Citat:
Javisst, det finns naturligtvis bevis på att massor av människor har deporterats till läger. Är det koncentrationsläger allihop bara för det? Det behöver det inte ha vart. Var intentionen att döda 6 miljoner? Det vet vi ju inte med hård fakta, men tecken pekar ju på att många har dött, det kan jag nog hålla med om. Men jag ställer mig frågande till antalet, alltså 6 miljoner, samt, om det verkligen var avsikten att döda alla dessa påstådda 6 miljoner.
Dessutom tycker jag att historian om de så kallade koncentrationslägren i Tyskland, Polen..etc. har utnyttjas starkt till att gynna rika judar, sionister.
Vi har minst lika stora hemskheter i forna Sovjetunionen, arbetets-döds-lägrena Gulag. Att ingen ens pratar om dem är fånigt nu när alla tjuter och gråter över den så kallade förintelsen, som att den ensamt skulle vara så himla hemsk (i historiskt perspektiv). Det visar bara att vi får lära oss historian i skolan från vinnarnas perspektiv. Samma sak med atombomberna i Hiroshima och Nagasaki, ingen pratar om dem (inte ens i närheten av denna uttjatade förintelse). Igen då, vinnarna skriver historian till sin förmån, och även propagandaför den så att alla tydligt skall ha klart för sig vad som var "riktigt hemskt", vilka som är de onda, och vi får lära oss lika mycket vad som "inte var så farligt", och vilka som var de goda.
Dessutom tycker jag att historian om de så kallade koncentrationslägren i Tyskland, Polen..etc. har utnyttjas starkt till att gynna rika judar, sionister.
Vi har minst lika stora hemskheter i forna Sovjetunionen, arbetets-döds-lägrena Gulag. Att ingen ens pratar om dem är fånigt nu när alla tjuter och gråter över den så kallade förintelsen, som att den ensamt skulle vara så himla hemsk (i historiskt perspektiv). Det visar bara att vi får lära oss historian i skolan från vinnarnas perspektiv. Samma sak med atombomberna i Hiroshima och Nagasaki, ingen pratar om dem (inte ens i närheten av denna uttjatade förintelse). Igen då, vinnarna skriver historian till sin förmån, och även propagandaför den så att alla tydligt skall ha klart för sig vad som var "riktigt hemskt", vilka som är de onda, och vi får lära oss lika mycket vad som "inte var så farligt", och vilka som var de goda.
Okunnig var ordet...
Ja, massor av läger i nazityskland var koncentrationsläger, det var därför nazisterna själva kallade dem konzentrationslager.... Det fanns 938 koncentrationsläger ink sub-campa. Herre Jesus, läs på lite innan du har byxorna helt nere under knäna...
Däremot så var det bara en handfull av lägren under nazisternas regim som var Vernichtungslager, utrotningsläger, förintelseläger. Totalt hade nazisterna ca 40 000 läger sett till huvudläger och en drös satellitläger.
Nazisterna själv räknade ut att det fanns ca 11 miljoner judar inom det område de hade eller tänkte ta kontroll över, och som de ville bli av med. Att det sen ”bara” blev ca 6 miljoner på olika sätt mördade berodde på att nazisterna misslyckades med sina planer trots idogt slit.
Och så drar du upp Ryssland, så oväntat.... som om du var först med de påståendena...
Det finns klara skillnader mellan vad Stalin och det gänget ställde till med i sitt land, och vad nazisterna ställde till. Att Stalin orsakade att många fler dog än vad nazisterna fick till med förintelsen är sant. Dock är förintelsen unik i världshistorien därför att det är enda tången där man avsiktligt designade och byggde anläggningar för att massmörda människor med industriella metoder.
Att inga skulle prata om ryssarnas övergrepp och deras Gulag-läger är nonsens, för det går dokumentärer om detta lite då och då på ett gäng välkända TV-kanaler.
Ser man sen till statistik över dödade internerade i Gulaglägren och nazisternas förintelseläger så vad dödligheten extremt högre i förintelselägren.
Hur menar du att läroplanen skulle räcka till om man skulle ägna lika mycket tid till alla folkmord från världen runt? Då skulle nog många inte hinna lära sig läsa och räkna... Alltså måste man göra utval, prioritera. Och vem ska bestämma vad som ska prioriteras? Vilket är giltigast för våra barn, att lära sig om nåt litet folk ord på Maorier på 17hundratalet, på andra sidan jorden, eller om förintelsen och mer närliggande i både tid och plats, och som drabbat folk som vi mer vanligt har bland oss? Jag började i första klass i slutet på 60talet, och jag fick lära mig om övergreppen på Amerikas indianer, både på nord och sydkontinenten, och på mitten, samt om Gulag och ryssarna, om förintelsen, atombomberna och mycket runt detta. Och man förklarade även att t ex de allierad också gjorde en del saker som i efterhand anses vara fel, t ex Dresden.