2018-10-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag försöker förstå Lisbeth Palmes vittnesmål på mordnatten, men det går inte särskilt bra.

Frågor

1: Såg LP en eller två gärningsmän?

2: Varför fick LP så stort förtroende för Åke Rimborn?

3:Hur kunde både Åke Rimborn och Lars Christiansson förhöra LP på mordnatten utan att märka varandra och utan att kommunicera med varandra?

4: Hur kunde Hans Holmer ändra rikslarmet till en person utan att ha pratat med LP eller Åke Rimborn.
Var Hans Holmer synsk?

Citat LP: De som gjorde det här var de personer som jag såg i gamla stan.

https://www.youtube.com/watch?v=kM4rfT6E5So

1. Hon försöker -antagligen- dra egna slutsatser baserat på tidigare iakttagelser. Hon har observerat två personer utanför bostaden, som hon kopplar ihop med händelsen.

2. I en traumatisk situation är det helt naturligt att känna en stark koppling till en person som upplevs som hjälpande.
Citera
2018-10-13, 03:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
1. Hon försöker -antagligen- dra egna slutsatser baserat på tidigare iakttagelser. Hon har observerat två personer utanför bostaden, som hon kopplar ihop med händelsen.

2. I en traumatisk situation är det helt naturligt att känna en stark koppling till en person som upplevs som hjälpande.
Ja, fast hon såg ingen gärningsman eftersom mordet skedde bakom hennes rygg. Hon såg när OP började falla och satte sig bredvid honom och tittade först därefter upp, men inte för att titta efter gm utan för att söka hjälp. Hon såg ingen som hon just då misstänkte för mordet. Allt enligt förhören.
Senast redigerad av iesho 2018-10-13 kl. 03:34.
Citera
2018-10-13, 04:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Utförligt inlägg som vanligt!

Att GM sköt två skott utan större missar (håller helt med), innebär för min del att GM har vana att skjuta med vapen. Det är heller inte så att folk i allmänhet har någon som helst vana att skjuta revolver.

En oplanerad gärning behöver dock innebära ett handlande i affekt, typ missbrukaren som har ihjäl sambon och sen ringer polisen. Kanske har vi att göra med en person ungefär som dig eller mig; sansad, utan missbruk och/eller begåvningshandikapp, dock med skillnaden att dom vanliga spärrarna saknas?
En person som är bekant med området och saknar nära relationer som skulle fatta misstanke?
Vi verkar ha lätt att tänka oss "iskalla mördare" på uppdrag av någon organisation, men dessa människotyper existerar ju som individer också.

Vill därför inte utesluta personer som exempelvis Christer A eller liknande. Förresten, när det gäller C.A så var anledningen till att man släppte spåret inte att man saknade intresse, utan att man inte kom längre: Han svarade ju "nej" och efter alla år som gått fanns inget mer att göra.

Ett sådant grundantaganden blir nog en begränsning för dig.

Självklart kan ingenting uteslutas eftersom ingen vet vem som.är skyldig.

Dock kan man arbeta med sannolikheter.

Visst går det att lansera den inte alltför vanliga personlighetstyp du beskriver och bli trodd.

Men för min del berättar mördarens MO en annan rätt tydlig historia, nämligen den om den förberedde och kylige mördaren.

Varför det undrar vän av ordning?

1. Inom.loppet av ca 1 minut välja den minst dåliga mordplatsen utifrån givna förutsättningar.

2. Det lugna inväntandet av rätt tillfälle.

3. Angreppet bakifrån när offret är helt oförberett.

4. Det skickliga direkt dödande skottet. Tyder på kunskap.

5. Sinnesnärvaron att genast dölja vapnet. Säkrar och hölstrar vapnet.

6. Den lugna kontrollen av resultatet.

7. Den initialt lugna flykten.

8..Förmågan att inte avslöja något för någon i många år (oklart hur många eftersom vi inte vet om han lever).

9. Användandet av ett vapen som inte kan spåras.

10. Den mörka klädseln.

No man's an Island som John Donne uttryckte saken. Givetvis fanns även GM i ett socialt sammanhang som alla andra. Ett sådant tigande/döljande är en övermänsklig prestation. Orealistiskt.

Sannolikheten för den ensamme är utifrån MO lägre än sannolikheten för den anlitade. Menar jag.

Och - Den politiska kontexten vid tidpunkten talar inte för en konspiration. Den skriker.
Senast redigerad av Basfakta 2018-10-13 kl. 04:35.
Citera
2018-10-13, 07:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag läste breven du fick från PU daterad 2018-05-15 och 2018-10-10 Kanske kan jag hjälpa dig? Vittnet AE anmälde sitt vittnesmål och vad han sett under kvällen till polisen nästföljande dag 1986-03-01 Det dröjde dock ett par år innan PU hörde av sig för att följa upp hans vittnesmål. Vad är det du vill veta?

Självklart hade jag velat läsa vad de uppgett. Det förstod jag ju direkt att det inte är möjligt.

Men, det egentliga syftet är, att som del i ett större projekt få information om hur många, och vilka, som fanns i närheten av mordplatsen när mordet ägde rum.

Då polisen svarar så här som de gör, blir det en bekräftelse på att dessa 2 var där.

Det finns foton på fler okända, för oss, personer vid mordplatsen, tagna tidigt efter mordet.
Citera
2018-10-13, 07:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja det har jag, men det var väl inte därför PeoFallmo skrev till PU. Jag tror PeoFallmo ville läsa dereas vittnesmål. Det är därför jag frågar honom, vad det är han vill veta? Kanske jag kan svara?

På väg till Sveavägen korsade AE och hans kompis Regeringsgatan ....

Ok. Berätta det då. Faktabaserat med källa. Annars är det ingen idé.
Citera
2018-10-13, 08:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Självklart kan ingenting uteslutas eftersom ingen vet vem som.är skyldig.

Dock kan man arbeta med sannolikheter.

Visst går det att lansera den inte alltför vanliga personlighetstyp du beskriver och bli trodd.

Men för min del berättar mördarens MO en annan rätt tydlig historia, nämligen den om den förberedde och kylige mördaren.

Varför det undrar vän av ordning?

1. Inom.loppet av ca 1 minut välja den minst dåliga mordplatsen utifrån givna förutsättningar.

2. Det lugna inväntandet av rätt tillfälle.

3. Angreppet bakifrån när offret är helt oförberett.

4. Det skickliga direkt dödande skottet. Tyder på kunskap.

5. Sinnesnärvaron att genast dölja vapnet. Säkrar och hölstrar vapnet.

6. Den lugna kontrollen av resultatet.

7. Den initialt lugna flykten.

8..Förmågan att inte avslöja något för någon i många år (oklart hur många eftersom vi inte vet om han lever).

9. Användandet av ett vapen som inte kan spåras.

10. Den mörka klädseln.

No man's an Island som John Donne uttryckte saken. Givetvis fanns även GM i ett socialt sammanhang som alla andra. Ett sådant tigande/döljande är en övermänsklig prestation. Orealistiskt.

Sannolikheten för den ensamme är utifrån MO lägre än sannolikheten för den anlitade. Menar jag.

Och - Den politiska kontexten vid tidpunkten talar inte för en konspiration. Den skriker.

Angående den politiska kontexten så beskriver Theutenberg hur
han under hösten 85 noterar att samtalen om den vita zonen
verkar underlättas av Gorbatjovs styre. Mot detta står att
Andropov varit den mest aggressive sovjetledaren sedan Stalin.
80-talet präglades av operation Ryan (från maj 81) och Gorbatjov
hade inte hunnit att påtagligt ändra kontexten för MOP.
Citera
2018-10-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nej, han ser ut att vara närmare tjugo än trettio. Det är nog inte "Almsäter" även om namnet är snarlikt.

Ingen Helmsäter är känd i PU enligt PeoFallmo.
Citera
2018-10-13, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, fast hon såg ingen gärningsman eftersom mordet skedde bakom hennes rygg. Hon såg när OP började falla och satte sig bredvid honom och tittade först därefter upp, men inte för att titta efter gm utan för att söka hjälp. Hon såg ingen som hon just då misstänkte för mordet. Allt enligt förhören.

Förstår inte din kommentar; det är väl allmänt känt att LP inte såg gärningsmannen (såvida hon inte är en del i en mörkläggning)?
Att hon sedan i samtal med Rimborn ändå försöker koppla ihop överfallet/mordet till en annan för henne märklig och kanske oroande händelse är ganska rimligt.
Hon är i situationen chockad och säkert inte helt stringent i sin tanke.
Citera
2018-10-13, 08:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Undrar när hon fattade att det var mördaren hon såg? Det lilla hon såg av hans ansikte "en intensivt stirrande blick, ha smala, tunna läppar och ljus, platt överläpp, ha rak panna med raka ögonbryn, samt ha ett ett rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt, något framskjutet hakparti och markerade kindsidor." tycker jag är viktigt.

kallä sida 15: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view
Citera
2018-10-13, 09:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ok. Berätta det då. Faktabaserat med källa. Annars är det ingen idé.
För det första, anledningen till att jag följde upp det här, var att jag tänkte de kanske kom gående norrifrån mot mordplatsen. Jag satt redo med frågor om AB:s bankomatvänner, IM:s norrutgående gäng, NF, SE m.m För det andra, all min utredning är faktabaserat med källor.
Citera
2018-10-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ja det har jag, men det var väl inte därför PeoFallmo skrev till PU. Jag tror PeoFallmo ville läsa dereas vittnesmål. Det är därför jag frågar honom, vad det är han vill veta? Kanske jag kan svara?

Sitter du på "hemligheter", som du inte vill dela med dig av? Då har du inte förstått idén med denna tråd.
Citera
2018-10-13, 09:55
Medlem
Både Åke Rimborn och Lars Christiansson förhörde LP på Sabbatsberg , Rimborn verkar vara den som pratat mest med LP.

Åke Rimborn och en kollega utformade rikslarmet strax efter kl 02.
Rikslarmet utformas på Rimborns uppgifter.

Man vet inte vem Lars Christiansson rapporterar till under mordnatten och man vet till stora delar inte vad han gör på mordnatten.
Lars Christiansson var näst högsta befäl på mordnatten det var bara Gösta S som rankades högre.

Den 24 mars begär chefen för ordningspolisen att Lars Christiansson ska skriva ett pm, den kommer med i förundersökningen mot CP.
Till och med Hans Ölvebro regerade på att promemorian var skriven över tre veckor efter mordnatten
Kan Christiansson tillhört Stay behind?

Under de sista 4 minuter på klippet går man igenom Christianssons pm.

https://www.youtube.com/watch?v=kM4rfT6E5So
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in