Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Även en lekman som jag förstår att en hund som tränats för att söka efter levande (eller något specifikt)också är tränad att under arbete negligera andra för hundar normalt lockande dofter såsom lik. En hund som tränats för eftersök av försvunnen person som låter sig störas av liklukt är förmodligen en misslyckad sökhund och vise versa.
- Vidare är sannolikt en narkotikahund sämre än en vanlig sällskapshund att söka mot liklukt eftersom den tränats till att negligera det. Finns säkert mer insatta som kan redogöra det betydligt bättre än en novis som mig..
Intressant! Och sant!
I detta fall verkar inte polishundar fått chans att söka runt hem/fp alls innan vanlig byracka fann henne.
Det jag stör mig på i tråden är att det återkommer hela tiden att kroppen inte kan ha legat där för då skulle hon varit hittad tidigare av folk på hundpromenad. Fel, då hund i koppel styrs av människa även om den drar mot planket.
Jag hade min blandade, ouppfostrade chihuahua lös och den hittade ett rådjur i diket strax intill mig. Jag skulle inte sett det fast djuret låg öppet i diket, för mitt sikte var inställt åt andra hållet. Hade min hund varit kopplad hade jag bara fört med den åt mitt håll och jag skulle aldrig vetat om att det låg ett dött djur där.
Troligen har hundarna koppel på sig på promenad i Lenas kvarter. Tror absolut en helt vanlig, lös hund hittat henne tidigare