Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-06, 20:34
  #625
Medlem
Enok1Halvars avatar
Börjar inse att nått e fel med Klarna
Även om jag väljer att betala direkt med kort ska det gå igenom Klarna
deras fakturor är sjukt dåliga ingen som helst info om vilket postgiro/bankgiro till det ska betalas eller när det senast ska vara betalt /när om man väljer 14 dagar eller betala nästa månad
sjukt företag vill jag påstå att dom får fortsätta är en gåta
Citera
2018-10-06, 21:54
  #626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Börjar inse att nått e fel med Klarna
Även om jag väljer att betala direkt med kort ska det gå igenom Klarna
deras fakturor är sjukt dåliga ingen som helst info om vilket postgiro/bankgiro till det ska betalas eller när det senast ska vara betalt /när om man väljer 14 dagar eller betala nästa månad
sjukt företag vill jag påstå att dom får fortsätta är en gåta
Förefaller inte troligt. Sjuk är för övrigt ett icke önskvärt hälsotillstånd, inte något epitet för vare sig ett företag eller dess produkter.

Skulle de uppgifter ni nämner saknas helt för den som skall betala så är det misstänkt troligt att deras kundtjänst blir överhettad. Finns inte denna uppgift på fakturan så står den säkert att finna i allmänna villkor eller på annat lättillgängligt sätt. Skall kunden betala med kort så är heller inte uppgift om mottagarkonto av intresse. Har ni ett exempel, lägg gärna upp det så vi får analysera det!
Citera
2018-10-06, 22:50
  #627
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skulle de uppgifter ni nämner saknas helt för den som skall betala så är det misstänkt troligt att deras kundtjänst blir överhettad. Finns inte denna uppgift på fakturan så står den säkert att finna i allmänna villkor eller på annat lättillgängligt sätt.
Uppgifterna finns om man loggar in på klarna och laddar hem faktura i pdf-format.
Citera
2018-10-07, 01:53
  #628
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sjuk är för övrigt ett icke önskvärt hälsotillstånd, inte något epitet för vare sig ett företag eller dess produkter.

Du är medveten om att anushjärtat och den f.d. produktionsdirektören på NKS, Andreas Ringman-Uggla numer har en nyckelposition i Klarna?
Citera
2018-10-07, 03:16
  #629
Medlem
Jag både gillar och gillar inte Klarna. Jättekul att de satsar på "smooth" betalningar, sånt gillar jag. Särskilt eftersom jag köper 90% av allt på nätet.

Men jag har senaste året börja känna att det har blivit för smidigt. Det är säkerhetsrisk-smidigt.
Uppgifter sparas... jag har fått köp att gå igenom utan att bekräfta med Bank ID.. hört av mig och klagat, fått mina uppgifter "rensade" och de skulle se till att inga köp kan göras utan Bank ID..
Jag kan fortfarande klicka mig igenom kassan på en sida och få en orderbekräftelse utan att ha bekräftat med Bank ID...Det går för jävla snabbt. Och det är för jävla smidigt. Klick klick sen kommer orderbekräftelsen.

I appen kan man inte se sitt aktuella skuldsaldo på Klarna kontot. Otroligt löjligt. Varför inte?
Istället uppmuntras man till att handla mer och "testa" hur stora köp man kan göra genom att skriva in valfri summa och se om Klarna skulle godkänna den summan i verkligheten..

Har fått brev hem där det står att fakturan ska betalas om 3 dagar, när det i själva verket är över en vecka kvar...

Mitt f.d partners köp dyker upp inne på min Klarna app... Som tur är handlade han via sitt egna kontokort men fortfarande obehagligt att mina uppgifter ligger kvar på hans dator och att hans köp dyker upp hos mig. Min gissning är att mina uppgifter är sparade på hans dator och att han inte ens bryr sig om att ändra uppgifterna, utan bara ändrar betalsätt till sitt egna kontokort.. Men ändå.. Min mailadress som är sparad borde inte kunna gå att använda till hans adress.. Det borde säga ifrån.

Livsfarligt för människor som redan ligger ned och kanske har skulder.. Det är för smidigt. Har flera kollegor som fått konstiga fakturor och skapat klarna konton utan att ens vara medvetna om att de gjort de...
Citera
2018-10-09, 17:58
  #630
Medlem
Affärsiden är att man skall glömma bort att betala eller utnyttja kredittiden. Om alla betalade sin faktura i tid skulle de inte tjäna några pengar. Själv har jag missat ett par gånger att betala fakturan som mejlas ut i samma ögonblick som köpet görs. Och man vill ju inte betala förrän man fått varorna. Istället för att mejla ut en påminnelse nån dag inna sista betaldag så får man ett brev i lådan med förseningsavgift.
Nä jag undviker Klarna i framtiden.
Citera
2018-10-10, 00:43
  #631
Medlem
STAROs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakasemla
Affärsiden är att man skall glömma bort att betala eller utnyttja kredittiden. Om alla betalade sin faktura i tid skulle de inte tjäna några pengar. Själv har jag missat ett par gånger att betala fakturan som mejlas ut i samma ögonblick som köpet görs. Och man vill ju inte betala förrän man fått varorna. Istället för att mejla ut en påminnelse nån dag inna sista betaldag så får man ett brev i lådan med förseningsavgift.
Nä jag undviker Klarna i framtiden.

Fel. Affärsidén är att så många som möjligt skall använda Klarna. Dom tjänar nämligen pengar på varje transaktion eftersom dom tar en avgift ifrån butiken. Man skall använda deras app, där får man en push varje gång ett köp görs. Längre fram kommer dom att lansera fler banktjänster och på allvar utmana storbankerna.
Citera
2018-10-10, 02:59
  #632
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STARO
Fel. Affärsidén är att så många som möjligt skall använda Klarna. Dom tjänar nämligen pengar på varje transaktion eftersom dom tar en avgift ifrån butiken. Man skall använda deras app, där får man en push varje gång ett köp görs. Längre fram kommer dom att lansera fler banktjänster och på allvar utmana storbankerna.

Fel, affärsidén är som du besvarade "att man skall glömma bort att betala eller utnyttja kredittiden. Om alla betalade sin faktura i tid skulle de inte tjäna några pengar. Själv har jag missat ett par gånger att betala fakturan som mejlas ut i samma ögonblick som köpet görs. Och man vill ju inte betala förrän man fått varorna. Istället för att mejla ut en påminnelse nån dag innan sista betaldag så får man ett brev i lådan med förseningsavgift."

Butiken betalar ingen avgift till klarna.
De flesta kreditföretag fungerar idag ungefär likadant. Allt är gratis tills du inte kan betala eller missar något, då blir det helt plötsligt väldigt dyrt och du kan inte komma undan det. Klarna är dock bra för butiken då de tar risken för utebliven betalning, bedrägeri och liknande men för kunden är det lika illa som vilket annat kreditbolag som helst.

Från wikipedia:
"Klagomål

Under 2014 inkom ett stort antal klagomål på Klarna till Konsumentverket. Många hade fått påminnelseavgifter och hot om indrivning utan att först ha fått en ordinarie faktura. Det spekulerades i att detta var en oetisk affärside eftersom bolaget då tjänar på denna avgift och bolaget dessutom har dotterbolag som sysslar med inkasso. Konsumentverket fann också anledning att granska Klarnas sätt att påföra kreditavgifter vid delbetalning [21]. Samma år berättade även medgrundaren Niklas Adalberth i en presentation[22] under startup konferensen arctic15 att: "Det är en av våra intäktskällor. Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav. För vi har rätt att ta ut avgifter." [23]

2015 kom kritik om att Klarnas Betala direkt/Betala med ett klick, inte alls är en direktbetalning från den betalande kundens bank, utan Klarna ansluter/kopplar på ett autogiro mellan kundens bankkonto (i en annan bank) och Klarna.[24]

2017 finns uppenbarligen kritiken från 2014 och 2015 kvar. På Klarnas Facebook-sida (/Recensioner) kan man om och om igen läsa att köpare inte får någon faktura. Slutligen kommer en ”påminnelsefaktura” med pålagd påminnelseavgift (och vid eventuella senare kontakter med Klarna, föreslår Klarna ofta att köparens mail fel-hanterat den ursprungliga fakturan)"
Citera
2018-10-12, 09:53
  #633
Medlem
STAROs avatar
Citat:
Fel, affärsidén är som du besvarade "att man skall glömma bort att betala eller utnyttja kredittiden. Om alla betalade sin faktura i tid skulle de inte tjäna några pengar.


Som sagt, detta stämmer absolut inte. Klarna tjänar pengar på varenda transaktion. Dom gör detta i utbyte mot att ta kreditrisken ifrån e-handlaren/butiken. Med andra ord, ju fler transaktioner, desto mer lönsamhet. Klarna vill alltså att man skall göra så många transaktioner som möjligt med sitt Klarna-konto, och det gör man om man är en nöjd kund.

Citat:
Själv har jag missat ett par gånger att betala fakturan som mejlas ut i samma ögonblick som köpet görs. Och man vill ju inte betala förrän man fått varorna.

Detta går ju alldeles utmärkt att göra, bara att välja i appen.

Citat:
Istället för att mejla ut en påminnelse nån dag innan sista betaldag så får man ett brev i lådan med förseningsavgift."

Du menar alltså att Klarna skulle skicka ut en betalningspåminnelse innan förfallodagen har passerat? Det är inte bara ologiskt, det är även tveksamt om det är lagligt. Finns ingen aktör på marknaden som arbetar så. Du har liksom ett eget ansvar som konsument att betala de tjänster och varor som du konsumerar i tid. Har du problem med att komma ihåg förfallodatum så får du väl lägga in en påminnelse i din kalender eller liknande.

Citat:
Butiken betalar ingen avgift till klarna.

Helt fel, alla butiker betalar en avgift till Klarna, efterom dom hanterar transaktionen och övertar kreditrisken. Du är helt enkelt inte insatt.

Citat:
De flesta kreditföretag fungerar idag ungefär likadant. Allt är gratis tills du inte kan betala eller missar något, då blir det helt plötsligt väldigt dyrt och du kan inte komma undan det.

Ingenting är gratis. Köper du något skall du givetvis betala, och betala i tid. Gör du inte det så är det ditt fel och ingen annans.

Citat:
Klarna är dock bra för butiken då de tar risken för utebliven betalning, bedrägeri och liknande men för kunden är det lika illa som vilket annat kreditbolag som helst.

Så detta har du alltså förstått, men du tror att dom tar den risken gratis?
Citera
2018-10-12, 21:43
  #634
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STARO
Som sagt, detta stämmer absolut inte. Klarna tjänar pengar på varenda transaktion. Dom gör detta i utbyte mot att ta kreditrisken ifrån e-handlaren/butiken. Med andra ord, ju fler transaktioner, desto mer lönsamhet. Klarna vill alltså att man skall göra så många transaktioner som möjligt med sitt Klarna-konto, och det gör man om man är en nöjd kund.



Detta går ju alldeles utmärkt att göra, bara att välja i appen.



Du menar alltså att Klarna skulle skicka ut en betalningspåminnelse innan förfallodagen har passerat? Det är inte bara ologiskt, det är även tveksamt om det är lagligt. Finns ingen aktör på marknaden som arbetar så. Du har liksom ett eget ansvar som konsument att betala de tjänster och varor som du konsumerar i tid. Har du problem med att komma ihåg förfallodatum så får du väl lägga in en påminnelse i din kalender eller liknande.



Helt fel, alla butiker betalar en avgift till Klarna, efterom dom hanterar transaktionen och övertar kreditrisken. Du är helt enkelt inte insatt.



Ingenting är gratis. Köper du något skall du givetvis betala, och betala i tid. Gör du inte det så är det ditt fel och ingen annans.



Så detta har du alltså förstått, men du tror att dom tar den risken gratis?

De butiker jag jobbat hos som har avtal med klarna betalar inget för detta. Kunden betalar dock en avgift vid vissa typer av transaktioner.
Klarnas affärsidé verkar vara precis det som beskrivs ovan, De tar risken, gratis, för att kunna driva in pengar när kunder inte betalar. Butiken slipper hålla på med det och Klarna tar förtjänsten av indrivningen.
Jag har redan haft den här diskussionen tidigare med en representant för GE capital där jag tyckte precis som du, hur kan ni erbjuda räntefritt, avgiftsfritt, faktura utan kostnader och liknande? Svaret var helt enkelt att förtjänsten kommer från de som INTE betalar i tid utan fastnar i dyra ränteavtal med många fasta avgifter.
Citera
2018-10-12, 22:42
  #635
Medlem
Jag har aldrig haft problem med dem någonsin. Vad är det specifikt personer upplever som problematiskt?
Citera
2018-10-12, 23:15
  #636
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiliZ
Jag har aldrig haft problem med dem någonsin. Vad är det specifikt personer upplever som problematiskt?
Jag tror de är ovanligt snabba med att skicka ut påminnelse med straffavgift. Classy företag väntar 30 dagar, halvcrappy företag väntar 15 dagar, och klarna, ja de väntar väl 5 dagar.... Småsnålt kan tyckas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback