• 1
  • 2
2018-10-13, 15:27
Bannlyst
Hej,

I ett tidigare program med Filip & Fredrik hävdade dom att en svensk myndighet (jag har glömt vilken) till hösten kommer ge tillstånd för jägare att få börja jaga med pilbåge.

För mig är det helt åt helvete. Har vi inte redan problem med skadeskjutna djur redan?

Vi lever i ett land det är förbjudet att agna med levande betesfisk, men staten ska nu tillåta amatörer med pilbåge att gå ut och skjuta på allt som rör sig. Jag befarar att det kommer innebära mycket lidande med skadeskjutna djur.

Jag har inga problem med vanlig jakt med skjutvapen, och då dör ju djuret närmast direkt om skottet är välplacerat. Men med en pil så skär spetsen ju bara rakt in i kroppen. Dessutom är det betydligt mycket sämre precision med pilbåge.

Jag vet bara det jag hörde i ovanstående program. Har ni några åsikter om jakt med pilbåge?
Citera
2018-10-13, 15:29
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

I ett tidigare program med Filip & Fredrik hävdade dom att en svensk myndighet (jag har glömt vilken) till hösten kommer ge tillstånd för jägare att få börja jaga med pilbåge.

För mig är det helt åt helvete. Har vi inte redan problem med skadeskjutna djur redan?

Vi lever i ett land det är förbjudet att agna med levande betesfisk, men staten ska nu tillåta amatörer med pilbåge att gå ut och skjuta på allt som rör sig. Jag befarar att det kommer innebära mycket lidande med skadeskjutna djur.

Jag har inga problem med vanlig jakt med skjutvapen, och då dör ju djuret närmast direkt om skottet är välplacerat. Men med en pil så skär spetsen ju bara rakt in i kroppen. Dessutom är det betydligt mycket sämre precision med pilbåge.

Jag vet bara det jag hörde i ovanstående program. Har ni några åsikter om jakt med pilbåge?

Är din källkritik verkligen Filip och Fredrik?
Man blir mörkrädd ibland
Citera
2018-10-13, 15:36
Medlem
GormDenGamles avatar
Skeptisk då källan inte är trovärdig.
Men om det skulle stämma, ligger det i så fall rätt i tiden..
Citera
2018-10-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Man måste va nära å van skytt.Då inga problem.En å annan är inte de.
Citera
2018-10-13, 15:50
Medlem
pandapangs avatar
Se där, tre sekunder på Google gav ett svar.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/na...t-med-pilbage/
Citera
2018-10-13, 17:52
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandapang
Se där, tre sekunder på Google gav ett svar.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/na...t-med-pilbage/

Det var ju toppen att du visar att du kan googla. Vore ännu bättre om du kunde ge nån liten hint om vad länken handlar om. Vägrar klicka på sådant.

När det gäller ev tillåtande av jakt med pilbåge har det klart framgått att det ska krävas speciell utbildning (utöver vanlig jägarexamen).

Har hört vissa argument för, tex att det inte stör närområdet med smällar mm.

Själv är jag skeptisk av uppenbara skäl såsom högre risk för skadskjutning, men utan att ha satt in sig i argumenten för och mot bör man inte yttra sig tvärsäkert.
Citera
2018-10-13, 18:59
Medlem
" Tillåtna viltslag för bågjakt ska enligt Naturvårdsverkets förslag vara rådjur, räv, bäver, grävling, mårdhund, tvättbjörn, bisam och hare."

Jag undrar hur Naturvårdsverket tänkt här? Är det arter som man anser det finns för mycket av, och vill få ned? I så fall tror jag detta är fel väg: den jägare som beväpnar sig med pilbåge istället för bössa kommer helt säkert att skjuta färre djur!
Citera
2018-10-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag undrar hur Naturvårdsverket tänkt här? Är det arter som man anser det finns för mycket av, och vill få ned?
Snarare arter som är tillräckligt små för att gå att med rimlig säkerhet döda med pilbåge.
Citera
2018-10-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Snarare arter som är tillräckligt små för att gå att med rimlig säkerhet döda med pilbåge.

Jo, det är givetvis en förutsättning, men varför tillåta en ny form av jakt på dem?
Citera
2018-10-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, det är givetvis en förutsättning, men varför tillåta en ny form av jakt på dem?
För att det finns en grupp som vill jaga med pilbåge och jägarna är en välorganiserad lobby.
Citera
2018-10-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För att det finns en grupp som vill jaga med pilbåge och jägarna är en välorganiserad lobby.

Detta må vara den yttersta orsaken; men nog måste Naturvårdsverket ändå kunna frambringa något bättre svepskäl än "En hel massa människor vi pratat med tycker att det vore kul att få ha ihjäl djur på det här sättet"?
Citera
2018-10-13, 20:12
Medlem
Då borde det alltså gå att söka jaktlicens på armborst?
Senast redigerad av nilltre 2018-10-13 kl. 20:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in