Citat:
Ursprungligen postat av
Andran
Utförligt inlägg som vanligt!
Att GM sköt två skott utan större missar (håller helt med), innebär för min del att GM har vana att skjuta med vapen. Det är heller inte så att folk i allmänhet har någon som helst vana att skjuta revolver.
En oplanerad gärning behöver dock innebära ett handlande i affekt, typ missbrukaren som har ihjäl sambon och sen ringer polisen. Kanske har vi att göra med en person ungefär som dig eller mig; sansad, utan missbruk och/eller begåvningshandikapp, dock med skillnaden att dom vanliga spärrarna saknas?
En person som är bekant med området och saknar nära relationer som skulle fatta misstanke?
Vi verkar ha lätt att tänka oss "iskalla mördare" på uppdrag av någon organisation, men dessa människotyper existerar ju som individer också.
Vill därför inte utesluta personer som exempelvis Christer A eller liknande. Förresten, när det gäller C.A så var anledningen till att man släppte spåret inte att man saknade intresse, utan att man inte kom längre: Han svarade ju "nej" och efter alla år som gått fanns inget mer att göra.
Ett sådant grundantaganden blir nog en begränsning för dig.
Självklart kan ingenting uteslutas eftersom ingen vet vem som.är skyldig.
Dock kan man arbeta med sannolikheter.
Visst går det att lansera den inte alltför vanliga personlighetstyp du beskriver och bli trodd.
Men för min del berättar mördarens MO en annan rätt tydlig historia, nämligen den om den förberedde och kylige mördaren.
Varför det undrar vän av ordning?
1. Inom.loppet av ca 1 minut välja den minst dåliga mordplatsen utifrån givna förutsättningar.
2. Det lugna inväntandet av rätt tillfälle.
3. Angreppet bakifrån när offret är helt oförberett.
4. Det skickliga direkt dödande skottet. Tyder på kunskap.
5. Sinnesnärvaron att genast dölja vapnet. Säkrar och hölstrar vapnet.
6. Den lugna kontrollen av resultatet.
7. Den initialt lugna flykten.
8..Förmågan att inte avslöja något för någon i många år (oklart hur många eftersom vi inte vet om han lever).
9. Användandet av ett vapen som inte kan spåras.
10. Den mörka klädseln.
No man's an Island som John Donne uttryckte saken. Givetvis fanns även GM i ett socialt sammanhang som alla andra. Ett sådant tigande/döljande är en övermänsklig prestation. Orealistiskt.
Sannolikheten för den ensamme är utifrån MO lägre än sannolikheten för den anlitade. Menar jag.
Och - Den politiska kontexten vid tidpunkten talar inte för en konspiration. Den skriker.