2018-10-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man har väl andra brott att utreda i Örebro. Inte lätt att få ihop 11 lediga poliser. Sen är det ju ingen brådska då ingen sitter häktad. Brukar prioriteras ned då.

Polisen säger tvärtom att 10 st jobbar i stort sett heltid med detta fall, och att de är inne i ett intensivt utredningsskede.
Citera
2018-10-12, 21:11
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra bild. Man kanske kan backa in med en bil på den väg som Volvon är inkörd på, och sedan lasta ur kroppen och släpa den till fyndplatsen. Skulle tro att man också undgår att synas från husen på det sättet.

Rent teoretiskt tror jag att det är fullt möjligt. Har dock svårt att få ihop ett scenario där hon ligger i en bil, eftersom hon fortfarande chattade vid 23.10-tiden.
Även om man skulle bortse från uppgifterna om den öppna dörren, hörvittnet och skriken, är chatten svår att bortse från. Sen har dörren och rösterna kanske inte så stor bäring i sig själva, men tillsammans med skriken och chatten visar samtliga omständigheter ett troligt händelseförlopp, tycker jag.
Citera
2018-10-12, 21:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Rent teoretiskt tror jag att det är fullt möjligt. Har dock svårt att få ihop ett scenario där hon ligger i en bil, eftersom hon fortfarande chattade vid 23.10-tiden.
Även om man skulle bortse från uppgifterna om den öppna dörren, hörvittnet och skriken, är chatten svår att bortse från. Sen har dörren och rösterna kanske inte så stor bäring i sig själva, men tillsammans med skriken och chatten visar samtliga omständigheter ett troligt händelseförlopp, tycker jag.
Jag förstår inte riktig vad du menar är ett troligt händelseförlopp, eller vad som skulle tala för att kroppen inte kördes till FP i en bil. Här är förresten en bild som DilsNacke postade tidigare:
https://minfil.com/m7a9E9e0be

Polisen kanske hade en teori om att SD körde in på den där vägen, och sedan körde över gräset och backade upp ända upp mot fyndplatsen. Då kommer man ju ganska nära, och slipper släpa kroppen så långt.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-12 kl. 21:46.
Citera
2018-10-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Att vänta i månader på att kunna begrava sin mamma, att veta att hon ligger i ett kylrum nånstans, att inte kunna uttrycka sin sorg och sin kärlek genom att göra en fin begravning, välja fina blommor, sånger etc är inte nyttigt för någon i LW:s omgivning, speciellt inte för barnen. För en tolvåring är månader som år. De behöver all hjälp och allt stöd de kan få.

Citat:
Ja, det har gått fem månader nu. De anhöriga (eller någon annan) borde kanske anmäla polismyndigheten till JO för att få det utrett vad det är som har gått snett här..

Vill bara göra klart att jag är enig med er båda.
Kan inte ens föreställa mig hur jag som barn till LW skulle kunna klara av det här utan att gå sönder.

Ifrågasätter rimligheten i att behöva ha LW:s kompletta kropp förvarad så här länge. Tycker att Rättsmedicin/NFC kunde ha nöjt sig med att ta omfattande vävnadsprover och därefter låtit familjen få begrava henne. Fem månader är en orimligt lång väntan och ingenting talar väl för att nån ändring är på gång.
Jag hoppas intensivt på att det förr eller senare, helst förr, kommer en FUP så att vi (och familjen) kan få en förklaring till den långa tiden för LW:s kvarlevor i RMV:s bårhus.
Citera
2018-10-12, 22:04
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktig vad du menar är ett troligt händelseförlopp, eller vad som skulle tala för att kroppen inte kördes till FP i en bil. Här är förresten en bild som DilsNacke postade tidigare:
https://minfil.com/m7a9E9e0be

Polisen kanske hade en teori om att SD körde in på den där vägen och sedan körde över gräset och backade upp ända upp mot fyndplatsen. Då kommer man ju ganska nära, och slipper släpa kroppen så långt.

Den bilden är Utmärkt då man klart ser hur Gunnebo-stängslet löper parallellt med trafikleden. Man ser också hur genialt FP/BP ligger helt bakom bullerplank som skydd både från Rättarevägen och i stort hela bostadsområdet samt förstår man också att Dalaan på andra sidan hörde skriket. Ett glest stängsel stoppar näppeligen ljudvågor som bärs av en tyst natt.

Bil har aldrig funnits på kartan, mig veterligen bortsett från tråden. Det är en promenad från LWs bostad på ca 4 minuter och enligt vad vi vet gick hon för egen maskin tillsammans med någon.
Citera
2018-10-12, 22:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den bilden är Utmärkt då man klart ser hur Gunnebo-stängslet löper parallellt med trafikleden. Man ser också hur genialt FP/BP ligger helt bakom bullerplank som skydd både från Rättarevägen och i stort hela bostadsområdet samt förstår man också att Dalaan på andra sidan hörde skriket. Ett glest stängsel stoppar näppeligen ljudvågor som bärs av en tyst natt.

Bil har aldrig funnits på kartan, mig veterligen bortsett från tråden. Det är en promenad från LWs bostad på ca 4 minuter och enligt vad vi vet gick hon för egen maskin tillsammans med någon.
Det har stått i tidningarna om en bil som har beslagtagits, och som man skall ha hittat blod i. Men vad är det för promenad du pratar om?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-12 kl. 22:17.
Citera
2018-10-12, 22:18
Medlem
Citat:
Det har stått i tidningarna om en bil som har beslagtagits, och som man skall ha hittat blod i. Men vad är det för promenad du pratar om?

Den korta promenad som GM och BO gick mot planket! (Antas ha gått …)
Citera
2018-10-12, 22:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Den korta promenad som GM och BO gick mot planket!
Kan du länka?
Citera
2018-10-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Skrev jag det? Det kanske enbart är jag och en till skribent i denna tråd som tycker det känns märkligt att kondoleanssidan är så tom? Det var detta som jag förundrades över, den andre skribenten får tala för sig. Med ett sådant stort kontaktnät och intensiva relationer trodde iaf jag att fler skulle lämna en sista hälsning. Så vad kan det bero på? Rädsla?

För att vi håller andan. Lenas kropp är inte återlämnad. Ingen begravning. Ingen mördare fasttagen. Vi vet inte av vem (även om vi tror att vi vet), varför, hur hon blev dödad. Vi vet inte när det blir ett farväl. Om någon kommer att ställas till svars för att ha tagit hennes liv. Det är tomt. Tyst. Oförklarligt. Finns inga ord. Ingen riktning i sorgen. Alla mår dåligt av läget och vänder det inåt. Försöker ta oss igenom genom att fokusera på livet, som trots allt är litet begripligt. Lena har försvunnit på ett så konstigt sätt. Liksom kidnappats två gånger. Det är helt overkligt att se hennes ansikte i tidningen nu och då (som för övrigt är ett väldigt missvisande foto). Det är väldigt jobbigt. Det här är ingen normal sorg. Inget normalt sätt som hon har skiljt från familj, vänner och bekanta på. Det är en ovisshet, ett oavslutat moment, som gör en stum.
Citera
2018-10-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ja, det kan mycket väl vara något sådant här polisen var inne på. Men vad finns det för anledning att tro att förflyttningen skulle ha skett först efter ett par dagar menar du? Borde inte kroppen i så fall ha flyttats redan under mordnatten?
Jo så kan det mycket väl vara. Det är ju det här med att polisen inte hittade kroppen tidigare som gnager.
Jag har så svårt att tro att de inte skulle söka i buskage runt omkring. Samt att det var svårt att identifiera henne. Om man tittar på flygfoton och street view så känns det som att hundägare borde ha hittat henne tidigare också.
Men polisen genomsökte ju huset direkt, så troligtvis skedde det på mordkvällen.
Citera
2018-10-12, 22:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill bara göra klart att jag är enig med er båda.
Kan inte ens föreställa mig hur jag som barn till LW skulle kunna klara av det här utan att gå sönder.

Ifrågasätter rimligheten i att behöva ha LW:s kompletta kropp förvarad så här länge. Tycker att Rättsmedicin/NFC kunde ha nöjt sig med att ta omfattande vävnadsprover och därefter låtit familjen få begrava henne. Fem månader är en orimligt lång väntan och ingenting talar väl för att nån ändring är på gång.
Jag hoppas intensivt på att det förr eller senare, helst förr, kommer en FUP så att vi (och familjen) kan få en förklaring till den långa tiden för LW:s kvarlevor i RMV:s bårhus.

Familjen har med stor säkerhet fått förklarat varför utredarna fortfarande behöver kroppen.
Citera
2018-10-12, 22:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Därför dom går ned till fyndplatsen där, dom vill inte gå och förstöra eventuella spår. Men eftersom dom fotograferade från stegen med, kan inte FP vara speciellt många meter från den platsen, tycker jag.

Konstigt att alla verkar veta exakta FP, fast inga bilder på den exakta placeringen.

Dessutom köper jag inte rakt av att mördaren gömt kroppen, offret kan ha släpat sig dit själv för ta skydd och avlidit där.

Det finns bilder på FP. Hur du har kunnat missat dessa är för mig fullständigt obegripligt, då de varit uppe i tråden otaliga gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in