2018-10-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Källan är NA men tyvärr är den låst nu. Jag följde live-rapporteringen och läste artikeln och kan intyga att det PeterNoster skrev i detta inlägget är vad hon svarade:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Nej, men stort tack till både dig och till PeterNoster
Tack för länk till det inlägget!

Så här såg det ut (ett litet stycke):

<Reportern har tydligen snackat "off the record" med presstaleskvinnan före intervjun och undrat om inte det är svårt att hitta föremål så här långt efteråt.

- Ja, om det vore organiskt material så hade det varit svårt.>

Jag vidhåller (1) att här föreligger ett allvarligt fel i vad presstaleskvinnan påstår. I ett par tidigare inlägg har jag exemplifierat "organiskt material" med en rökpipa contra en cigarettfimp resp en bomullsskjorta contra en PET-flaskekapsyl. Det är givetvis mer "lönsamt" att söka spår i de två organiska fynden än i de oorganiska. Det bör knappast vara svårt att hitta en bomullsskjorta som sedan lång tid ligger ute, för den syns ju, men att få rättsmedicinskt intressant analysmaterial ur den blir givetvis vanskligare för varje vecka den ligger ute.

Jag vidhåller (2) att presstaleskvinnan antagligen egentligen menade "spår från mänsklig vävnad" -något som skadas av lång tid oskyddat utomhus.
Citera
2018-10-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så var det väl.

Men borde de inte börja vid hemmet?
Det var ju ändå från hemmet hon försvann?
Och att mobilen pejlats vid skogen behöver ju inte betyda att hon är där.
Det en behöver inte utesluta det andra?

Förstår att ett spår är från mobilen, men ett annat borde ju vara från hemmet?
Särskilt som att det är bråttom?

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det håller jag verkligen med om. Jag vet inte varför det inte söktes vid Lenas hem eller FP. Bara att det inte gjordes. Oförsvarbart.

Om inte polisen under tisdagens förhör fått tips av MGM att LW använde skogen vid löpträning tex. Polisen hade nog ingen kännedom under tisdagen om den uppgiften ang Lena var rätt eller fel.
OBS! Spekulation men visst kan polisen frågat i förhör av MGM, även vittnen.
Citera
2018-10-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Vem i den här härvan är född 1974?

Edit: Kan vi åter igen ha att göra med ett blogginlägg som är feldaterat med flit?

Enl ratsit.se är MGM och fru båda födda detta år.
Citera
2018-10-13, 20:13
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Iallafall jag har tolkat den vittnesuppgiften som att den beskriver en färd från LW:s bostad till planket. Men det kanske är en färd från andra sidan planket, på motorvägssidan.

Ja den uppgiften har jag också tolkat som du. Intressant om de vore som du skriver, andra sidan planket.
Citera
2018-10-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kadaverin, det som "likhundar" går på börjar utsöndras ca 20min efter
döden.
Alla hundar mer eller mindre är ordentligt intresserade av allt som
är dött
.

Men tjänstehundar får och ska inte hålla på med "eget arbete&intresse" för de ska jobba när man begär det av de.
De är inlärda på specifika dofter och ämnen. Rätt hund till rätt sök eller spår. En förutsättning är att man som hundförare vet VAR man ska börja och VAD man letar efter.
Citera
2018-10-13, 20:26
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Undrar om det överhuvudtaget kontrollerats vilka födelsedagspresenter som eventuellt var inköpta till yngste sonen? Kan någon av dessa (möjligen även någon del av någon av dem) använts som mordvapen, funderar jag?

Eller kan GM haft med sig en ”gåva” som skulle föreställas vara tillägnad sonen men som egentligen var mordvapnet, tänker jag?

Vidriga spekulationer, det medges. Mordet skedde dock i så nära anslutning till bemärkelsedagen att jag inte riktigt alltid klarar att utesluta att det har något slags samband.

Kan utredarna under senaste turen i området ha krattat runt efter någon (eller del av en) tilltänkt present som GM kanske skulle ha kunnat slängt ifrån sig?

Kanske rafsade GM åt sig något från paketinslagningen (som LW tros ha varit delvis upptagen med enligt tråden) och låtsades retas och gick iväg med det för att få LW att följa efter? Hen kanske tramsade/lekte ut LW på detta sätt?

Yngste sonen kan ju t.ex. även ha vetat om någon gåva i förväg men bland det som fanns i hemmet stod kanske inte just den saken att finna på morgonen då LW saknades? Om så vore fallet unnar jag mig ikväll att gissa att poliserna möjligen räfsade efter denna sak. Dröjsmålet vad gäller sökinsatsen tänker jag skulle kunna förklaras dels med att UW inte visste om presenten dels med att yngste sonen inte genast mindes att han utlovats den p.g.a chock och sedermera outhärdlig sorg.

Hmmm. Hoppas jag har fel
Citera
2018-10-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

Det börjar stå alltmer klart, att du och SD, HD är maniska och inte drar er för fusk, otrohet och misshandel. Återstår att se om vi kan lägga till Mord på den listan.

Alltså finns det indikationer på ett överlagt/planerat mord. Vidrigt. SD samlar inga pluspoäng direkt förutom genom fusk då.
Det måste snart vara praktiskt taget omöjligt för karln att visa sig utomhus.
Senast redigerad av glendale 2018-10-13 kl. 20:43.
Citera
2018-10-13, 20:43
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Var det Ulljoh som tipsade om MH blogg med? Hittar inte den sökfunktionen från min 1800tals mobil

Nej, det var användaren TimFa. Hen har postat alla de här lite skumma informationerna utom då denna sista; båda bloggarna som den ena bekräftats vara MHs blogg och den andra påståtts vara UWs blogg samt den märkliga Tradera-utpekningen. Jag har tidigare flera gånger efterfrågat ifall TimFa kan bidra med något mer eller om någon vet vad hen vill säga oss med dessa inlägg. Om TimFa läser detta så kanske du kan ge oss lite ljus kring vad dina egna tankar är kring dessa bloggar som du delgett oss?

Har försökt snabbt läsa ikapp kring den här nya uppgiften från Ulljoh om en ny mystisk, skum blogg. Spontant så påminner den en del om MHs men de kan ju inte vara samma då denna kvinna verkar bo i Skåne och MH bor i Trosa eller var det Stockholm? Den nya bloggen ger vidare ett genuinare, dock inte mindre förvirrat och skruvat, intryck än t ex UWs blogg med bara fåtalet inlägg utspridda lite konstigt över tid.

Nu har jag bara hunnit snabbt skumläsa den här nya bloggen men det finns en viss likhet faktiskt med MHs blogg, hur man nu skulle kunna förklara det. Utöver bibelreferenserna som inte behöver betyda mycket så återkommer ju det här temat om kvinna som utsatts för mäns våld även i denna blogg. Slump? Kan det finnas någon koppling mellan samtliga bloggar? Och isåfall vad skulle det tyda på?

Det jag tycker är intressant, såtillvida det inte är en återigen troligtvis bakdaterad blogg, är att någon i ett mycket tidigt skede, samma dag som LWs kropp återfanns nämner inte bara SD utan även JG.

SD var ju snabbt uppe på tapeten som MGM och kvinnan bakom bloggen kan ha snappat upp honom i tråden (och mycket väl vara aktiv här). Men att så tidigt peka ut JG som en central person i dramat? Om inte bloggen är bakdaterad eller mediala förmågor existerar så tänker man ju att detta är någon med insyn i otrohetsaffären och med kännedom om de närmast inblandade och som här hintar saker hon anar eller rentav har kännedom om.

För övrigt så är den "syn" som den här personen förmedlar i sin blogg något motsägelsefull och rörig. Iaf får jag inte riktigt klart för mig vem som syftas i vissa passager i texten. Vem är t ex psykopaten? Vem hotar att avslöja något den andra gången? HD? Isåfall, avslöja vad?

Jag tolkar texten som att hon ser att:

Mordet är relaterat till geocaching, parasiterande och vrede.
Mordet är planerat och rituellt.
LW har en affär med SD.
LW hotar sedan att avslöja detta för den äkta frun.
Någon är då en psykopat. Avses här LW eller SD eller HD?
Sedan så hotar HD (inte LW nu?) att avslöja något och beordrar då SD att genomföra mordet.
Mordet genomförs rituellt med sönderslitande av kläder och våldtäkt i en källare av SD och JG?
1974 är viktigt. Varför då? För att det pekar ut GM?
SD har kontakter som är värdefulla (inom polisen?) men kommer inte att undkomma sitt straff?

Det här är, ifall det finns någon som helst bäring i detta utifrån att det är skrivet av någon som känner någon involverad GM, helt uppåt väggarna mycket att ta in.

Ska man tänka att det finns ett spår av sanning i detta eller att det är en förvirrad människa som har läst tråden och lagt ihop detta och bakdaterat sin blogg? Inget nytt framkommer som vi inte redan sepkulerat om egentligen. Att HD, SD, JG är involverade har vi ju varit flera som funderat kring och HDs cachande vid LWs barndomstrakter med en liten guldsko som s k "travelbug" (visst heter det så ni som kan?) väckte iaf mina tankar på en slags ritual vilket jag skrev häromdagen. Så, skribenten bakom bloggen kan ju bara ha läst våra spekulationer här och sammanfattat. Kanske vill hen förstärka intrycken att det är trion SD, HD och JG som ligger bakom nu då MV och polisen står fast vid att det bara är en GM? Då jag själv hör till de som länge varit inne på att GM inte varit ensam och att HD haft ett mycket starkt motiv så måste jag ju erkänna att jag inte finner detta orimligt nu samtidigt som jag erkänner att vi nog får böja oss inför att polisen vet mer än vad vi spekulerar kring här och de verkar ju bara sikta in sig på SD ensam. Kan blogginlägget ha skrivits nu för att just upptäckas nu då polisen återigen går ut med att det bara är SD som är misstänkt? Isåfall, vad är syftet med att sprida ett fördelande av skuld? För att det är så trots allt? Eller för att straffa samtliga i LWs krets?

Skulle de äldre spekulationerna kring MH stämma så skulle detta givetvis ligga i linje med detta. En besatthet kring att med bibeln i högsta hugg döma och bestraffa/skipa rättvisa över de som hon sett leva förkastligt vilket hon menat gått ut över barnen W. Skulle MH utifrån sin syn på sig själv som rättskaffens och de andra som syndare vilka svikit sina barn och familjer, ha kunnat mörda LW, dumpat henne där hon skulle antas blivit dödad av någon som bott i området och sedan aktivt via bloggar och kanske här i tråden arbetat för att kasta alla misstankar på SD och HD samt i perifert även UW? En dogmatiskt kristen som det slår slint för?

Edit: Om någon ids (jag gör det inte) så kanske det vore en idé att skärmdumpa, spara ner inlägg från den här nya bloggen ifall den blir låst liksom MHs blogg blev det strax efter att tråden började diskutera om den!

För övrigt. Angående plastkannan måste jag bara kommentera att jag har, hur skeptisk jag än är kring HD, mycket svårt att se att HD eller någon annan skulle ha planerat ett mord medelst en Tupperware-kanna. Förvisso har märket livstidsgaranti som kunnat locka ifall kannan fått sig något nagg vid användandet i en dödlig attack men sämre mordvapen får man nog leta efter. Lätt, rund och utan tyngd. Brukar inte försvara HD men stackarn måste väl få köpa en mikrokanna utan att antas ha mord i tankarna!
Senast redigerad av Philomena 2018-10-13 kl. 21:03. Anledning: Läsbarhet, förtydliganden.
Citera
2018-10-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Men tjänstehundar får och ska inte hålla på med "eget arbete&intresse" för de ska jobba när man begär det av de.
De är inlärda på specifika dofter och ämnen. Rätt hund till rätt sök eller spår. En förutsättning är att man som hundförare vet VAR man ska börja och VAD man letar efter.

Det jag ville peka på va att det inte behövs en specialtränad hund för att
hitta ett lik som låg som LW låg.
Det klarar i stort sett vilken hund som helst.

Det är ju redan bevisat av den hunden som hittade henne.
Citera
2018-10-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det jag ville peka på va att det inte behövs en specialtränad hund för att
hitta ett lik som låg som LW låg.
Det klarar i stort sett vilken hund som helst.

Det är ju redan bevisat av den hunden som hittade henne.

Det har du rätt i.
Jag ville med mitt inlägg förtydliga att man med sin polishund inte springer runt i ett kvarter på en pisspromenad i tron att hunden ska markera lik.
Citera
2018-10-13, 21:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, men stort tack till både dig och till PeterNoster
Tack för länk till det inlägget!

Så här såg det ut (ett litet stycke):

<Reportern har tydligen snackat "off the record" med presstaleskvinnan före intervjun och undrat om inte det är svårt att hitta föremål så här långt efteråt.

- Ja, om det vore organiskt material så hade det varit svårt.>

Jag vidhåller (1) att här föreligger ett allvarligt fel i vad presstaleskvinnan påstår. I ett par tidigare inlägg har jag exemplifierat "organiskt material" med en rökpipa contra en cigarettfimp resp en bomullsskjorta contra en PET-flaskekapsyl. Det är givetvis mer "lönsamt" att söka spår i de två organiska fynden än i de oorganiska. Det bör knappast vara svårt att hitta en bomullsskjorta som sedan lång tid ligger ute, för den syns ju, men att få rättsmedicinskt intressant analysmaterial ur den blir givetvis vanskligare för varje vecka den ligger ute.

Jag vidhåller (2) att presstaleskvinnan antagligen egentligen menade "spår från mänsklig vävnad" -något som skadas av lång tid oskyddat utomhus.

Tack! Det var just det här avsnittet bland ljudinslagen med polisens presstalesperson som jag tänkte på när jag började fundera kring eventuella hårfynd. På något sätt blev poliskvinnan nästan litet överrumplad av frågan om "organiskt" material.

Du har en poäng att hon i det skedet inte hann göra en korrekt "mental definition" vad begreppet organiskt egentligen omfattar, spannet är väldigt mycket bredare än bara mänsklig vävnad. Och olika organiska materia har ju sinsemellan olika nedbrytningstid, olika förmåga att bevara dna-avsättningar etc.
Citera
2018-10-13, 21:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så var det väl.

Men borde de inte börja vid hemmet?
Det var ju ändå från hemmet hon försvann?
Och att mobilen pejlats vid skogen behöver ju inte betyda att hon är där.
Det en behöver inte utesluta det andra?

Förstår att ett spår är från mobilen, men ett annat borde ju vara från hemmet?
Särskilt som att det är bråttom?
Det var också Springares åsikt när han orätt fick bära hundhuvudet av att inte BO hittats att "meter för meter med utgångspunkt från bostaden" borde sökts av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in