2018-10-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tycker det är OK...eller?

Får jag någon ursäkt?

Det viktigaste kvarstår dock, att läsa alla Dalaans samtliga inlägg. Där finns de korrekta svaren.

Jag borde, givetvis, själv gått tillbaka och ånyo gjort det. Det har jag tidigare gjort ett antal ggr, när det var aktuellt för ca 5 månader.

Ber om ursäkt för mitt slarv!
Citera
2018-10-12, 16:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte riktigt hur det ser ut längre in. Finns det kanske någon ännu enklare väg till änden på bullerplanket än den som syns i streetview-bilden som jag länkade till här?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Den här bilden ger lite bättre uppfattning om platsen. Bilarna står precis i korsningen Byalagsgatan/Rättarevägen och mellan dem ser man var planket slutar samt terrängen runt.

http://forumbilder.se/H8CV0/20181012-145949
Citera
2018-10-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det fetade. Exakt den teorin lade jag fram för ett antal veckor sedan. Eftersom en av de första bilderna i tråden var på SD's garage/källardörr som var avspärrad. Det var lite debatt om vilket hus det var, men bilder jämfördes och det var hans dörr.
Min tanke var att LW kanske ringde till SD och frågade om han hade någon klätter-gear att låna uttill Norge. Hon kommer och de letar i källaren. Det ena leder till det andra. HD bor inte i huset och tjejerna gillar inte källaren. Efter ett par dagar backar han ner bilen på garageuppfarten, baxar in kroppen och kör ner till planket där han släpar den till FP.
Vad sägs om det?
Nej.
Varför skulle han då köra till ett plank i ett villa område? Självklart hade GM då kört kroppen långt avsides för att kanske aldrig hittas.

Dessutom lämnar han väl inte kroppen i huset och flyger till usa...
Sedan har jag för mig att polisen fort var inne i hans hus och tittade.
Citera
2018-10-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Möjligt är ju faktiskt att fler har såväl hört och ringt och att larmoperatören talar om ett annat samtal där skrinken hördes i bakgrunden?

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Inte helt omöjligt, dock ska det samtalet ha skett samtidigt som vårat. Dessutom så ska fhl ljugit om det när han berättade att vi var de enda som ringt in, alternativt att han helt enkelt missat det larmsamtalet(?)
Det här är intressant och kopplar till ett av mina tidigare inlägg där jag föreslog att polisen kanske har fått in fler vittnesmål om skriken efter det att de blev mediala. Men att det har hållits inom sekretessen.
Det skulle ju göra en konstighet i detta fall lite mindre konstig.
Att förhörsledaren drar slutsatsen om bullerplanket betyder inte att den slutsatsen är sann. Hen är polisinspektör och inte fysiker.
Det vill säga att informationen om att Daalan med sambo var de enda som hörde skriken, är en trådsanning som beror på att ingen mer hade ringt 112. Däremot kan fler ha hört och tipsat polisen i efterhand. Eller kan fler larmsamtal ha kommit, men polisinspektören i fråga visste inte om det då. Man måste antagligen gå tillbaka och leta i olika inspelningar.
Jag fick intrycket av att det var journalisten på svt som slant med orden och skrev att det hördes skrik i samtalet.
Citera
2018-10-12, 16:58
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Måste nog hålla med om din tvekan. Att det bara var de som hörde det blodisande skriket, plus att det upplevdes som verkligt, talar för att det var i närheten.
De fick sådant adrenalinpåslag att de förstod att något förfärligt hände. De ringde 112 och kastade sig i bilen. Den intuitiva känsla av varifrån ljudet kom ska man inte vifta bort. I det läget fungerar sinnena knivskarpt. När LW hittades tog det logiska resonemanget över och blev ett nytt minne som man nu litar på som sant. Så fungerar hjärnan. Det är nog mindre mening att diskutera hur vittnena egentligen uppfattade ljudet eftersom det har gått för lång tid.

Dalaan och sambo hörde skriken uppifrån sitt sovrumsfönster. När de hade klätt på sig och kommit ner till bilen hade de dock tystnat. De kunde alltså inte "följa ljudet", och visste givetvis inte exakt varifrån skriken hade kommit.

När de sökt av närområdet (med sos i luren) hade det varit tyst i ca 15 minuter, så jag kan förstå om det inte var helt självklart att då börja köra runt på måfå i Nya Hjärsta i mörkret. Särskilt inte som polisen varken bad dem, eller själva brydde sig om att åka.

Så har jag tolkat Dalaan iaf, sen är ju tyvärr flera tidiga inlägg raderade nu.
Citera
2018-10-12, 17:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag läser att många misströstar över om mordet kommer bli löst och en mördare fälld i tingsrätten. Där är jag fortfarande övertygad om att vi kommer få se en fällande dom. Men Örebro polisen har rört till utredningen och lagt större vikt på vivalla morden och det är för många utredare som inte förstår värdet av vittnesuppgifter som lämnas i förhör. För att hålla ett bra förhör med ett vittne så måste man ha en insyn i utredningen om mordet. Man bör veta vad som redan har framkommit i utredningen för att då kunna lägga ihop ett och ett när vittnet berättar fritt om sin iakttagelse. Och kunna ställa en kompletterade fråga ifall någonting verkar intressant eller otydligt.
Jag råkar veta att deras arbete inte följer grundregeln vilket gör att man missar viktiga pusselbitar i arbetet med att lägga klart pusslet. När det gäller SD så är det fortfarande mycket som pekar på han som gärningsman och det har inte försvagats trots alla dessa förhör så kommer inget fram som pekar på allternativ gärningsman. Vilket ändå är en indikation på att man är på rätt väg. Dom avgörande bitarna finns redan i materialet så finge jag önska skulle man återinsätta Peter Springare som spanningsledare och ge han dom resurserna som behövs.

Nu får du vara så snäll och hjälpa mig lite grann, du skriver att de avgörande bitarna som ska fälla MGM redan finns i materialet, varför är han inte häktad då?

Vad var meningen med charaden igår när polisen krattade gräs i timmar på ställen som rimligtvis borde ha blivit undersökte redan i maj?

Hur ska fem månader gammalt "skräp" som forslades bort i bruna påsar kunna bindas till MGM?
Citera
2018-10-12, 17:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu får du vara så snäll och hjälpa mig lite grann, du skriver att de avgörande bitarna som ska fälla MGM redan finns i materialet, varför är han inte häktad då?

Vad var meningen med charaden igår när polisen krattade gräs i timmar på ställen som rimligtvis borde ha blivit undersökte redan i maj?

Hur ska fem månader gammalt "skräp" som forslades bort i bruna påsar kunna bindas till MGM?

Det har MV svarat på. Kolla hens inlägg de senaste dagarna.
Citera
2018-10-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns saker i tidigare förhör som SD lämnat och som man försökt att bekräfta och styrka hans berättelser. Men han har lämnat uppgifter som går isär med andra vittnesmål och uppgifter som kommit fram under utredningen. Nu vill man bygga upp så mycket bevis som möjligt innan man förhör SD igen för att kunna ifrågasätta hans berättelser. Så även om man utåt säger en sak så går arbetet framåt. Men om alla bitar faller på plats vill jag nog påstå att det kommer bli livstid.

Din sista mening får mig att tro att utredningen är långt framskriden och att det inte kan handla om dråp/"hastigt mod"?
Citera
2018-10-12, 17:43
Medlem
Citat:

Hej igen krösamaja.
Läs om MVs inlägg så kanske du förstår att pga andra fall och mindre lyckad dokumentation av vittnesmål gör att det görs mer undersökningar så här sent.
Att du tvivlar på bevisläget har inte undgått någon.
Citera
2018-10-12, 17:51
Medlem
Citat:

Det kan vara så att att all teknisk bevisning inte är klar ännu så därför är han inte häktad ännu, de har andra ärenden också på NFC.
Håller med dig att charaden med krattor var märklig igår, de kunde de ju ha gjort i maj.
Citera
2018-10-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Din sista mening får mig att tro att utredningen är långt framskriden och att det inte kan handla om dråp/"hastigt mod"?

Nä, håller med om den tolkningen, och då är det planerat mord det är frågan om, mer eller mindre.
Frågan är då vad som kan ha hittats som ger den tolkningen. Mordvapen kan det vara, men borde vara nått mer konkret i det planerade genomförandet. Tror inte på dom digitala media som hämtats in, det borde vara klart för länge sedan och GM skulle sitta inne redan.
Citera
2018-10-12, 18:06
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte riktigt hur det ser ut längre in. Finns det kanske någon ännu enklare väg till änden på bullerplanket än den som syns i streetview-bilden som jag länkade till här?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Den enklaste vägen till FP är via gångvägen till höger. Om man fortsätter in en bit där och sedan sneddar över gräset så rundar man planket och är framme på FP.

Den närmaste (men svårare) vägen till FP är att ta stigen rakt fram och följa planket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in