• 1
  • 2
2018-10-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Då borde det alltså att gå att söka jaktlicens på armborst?

Nej. Endast compoundbågar som inte kan förspännas och med en rörelseenergi på minst 40 J hos pilen.
Citera
2018-10-13, 20:34
Bannlyst
Tror du ärligt talat att vanligt folk förstår vad du menar?

Var inte en idiot med inlägg som direkt kan kastas i papperskorgen!

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nej. Endast compoundbågar som inte kan förspännas och med en rörelseenergi på minst 40 J hos pilen.
Citera
2018-10-13, 20:39
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Tror du ärligt talat att vanligt folk förstår vad du menar?

Var inte en idiot med inlägg som direkt kan kastas i papperskorgen!
Är det verkligen vårt ansvar att du inte förstår? Wikipedia kan säkert ge dig svar. Att du inte fattar är knappast ett skäl för papperskorgen.

Både vanlig vanlig jägarexamen och Internationell bågjägarexamen krävs. Det finns alltså länder där det redan är tillåtet att jaga med pilbåge.
Senast redigerad av kinky_M 2018-10-13 kl. 20:43.
Citera
2018-10-14, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Då borde det alltså gå att söka jaktlicens på armborst?

Armborst ses sedan länge mer kraftfullt än en stutsare. Vilken dom i många fall är.

Visst kan man liberalisera kravet på armborst, men det är ett högst dödligt vapen som bör bör handhas av folk med gott omdöme!

Jag tror inte bönder som er bör få ha er hand på ett sådant kraftfullt vapen. Ni klarar inte av kraften helt enkelt med era spinkiga lantisarmar.

- - -

Egentligen skiter jag i armborst. Däremot stör jag mig enormt på att jakt med pilbåge ska tillåtas här i Sverige. Det är så jävla dumt så att klockorna stannar! Möjligheterna till att skadeskjuta djur med en jävla pil är enormt stor.

Jag har sett skadeskjutna djur med pilar i kroppen. Det är så ledsamt att jag inte har ord.

Nästa steg blir väl att tillåta brittisk rävjakt med grythundar. Naturvårdsverket ser heller inga etiska problem med denna typ av jakt?
Senast redigerad av Kick88 2018-10-14 kl. 04:59.
Citera
2018-10-16, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Är din källkritik verkligen Filip och Fredrik?
Man blir mörkrädd ibland

Programmet Breaking news är min källa.

Begreppet "källkritik" är något helt annat.

Men det fattar du nog inte jävla dumskalle!
Citera
2018-10-17, 12:21
Bannlyst
Är du (eller naturvårdsverket) verkligen seriös?

Tvättbjörn och Bisam. Jag visste inte ens att vi hade dessa arter i Sverige?

Är det inte specimen som mest finns i Nordamerika?

Ge mig gärna en källhänvisning till ansvarig person på Naturvårdsverket så ska jag fråga dom om bisam och tvättbjörn i den svenska naturen...

Med det sagt. Och följande är lite OT.

- - -

Vid kontakter med myndigheter. Hänvisa gärna till 4 paragrafen i förvaltningslagen .

- - -

"Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Om någon enskild av misstag vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta."

- - -

Ovanstående är min absoluta favoritparagraf i kontakter med myndigheter. Fjärde paragrafen i förvaltningslagen.

Tro mig! Man får svar direkt av den berörda myndigheten när dom tror att det är någon juridiskt kunnig som skrivet e-posten.
Senast redigerad av Kick88 2018-10-17 kl. 13:18.
Citera
2018-10-17, 18:48
Medlem
Citat:
Tvättbjörn och Bisam. Jag visste inte ens att vi hade dessa arter i Sverige?
Vi vill inte få in tvättbjörn men den börjar dyka upp sporadiskt efter att spridit sig i Europa:
https://jagareforbundet.se/vilt/inva...er/tvattbjorn/
Bisam har vi haft sedan 50-talet och även den klassas som invasiv art:
https://jagareforbundet.se/vilt/inva...isamprojektet/
Citera
2018-10-20, 12:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Armborst ses sedan länge mer kraftfullt än en stutsare. Vilken dom i många fall är. [...]
Jaså verkligen??? Här är testdata för den väldigt vanliga jaktammunitionen Norma 30-06 med lite olika kulor: https://vildmarken.se/reportage/spec...lja-ratt-kula/

Energin vid träff på 25 m avstånd är runt 3800 J. Vilket armborst överträffar det? Sanningen är ju att inget armborst kommer ens i närheten av det utan de brukar ligga på hundratalet joule. Har har du ett armborst för jakt http://www.wolfszeit-armborst.se/arm...niper-11948841
Utgångsenergin på pilen är max 206 J, inte ens en tiondel av en älgstudsare alltså.

Gällande jakt med pilbåge eller armborst så visade "grabbarna på Fagerhult" (Jan Guillou, Leif GW Persson och Pär Lorentzon) i ett avsnitt hur fullkomligt värdelös pilbågen var jämfört med ett jaktgevär. Alla tre gubbarna sköt ofantligt mycket bättre med sina gevär än en inbjuden mästerbågskytt som såg rätt snopen ut. Vid träff i djuret har en kula avsevärt bättre dödande förmåga än en pil. Att tillåta jakt med båge innebär onödigt lidande för villebrådet för att en del jägare tycker det är roligt, några goda rationella skäl finns inte.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-10-20 kl. 12:52.
Citera
2018-10-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
" Tillåtna viltslag för bågjakt ska enligt Naturvårdsverkets förslag vara rådjur, räv, bäver, grävling, mårdhund, tvättbjörn, bisam och hare."

Jag undrar hur Naturvårdsverket tänkt här? Är det arter som man anser det finns för mycket av, och vill få ned? I så fall tror jag detta är fel väg: den jägare som beväpnar sig med pilbåge istället för bössa kommer helt säkert att skjuta färre djur!

bäver och grävling är väl dessutom lite mer hårdskjutna än andra djur. dessutom mindre.

Är mycket tveksam till detta. Kan verkligen se hur en jägare blir fullständigt exalterad över råbocken som kommer gående 30 m bort men i för hård vind drar han motvilligt av en pil rakt i magen...

Arborst hade jag kunat acceptera då det finns några riktigt kraftfulla. Har själv skjutit 3 pilar inom 10 cm radie på 100 m med en jaktarmborst. Dock i helt vindstilla väder vilket man sällan får i jakt. behövs bara en lite bris för att pilen ska drifta.

här kan ni se exempel på 100 m skott med en armborst. https://www.youtube.com/watch?v=xdPeukkkDU8
Senast redigerad av Andreashansson8 2018-10-20 kl. 18:58.
Citera
2018-10-21, 07:04
Bannlyst
Jag ber om ursäkt för vissa av mig lite oförskämda inlägg.

Det var onödigt!
Citera
2018-10-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Gällande jakt med pilbåge eller armborst så visade "grabbarna på Fagerhult" (Jan Guillou, Leif GW Persson och Pär Lorentzon) i ett avsnitt hur fullkomligt värdelös pilbågen var jämfört med ett jaktgevär. Alla tre gubbarna sköt ofantligt mycket bättre med sina gevär än en inbjuden mästerbågskytt som såg rätt snopen ut. Vid träff i djuret har en kula avsevärt bättre dödande förmåga än en pil. Att tillåta jakt med båge innebär onödigt lidande för villebrådet för att en del jägare tycker det är roligt, några goda rationella skäl finns inte.

Den källan är tyvärr rätt usel också. Det finns givetvis tungt vägande skäl till Naturvårdsverkets förslag annars skulle det inte läggas, i synnerhet inte i ett så extremt land som Sverige. Ett sådant skäl är att det faktiskt gjorts riktiga vetenskapliga studier om den här typen av jakt med en vetenskaplig metod och ett statistiskt underlag som inte bottnar i vad Leif GW (expert på allt) häver ur sig i TV efter två glas rödvin.

Träffsäkerheten med båge är givetvis sämre än ett krutvapen därför är skjutavståndet också avsevärt kortare. Det är en annan typ av jakt helt enkelt. Eftersom avståndet är kortare och en pil med jaktspetsar river upp en väldigt stor inre skada blir det färre skadeskjutna djur. Jag ska säga att jag fortfarande inte är helt såld på idén, men du kan väl testa en båge av den typ vi talar om här och se vilken enorm kraft de levererar och sedan applicera det på de djur vi talar om här och återkomma med om du verkligen tror att det är någonting som villebrådet kommer överleva annat än om du träffar extremt snett.
Citera
2018-10-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
Den källan är tyvärr rätt usel också. Det finns givetvis tungt vägande skäl till Naturvårdsverkets förslag annars skulle det inte läggas, i synnerhet inte i ett så extremt land som Sverige. Ett sådant skäl är att det faktiskt gjorts riktiga vetenskapliga studier om den här typen av jakt med en vetenskaplig metod och ett statistiskt underlag som inte bottnar i vad Leif GW (expert på allt) häver ur sig i TV efter två glas rödvin.

Träffsäkerheten med båge är givetvis sämre än ett krutvapen därför är skjutavståndet också avsevärt kortare. Det är en annan typ av jakt helt enkelt. Eftersom avståndet är kortare och en pil med jaktspetsar river upp en väldigt stor inre skada blir det färre skadeskjutna djur. Jag ska säga att jag fortfarande inte är helt såld på idén, men du kan väl testa en båge av den typ vi talar om här och se vilken enorm kraft de levererar och sedan applicera det på de djur vi talar om här och återkomma med om du verkligen tror att det är någonting som villebrådet kommer överleva annat än om du träffar extremt snett.

Vilka djur ska få jagas med båge då? Att träffa vitala organ på ett rådjur på 25 m är garanterat inte det lättaste.

Det går nog döda ett rådjur på ganska lpngt avstånd säkert 200 m men lär va jävligt svårt att träffa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in