte är i bostaden vid detta klockslag. Ska också tilläggas att Polisen från början inte trodde det var RÖ på bandet utan SCs brorsa Roger Cedergren. Hade bandet varit kvar hade detta gått att kolla via röstanalys. Men nu visade det sg avmagnetiserat. Kan tyckas märkligt då det gällde ett samtal till en sedan årtionden känd knark och vapenhandlare med bostad dryga hundratalet meter från Grand.
Märkligt att han kommer gående söderifrån på den västra sidan när han själv säger att han kommit från Sigges port på Tegnérgatan.
Om jag förstått rätt så låg väl busskuren någonstans längs med muren på väg ner mot korvkiosken?
Oavsett om han kom från Grand eller från Sigges port blir det ju fel.
I TR uppger ju Roger att han sprungit mellan hörnen i korsningen innan han gick och ringde, det borde betyda att han var ute och letade telefonautomater. Han säger också att det fanns en på Sigges sida i hörnet som brukade vara trasig.
Om det fanns en telefon söder om busskuren vet jag inte.

Det mesta tyder dock på att han gick in till grandbiografen och ringde någon gång efter 23.30, och om det var då samtalet ägde rum, ja då är TK protokollet uppenbart en förfalskning.
Citera
2018-10-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Finns det något som tyder på det?
Det som får mig att misstänka att Sigge var hemma kl 23 och några minuter därefter är att TK protokollets uppgift om samtalet med Jan Lundberg kl 23 bekräftas av Jan Lundberg själv.
Det nästkommande samtalet med RÖ 23.15 kan ju fortfarande vara manipulerat tidsmässigt, men det ser ju ändå ut som om Sigge återvänt till Oxen vid någon tidpunkt därefter, för att sedan åka hem igen.
Den gången tillsammans med Reine J.
Hur ska man annars tolka det?

Dessutom: Om samtalet verkligen ägt rum, och att det egentligen handlar om det samtal som RÖ bevisligen gjort, eller försökt att göra från biografen efter 23.30, så skulle också Reine J ha varit i lägenheten under tiden, men han verkar inte minnas något mer än samtalet med Kjell Fernberg.
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-15 kl. 13:52.
Citera
2018-10-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
1. Hon försöker -antagligen- dra egna slutsatser baserat på tidigare iakttagelser. Hon har observerat två personer utanför bostaden, som hon kopplar ihop med händelsen.
Intressant med tanke på att hon brukar säga att hon är tränad till observation utan att dra slutsatser
Citera
2018-10-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Min tro är att vägen tlll en bättre förståelse av MOP går via identifiering av de WT-män och andra ev övervakare som finns med under hans sista dygn i livet. Den stor blonde som syns på flera ställen med början utanför Rosenbad torsdag kl 1630 är en början.

Ulla Strömbäck-Larssons gubbar i gamla stan borde också gå att identfiera med sina detaljerade signalement. Småfet med liten näsa och 40+ med Glenn Miller look är väl inte urtypen för knarkspanare, snarare för det mina tankar till frilansande SÄPO-män. Fortfarande tror jag övervaknings-PM kan ge en överblick som har möjlighet att leda till identifiering.

En hel del av de WT-iakttagelser som görs runt mordplatsen/Träsket före 2230 mordkvällen tror jag har en naturlig förklaring i att det är just knarkspanare som varit ute och gjort sitt jobb. Att dessa isf inte redovisats av PU tror jag är ett stort misstag. Detta skulle kunnat minska spekulationerna betydligt.
Kan inte annat än instämma. Som det ser ut nu med alla spekulationer så måste vi få en vettig förklaring.
Kanske är det så att en stor del av alla WT iakttagelser kan ha en legitim förklaring.
Dock inte alla tror jag, men det vore bra om man kunde gallra lite. 32 år senare borde det inte finnas någon anledning att inte göra det.
Citera
2018-10-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man kan tydligt se att det inte funnits någon genuin vilja att lösa fallet eller att gå till botten med vissa saker på några händer. Det har dock hela tiden funnits de som velat annat som blivit fångar i systemet eller helt sonika bortrensade. Jag vet att det är så.

När man ser hur nuvarande PU jobbar och går framåt tycker jag dock att det hörs helt andra tongångar och det var nog oundvikligt. I takt med att de som bundit upp sig pensionerades ut var det oundvikligt. Med 30 år passerade är det naturligtvis ingen lätt uppgift att leda det till åtal men i vilket fall kommer vi nog att få veta tillräckligt förr eller senare.
Jag hoppas att du har rätt här men om man nu så småningom preciserar någon lösning i linje
med vad du tror uppstår frågorna om de förutvarande spaningsledarnas tillkortakommanden.
De blir grannlaga att besvara. Ska man säga att de var en samling idioter? Vilka tillsatte dem i
så fall? Inte törs man väl ändå lägga sig närmare sanningen och säga att de var en samling av
mörkläggare? Hur löser man sådana komplikationer?
Citera
2018-10-15, 16:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Njaaa, WT-observationerna behöver inte förklaras om de inte är relaterade till MOP. Skulle en helt okänd person dyka upp och erkänna mordet och dessutom kunna bevisa sin skuld och ensamma agerande blir WT-personerna synnerligen oinstressanta.

Man blir dock oroad av att WT-observationerna inte ens förefaller ha tagits på allvar. Jag har tidigare utgått ifrån att man mörkade en känd operation som inte behövde allmänhetens insyn, men utan koppling till MOP. Uttalandena de senaste året pekar dock på att de inte alls är utredda.

Jag driver inte någon tes om att det måste vara en person som agerar på eget initiativ. Bristerna i polisutredningen -i synnerhet insatserna den första tiden- utesluter dock inte alls detta.

Det fetade. Precis. HH uppmärksammade Ulla S och Skelleftehamn. Sen blev det fruktansvärt tyst kring WT-männen i 30 år. Ölvebro ville inte ens erkänna att knarkspaningen ägt rum.

30 år efter mordet berättade Dag Andersson att han utredde ett 80-tal WT-iakttagelser. Det var första gången på 30 år någon från PU sagt något sådant.

Borgnäs försökte få Helin/Almblad/Ölvebro att förklara Ulla S, Magnus P och andra WT-uppgifter. Men icke.

Med tanke på att nuvarande förundersökningsledaren Krister Petersson låter lite hoppfull finns det i alla fall en möjlighet att Dag A:s utredning ledde fram till något intressant. KP hänvisar just till ett bra utredningsarbete när han säger att han är optimistisk.
Citera
2018-10-15, 17:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag hoppas att du har rätt här men om man nu så småningom preciserar någon lösning i linje
med vad du tror uppstår frågorna om de förutvarande spaningsledarnas tillkortakommanden.
De blir grannlaga att besvara. Ska man säga att de var en samling idioter? Vilka tillsatte dem i
så fall? Inte törs man väl ändå lägga sig närmare sanningen och säga att de var en samling av
mörkläggare? Hur löser man sådana komplikationer?
Säpo drev fram PKK-spåret och det fanns substans i CP-spåret i.o.m. LPs utpekande. Om PU hittar en grupp som då skulle ha organiserat och utfört mordet så klarar sig ändå tidigare utredare - förutsatt att det inte är alldeles uppenbart att de skyddat gruppen ifråga.
Citera
2018-10-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det fetade. Precis. HH uppmärksammade Ulla S och Skelleftehamn. Sen blev det fruktansvärt tyst kring WT-männen i 30 år. Ölvebro ville inte ens erkänna att knarkspaningen ägt rum.
Borgnäs försökte få Helin/Almblad/Ölvebro att förklara Ulla S, Magnus P och andra WT-uppgifter. Men icke.
Det var ju mycket värre än så. Almblad lade stor kraft på att hitta på mängder av långsökta
förklaringar kring Ullas vittnesmål och att även misskreditera henne på olika vis. T ex genom
att kalla henne bag-lady. Vad skulle det vara annat än mörkläggning?
Citera
2018-10-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Från Facebook:

Sten Flygare
11 tim
Jag frågade hur kan vi veta att det är Skandiamannen som är PU.s huvudspår? Jag själv har dragit den slutsatsen att så varit fallet efter förundersökningsledare Krister Petersons uttalanden, och som då sedan Filter spunnit vidare på och som resulterat i en enorm mediahausse Jag gjorde ett inlägg om den saken och det blev ju en ganska häftig diskussion. Men nu ska jag redovisa en ganska intressant information jag nåtts av. En god vän till mig ringde häromdagen.Det handlade om Palme och han frågade om jag visste något om saken och vi diskuterade det lite grann. Efter vi pratat färdigt om den saken ställer jag frågan . Vad tror du om Skandiamannen? Då svarar han. Det är inte Skandiamannen de jobbar med..... Vaa... är det inte?. Nej, nej det är större än så... Men va fa.. vad är det då?.. De har nystat i Walkie - talkie iaktagelser och där fått någon nys som leder till någon större organisation sannolikt Stay behinde. Men va f.. Jag har trott hela tiden det handlat om Skandiamannen. Nej nej det är inte det......

Vem är då min gode vän. Jaa det som är värt att veta om Palmemordet det har han koll på plus lite till. Jag vet att han har de bästa kontakter rätt in i hjärtat av poilshuset och får den vägen info. Det har även varit omvänt utan att gå närmare in på den saken. Han har delgivit mig information tidigare och det har alltid stämt, så för mig finns det ingen anledning att tvivla på det han berättade.Men däremot sa han kan man inte säga att Skandiamannen är helt ointressant, men det handlar inte om honom som gärningsman.Det är inte PU:s huvudspår.

Sten Flygare är ju inte någon med gott track record men det han postar är nog ganska korrekt mot det han hävdat tidigare men å andra sidan är det ju inte så svårt att deducera utifrån händelseutvecklingen där man pressade DF och sedan gjorde kontroller av personer med bland annat Must. Det gav dem anledning att höra honom igen dvs han konfronterades med de uppgifterna och sedan blev det tyst och PU söker inte en ny CP utan en konspiration som man har en uppfattning om vilka de är men inte rollerna. Det är väl en god gissning att det på något sätt involverar båd DF och Knarkspaningen på något sätt direkt eller indirekt.
Citera
2018-10-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangkakan1977
Hur har det gått med Skandiamannen Stig Engström egentligen? Det var ju ett väldigt pådrag när tidningen Filter publicerade sin teori - nämnde inte ledaren för Palmegruppen att det hela var högintressant?

För oss pålästa syntes hålen i väven genast. Det är en tidningsanka baserat på ihåliga resonemang och kedjor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in