2018-10-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Är inte sporten mer fysiskt tuff nu för tiden samtidigt som Gretzky var en liten, ganska tanig kille? Övervägande förhöjd risk för skador med andra ord? Jag kan inte hockey så bra, så nån får gärna rätta mig om jag har fel. Finner ämnet intressant dock kring hur dåtidens stjärnor inom diverse sporter hade funkat idag.
Efter honom kom clutch and grab-eran som givetvis inte alls passat Gretzky lika bra. Lemieux fick ha ett extra ryggskydd för alla crosscheckingar och spelare som Forsberg och Jagr som höll pucken extra länge fick kopiöst mycket stryk. Gretzky hade inte en fysik i närheten av dessa och skulle varit mycket lättare att plocka bort genom fult spel.

Han hade ett spelsinne som var sjukt bra och rätt bra fart på skridskorna trots hans stapplande skridskoåkning. Givetvis hade han varit en stjärna i vilken generation han än spelat i, men hans spelstil hade passat sämre nu för tiden. Det är tack och lov inte längre clutch and grab, men numera är alla så vältränade och alla får mindre tid på sig så han hade inte dominerat exakt lika mycket.
Citera
2018-10-10, 15:59
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaskin2018
Gretzky hade flera säsonger med hela 200-poäng. En säsong gjorde han 92 mål. Det måste man ju säga är imponerande.

Hur hade Gretzkys spelsinne passat in i dagens SHL, hade han kunnat glida runt med pucken och fintat bort dagens SHL-backar?

Kommer han ensam, eller har han en polis med sig?
Citera
2018-10-10, 17:22
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Efter honom kom clutch and grab-eran som givetvis inte alls passat Gretzky lika bra. Lemieux fick ha ett extra ryggskydd för alla crosscheckingar och spelare som Forsberg och Jagr som höll pucken extra länge fick kopiöst mycket stryk. Gretzky hade inte en fysik i närheten av dessa och skulle varit mycket lättare att plocka bort genom fult spel.
Gretzky gjorde över en poäng per match under clutch and grab eran.

Citat:
Han hade ett spelsinne som var sjukt bra och rätt bra fart på skridskorna trots hans stapplande skridskoåkning. Givetvis hade han varit en stjärna i vilken generation han än spelat i, men hans spelstil hade passat sämre nu för tiden. Det är tack och lov inte längre clutch and grab, men numera är alla så vältränade och alla får mindre tid på sig så han hade inte dominerat exakt lika mycket.
Förutsättningarna är ju givetvis att Gretzky skulle vara uppväxt med all träning som unga får idag, med andra ord skulle han vara lika vältränad som vilket annat NHL proffs idag är. Och hans spelstil hade varit ultimat i dagens NHL där han inte skulle riskera att få en huvudtackling från vilka vinklar som helst. Jag skulle säga att dagens NHL skulle passa Gretzky bättre.
Citat:
Är inte sporten mer fysiskt tuff nu för tiden samtidigt som Gretzky var en liten, ganska tanig kille? Övervägande förhöjd risk för skador med andra ord? Jag kan inte hockey så bra, så nån får gärna rätta mig om jag har fel. Finner ämnet intressant dock kring hur dåtidens stjärnor inom diverse sporter hade funkat idag.
Det beror på vad du menar med fysiskt tuff. Hårda tacklingar var betydligt vanligare under 80-talet än vad det är idag. Däremot så går spelet snabbare idag. Men om Gretzky hade varit född i slutet av 90-talet hade han haft samma fördel av att träna som alla unga spelare gjort sen dess och den nya utrustningen. Han skulle vara lika dominant i relation till dagens spelare som han var i relation till spelarna då.
Citera
2018-10-10, 19:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Jag tittade på en dokumentär om just hur historiska resultat står sig mot moderna, det var mer individuella sporter, jag minns inte vad den heter, men ett exempel var att de tog Jesse Owens OS-guldslopp från 1936, forskarna menade att om man tar man hänsyn till underlaget (de sprang på grus) och utrustning (han sprang med "vanliga" skor"), så hade han tagit silver i Usain Bolts världsrekord-lopp. Kontentan är att det är utrustningen som driver utvecklingen helt och hållet i individuella sporter.

Med det sagt tror jag inte Gretzky hade gjort över 200 poäng i dagens NHL, då just utrustningen bidrar till att det går mycket fortare, han hade förmodligen varit en av de bästa, men det är rätt stor skillnad att ha 2 sekunder på sig att fatta ett beslut jämfört med 0,2 sekunder.

Han hade ju givetvis varit dominant i Elitserien.

Din uppfattning är samma som min.
Citera
2018-10-10, 22:23
Medlem
twoeggss avatar
Jag tror han hade klarat sig riktigt bra i dagens hockey. Han hade gudabenådat spelsinne och dessutom var han en snabb skrinnare när han var i bäst form. Sedan hade han ju inte lyckats skjuta slagskott rakt i mål i ett flygande anfall i dagens hockey, men det hade han nog anpassat sig därefter.
Senast redigerad av twoeggs 2018-10-10 kl. 22:37.
Citera
2018-10-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Gretzky gjorde över en poäng per match under clutch and grab eran.

Över en poäng per match är absolut riktigt bra, men det var det många spelare som gjorde. Gretzkys storhetsperiod och då han var överlägsen var innan clutch and grab då den passade honom sämre. Gretzky hade -35 i plus/minus under sina sista två år, vilket bara delvis kan förklaras av att han var på ålderns höst.

Gretzky slapp mycket av det fysiska spelet som många andra åkte på. Lemieux togs mycket hårdare. Visst kan man hävda att Gretzky var oerhört skicklig på att hålla sig undan tacklingar, men det är inte hela sanningen.

Gretzky skulle vara en superstjärna i vilken generation han än spelat i, men jag menar att fysiken hade varit till hans nackdel.
Citera
2018-10-11, 13:24
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:

De hade ju "poliser" då och de har det väl fortfarande som ska skydda laget stjärnor, Gretzky var med i två slagsmål under sin karriär och förlorade bägge, lite kuriosa
Citera
2018-10-11, 22:14
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Gretzky slapp mycket av det fysiska spelet som många andra åkte på. Lemieux togs mycket hårdare. Visst kan man hävda att Gretzky var oerhört skicklig på att hålla sig undan tacklingar, men det är inte hela sanningen.
Det där är skitsnack. Som om inte vartenda lag som mötte Gretzky hade som största mål att stoppa honom med alla nödvändiga medel. Anledningen till varför Lemieux ''togs'' hårdare var för att han helt enkelt var en större, mer fysisk spelare.
Citat:
Gretzky skulle vara en superstjärna i vilken generation han än spelat i, men jag menar att fysiken hade varit till hans nackdel.
Fysiken som om han hade varit ung idag hade haft exakt samma förutsättningar som Connor McDavid eller Auston Matthews att träna upp.
Citera
2018-10-12, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Det där är skitsnack. Som om inte vartenda lag som mötte Gretzky hade som största mål att stoppa honom med alla nödvändiga medel. Anledningen till varför Lemieux ''togs'' hårdare var för att han helt enkelt var en större, mer fysisk spelare.
Det tror jag inte ett ögonblick på. Efter att ha sett rätt många matcher och pratat med spelare som var med så håller jag inte med dig. De personerna anser också att det var stor skillnad på hur nordamerikaner och européer behandlades då man ofta tilläts spela tuffare mot Européer.
(Någonting jag själv inte reflekterade på som åskådare, utan det är spelarna jag pratat med som sagt att det var tydligt).

Gretzky var en superstjärna och hade dessutom turen att spela i en epok där han passade som bäst in.
Citera
2018-10-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
De hade ju "poliser" då och de har det väl fortfarande som ska skydda laget stjärnor, Gretzky var med i två slagsmål under sin karriär och förlorade bägge, lite kuriosa
Knappt. Idag finns inte alls samma plats för den typen av spelare som Gretzkys livvakt McSorley för att ta ett exempel.
Citera
2018-10-12, 20:40
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Det tror jag inte ett ögonblick på. Efter att ha sett rätt många matcher och pratat med spelare som var med så håller jag inte med dig. De personerna anser också att det var stor skillnad på hur nordamerikaner och européer behandlades då man ofta tilläts spela tuffare mot Européer.
(Någonting jag själv inte reflekterade på som åskådare, utan det är spelarna jag pratat med som sagt att det var tydligt).

Gretzky var en superstjärna och hade dessutom turen att spela i en epok där han passade som bäst in.
Som sagt, det finns inte en chans i helvetet att motståndarna inte gjorde allt för att få stopp på Gretzky. Att tro nåt annat är infantilt.
Citera
2018-10-13, 03:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Funderar, var han så jävla bra,då menar jag internationellt

Jag påstar han va bra ,, men på sin tid fanns inte många att jämföra med
ELLER?

Orkar inte läsa hela tråden men har invändningar emot detta.

Kollar vi han internationellt:

Canada Cup 1980: 7 matcher, 12 poäng
VM 1982: 10 matcher, 14 poäng
Canada Cup 1984: 8 matcher, 12 poäng
Canada Cup 1986: 9 matcher, 21 poäng
Canada Cup 1990: 7 matcher, 12 poäng
World Cup 1996: 8 matcher, 7 poäng
OS 1998: 6 matcher, 4 poäng

Helt "okej".

Sedan var det mer hockeyspelare förr. Men ja kvalitén var inte den bästa på 80- och 90-talet. Men det beror inte på att det var mindre hockeyspelare förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in