2018-10-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Det är ju väldigt intressant om hundar inte fått upp vittring på henne om de hade med sig hundar när de knackade dörr och samtidigt antog och sökte henne som bortförd. Då kanske hon i alla fall blev bortförd med bil, mördad och sen dumpad bakom planket.

Det fetade. Du har helt fel. Polishundar är tränade på olika sätt. Nu finns det också hundar som är tränade att spåra både lik och levande men det är inte så bra att använda dessa hundar. Då måste du även använda en hund som antingen bara är tränad till att hitta lik eller en som är tränad till att hitta levande människor. Vadå bara hitta lik under jorden. Du vet inte vad du talar om.
Pajas!

Vi kan gå ned på ren logik, så slipper jag outa mig: Tror du en hund som spårar slutar spåra om det visar sig att personen i slutet av spåret är död??? PAJAS!

Skulle det finnas anledning och andra indikationer så dom spårade från LW:s hem direkt på tisdag morgon. Tror du att hunden skulle sluta spåra och tänka ”nä, personen jag spårar är finns död om 150m”... PAJAS!

I LW:s fall letade dom efter hennes mobil och kanske kroppen i mibilens närhet. En sökhund skulle direkt markera kroppen med. Likhund används att hitta främst nedgrävda eller sänkta kroppar. PAJAS!
Citera
2018-10-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan låta bestickande (fetade) men det är sannolikhetsmässigt troligare att de dabbat sig än att någon kört dit senare och lastat ur en kropp. Därtill var ju SD i luften.

Däremot kan man väl tänka sig att de ansåg sig ha mycket starka indikationer på att hon förts bort i bil direkt från hemmet. Som ett vittne eller så. Och därför inte letat.

Men även i det fallet så kan SD kört undan några gator och ställt sig lite undanskymt och sedan strypt henne i bilen och dragit kroppen på plats direkt därpå. Utan så mycket skrikande då kanske. Eller bara ut genom en bilruta mot motorvägen.
Det fetade: Ja just det. Antingen ett vittne, eller tidigare hot/händelser som inte vi vet om. Det kan ju även handla om så enkla saker som att inga skor saknades t ex.
Trådsanningen om blodspåren utanför LW's hus som var anledningen till att avspärrningen tillfälligt utökades (inte trådsanning), kan ju bero på ett vittnesmål om en bil. Blodspår=däckspår.
Ändå tycker väl jag att en eller annan konstapel med hund hade kunnat kika bakom plank och soptunnor ändå, bara utifall att liksom. Vilket jag tror skedde, men att det då inte fanns någon kropp på FP. Det kan vara anledningen till LWG's hint om att kroppar flyttas, ibland både en och två gånger innan de dumpas. Samt återigen den snabba undersökningen av FP.
Citera
2018-10-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Att utröna hur personer rört sig och när i tid är väsentligt att veta i stora brottsutredningar. Det gör polisen alltid i sådana fall Varför skulle de helt plötsligt INTE göra det i denna utredning, enligt dig?
Självklart ska dom göra det. Det kan finnas bevismaterial längs angrepp eller flyktvägen och vittnen som passerar vissa platser vid vissa tidpunkter.

Men jag funderar på MV:s inlägg där tiden verkade viktig. Ända anledningen jag kan se är att det finns en tidstämpel.

Om SD skulle vara aktiv hemma klockan 07 på morgonen först, så har SD 7:30 timme på sig att runda hela Örebro. Då är inte tiden avgörande.
Citera
2018-10-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Visst, men okunnig som jag är tycker jag man utgår från bostaden vid eftersök av försvunnen person? Även om det sen uppgraderas till människorov.
För mig låter det som 101 men tydligen inte.
Synd att släktens krimmare varit pensionerad så länge, rutinerna kan ju ha ändrats sen dennes tid, men jag får fråga vid tillfälle.
Ja, eller i alla fall den plats personen senast sågs i livet. Förresten läste jag lite i brottsbalken och det visar sig att straffsatsen för människorov inbegriper livstids fängelse. Det är inget litet brott man misstänkte med andra ord, så man kan ju förvänta sig både ordentliga hundsök, helikopter med värmekamera, husrannsakningar i fler hus. Finkamning av terrängen osv.
Citera
2018-10-14, 17:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det fetade: Ja just det. Antingen ett vittne, eller tidigare hot/händelser som inte vi vet om. Det kan ju även handla om så enkla saker som att inga skor saknades t ex.
Trådsanningen om blodspåren utanför LW's hus som var anledningen till att avspärrningen tillfälligt utökades (inte trådsanning), kan ju bero på ett vittnesmål om en bil. Blodspår=däckspår.
Ändå tycker väl jag att en eller annan konstapel med hund hade kunnat kika bakom plank och soptunnor ändå, bara utifall att liksom. Vilket jag tror skedde, men att det då inte fanns någon kropp på FP. Det kan vara anledningen till LWG's hint om att kroppar flyttas, ibland både en och två gånger innan de dumpas. Samt återigen den snabba undersökningen av FP.

Tveksam om det fanns tid. Tveksam om fordonet gått att sanera från liklukt.
Risken bland husen är avskräckande.
Gw:s hint är säkert generellt sett bra.

Det viktigaste: även utan hund hade det gått utmärkt att kika runt på det enda stället där en kropp kunnat ligga ute i det fria.

Det är väl alldeles förträffligt om hundägare, bagare och busschaufförer hittar lik åt polisen när de går på sina pass, men inte skolbarn och den mördade mammans barn. Kostar samhället miljoners i terapi o annat utöver att det är omänskligt.

Dessutom var platsen en sådan där inte vare sig hundägare, bagare eller busschaufförer kunde förväntas slå sina lovar.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-14 kl. 17:21.
Citera
2018-10-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tveksam om det fanns tid. Tveksam om fordonet gått att sanera från liklukt.
Risken bland husen är avskräckande.
Gw:s hint är säkert generellt sett bra.

Det viktigaste: även utan hund hade det gått utmärkt att kika runt på det enda stället där en kropp kunnat ligga ute i det fria.

Det är väl alldeles förträffligt om hundägare, bagare och busschaufförer hittar lik åt polisen när de går på sina pass, men inte skolbarn och den mördade mammans barn. Kostar samhället miljoners i terapi o annat utöver att det är omänskligt.

Dessutom var platsen en sådan där inte vare sig hundägare, bagare eller busschaufförer kunde förväntas slå sina lovar.
Håller med om allt egentligen. Det första fetade: Har det varit mycket bilbränder i Örebro i sommar, som i en del andra städer?
Det andra fetade: När man som jag får nöja sig med google streetview och flygfoton, håller jag verkligen med. Det är ju idel lågklippt gräs, knappt några häckar bara låga staket. Utom just vid FP samt de ställen de räfsade häromdan.
Citera
2018-10-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Spårhunden behöver väl inte nosa upp kroppen utan det räcker med att hitta fotspåren från huset.
Hittade man inga så har ju personen inte gått därifrån och hittar man så ser man riktningen. Fotspår sitter i i flera timmar och söket startade väl ganska snabbt efteråt. Lukta på dina egna strumpor. De luktar likadant i flera dagar.

Med likhundar är det annorlunda.
Exempel:
En vovve markerade för ett drunknat lik men man kunde inte hitta liket där hunden markerade. Man kollade vindförhållanden och letade i den riktning som lukten skulle ha kommit ifrån med den vindriktningen och hittade liket.

Lukten hade alltså nått hundens nos från sjöbottnen.
Nu är det så att hundar har bättre luktsinne än vi människor.
Jag är inte intresserad av att lukta på mina strumpor.
Hoppas mera på en lösning på mordet av LW med en fällande dom och rätt gärningsman dömd för detta.
Citera
2018-10-14, 17:37
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Visst, men okunnig som jag är tycker jag man utgår från bostaden vid eftersök av försvunnen person? Även om det sen uppgraderas till människorov.
För mig låter det som 101 men tydligen inte.
Synd att släktens krimmare varit pensionerad så länge, rutinerna kan ju ha ändrats sen dennes tid, men jag får fråga vid tillfälle.

Det håller jag verkligen med om! Att så inte gjordes är i mitt tycke oförsvarbart.
Citera
2018-10-14, 17:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Håller med om allt egentligen. Det första fetade: Har det varit mycket bilbränder i Örebro i sommar, som i en del andra städer?
Det andra fetade: När man som jag får nöja sig med google streetview och flygfoton, håller jag verkligen med. Det är ju idel lågklippt gräs, knappt några häckar bara låga staket. Utom just vid FP samt de ställen de räfsade häromdan.

På denna sida motorvägen lyser bara ett enda stort meddelande, i eldskrift: ”Runda planket och titta bland träden och på andra sidan!”

Polisen lär ha full koll på alla SD:s tillgängliga fordon från första stund. Svårt att tro annat.

Han kan väl genom nåt attackdykarförfarande ha släpat kroppen dit i plastsäck i skydd av mörkret. Men kroppen ska ha legat ngnstans.

All rimlighet anger att det skett där och då. Skulle han börjat fundera på handlingsalternativen post factum så lär han haft att göra. Tror inte på det.
Citera
2018-10-14, 18:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag läser att de sökte av ett skogsområde i närheten, avser nog Vivallaskogen ja, men också att de sökte med hundar i bostadsområdet och knackade dörr....De hade väl inte hundar för att de var rädda att knacka på dörrarna?
Men det är rätt ointressant hur pressen beskriver det om det inte är 1a handsuppgift. Jag skulle vilja veta hur hundförarna beskrev det de gjort och hur de kunnat missa FP. Om de nu inte startade ett sök vid LWs dörr - varför!?

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Delar din uppfattning. Utom att det närmast är ett tjänstefel begånget. Det jag intresserar mig för är vad vi kan dra för slutsatser av detta. 1. GM lyckades missleda polisen till skogen. Tyder på planering. 2. Det går att tvivla på om kroppen legat på samma ställe hela tiden, eller om hon ens mördats samma kväll som hon försvann. 3 Det går att tvivla på att hon gått eller släpats från hemmet till FP. Hon kan ha gått in i en bil direkt utanför sin dörr.
Hade hundförarna arbetat korrekt hade man haft starkare misstankar om vad som hände direkt i och utanför hennes hem.

Det fetade: Visst är det så.
- Vad jag förstår så arbetade hundföraren/na korrekt givet man anser människorov (kidnappning i dagligt tal)var en korrekt rubricering. Fallet var initialt rubricerat "försvunnen person" men ändrades till människorov.

- Eftersom polisen oprofessionellt tidigt omslöts av tunnelseende så var rubriceringen människorov en formell åtgärd avsedd att ge polisen laglig tillgång till SDs bostad. Vid rubriceringen "försvunnen person" ges inte möjlighet till husrannsakan viket straffskalan för människorov automatiskt ger.

- Den olyckliga konsekvensen av rubriceringen människorov blev att insatserna med hund i direkta närområdet uteblev. En person som kidnappats söker man inte efter i det direkta närområdet. Läs "buskarna" i närheten av bostaden.

- Hade den tidiga och rimliga rubriceringen "försvunnen person" kvarstått hade med visshet BO hittats redan under hundsöket som jag förutsätter gjordes tisdagen .

- Oavsett nämda 2 rubriceringar hade liksök inte gjorts men likväl hade kroppen hittats vid rubriceringen "förvunnen person". Man behöver inte vara utredningstekniskt bevandrad för att förstå vilken möjlighet till tekniskt bevisning det gett fallet. Vill man vara hygglo, hygglo så var rubriceringen otur, som mig mer kritiskt betraktat ett fatalt missgrepp vilket både Springare och Mats Ruda instämt i.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-14 kl. 18:35.
Citera
2018-10-14, 18:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Självklart ska dom göra det. Det kan finnas bevismaterial längs angrepp eller flyktvägen och vittnen som passerar vissa platser vid vissa tidpunkter.

Men jag funderar på MV:s inlägg där tiden verkade viktig. Ända anledningen jag kan se är att det finns en tidstämpel.

Om SD skulle vara aktiv hemma klockan 07 på morgonen först, så har SD 7:30 timme på sig att runda hela Örebro. Då är inte tiden avgörande.

Så du håller med att det är självklart. Men nyss skrev du ju att du var tveksam till detta. Hur ska du ha det? När det finns tidsangivelser genom utredningsmaterial blir det än viktigare att utreda hur dessa förhåller sig till hur personer rört sig. Men det var viktigt även förr för urminnes tider sedan, när det inte fanns moderna enheter som folk bar med sig.
Citera
2018-10-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Något vandrande och samtalande par har heller inte hörts av något vittne.
En 70-årig dam har SETT en person. Punkt.

"En manlig och en kvinnlig röst på väg mot planket" har alltså rationaliserats bort på vägen?
Vem kan man lita på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in