2018-10-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, det var verkligen korkat att du skrev rakt upp och ner att vi ska sitta här och tänka på barn och anhöriga. Det verkar som flera i tråden vill avleda diskutionen att handla om något annat än det rent kriminella.

Tråden heter "Aktuella brott och kriminalfall".

Kan du inte starta en "tycka synd" om sida på facebook istället så man kan koncentrera sig på det viktiga denna tråd ska handla om.

Citat:
Det var alltså inget rykte du fått höra utan du är själva källan till den uppgiften på grund att du bedömer det som sannolikt.

Men du kan ju ha rätt för nu är det en fästing som varit och knaprat. Hon dog alltså av borelia.

Å här visar du hur du gör när du koncentrerar dig

Det är bara ett jävla tramsande du håller på med.

Men nu kanske du har fattat att djur äter på döda människor, fast
det är nog tveksamt om det har gått in.
Citera
2018-10-14, 15:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Här tror jag du har helt rätt. Dessutom låter man inte sin hund springa okopplad så nära motorvägen.
Däremot så finns det två trådsanningar som jag vill dementera.
1. Polisen har inte gått ut med att det var en hundägare som hittade kroppen. Det var privatpersoner. Trådsanningen om hundägaren kommer sig av att en tidning intervjuade den hundägare vars hund hade stretat i kopplet i riktning mot planket dagen innan. kroppen hittades. Hunden hade varit mycket envis och aldrig betett sig så tidigare.

2. Polisen har inte gått ut med att de inte sökte vid FP innan kroppen hittades. Det är en hundförare som inte var med vid insatsen som intervjuades i media och ansåg att sökningen inte hade gått rätt till. Det kan vara så att polisen har sökt på FP och alltså vet att kroppen inte låg där från början, men håller det sekretessbelagt. Det vet vi vi inget om.

Summa summarum, så gäller det att hålla sig till polisens mycket knapphändiga uppgifter om man vill veta vad som är fakta. Resten är spekulationer, som ju naturligtvis är intressanta också.

Det kan låta bestickande (fetade) men det är sannolikhetsmässigt troligare att de dabbat sig än att någon kört dit senare och lastat ur en kropp. Därtill var ju SD i luften.

Däremot kan man väl tänka sig att de ansåg sig ha mycket starka indikationer på att hon förts bort i bil direkt från hemmet. Som ett vittne eller så. Och därför inte letat.

Men även i det fallet så kan SD kört undan några gator och ställt sig lite undanskymt och sedan strypt henne i bilen och dragit kroppen på plats direkt därpå. Utan så mycket skrikande då kanske. Eller bara ut genom en bilruta mot motorvägen.

Skrikandet kan ju f.ö. vara anledningen till mordet, om SD gärna ville komma till USA med HD.
Citera
2018-10-14, 15:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Därför att de dirigerades att söka i ett annat område.
Visst, men okunnig som jag är tycker jag man utgår från bostaden vid eftersök av försvunnen person? Även om det sen uppgraderas till människorov.
För mig låter det som 101 men tydligen inte.
Synd att släktens krimmare varit pensionerad så länge, rutinerna kan ju ha ändrats sen dennes tid, men jag får fråga vid tillfälle.
Citera
2018-10-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Visst, men okunnig som jag är tycker jag man utgår från bostaden vid eftersök av försvunnen person? Även om det sen uppgraderas till människorov.
För mig låter det som 101 men tydligen inte.
Synd att släktens krimmare varit pensionerad så länge, rutinerna kan ju ha ändrats sen dennes tid, men jag får fråga vid tillfälle.
Spelar det någon roll hur ett eftersök går till då?
De har hundpatruller till hjälp med hundförare.
Hundar har bättre luktsinne än hos människor.
Tråkigt att kroppen efter LW fick ligga så pass många dagar innan hon upptäcktes bara.
Måste ju gått folk och rastat sina hundar under hela veckan innan hon hittades.
Citera
2018-10-14, 15:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å här visar du hur du gör när du koncentrerar dig

Det är bara ett jävla tramsande du håller på med.

Men nu kanske du har fattat att djur äter på döda människor, fast
det är nog tveksamt om det har gått in.

Nej, jag visar att jag blir störd av trams.

Nå, hur var det nu med det nedtrampade stängslet. Kan man gå från FP till motorvägen och från motorvägen till FP?
Vilka kordinater till geocasher finns i området?
Citera
2018-10-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Släpp hundfrågan! Den är ju bara intressant om dom skulle söka av det området, men dom dirigerades ju till Vivallaskogen.
Hundarna har inte ens sökt i området, då detta är en icke fråga.

Frågan bör vara ”varför kallades inte spårhundar in initialt och då från bostaden?”. En otroligt svår sökning på hårt underlag och troligen massa dofter från LW.

En spårhund fungerar utmärkt att spåra fram till en avliden person. Likhundar markerar nedgrävda eller sänkta lik.

Spårhund skall spåra och markera föremål längs spåret (rätt tränad), men avvikelser finns och accepteras hos polisen.

Det är ju väldigt intressant om hundar inte fått upp vittring på henne om de hade med sig hundar när de knackade dörr och samtidigt antog och sökte henne som bortförd. Då kanske hon i alla fall blev bortförd med bil, mördad och sen dumpad bakom planket.

Det fetade. Du har helt fel. Polishundar är tränade på olika sätt. Nu finns det också hundar som är tränade att spåra både lik och levande men det är inte så bra att använda dessa hundar. Då måste du även använda en hund som antingen bara är tränad till att hitta lik eller en som är tränad till att hitta levande människor. Vadå bara hitta lik under jorden. Du vet inte vad du talar om.
Pajas!
Citera
2018-10-14, 15:55
Medlem
Citat:
Nej, jag visar att jag blir störd av trams.

Nå, hur var det nu med det nedtrampade stängslet. Kan man gå från FP till motorvägen och från motorvägen till FP?
Vilka kordinater till geocasher finns i området?

Hur va det nu, äter djur på en död människa?
Förutom din fästingar då.

Byt inte ämne nu.
Du vet så jävla väl att jag inte har nämnt något nedtrampat stängsel.
Citera
2018-10-14, 15:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Spelar det någon roll hur ett eftersök går till då?
De har hundpatruller till hjälp med hundförare.
Hundar har bättre luktsinne än hos människor.
Tråkigt att kroppen efter LW fick ligga så pass många dagar innan hon upptäcktes bara.
Måste ju gått folk och rastat sina hundar under hela veckan innan hon hittades.

Spårhunden behöver väl inte nosa upp kroppen utan det räcker med att hitta fotspåren från huset.
Hittade man inga så har ju personen inte gått därifrån och hittar man så ser man riktningen. Fotspår sitter i i flera timmar och söket startade väl ganska snabbt efteråt. Lukta på dina egna strumpor. De luktar likadant i flera dagar.

Med likhundar är det annorlunda.
Exempel:
En vovve markerade för ett drunknat lik men man kunde inte hitta liket där hunden markerade. Man kollade vindförhållanden och letade i den riktning som lukten skulle ha kommit ifrån med den vindriktningen och hittade liket.

Lukten hade alltså nått hundens nos från sjöbottnen.
Citera
2018-10-14, 16:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Min teori är att hon följer efter ett par ”pundare”, som kanske ryckt i garagen/bilar eller tagit nått från någon uteplats, varvid hon följer efter på avstånd.
Rösterna stämmer, dörr på glänt stämmer (springa in snabbt), platsen stämmer bäst med detta scenario (pundarna ser att dom är förföljda, gömmer sig där, LW rundar planket för att se vart dom tar vägen).

Kan vara en ensam pundar, som LW ifrågasätter längs gatan med.
Men personligen känns det som skriken kommer från en som bevittnar, snarare än en som utsätts för grovt våld.

Ännu ett högst orimligt scenario från din sida. Varför stämmer platsen in bättre i din pundarteori? Brukar du skrika i dödsångest när du bevittnar pundare?

Citat:
Är det så svårt att förstå att det ena utesluter inte det andra, om du syftar på random eller att hon vart slagen vid dörren sin?

I övrigt då finns massa andra scenarios, välj och vraka, eller kombinera...

Jo, det ena utesluter det andra. Antingen sprang hon eller sprang hon inte. Du har bestämt tidigare hävdat att hon inte ska ha sprungit för att det inte skulle kunna vara möjligt. Det resonemangen grundade du i att det inte var möjligt utifrån hur polisens avspärrning var. Vad har nu fått dig att ändra dig?
Citera
2018-10-14, 16:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur va det nu, äter djur på en död människa?
Förutom din fästingar då.

Byt inte ämne nu.
Du vet så jävla väl att jag inte har nämnt något nedtrampat stängsel.

Fästingarna var inte mina utan hade setts av ett medium. Gräsätande djur äter inte på lik förutom kor som äter det de blir serverade av människan.

Jag bytte ämne för att få svar från någon som vet, inte från dig som inte vet något.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-14 kl. 16:12.
Citera
2018-10-14, 16:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Hoppsan!
Sådärja!
Den där felstavningen ("bedömma") från Polisens presstaleskvinna Christina Hallin är i mina ögon rätt så avslöjande. Hoppas nu att du inte ådrar dig massiv kritik från 'Netherworld' och blir anklagad för att hysa personligt agg mot presstaleskvinnan bara för att du lyfte fram hennes uppenbara rättstavningsproblem.
Det var nämligen något som jag råkade ut för när jag ställde mig frågande inför presstaleskvinnans svajiga kunskaper i kemi, erkannerligen då organisk sådan.
Se gärna vad 'GilGrissom82' skriver i inlägget #30397.

När en presstalesperson i tjänst hos Polisen inte ens kan stava enkel svenska, så stärks jag i min uppfattning om att den personen, Christina Hallin, inte precis har svart bälte i organisk kemi. Hon har visat att hon brister i rättstavning, men att hon ändå fick jobbet.
Gissar att hennes [ev] kunskaper i organisk kemi inte alls undersöktes innan anställningen skrevs under.
Dessvärre.

Svart bälte i organisk kemi är ju inte säkert att hon har. Men här är vad hon har för utbildning och vad hon arbetat med tidigare:

https://se.linkedin.com/in/christina-hallin-98330aa1

Kanske hon sadlade om till presstaleskvinna pga. sina brister rörande just organisk kemi?
Senast redigerad av Netherworld 2018-10-14 kl. 17:01.
Citera
2018-10-14, 17:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Skulle ett planlagt mord ske vid den tidpunkten, den platsen och med den dödskamp som verkar ha utspelat sig?

Lite för många parametrar att gå fel.

Hur vet man att barnen sover?
Hur får man LW hela vägen till planket?
Planerar man döda någon, så ska det gå fort och inga skrik som drar till sig uppmärksamhet.

Skriken tidssätter mordet. Polisens vallning verkar ha lite marginal. Skulle tidpunkten för mordet vara okänd, så skulle inte tidsramen spela så stor roll, som den verkar göra.
Nu är jag lite tveksam till den uppgiften, att polisen skall gått den sträckan för att se om tider stämmer, men det kan vara så med.

Det fetade: Att utröna hur personer rört sig och när i tid är väsentligt att veta i stora brottsutredningar. Det gör polisen alltid i sådana fall Varför skulle de helt plötsligt INTE göra det i denna utredning, enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in