2018-10-12, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som redan sagt: Din pseudo-filosofi.

Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
vg exemplifiera..

Som redan sagt: Din falska dikotomi.
Citera
2018-10-12, 14:38
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Som redan sagt: Din falska dikotomi.

vari ligger det falska?
Citera
2018-10-12, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
vari ligger det falska?

Har jag också redan svarit på.

Men jag är tacksam för dina tydliga menifestarioner av demagogi (~upprepning av frågor jag redan har svarat på), som profilerar min tes om, att det är pådyvlande teism, som är mentalt dysfunktionell.
Citera
2018-10-12, 14:54
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Har jag också redan svarit på.

Men jag är tacksam för dina tydliga menifestarioner av demagogi (~upprepning av frågor jag redan har svarat på), som profilerar min tes om, att det är pådyvlande teism, som är mentalt dysfunktionell.

ok

vari ligger det "falska";

>om livet uppkommit på annat sätt än genom en medveten gärning, är det fullständigt menings- och avsiktslöst<
Citera
2018-10-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det är oerhört långsökt att påstå något sådant. I förlängning betyder det ju att ca två tredjedelar av jordens befolkning är gravt psykiskt störda? Och det måste ju vem som helst inse att det inte stämmer.

Att man följer en fiktion är en grav störning, att 70% av befolkningen inte är kapabla nog att utgå från sina egna perspektiv är bara jäkligt skrämmande.
Citera
2018-10-13, 01:38
Medlem
Citat:

"om livet uppkommit på annat sätt än genom en medveten gärning, är det fullständigt menings- och avsiktslöst""

Det är din åsikt. Förövrigt har du inget att backa upp ditt antagande med. Bevisa att allting som uppkommit att det är skapat genom en medveten gärning
Citera
2018-10-13, 10:36
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Det är din åsikt. Förövrigt har du inget att backa upp ditt antagande med. Bevisa att allting som uppkommit att det är skapat genom en medveten gärning

premissen bygger inte på åsikt eller antagande,

innebörden av avsikt är väl axiomatiskt..?

>>>>>>>
wiki:

avsikt

plan, det att ha bestämt sig för att göra en viss sak
mening, avsedd konsekvens av en viss handling
Synonymer: intention
>>>>>>>>

ps
var skrev/hävdade jag att allting som uppkommit har skapats genom en medveten gärning?
ds
Citera
2018-10-13, 10:48
Medlem
Citat:

>>>>>>>
wiki:

avsikt

>>>>>>>>

ps
var skrev/hävdade jag att allting som uppkommit har skapats genom en medveten gärning?
ds
Hmm, det är inte ordet ”avsikt” du ska förklara, det är ”åsikt” du borde koncentrera dig på.
Citera
2018-10-13, 12:28
Medlem
Citat:

>>>>>>>
wiki:

avsikt

>>>>>>>>

ps
ds

Jag köper inte din premiss , du kan i princip ställa upp vilka premisser som helst och "bevisa" vad som helst.
Men ok jag kan ge dig det att du aldrig skrev att allt som uppkommit har skapats genom en medveten handling. Men det jag vänder mig emot är att "det som inte uppkommit genom medveten handling är fullständigt menings- och avsiktslöst""
Citera
2018-10-13, 14:03
Medlem
En person lider av en mental störning som leder till tro på konstiga saker.

En religion påstår möjligen konstiga saker som vissa tror på.

Det är en skillnad. Utöver det så fungerar religiösa människor i samhället medan det är svårt för mentalsjuka.

Så visst kan vissa saker religiösa tror på verka som ren galenskap men det har sitt ursprung i en religiös skrift. Dessutom delas denna tro oftast av många vilket gör det socialt acceptabelt.
Citera
2018-10-13, 15:13
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hmm, det är inte ordet ”avsikt” du ska förklara, det är ”åsikt” du borde koncentrera dig på.

varför det?
är innebörden av ordet avsikt en åsikt..?
Citera
2018-10-13, 15:19
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Jag köper inte din premiss , du kan i princip ställa upp vilka premisser som helst och "bevisa" vad som helst.
Men ok jag kan ge dig det att du aldrig skrev att allt som uppkommit har skapats genom en medveten handling. Men det jag vänder mig emot är att "det som inte uppkommit genom medveten handling är fullständigt menings- och avsiktslöst""

tills beviset prövas, ja
varsågod..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in