2018-10-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Definitivt inte smart
Mobilen är INTE det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom knarket, det är pumpen och kanylen.
Tänk att jag förstod att Just Du skulle ta dig tiden att besvara mitt inlägg, det var inte svårtippat!
Underförstått menar jag med knarket också föremål och redskap inkluderat i detta😏 Men inte ens du kan förneka att detta är faktum
Citera
2018-10-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du är inte så lite stöddig mot 'EGT' när du skriver som du gör ang pundares mobiler.

Det finns inget skäl i världen för att tro att Örebropolisen skulle ha koll på varenda en av Örebros alla pundares mobilnummer och därigenom kunna spåra ägarna, för att sedan ev avföra dem från utredningen gällande LW-mordet.

FYI: Det finns ingen "population" med högre frekvens av kontantkortsanvändning än just pundarna och inte heller nån grupp som i högre utsträckning än de som så ofta byter mobilnummer.
Om du misstror mina uppgifter ber jag att du kontaktar Christina Hallin, presstaleskvinna hos Polisområde Bergslagen och frågar henne. Att hon i flera avseenden lämnar mycket övrigt att önska, innebär inte att hon med automatik helt saknar kunskap.
Om t ex Polisens problem med narkotikavärldens användning av kontantkort..
Och dig bemödar jag mig knappt att svara då du inte tillför tråden mycket annat än dryghet..

Men ja, pundare använder kontantkort, dock är jag rätt säker på att utredarna borde riktat in sig åt ett heelt annat håll om några indikationer fanns på att det i området rört sig nummer som inte kunnat spåras

Nog sagt
Citera
2018-10-14, 13:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
En enkel fråga:
Vad är det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom själva knarket?
Ja det ska jag tala om för dig, mobiltelefonen..För utan den kan de inte nå sina ”kranar”.
Enligt MV har endast de två tonårstjejernas mobiler inte kunnat spåras under aktuell kväll, och rimligtvis borde alla som rört sig i området under detta tidsspann då mordet utspelade sig vara uppkollade.
Jag är f.ö en av dem som finner tilltro i MVs uppgifter.

Så nej, att en pundare/pundarpar skulle ha något som helst med mordet att göra är alltför långsökt

Något vandrande och samtalande par har heller inte hörts av något vittne.
En 70-årig dam har SETT en person. Punkt.
Citera
2018-10-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Är detta också MGM teori om hur mordet gått till och som hen ville delge tidigare men som advokaten tyckte borde väntas med.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag undrar vem som ska ha en som inte följt tråden och sett vad jag skrivit. Varför kommer en så här helt onödig och tagen ut luften kommentar?

Följt tråden sen start och läst dina inlägg, om inte alla så de allra flesta och inte blivit något klokare av allt du lagt fram. Som sagt du fick många svar på det inlägget om pundare och även från mig.
Citera
2018-10-14, 13:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men om du läser artikeln så framgår det tydligt vilket område som avses. Vivallaskogen.
Jag läser att de sökte av ett skogsområde i närheten, avser nog Vivallaskogen ja, men också att de sökte med hundar i bostadsområdet och knackade dörr....De hade väl inte hundar för att de var rädda att knacka på dörrarna?
Men det är rätt ointressant hur pressen beskriver det om det inte är 1a handsuppgift. Jag skulle vilja veta hur hundförarna beskrev det de gjort och hur de kunnat missa FP. Om de nu inte startade ett sök vid LWs dörr - varför!?
Citera
2018-10-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Intressant! Och sant!
I detta fall verkar inte polishundar fått chans att söka runt hem/fp alls innan vanlig byracka fann henne.
Det jag stör mig på i tråden är att det återkommer hela tiden att kroppen inte kan ha legat där för då skulle hon varit hittad tidigare av folk på hundpromenad. Fel, då hund i koppel styrs av människa även om den drar mot planket.

Jag hade min blandade, ouppfostrade chihuahua lös och den hittade ett rådjur i diket strax intill mig. Jag skulle inte sett det fast djuret låg öppet i diket, för mitt sikte var inställt åt andra hållet. Hade min hund varit kopplad hade jag bara fört med den åt mitt håll och jag skulle aldrig vetat om att det låg ett dött djur där.
Troligen har hundarna koppel på sig på promenad i Lenas kvarter. Tror absolut en helt vanlig, lös hund hittat henne tidigare
Här tror jag du har helt rätt. Dessutom låter man inte sin hund springa okopplad så nära motorvägen.
Däremot så finns det två trådsanningar som jag vill dementera.
1. Polisen har inte gått ut med att det var en hundägare som hittade kroppen. Det var privatpersoner. Trådsanningen om hundägaren kommer sig av att en tidning intervjuade den hundägare vars hund hade stretat i kopplet i riktning mot planket dagen innan. kroppen hittades. Hunden hade varit mycket envis och aldrig betett sig så tidigare.

2. Polisen har inte gått ut med att de inte sökte vid FP innan kroppen hittades. Det är en hundförare som inte var med vid insatsen som intervjuades i media och ansåg att sökningen inte hade gått rätt till. Det kan vara så att polisen har sökt på FP och alltså vet att kroppen inte låg där från början, men håller det sekretessbelagt. Det vet vi vi inget om.

Summa summarum, så gäller det att hålla sig till polisens mycket knapphändiga uppgifter om man vill veta vad som är fakta. Resten är spekulationer, som ju naturligtvis är intressanta också.
Citera
2018-10-14, 13:49
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Släpp hundfrågan! Den är ju bara intressant om dom skulle söka av det området, men dom dirigerades ju till Vivallaskogen.
Hundarna har inte ens sökt i området, då detta är en icke fråga.

Frågan bör vara ”varför kallades inte spårhundar in initialt och då från bostaden?”. En otroligt svår sökning på hårt underlag och troligen massa dofter från LW.

En spårhund fungerar utmärkt att spåra fram till en avliden person. Likhundar markerar nedgrävda eller sänkta lik.

Spårhund skall spåra och markera föremål längs spåret (rätt tränad), men avvikelser finns och accepteras hos polisen.
Delar din uppfattning. Utom att det närmast är ett tjänstefel begånget. Det jag intresserar mig för är vad vi kan dra för slutsatser av detta. 1. GM lyckades missleda polisen till skogen. Tyder på planering. 2. Det går att tvivla på om kroppen legat på samma ställe hela tiden, eller om hon ens mördats samma kväll som hon försvann. 3 Det går att tvivla på att hon gått eller släpats från hemmet till FP. Hon kan ha gått in i en bil direkt utanför sin dörr.
Hade hundförarna arbetat korrekt hade man haft starkare misstankar om vad som hände direkt i och utanför hennes hem.
Citera
2018-10-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Varför skulle ML vilja döda LW så till den milda grad att han planerar ett mord?
Kärlek....
Citera
2018-10-14, 14:14
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Kärlek....

Nä, knappast. Då skulle mord ske betydligt oftare än i dag. Bättre kan du.
Citera
2018-10-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Och dig bemödar jag mig knappt att svara då du inte tillför tråden mycket annat än dryghet..

Men ja, pundare använder kontantkort, dock är jag rätt säker på att utredarna borde riktat in sig åt ett heelt annat håll om några indikationer fanns på att det i området rört sig nummer som inte kunnat spåras

Nog sagt

Inte nog sagt, för om du blir störd av min "dryghet", så tycker jag att din 'von oben'-attityd mot EGT är mer störande.
När du dessutom lämnar usel "information" rörande pundares mobilanvändning, får du vara beredd på korrigering, dryg eller inte.

Att du visar dig luta helt mot Örebropolisens skuldra i form att du uttrycker dig vara nöjd med hur du TROR att de hanterat traktens pundarmobiler, gör att man kan le lite rart åt dig.

OnT: Bara för att SD har mycket som talar emot hans oskuld, hindrar det inte att mordet på LW ev kan ha begåtts av nån annan. På fem månader har man inte hittat tillräckligt för att än en gång gripa honom och försöka få honom häktad.
Finns inget som talar emot att Örebropolisen fortfarande är inne i det tunnelseende man tidigt ådrog sig. Det där är erfarenhetsmässigt ett ytterst svåråtgärdat tillstånd. När man under snart ett halvår kört i gamla hjulspår, är det förstås svårt att ta nya ståndpunkter och få andra perspektiv på vem som kan ha dödat LW.

MV antyder att mordet kanske till och med skulle vara planerat [av SD då, såklart]. Om Polisen idag har den uppfattningen, så kommer man leta i den sektorn tills kaklet tar emot. Alternativa gärningspersoner hamnar då lätt i en sorts död vinkel för att de inte "passar in".

Inte för att jag tror att det är nån större mening, men vill ändå göra klart att jag inte är "pro SD".
Tycker att rätt skall vara rätt och en ståndrätt kan aldrig vara rätt, allraminst på det vis som sker i tråden.

SD är än så länge en privatperson, dessutom en odömd sådan!
Citera
2018-10-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Är det fortfarande Mikael Nyqvist som är Spaningschef för mordutredningen?
Isf kan SD:s geoinlägg tolkas på flera sätt även om nu MN skådespelaren är den bild och text handlar om.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5c567330-d8a7-4aca-aafb-09b8d7841ba7&IID=6e8b0a96-b90e-47ba-9b76-c284ece391c9

Antingen är SD helt obekymrad över att vara misstänkt eller så har han en samvetslös okänslig morbid "humor" likt Johanna Möller i Arbogamorden.
Hon önskar skrattande livet ur åklagaren Wenna och sa nyligen att hon gärna tar 14 år för att ordna saken på egen hand.

Har SD liknande personlighetsstörning, tro?

SD är ju helt rubbad. 🤔
Citera
2018-10-14, 14:52
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag läser att de sökte av ett skogsområde i närheten, avser nog Vivallaskogen ja, men också att de sökte med hundar i bostadsområdet och knackade dörr....De hade väl inte hundar för att de var rädda att knacka på dörrarna?
Men det är rätt ointressant hur pressen beskriver det om det inte är 1a handsuppgift. Jag skulle vilja veta hur hundförarna beskrev det de gjort och hur de kunnat missa FP. Om de nu inte startade ett sök vid LWs dörr - varför!?

Därför att de dirigerades att söka i ett annat område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in