2018-10-13, 21:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro.
To 17 maj
”Grannar i området vittnar om att det har pågått ett intensivt polisarbete de senaste dagarna.
– Det har varit fullt pådrag här. De har gått här med hundar och knackat dörr, säger en person.
....
– De undrade om jag hade hört skrik eller sett några konstiga bilar, säger en granne.
– Men jag har inte märkt något alls.”
Hundsök i området runt bostaden - och ett skogsområde en bit bort. Dessutom en granne som säger att hon INTE hört något skrik. Det har ju också stötts och blötts här

Tack! Den hundinfon hade jag förträngt.
Citera
2018-10-13, 21:53
Medlem
Philomenas avatar
Kan polisens första teori att det rörde sig om ett människorov ändå ha varit rätt då?

Kan skriken som Dalaan hörde ha varit skrik i panik snarare än dödsskrik medan LW blivit attackerad, oskadliggjord och tillfångatagen för att sedan ha blivit inknuffad i en bil?

Om polisen först misstänkte att LW kanske var i livet och att hon blivit kidnappad så skulle det kunna stämma överens med att de nu tror att det hela var planerat. GM liksom andra chattar med LW kvällen före att resor planeras och vet därför att hon är hemma. Hen har har en god förevändning att komma över och då locka ut LW. GM anländer längs motorvägen för att bilen ej ska bli sedd av någon på gatan och direkt förknippad med det planerade bortförandet. Hen går till LWs hus och lockar ut LW. Ett hörvittne hör GM och LW prata upprört när de går nerför gatan. GM styr dem dit väl medveten om att hen har sin bil nedanför planket. Väl vid planket inser LW vad som håller på att ske och börjar skrika av rädsla och för att påkalla hjälp men hon förlorar striden och blir inknuffad i GMs bil och därpå tagen till en annan plats där hon mördas. Därpå när GM tror att polisen finkammat området närmast LW klart så återvänder hen fräckt och placerar kroppen där för att misstänkliggöra någon boende i området?

Det som haltar i denna teori (bland mycket som haltar antar jag) med ett planerat bortförande är att polisen ännu är fast vid att SD är GM. Att planera ett mord och göra sig omaket att få in LW i en bil för att sedan dumpa henne så nära där hon kan hittas nära där man själv bor blir ju oerhört kontraproduktivt. Jag får inte riktigt ihop det att polisen både är säker på att SD är GM och att det samtidigt är ett planerat mord för isåfall är SD riktig usel på att planera mord men har bara väldigt, väldigt tur att hundförarna inte fick gå mot planket. Eller var det tur?

Kan planeringen gälla bortförandet snarare än mordet? Kan SD ha velat med våld få med sig LW till USA istället för att hon skulle iväg till Norge med BeholderX? Så att bortförandet var planerat på så sätt men däremot var mordet inte planerat? Han har planerat att tjata med sig henne, sedan hotat, och försökt bråka med henne till USA? Och när inget fungerar dödar han henne i vredesmod och tar med sig HD ändå därav sent sökt ESTA? Men varför ändå dumpa henne nära där han själv bor då? Han har ju en massa skog och berg omkring Örebro att använda och som han borde ha varit hemtam inom?
Citera
2018-10-13, 22:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Och kom ihåg! Vilken hund som helst känner likdoft!
Dock styrs hund i koppel av ägarens vilja.
Även en lekman som jag förstår att en hund som tränats för att söka efter levande (eller något specifikt)också är tränad att under arbete negligera andra för hundar normalt lockande dofter såsom lik. En hund som tränats för eftersök av försvunnen person som låter sig störas av liklukt är förmodligen en misslyckad sökhund och vise versa.

- Vidare är sannolikt en narkotikahund sämre än en vanlig sällskapshund att söka mot liklukt eftersom den tränats till att negligera det. Finns säkert mer insatta som kan redogöra det betydligt bättre än en novis som mig..
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-13 kl. 22:15.
Citera
2018-10-13, 22:36
Medlem
Honan6s avatar
Någon som vet om den "synska" bloggerskan i Lund har kopplingar till LW eller de misstänkta?

Bild på "sierskan":
http://forumbilder.se/H8D2A/16601941-1928924227319425-5901629297128049655-o-1-5bc0d8899606ee473debb998
Citera
2018-10-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Men tjänstehundar får och ska inte hålla på med "eget arbete&intresse" för de ska jobba när man begär det av de.
De är inlärda på specifika dofter och ämnen. Rätt hund till rätt sök eller spår. En förutsättning är att man som hundförare vet VAR man ska börja och VAD man letar efter.

Det förutsätter att chefen för insatsen fått korrekta anvisningar från aktuell spaningsledare som bör besitta dom kunskaperna.
Citera
2018-10-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Även en lekman som jag förstår att en hund som tränats för att söka efter levande (eller något specifikt)också är tränad att under arbete negligera andra för hundar normalt lockande dofter såsom lik. En hund som tränats för eftersök av försvunnen person som låter sig störas av liklukt är förmodligen en misslyckad sökhund och vise versa.

- Vidare är sannolikt en narkotikahund sämre än en vanlig sällskapshund att söka mot liklukt eftersom den tränats till att negligera det. Finns säkert mer insatta som kan redogöra det betydligt bättre än en novis som mig..

Intressant! Och sant!
I detta fall verkar inte polishundar fått chans att söka runt hem/fp alls innan vanlig byracka fann henne.
Det jag stör mig på i tråden är att det återkommer hela tiden att kroppen inte kan ha legat där för då skulle hon varit hittad tidigare av folk på hundpromenad. Fel, då hund i koppel styrs av människa även om den drar mot planket.

Jag hade min blandade, ouppfostrade chihuahua lös och den hittade ett rådjur i diket strax intill mig. Jag skulle inte sett det fast djuret låg öppet i diket, för mitt sikte var inställt åt andra hållet. Hade min hund varit kopplad hade jag bara fört med den åt mitt håll och jag skulle aldrig vetat om att det låg ett dött djur där.
Troligen har hundarna koppel på sig på promenad i Lenas kvarter. Tror absolut en helt vanlig, lös hund hittat henne tidigare
Citera
2018-10-13, 22:49
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro.
To 17 maj
”Grannar i området vittnar om att det har pågått ett intensivt polisarbete de senaste dagarna.
– Det har varit fullt pådrag här. De har gått här med hundar och knackat dörr, säger en person.
....
– De undrade om jag hade hört skrik eller sett några konstiga bilar, säger en granne.
– Men jag har inte märkt något alls.”
Hundsök i området runt bostaden - och ett skogsområde en bit bort. Dessutom en granne som säger att hon INTE hört något skrik. Det har ju också stötts och blötts här

Men om du läser artikeln så framgår det tydligt vilket område som avses. Vivallaskogen.
Citera
2018-10-13, 22:51
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tack! Den hundinfon hade jag förträngt.

Du har inte förträngt 😉 Läs artikeln, det är Vivallaskogen som avses.
Citera
2018-10-13, 23:04
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Till alla:
Skit i den där bloggen! Ofta "medier" vill åka snålskjuts på folks olycka.

Philomena: tror verkligen inte du har med den att göra!

Fokus på det väsentliga! Låt inte bloggtroll förvilla!

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Helt förståeligt. Har inte läst den , och som du beskriver det har du säkert rätt i att någon läst i tråden och fått inspiration och startat en bakdaterad blogg.

Tack! Mina reaktioner på bloggen var först nyfiket intresse och spekulationshjärnan på, sedan obehag och sedan värre obehag när folk i tråden försöker smeta den på en själv. Ska försöka skaka av mig eländet nu.

Jag skrev ett senare inlägg där jag reflekterade över skriken ihop med ett planerat mord och vad det skulle kunna innebära. Skulle gärna vilja höra era andras tankar kring detta. Vi är ju några som funderat över om det trots allt ändå varit ett planerat mord men då mycket pekat åt ett annat håll så har vi ju fått böja oss men nu då MV (som ska vara trovärdig enligt flera i tråden) menar att polisen också arbetar utifrån detta så börjar man ju fundera ånyo kring detta. Kan skriken som Dalaan hörde ha varit när LW trots allt ändå blev kidnappad istället för dödad? Kan SD bråkat med henne och försökt få med henne till USA istället för att låta henne åka till Norge?
Citera
2018-10-13, 23:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Intressant! Och sant!
I detta fall verkar inte polishundar fått chans att söka runt hem/fp alls innan vanlig byracka fann henne.
Det jag stör mig på i tråden är att det återkommer hela tiden att kroppen inte kan ha legat där för då skulle hon varit hittad tidigare av folk på hundpromenad. Fel, då hund i koppel styrs av människa även om den drar mot planket.

Jag hade min blandade, ouppfostrade chihuahua lös och den hittade ett rådjur i diket strax intill mig. Jag skulle inte sett det fast djuret låg öppet i diket, för mitt sikte var inställt åt andra hållet. Hade min hund varit kopplad hade jag bara fört med den åt mitt håll och jag skulle aldrig vetat om att det låg ett dött djur där.
Troligen har hundarna koppel på sig på promenad i Lenas kvarter. Tror absolut en helt vanlig, lös hund hittat henne tidigare

Var det inte ett hönsnät som hindrade hundägare från att runda planket och promenera på utsidan, precis där LW låg i alla fall (men bakom henne)? Så det var ingen naturlig promenadväg eller passage för hundrastare?

I äldre tid hade väl buskaget kunnat funka som avträde men nu har väl ”folk” små påsar till djuren? Så hundägare har inte i buskarna att göra? Och med motorvägen nedan har man kräket kopplat?

Så det kräver en både rådig och självständig jycke!

Och en polishund borde ha hittat.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-13 kl. 23:10.
Citera
2018-10-13, 23:08
Medlem
Citat:
Och kom ihåg! Vilken hund som helst känner likdoft!
Dock styrs hund i koppel av ägarens vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Exakt så.

Ja och alla hundar känner kissdofter, vilt mm men arbetande hundar i tjänst kan inte tillåtas att sprätta omkring och markera alla dofter de älskar.
En del jyckar gillar ju tex doften av kanelbullar eller pizza.

Sorry om inlägget hamnar utanför mordet på LW men en del verkar tycka att polisens hundförare borde ha ställt sig i L:s hus och kommenderat sök och att hunden då per automatik skulle ha hittat L:s kropp för att lik doftar så gott i hundens näsa.

Det funkar inte så.
Citera
2018-10-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Mina reaktioner på bloggen var först nyfiket intresse och spekulationshjärnan på, sedan obehag och sedan värre obehag när folk i tråden försöker smeta den på en själv. Ska försöka skaka av mig eländet nu.

Jag skrev ett senare inlägg där jag reflekterade över skriken ihop med ett planerat mord och vad det skulle kunna innebära. Skulle gärna vilja höra era andras tankar kring detta. Vi är ju några som funderat över om det trots allt ändå varit ett planerat mord men då mycket pekat åt ett annat håll så har vi ju fått böja oss men nu då MV (som ska vara trovärdig enligt flera i tråden) menar att polisen också arbetar utifrån detta så börjar man ju fundera ånyo kring detta. Kan skriken som Dalaan hörde ha varit när LW trots allt ändå blev kidnappad istället för dödad? Kan SD bråkat med henne och försökt få med henne till USA istället för att låta henne åka till Norge?

Hmmm. Det går emot min uppfattning att FP och BP (kidnappning skulle ju iofs göra detta till en brottsplats också) är identisk, men kanske ska man ha sina sinnen öppna för detta scenario. Jag tror på MV helt klart och hen öppnade ju för att det är ett planerat mord tidigare idag. Hon saknades trots allt flera dagar från försvinnandet tills kroppen hittades.
Iskallt att kidnappa för att sen göra sig av med kroppen på samma ställe. Varför lämna av kroppen just där? Det fanns ju en enorm risk att någon skulle se det, inte minst från vägen.
Senast redigerad av glendale 2018-10-13 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in