Citat:
Ursprungligen postat av
macca34
Wayne hade varit lika överlägsen idag som på 80 talet. Ingen spelare har kommit i närheten av hans spelsinne. Han rörde sig fenomenalt bra. Han var en grym skytt han kunde lätt placera sina skott där han ville sätta dem. Hans passningar var helt gudomliga. Kolla in honom när han stod bakom motståndarnas mål....ingen vågade röra honom för han var så otrolig skicklig på att hitta sina medspelare.
Lite ridning på legenden om Gretzky, kanske.
Nåväl, min bild; Gretzky hade som främsta flrmåga att knyta ihop ett lag, och i ge trygghet, trivdamhet. Det ska inte underskattas, när alla spelare i laget utvecklades så enormt.
Gretzky spelade på en tid då det i inte tränades lit det görs idag, förmiddagsträningar fanns knappt. Det klämdes väl ner lite öl, drinkar och röktrs en del ciggaretter. Det kan ni glömma idag.. lättare få att vänfa bort spelare på de tiden, om man är en av få som har edgework i ligan ( vilket 99 var mästare på, som PK Subban).
Gretzky hade en fenomenal återhämtningsförmåga, och tilläts so firwars spela runt 30 min/match. Dvs nära dubbla bytrn, Vilket jag anser förklarar lite av hans enorma poängdkörd. Skulle man titta på poäng/60 min är jag väldigt säker på att Lemeiux är högre än Wayne.
Wayne spelade väldigt likt Elias Pettersson, Elias har ett bättre vristskott, men Gretzky hade även ett av de bästa backhandskotten som han gjorde många mål med. Crosby har samma nivå på dem. Sedan hade Gretzky såklart en otrolig uppfattning, och hockeyprocessor i huvudet, han lär ha känt när det var dags att åka till vart på isen, var saker förmodligen skulle hända, och hittade luckorna.
Idag är det en del som innehar Gretzkys skridskoåkning, handleder, skottprecision, edgework, men de spelar i en seriösare och talangfullare miljö. Därför är det så svårt att jämföra Gretzky med andra spelare i andra epoker.