Citat:
Ursprungligen postat av
rantaplan
Du är ju efter"begynnelsen" och jag också...?
Jag vet ej avsikt och mening i "början" , om den är en medveten sådan eller ej.
Men jag tror att en existens kan uppkomma "out of the blue".
Finska forskare utvecklat ett protein från tomma intet. Du kan googla Hufvudstadsbladet. Det kan lösa nurtionsproblem i världen. Folk kan med enkla medel tillverka sin egen mat. OT!8
Men på mänsklig nivå...
Jag bara ÄR , här och nu, lever livet så gott det går.
Och jag har mening och mål i mitt liv, och..
...Hur i fridens namn skulle det kunna påverka mitt liv, här och nu, att veta hur livet kom till?
Naturligtvis vore det intressant att veta, jag är intresserad av sådana frågor, varför skulle jag annars skriva på ett religionsforum på flashback?
Men att prata med dej....
...är ett pseudoakademiskt skitsnack, då du inte ens kan avslöja en falsk dikotomi.
Så slutsats= mål och mening kan uppkomma Efter bigbangen. Den vi vet om..
mnja..
1 spelar ingen roll om du vet, eller inte vet, om ditt liv har en avsikt eller inte,
diskussionen handlar om huruvuda någonting (materiellt/immateriellt/sak/objekt/liv etc) som utan avsikt börjat existera,
efteråt kan tillskrivas en avsikt att ha börjat existera
att folk har fått/har/funnit/tillskrivit mening och mål med sina liv och saker i efterhand, när det redan existerar, är nåt helt annat,
en stenbumling i skogen kan, efter att den bildats, ges en mening eller funktion som en dörrstopp eller vad som helst den
kan användas till, men vem skulle med rationella argument hävda att syftet med att den bildades var att fungera som dörrstopp?
2 definiera först " out of the blue"
om du tror att protein kan bildas av/ur ingenting, har det inträffat ett mirakel större än trolleri; en trollkarl som plockar fram en kanin ur hatten, använder åtminstone en hatt,
ingen trollkarl plockar fram kaniner ur tomma intet, som man brukar säga...
3 för att en falsk diktomi ska kunna avslöjas, måste den vara falsk,
falsifieringen kan göras på olika sätt, men premisserna måste iaf granskas och prövas