Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Jag läser att de sökte av ett skogsområde i närheten, avser nog Vivallaskogen ja, men också att de sökte med hundar i bostadsområdet och knackade dörr....De hade väl inte hundar för att de var rädda att knacka på dörrarna?
Men det är rätt ointressant hur pressen beskriver det om det inte är 1a handsuppgift. Jag skulle vilja veta hur hundförarna beskrev det de gjort och hur de kunnat missa FP. Om de nu inte startade ett sök vid LWs dörr - varför!?
Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Delar din uppfattning. Utom att det närmast är ett tjänstefel begånget. Det jag intresserar mig för är vad vi kan dra för slutsatser av detta. 1. GM lyckades missleda polisen till skogen. Tyder på planering. 2. Det går att tvivla på om kroppen legat på samma ställe hela tiden, eller om hon ens mördats samma kväll som hon försvann. 3 Det går att tvivla på att hon gått eller släpats från hemmet till FP. Hon kan ha gått in i en bil direkt utanför sin dörr.
Hade hundförarna arbetat korrekt hade man haft starkare misstankar om vad som hände direkt i och utanför hennes hem.
Det fetade: Visst är det så.
- Vad jag förstår så arbetade hundföraren/na korrekt givet man anser människorov (kidnappning i dagligt tal)var en korrekt rubricering. Fallet var initialt rubricerat "försvunnen person" men ändrades till människorov.
- Eftersom polisen oprofessionellt tidigt omslöts av tunnelseende så var rubriceringen människorov en formell åtgärd avsedd att ge polisen laglig tillgång till SDs bostad. Vid rubriceringen "försvunnen person" ges inte möjlighet till husrannsakan viket straffskalan för människorov automatiskt ger.
- Den olyckliga konsekvensen av rubriceringen människorov blev att insatserna med hund i direkta närområdet uteblev. En person som kidnappats söker man inte efter i det direkta närområdet. Läs "buskarna" i närheten av bostaden.
- Hade den tidiga och rimliga rubriceringen "försvunnen person" kvarstått hade med visshet BO hittats redan under hundsöket som jag förutsätter gjordes tisdagen .
- Oavsett nämda 2 rubriceringar hade liksök inte gjorts men likväl hade kroppen hittats vid rubriceringen "förvunnen person". Man behöver inte vara utredningstekniskt bevandrad för att förstå vilken möjlighet till tekniskt bevisning det gett fallet. Vill man vara hygglo, hygglo så var rubriceringen otur, som mig mer kritiskt betraktat ett fatalt missgrepp vilket både Springare och Mats Ruda instämt i.