2018-10-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Som sagt, det finns inte en chans i helvetet att motståndarna inte gjorde allt för att få stopp på Gretzky. Att tro nåt annat är infantilt.
Ja, att lyssna på de som spelat mot honom vore ju korkat. De som sitter på läktaren vet alltid bäst.
Citera
2018-10-14, 13:55
Medlem
Själv tror Gretzky att han skulle fått det svårare i dagens hockey därför att den är så mycket mer uppstyrd och att bara spela på som kreativitet inte belönats på samma sätt. Ligger någonting i det, även om kreativa spelare idag tillför väldigt mycket.

"I don't know if a guy like [Hall of Fame defenceman] Paul Coffey or myself … could play in this era, because our creativity would have just naturally taken over, and now the game is so systematic," Gretzky told the CBC's Peter Mansbridge in an interview airing Tuesday night on The National.
Citera
2018-10-14, 15:03
Medlem
Och för att återknyta till lagens vilka att vinna matcher. Självklart vill man vinna alla matcher, men på 82 matcher under grundserien så är man inte lika fokuserad och inte beredd att offra en hörntand varje gång.

Tror man att Toronto kommer att vara lika laddade mot Anaheim som mot Montreal? Detroit mot Colorado under Claude Lemieux-tiden? Slutspel är givetvis en helt annan sak, men nu har frågan gällt hela säsonger..

Väljer man att rejålt slasha eller våldsamt tackla Gretzky och därmed kunna bli ligans mest hatade spelare en match i serielunken? Nej, det gjorde inte många...
Citera
2018-10-15, 03:23
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Ja, att lyssna på de som spelat mot honom vore ju korkat. De som sitter på läktaren vet alltid bäst.
Länka gärna citat från spelare som mött honom som sagt att dom tog det lugnt när dom mötte Oilers på 80-talet.
Citat:
Själv tror Gretzky att han skulle fått det svårare i dagens hockey.
Självklart säger han det. Han måste ju sälja in dagens NHL, och vilket bättre sätt finns det än att säga att han själv, den bästa spelaren genom tiderna, skulle fått det svårare nu?

Citat:
Och för att återknyta till lagens vilka att vinna matcher. Självklart vill man vinna alla matcher, men på 82 matcher under grundserien så är man inte lika fokuserad och inte beredd att offra en hörntand varje gång.

Tror man att Toronto kommer att vara lika laddade mot Anaheim som mot Montreal? Detroit mot Colorado under Claude Lemieux-tiden? Slutspel är givetvis en helt annan sak, men nu har frågan gällt hela säsonger..

Väljer man att rejålt slasha eller våldsamt tackla Gretzky och därmed kunna bli ligans mest hatade spelare en match i serielunken? Nej, det gjorde inte många...
Fattar inte hur din logik fungerar. Oilers var under hela Gretzkys tid där ett topplag som dessutom var regerande mäster under större delen av årtiondet. Om du inte tror att varje lag gav så nära 100% som dom kunde mot regerande mästarna så tror du fel. Så är det bara. Dessutom finns det inte i en professionell idrottares huvud att medvetet hålla tillbaka mot ett visst motstånd. Och varför skulle den som skadade Gretzky bli ligans mest hatade spelare? Alla andra lag skulle varit jävligt nöjda att slippa möta Gretzky kan jag våga påstå.

Du har helt enkelt fel och din logik är totalt jävla urspårad.
Citera
2018-10-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Fattar inte hur din logik fungerar. Oilers var under hela Gretzkys tid där ett topplag som dessutom var regerande mäster under större delen av årtiondet. Om du inte tror att varje lag gav så nära 100% som dom kunde mot regerande mästarna så tror du fel. Så är det bara. Dessutom finns det inte i en professionell idrottares huvud att medvetet hålla tillbaka mot ett visst motstånd. Och varför skulle den som skadade Gretzky bli ligans mest hatade spelare? Alla andra lag skulle varit jävligt nöjda att slippa möta Gretzky kan jag våga påstå.

Du har helt enkelt fel och din logik är totalt jävla urspårad.
Av ditt resonemang förstår jag att du själv inte spelat, utan bygger dina analyser från sidan.

Men, om du tror att en spelare från Detroit var lika laddat på att möta Tampa 1996-2003 som mot Colorado då är det ingen mening att diskutera. I en drömvärld skulle varje spelare lägga lika mycket energi i varje match, men det orkar man inte i realiteten.

Du har heller aldrig läst/hörd uttalanden som "vi var inte där", "vi satt kvar i bussen" eller liknande. För det händer ju aldrig.
Citera
2018-10-15, 14:56
Medlem
Bartman777s avatar
Gretzky var på inget sätt "helig" på isen när han var aktiv. Klart spelare försökte ge sig på honom.

Läste det i någon artikel också, att man inte fick röra honom bara är en myt.

Låter folk Crosby vara ifred? Nej, och då har det fysiska i hockeyn blivit mycket mesigare jämfört med 80-talet. Så att spelarna då skulle låta bli att försöka vara på Gretzky är felaktigt.
Citera
2018-10-15, 15:26
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Av ditt resonemang förstår jag att du själv inte spelat, utan bygger dina analyser från sidan.

Men, om du tror att en spelare från Detroit var lika laddat på att möta Tampa 1996-2003 som mot Colorado då är det ingen mening att diskutera. I en drömvärld skulle varje spelare lägga lika mycket energi i varje match, men det orkar man inte i realiteten.

Du har heller aldrig läst/hörd uttalanden som "vi var inte där", "vi satt kvar i bussen" eller liknande. För det händer ju aldrig.
Jag har spelat hockey, inte för att jag förstår vad det har med saken att göra. Din liknelse med Detroit, Tampa Bay och Colorado håller inte heller, med tanke på vad jag skrev i förra inlägget. Oilers hade det bästa laget med dom bästa spelarna och var regerande mästare större delen av 80-talet. Att lag inte skulle göra sitt bästa mot Oilers är helt absurt att tro.
Citera
2018-10-15, 16:08
Medlem
swebarbs avatar
Alltså det Gretzky gjorde på isen var han nästan ensam om.

Redan som sexåring spelade med barn i tioårsåldern.

Fanns ingen spelare som kunde läsa av isen på det sättet han gjorde, han kunde exakt läsa av var hans lagkamrater skulle vara och leverera pucken exakt dit, han hade en sån intensiv förståelse på isen redan som ung att han kunde göra det mest svåraste med lätthet så bra var han.

Han skulle göra sina egna mål genom att känna när försvaret och målvakten var som mest utsatta.....

Gretzky var mycket skicklig med klubban och kunde placera pucken i stället där han ville exakt mer eller mindre.

Gretzky var en sensationell lagspelare som tog fram det bästa i sina lagkamrater.

Han var också aldrig nöjd...

Han kan ha gjort 51 mål i sin första NHL-säsong, men det var inte tillräckligt. Han gjorde 55 på nästa år.

Sedan gjorde han 92 mål i sin tredje NHL-säsong.

Ingen annan spelare i nordamerikanska professionella sporten har vunnit så många MVP-priser.

Jag tycker det räcker såhär, det kommer aldrig komma en spelare i närheten av det han gjorde på din tid, inte en chans aldrig någonsin.
Senast redigerad av swebarb 2018-10-15 kl. 16:13.
Citera
2018-10-15, 17:05
Medlem
Faukess avatar
Om man ska kolla rent poängmässigt, tar man bort alla Gretzkys mål han gjort i NHL så har han fortfarande mer poäng än 2:än på listan, Jagr. Vilket i mina ögon gör Gretzky till en helt fenomenal spelfödelare och lagspelare.
Alltså, att göra 1963 assist under sin karriär...
Det säger något om blick för spelet.

Som 10-11 åring gjorde han 517 poäng på 85 matcher. 6 p/match i snitt.

Jag förstår att spelare i NHL kunde ta det lugnt med Gretzky. Har man Semenko och McSorley att stå till svars inför så är det inte många som vill trycka till Gretzky.
McSorley crosscheckade en spelare i bröstet när han låg ner på isen. Han hade spelat för hårt mot Gretzky. McSorley fick 2 matchers avstängning men, enligt honom själv: "Så går det när man tar sig friheter med Gretzky".

Det är jobbigt att skriva långt på telefonen, men kort sagt. Det är ingen tvekan om att Gretzky är nummer 1. Man kan inte jämföra eror med varandra för att utreda vem som är bäst, det går bara inte. Skillnaderna är för stora. Det gäller allt, inte bara hockey.
Inte så superrolig att kolla på, men helt klart bäst genom tiderna.
Citera
2018-11-10, 23:46
Bannlyst
Han är ju helt klart en av de bästa någonsin! Går ju inte att jämföra med dagens spelare då det är en helt annan hockey nu mot då.
Citera
2018-11-11, 01:31
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Yes finns trådar ,men de flesta (alla är årtalet gamla)
nu när wc spelas så kollar jag in lite gamla youtube klipp om The great one
Funderar, var han så jävla bra,då menar jag internationellt
in The states var han ju gud men kolla in klippen om the greatest va fan gjorde han med nån som gör med en banan med hockeyklubban idag
Jag påstar han va bra ,, men på sin tid fanns inte många att jämföra med
ELLER?

Hade Gretzky haft dagens klubbor och material så hade han varit bland de största även nu om han vuxit upp i modern tid. Dock är konkurrensen hårdare nu där NHL dammsuger talanger över hela världen till draften. Vilket inte riktigt var på lika sätt för ~30år sedan.

Men till materialet: Ta tex en gammal träklubba, där hade du en handfull slagskott innan den blev märkbart sämre medans dagens komposit funkar lika gång på gång tills ja den går sönder.
Senast redigerad av HenkeEdge 2018-11-11 kl. 01:35.
Citera
2018-11-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macca34
Wayne hade varit lika överlägsen idag som på 80 talet. Ingen spelare har kommit i närheten av hans spelsinne. Han rörde sig fenomenalt bra. Han var en grym skytt han kunde lätt placera sina skott där han ville sätta dem. Hans passningar var helt gudomliga. Kolla in honom när han stod bakom motståndarnas mål....ingen vågade röra honom för han var så otrolig skicklig på att hitta sina medspelare.

Lite ridning på legenden om Gretzky, kanske.

Nåväl, min bild; Gretzky hade som främsta flrmåga att knyta ihop ett lag, och i ge trygghet, trivdamhet. Det ska inte underskattas, när alla spelare i laget utvecklades så enormt.

Gretzky spelade på en tid då det i inte tränades lit det görs idag, förmiddagsträningar fanns knappt. Det klämdes väl ner lite öl, drinkar och röktrs en del ciggaretter. Det kan ni glömma idag.. lättare få att vänfa bort spelare på de tiden, om man är en av få som har edgework i ligan ( vilket 99 var mästare på, som PK Subban).

Gretzky hade en fenomenal återhämtningsförmåga, och tilläts so firwars spela runt 30 min/match. Dvs nära dubbla bytrn, Vilket jag anser förklarar lite av hans enorma poängdkörd. Skulle man titta på poäng/60 min är jag väldigt säker på att Lemeiux är högre än Wayne.

Wayne spelade väldigt likt Elias Pettersson, Elias har ett bättre vristskott, men Gretzky hade även ett av de bästa backhandskotten som han gjorde många mål med. Crosby har samma nivå på dem. Sedan hade Gretzky såklart en otrolig uppfattning, och hockeyprocessor i huvudet, han lär ha känt när det var dags att åka till vart på isen, var saker förmodligen skulle hända, och hittade luckorna.

Idag är det en del som innehar Gretzkys skridskoåkning, handleder, skottprecision, edgework, men de spelar i en seriösare och talangfullare miljö. Därför är det så svårt att jämföra Gretzky med andra spelare i andra epoker.
Senast redigerad av leading 2018-11-14 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in