2018-10-14, 13:51
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaSverige
Skulle installera win10 via USB som jag skapat med Microsofts verktyg från deras webbsida. Valde alternativet ”Skapa installationsmedia för annan dator” och körde igång installationen direkt från USB:n i mitt win8. Allt verkade gå bra men efter första eller andra omstarten fick jag blå skärm med felmeddelandet 0xc000000f. Det står:

”Your PC/Device needs to be repaired. A required device isn’t connected or can’t be accessed. Youll need to use recovery tools…” osv.

Saker jag har provat utan resultat:
• Omstart (med och utan installations-USB:n i olika USB-kontakter)
• Omstart med nytt installations-USB från en annan dator
• Hard reset/omstart flera gånger i rad
• Testat olika boot priority i BIOS (USB-CD först, USB-FDD först, HDD först, Win boot manager först)
• Stängt av UEFI Secure boot och Fast BIOS mode i BIOS
• Testat med både UEFI OS och CMS OS i BIOS
• Hålla inne F10 vid omstart (USB dyker INTE upp bland alternativen i bootmenyn, trots att USB-CD och USB-FDD alternativ finns i BIOS)
• Googlat, svurit och suttit uppe till kl 03 på morgonen

Det enda alternativet som leder någon vart när jag får bluescreen är att trycka ecs som leder till BIOS eller F1 (”to enter recovery environment”) som leder till ny bluescreen (0xc0000098) där det står ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”.

Har en notepad Samsung NP900X3D med Sandisk SSD U100 SMG2-disk. BIOS version: P02ABK. Tacksam förr all hjälp!
Antar att datorn funkade innan du försökte blåsa om den?

Det kan ju vara så att din dator är bestyckad med nån slags hårdvara som kräver att en drivis är slipstreamad in i installationen, men när den inte finns på plats pajjar alltihop istället.

Finns det månne nån logg nånstans man kan läsa om man lyckas komma åt disken där det framgår hur långt i installationen man kom? Länge sen jag höll på med ¨sånt där nu.

Står det något nyttigt på tillverkarens sida om hur man ska installera om datorn i fråga? De kanske har nåt specialwindows man blir tvungen att använda för att få det att funka med deras hårdvara?
Citera
2018-10-14, 13:57
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Skulle installera win10 via USB som jag skapat med Microsofts verktyg från deras webbsida. Valde alternativet ”Skapa installationsmedia för annan dator” och körde igång installationen direkt från USB:n i mitt win8. Allt verkade gå bra men efter första eller andra omstarten fick jag blå skärm med felmeddelandet 0xc000000f. Det står:

”Your PC/Device needs to be repaired. A required device isn’t connected or can’t be accessed. Youll need to use recovery tools…” osv.

• Testat olika boot priority i BIOS (USB-CD först, USB-FDD först, HDD först, Win boot manager först)
• Hålla inne F10 vid omstart (USB dyker INTE upp bland alternativen i bootmenyn, trots att USB-CD och USB-FDD alternativ finns i BIOS)

Det enda alternativet som leder någon vart när jag får bluescreen är att trycka ecs som leder till BIOS eller F1 (”to enter recovery environment”) som leder till ny bluescreen (0xc0000098) där det står ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”.

Har en notepad Samsung NP900X3D med Sandisk SSD U100 SMG2-disk. BIOS version: P02ABK. Tacksam förr all hjälp!
När min laptop plötsligt började få rätt många bluescreens om dagen så gjorde jag också en hel del återställningar och googlande. I slutändan visste jag fortfarande inte vad orsaken var (någon mjukvara eller kanske någon hårdvara?).
Till slut valde kort och gott en helt ny toppmodern laptop, och jag är mycket nöjd med det. Kanske lika bra för dig att göra det samma, eller?
Citera
2018-10-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Antar att datorn funkade innan du försökte blåsa om den?

Det kan ju vara så att din dator är bestyckad med nån slags hårdvara som kräver att en drivis är slipstreamad in i installationen, men när den inte finns på plats pajjar alltihop istället.

Finns det månne nån logg nånstans man kan läsa om man lyckas komma åt disken där det framgår hur långt i installationen man kom? Länge sen jag höll på med ¨sånt där nu.

Står det något nyttigt på tillverkarens sida om hur man ska installera om datorn i fråga? De kanske har nåt specialwindows man blir tvungen att använda för att få det att funka med deras hårdvara?

Japp, den funkade. Någon gång har jag fått bluescreen, men då har det löst sig efter en omstart. Jag kan inte komma åt/se någon logg utan de enda alternativen just nu verkar vara bluescreen, F10-knappens lilla botmeny där USB saknas eller BIOS. Det ska finnas en återställningspartition på datorn som fanns med från början, men min tanke var att göra en helt ren ominstallation och samtidigt ta bort återställningspartitionen (som tog upp typ 1/4 av HDD:n). Dock kom jag aldrig så långt i installationen att jag fick frågan om att ta bort partitioner. Ska kolla lite mer på Samsungs webbsida...
Citera
2018-10-14, 17:57
Medlem
Protons avatar
Citat:
Japp, den funkade. Någon gång har jag fått bluescreen, men då har det löst sig efter en omstart. Jag kan inte komma åt/se någon logg utan de enda alternativen just nu verkar vara bluescreen, F10-knappens lilla botmeny där USB saknas eller BIOS. Det ska finnas en återställningspartition på datorn som fanns med från början, men min tanke var att göra en helt ren ominstallation och samtidigt ta bort återställningspartitionen (som tog upp typ 1/4 av HDD:n). Dock kom jag aldrig så långt i installationen att jag fick frågan om att ta bort partitioner. Ska kolla lite mer på Samsungs webbsida...
Återställningspartitionen kan nog vara bra att ha ändå, eftersom den innehåller de drivisar och den utgåva av windows som funkar på din dator.

Du kanske måste trycka på nån annan F-tangent för att starta den installationen, vet att det var så på en annan dator jag blåste om förut.
Citera
2018-10-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Återställningspartitionen kan nog vara bra att ha ändå, eftersom den innehåller de drivisar och den utgåva av windows som funkar på din dator.

Du kanske måste trycka på nån annan F-tangent för att starta den installationen, vet att det var så på en annan dator jag blåste om förut.

Alla drivisar som behövs för moderkort etc. finns på Samsungs webbsida, så dom borde jag kunna ladda ner ändå (om det inte är som du föreslog - att dom måste komma inbakade i installationen...). Jag har testat alla F-tangenter utan resultat. Den enda som leder någonvart är F4 (glömde nämna det). När jag trycker F4 står det först Recovery... sedan får jag upp ett felmeddelande: "Microsoft .NET Framework - Unhandeled exception has occured in your application. If you click Continue, the application will ignore this error and attempt to continue. If you click Quit, the application will close immediately. The volume does not contain a recognized file system. Please make sure that all required file system drivers are loaded and that the volume is not corrupted". När jag trycker på Continue försvinner meddelandet och sen händer inget mer. Skärmen fortsätter bara att vara blå...
Citera
2018-10-15, 23:14
Medlem
Nu har jag testat med ett minne från Lexar också, men det är lika dött som dom andra. Jag undrar om det kanske är något annat som går fel innan datorn försöker boota från USB... Kanske något som har att göra med felmeddelandet 0xc0000098 ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”
Citera
2018-10-16, 06:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Nu har jag testat med ett minne från Lexar också, men det är lika dött som dom andra. Jag undrar om det kanske är något annat som går fel innan datorn försöker boota från USB... Kanske något som har att göra med felmeddelandet 0xc0000098 ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”

Kanske en dum fråga men har du sökt på denna felkod på nätet?

Man får upp mängder med tips och svar vad denna felkod utför för något.
Citera
2018-10-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kanske en dum fråga men har du sökt på denna felkod på nätet?

Man får upp mängder med tips och svar vad denna felkod utför för något.

Jag har sökt ganska mycket men det verkar som att alla lösningar utgår från att det funkar om man stoppar i en recovery USB/CD eller om man ändrar inställningarna i BIOS så att datorn accepterar Recovery-USBn/CDn. Men mitt problem är ju både att jag får felmeddelanden och att datorn inte vill bota från Recoveryn trots att jag har justerat inställningarna i BIOS enligt alla tips..
Citera
2018-10-16, 12:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag har sökt ganska mycket men det verkar som att alla lösningar utgår från att det funkar om man stoppar i en recovery USB/CD eller om man ändrar inställningarna i BIOS så att datorn accepterar Recovery-USBn/CDn. Men mitt problem är ju både att jag får felmeddelanden och att datorn inte vill bota från Recoveryn trots att jag har justerat inställningarna i BIOS enligt alla tips..

Har du tillgång eller kan skaffa en extern DVD-enhet? Hämta hem ISO-filen och bränn ut på en DVD-skiva. Mata in USB-enheten och där ser till så denna enhet startas upp som första val. Påbörjar din åtgärd om det nu är en ren installation eller uppgradering.
Citera
2018-10-16, 14:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Jag förutsätter att punkt 2, nytt USB, menas att det var nytillverkat på en annan dator?

Det är ju möjligt att ett hårdvarufel har visat sig.

Jag skulle nog prova i det här läget att rensa disken med killdisk externt och sedan prova installera Os`et på samma vis. Alltså externt.

Jag kunde inte se några speciella krav på drivisar etc gällande din dator på dess hemsida vid installation.
Citera
2018-10-20, 11:05
Medlem
Formatera icke Windows hårddisk, enkel fråga

Hade en datorkrasch för ett tag sedan. Tvingades ominstallera Windows. Datorn har två hårddiskar.

Efter ominstallationen av Windows finns inte programmen jag har på icke Windows hårddisken( D ) under tex "lägga till eller ta bort program". Innebär ominstallationen av Windows att all info i register osv på C: om D: programmen är borta? Att inga relaterade filer finns kvar på C:?

Anledningen jag frågar är att jag tänkte formatera D: och lägga in alla program på nytt för att vara säker allt funkar. Var fundersam om jag kan göra så utan att det ligger kvar skräpfiler på C:? Kommer ju inte avinstallera programmen som man vanligtvis gör. Finns inte alternativ att göra det för alla program, en del har en uninstall fil i mappen men inte alla.

Hoppas det gick fram vad min fundering var. Förmodligen dum fråga men vill bara vara säker.
Citera
2018-10-20, 11:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du har rätt i det du skriver, och gör som du tänker så blir det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in