2018-10-14, 11:59
Medlem
Från Facebook:

Sten Flygare
11 tim
Jag frågade hur kan vi veta att det är Skandiamannen som är PU.s huvudspår? Jag själv har dragit den slutsatsen att så varit fallet efter förundersökningsledare Krister Petersons uttalanden, och som då sedan Filter spunnit vidare på och som resulterat i en enorm mediahausse Jag gjorde ett inlägg om den saken och det blev ju en ganska häftig diskussion. Men nu ska jag redovisa en ganska intressant information jag nåtts av. En god vän till mig ringde häromdagen.Det handlade om Palme och han frågade om jag visste något om saken och vi diskuterade det lite grann. Efter vi pratat färdigt om den saken ställer jag frågan . Vad tror du om Skandiamannen? Då svarar han. Det är inte Skandiamannen de jobbar med..... Vaa... är det inte?. Nej, nej det är större än så... Men va fa.. vad är det då?.. De har nystat i Walkie - talkie iaktagelser och där fått någon nys som leder till någon större organisation sannolikt Stay behinde. Men va f.. Jag har trott hela tiden det handlat om Skandiamannen. Nej nej det är inte det......

Vem är då min gode vän. Jaa det som är värt att veta om Palmemordet det har han koll på plus lite till. Jag vet att han har de bästa kontakter rätt in i hjärtat av poilshuset och får den vägen info. Det har även varit omvänt utan att gå närmare in på den saken. Han har delgivit mig information tidigare och det har alltid stämt, så för mig finns det ingen anledning att tvivla på det han berättade.Men däremot sa han kan man inte säga att Skandiamannen är helt ointressant, men det handlar inte om honom som gärningsman.Det är inte PU:s huvudspår.
Citera
2018-10-14, 12:29
Medlem
ieshos avatar
Barbrogrupper var sannolikt närvarande i City och ingick i stay behind. Donald Forsbergs uppgift att de någon eller några timmar efter mordet delade ut flygblad om Palmes död i Kungsträdgården är för bisarr för att vara påhittad. Min tolkning är att Barbro, efter årtionden bland kalla kriget riddare, mycket grovt överskattade hatet mot Palme bland vanligt folk och att idén med flygbladet var att framkalla reaktioner som skulle bekräfta mordets berättigande.

Jag tror att bara några få av knarkspanarna hade anknytning till mordoperationen medan de andra gjorde sitt jobb och lydde order från konspiratörer bland deras chefer. Som jag ser det var mordet planlagt så i detalj, med infiltratörer nära inpå Palme, att de var åtmonstone 50 % säkra på tid och plats en vecka innan.
Citera
2018-10-14, 12:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Från Facebook:

Sten Flygare
11 tim
Jag frågade hur kan vi veta att det är Skandiamannen som är PU.s huvudspår? Jag själv har dragit den slutsatsen att så varit fallet efter förundersökningsledare Krister Petersons uttalanden, och som då sedan Filter spunnit vidare på och som resulterat i en enorm mediahausse Jag gjorde ett inlägg om den saken och det blev ju en ganska häftig diskussion. Men nu ska jag redovisa en ganska intressant information jag nåtts av. En god vän till mig ringde häromdagen.Det handlade om Palme och han frågade om jag visste något om saken och vi diskuterade det lite grann. Efter vi pratat färdigt om den saken ställer jag frågan . Vad tror du om Skandiamannen? Då svarar han. Det är inte Skandiamannen de jobbar med..... Vaa... är det inte?. Nej, nej det är större än så... Men va fa.. vad är det då?.. De har nystat i Walkie - talkie iaktagelser och där fått någon nys som leder till någon större organisation sannolikt Stay behinde. Men va f.. Jag har trott hela tiden det handlat om Skandiamannen. Nej nej det är inte det......

Vem är då min gode vän. Jaa det som är värt att veta om Palmemordet det har han koll på plus lite till. Jag vet att han har de bästa kontakter rätt in i hjärtat av poilshuset och får den vägen info. Det har även varit omvänt utan att gå närmare in på den saken. Han har delgivit mig information tidigare och det har alltid stämt, så för mig finns det ingen anledning att tvivla på det han berättade.Men däremot sa han kan man inte säga att Skandiamannen är helt ointressant, men det handlar inte om honom som gärningsman.Det är inte PU:s huvudspår.

Man kan ju tycka att om det är SE som är GM, borde det ha kommit en reaktion från PU?

Nu har ju både artiklar och bok kommit ut, men det är tyst.
Citera
2018-10-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man kan ju tycka att om det är SE som är GM, borde det ha kommit en reaktion från PU?

Nu har ju både artiklar och bok kommit ut, men det är tyst.

Ja man tycker ju det borde kommit något. Thomas Pettersson på Filter hävdar att PU ej läcker nuförtiden. Men om Flygares påstående är sant så läcker de ju trots allt vissa saker.
Citera
2018-10-14, 13:16
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet mer om detta, har varit uppe i tråden förut.

VÄXJÖ. Håkan Ingerwald, 58, fejkade sin egen kidnappning.

Nu har Palmegruppen kopplats in i ärendet.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet, säger Varg Gyllander, på Rikskrim.

Håkan Ingerwald försvann från villan i Växjö tidigt i måndags morse. Eftersom det fanns blodspår på trappan och frukosten stod kvar på bordet misstänkte familjen direkt att något allvarligt hade hänt.

Hustrun Margret kontaktade Aftonbladet samma kväll och Håkans styvdotter publicerade en desperat efterlysning på internetforumet Flashback där hon bad alla komma med tips om vad som hänt hennes pappa. Samtidigt anmäldes han också försvunnen till polisen.

I 62 timmar pågick den desperata jakten.

Hade tejpade händer
Först i onsdags kväll dök Håkan Ingerwald upp – 14 mil hemifrån. Han saknade skor och ytterkläder och händerna var sammantejpade med silvertejp. Han var svårt medtagen och nerkyld när han bankade på hemma hos familjen Simonsson i Påskallavik.

– Han sa att vi skulle ringa ambulans och att han hade hållit på och frysa ihjäl. Och så sa han att han hade varit kidnappad, säger Anne-Lie Simonsson.

För polisen berättade han hur han förts bort från garageuppfarten av flera gärningsmän. Han hade bundits, försetts med ögonbindel och misshandlats av sina kidnappare.

Men nu har han ändrat sig. Allt var fejk.
I går kväll ringde Håkan Ingerwald till Kronobergspolisen och sa att inget av det han tidigare berättat stämmer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbzVg/fejkade-kidnappning--ska-nu-forhoras-av-palmegruppen

Användaren Utredaren tycktes ha mer utföligare information om fallet. Så kan vara ett förslag att tröska dennes inlägg. Men ingenting tycks ha hänt mer i ärendet offentligt.
Citera
2018-10-14, 13:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ja man tycker ju det borde kommit något. Thomas Pettersson på Filter hävdar att PU ej läcker nuförtiden. Men om Flygares påstående är sant så läcker de ju trots allt vissa saker.
Den enda slutsatsen som går att dra av det här är att PU äntligen vet vem som mördade Olof Palme. Måste vara en skön känsla.
Citera
2018-10-14, 14:16
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Den enda slutsatsen som går att dra av det här är att PU äntligen vet vem som mördade Olof Palme. Måste vara en skön känsla.

Det är väl med Palmeutredningen som med jultomten.
Man skapar stora kvällstidningsrubriker en gång om året
men kommer annars mest med mjuka paket som man fått
ändå för att hålla värmen. De få hårda paketen
innehåller så opedagogiska leksaker att leken
spretar i alla riktningar utan att leda någon vart.
Citera
2018-10-14, 14:19
Medlem
Pangkakan1977s avatar
Hur har det gått med Skandiamannen Stig Engström egentligen? Det var ju ett väldigt pådrag när tidningen Filter publicerade sin teori - nämnde inte ledaren för Palmegruppen att det hela var högintressant?
Citera
2018-10-14, 14:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det är väl med Palmeutredningen som med jultomten.
Man skapar stora kvällstidningsrubriker en gång om året
men kommer annars mest med mjuka paket som man fått
ändå för att hålla värmen. De få hårda paketen
innehåller så opedagogiska leksaker att leken
spretar i alla riktningar utan att leda någon vart.
Du menar att de inte har nån'ting, att det hela bara är en bluff? vad skulle det tjäna till? en form för underhållning, för barnen?
Senast redigerad av 299792458 2018-10-14 kl. 14:54.
Citera
2018-10-14, 14:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att det kommer fram uppgifter i tråden som kan vara intressanta är i sin ordning. De som skyndar sig att avfärda nya uppgifter har en agenda.

Uppgifterna om Agne Klering och hans kompanjon Gunnar Busk stämmer ganska bra med vad Busks son Magnus "Mackan" Busk berättade på 90-talet, att de båda smugglade persiska mattor från Mellanöstern. Enligt en intervju som Ebbe C gjorde med Irans f.d. president Benisaddr så smugglades mattor, antikviteteter och narkotika från Iran via Europa i utbyte mot vapen, bl.a. från Bofors. Uppgifterna borde inte avfärdas lättvindigt. Ingrid Klering hade inflytande över makarna Palmes biobesök.

Uppgifterna om narkotikaspanarna är också intressanta. Trots att vi inte vet i vilken mån de var inblandade i mordet. Nu vet vi inte om det var Marianne Eklund som Sigge såg på Apelbergsgatan ungefär vid tiden för mordet, men Sigge berättade att han uppfattattade de fyra som poliser med wt och att de granskade honom och den gamla Saaben som poliser brukade göra. Utan tecken på stress eller upphetsning.

IKs, MEs och t.ex. DKs integritetsproblem är jämförbara och några agendor för inte tråden vidare.

Margareta Eklund jobbade med knarkspaningen under mordkvällen och var med i PU från dagen från och med första mars. Därmed har hennes aktiviteter med direkt inverkan på MOP/PU.
Det kan knappast sägas om att Agne Klerings eventuella mattaffärer har samma relevans på MOP. Ditt trams om att andra har agendor bör du applicera på dig själv. Alla som är verksamma i näringslivet är i din värld misstänkta för inblandning i MOP.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-10-14 kl. 15:16.
Citera
2018-10-14, 15:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Margareta Eklund jobbade med knarkspaningen under mordkvällen och var med i PU från dagen från och med första mars. Därmed har hennes aktiviteter med direkt inverkan på MOP/PU.
Det kan knappast sägas om att Agne Klerings eventuella mattaffärer har samma relevans på MOP. Ditt trams om att andra har agendor bör du applicera på dig själv. Alla som är verksamma i näringslivet är i din värld misstänkta för inblandning i MOP.

Vilken titel hade ME vid den tiden? Inspektör?
Citera
2018-10-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangkakan1977
Hur har det gått med Skandiamannen Stig Engström egentligen? Det var ju ett väldigt pådrag när tidningen Filter publicerade sin teori - nämnde inte ledaren för Palmegruppen att det hela var högintressant?

Pettersson och Göransson har kört sin turné i medierna i samband med artikeln och sedan utgivningen av boken. Inget har hittills framkommit som på något sätt bevisar Stig Engströms skuld men de vidhåller att han är skyldig.

Deras märkliga argumentation i bevisfrågan, när det ifrågasätts att dom pekar ut honom som skyldig, är i huvudsak att man avförde Engström på felaktiga grunder och att det var två misstag som gjordes.
För det första att man drog slutsatsen att Leif Ljungqvist den sk Chevamannen sett SE vid mordplatsen och att han faktiskt var där trots att ingen annan vittnat om att de sett honom. Det var troligen ett annat vittne Ljungqvist hade sett.
För det andra var det att vittnet Yvonne Nieminen, som när hon fick se ett foto på SE, sa att det inte stämde för den springande mannen på David Bagares gata hade inte haft en tjock rock som SE hade på fotot utan en tunnare rock som fladdrade. Den kvällen hade dock SE haft en tunnare rock än på fotot som visades.

Om det nu verkligen var det som gjorde att han avfördes så var det ju givetvis felaktigt men det är här det blir konstigt. Pettersson och Göransson hävdar alltså att om man fortsatt sin utredning av Engström så hade man utan tvekan funnit bevis för att han var skyldig, alltså är han enligt dem skyldig.

Frågan blir då om Pettersson och Göransson sitter på information som de inte kan offentliggöra med hänsyn tíll utredningen vilket Göransson har antytt flera gånger. Annars har de helt enkelt inget konkret som bevisar hans skuld.
Senast redigerad av cherryfive 2018-10-14 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in