Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 21:54
  #30733
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Då ska du få dig till livs ännu mer ologiska historier:

- Först vill jag påstå du lever i naiv villfarelse om hur det är ställt och vilka uttryck den inflammerade konflikten kan ta sig i polishuset Örebro. Det som framkom i media var en topp av isberget. Kanske underliggande text med länk få dig att förstå magnituden på konflikten som åter blottades oss när Peter Springare petades från den kritiserade mordutredningen kring fallet Wesström.

"Nu väljer han *Springare att JO-anmäla tre polischefer. ( * är eget tillägg)
”Att byta spaningsledning i en utredning av detta slag kan äventyra och skada hela utredningen”, skriver Springare i anmälan."

----------------
Vidare: "Ingen kritik hade förts fram till spaningsledningen dessförinnan. Omplaceringen meddelades dessutom genom ett massmejl, vilket Springare kritiserar. Han menar att utskicket ledde till att uppgifterna snabbt spreds vidare till medierna. Springare anser att cheferna medvetet kommunicerat ut falska påståenden som fick stor spridning".

----------------
Ang, uppgifterna som PS i JO-anmälan påstår är falska i underliggande text , och som har diskuterats i tråden och väckt också min vrede, ska Springare tagit semester dagar efter försvinnandet och beslutat att inte vidta fler utredningsinsatser. Påminner läsare om att LWs kropp då fortfarande låg oupptäckt bakom bullerplanket.
----------------
"Uppgifterna dementeras nu av Springare själv, i JO-anmälan av cheferna. ”Helt klart är att den som läckt till pressen inte är initierad i utredningen eftersom inget av det skrivna är sant”, skriver han."
-----------------
Och: ”Ingen av oss har någonsin blivit så kränkta och förnedrade offentligt av en företrädare för polisledningen. Även offrets anhöriga och åklagaren i ärendet reagerade väldigt starkt”, skriver Springare i anmälan.
https://www.expressen.se/nyheter/eft...r-polischefer/

Kanske för balansen skull bör tillägga att även Springare är anmäld:

"– Det finns ju inget mått och sans i det här. Jag vet inte hur många gånger jag anmälts internt och att det sedan har skrivits av. Någon gång måste någon chef sätta stopp för det här handlandet, säger Peter Springare till Nerikes Allehanda."

- Ser du notknapparen efter att delgetts ovanstående text fortfarande någon anledning till att Springare/Rydén skulle vara behjälplig nya spaningsledningen efter den ytterst förödmjukande skymfen att i riksmedia få sparken från utredningen?

För att återgå till tant vittnet som Draifos och jag hintat vara synonym med tidigare postade hörvittnet.
-En måhända inte helt osannolik tes är att hörvittnet härstammar från första dörrknackningen i det aktuella området och att anledningen att grå tanten inte hörsammade den senare efterlysningen var att hon inte identifierade sig med nya spaningsledningens efterlysning eftersom hon de facto redan lämnat sitt vittnesmål till dom sparkade utredarna, Springare och &.

Ja, det är en infekterad konflikt. Och Springare kanske inte är så smidig, utan egensinnig och det skapas nog lätt konflikter runt honom. Vem som har rätt och vem som har fel i den här härvan är inte lätt att se och förmodligen är det lite 50/50.

Väldigt olyckligt att han skulle bli petad på det här sättet mitt i utredningen.


Men så fräck har jag svårt att tro att han är att han förvårar utredningen på detta sätt.
Det kan jag inte tro på riktigt, även om jag inte är någon stor fan av honom. Tror dock att han är en skicklig utredare.
Citera
2018-10-15, 21:55
  #30734
Medlem
allegragellers avatar
Jag följde med intresse tråden om morden i Bjärred. Den tråden stängdes p.g.a. svammel, interna konflikter och rundgång. Den här tråden verkar ha släppts helt fri av FB:s moderatorer, oklart varför. Helt klart dock är, att det är stört omöjligt att utläsa någon substans härinne längre. På LW:s bekostnad ägnar sig en hel del skribenter åt narcissistisk propaganda enbart till för att manifestera sitt ego.

I bjärredstråden blev de skribenter som hade någon form av koppling till fallet, de som hade lite fakta att tillföra, utskällda, mobbade och hånade. Precis som här.

Varför tycks somliga skribenter tro att de äger en tråd? Hade jag varit forskare i socialpsykologi hade den här tråden varit en guldgruva.

Media verkar måttligt intresserade av LW:s död. Undrar varför ingen har fått för sig att granska örebropolisen och de prioriteringar och beslut som fattas där. Finns det ingen överordnad myndighet som kan skicka en annan överordnad myndighet att ta sig an fallet? Nej just det, det finns det ju inte. Eller hette de inte rikskrim? NOA verkar ha helt andra uppdrag av mer nationell karaktär.
__________________
Senast redigerad av allegrageller 2018-10-15 kl. 22:16.
Citera
2018-10-15, 21:56
  #30735
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den enklaste förklaringen är väl att hon inte gått någonstans utan packats in i en bil direkt. Bristen på luktspår tyder ju på det.

Det söktes aldrig med hundar vid bostaden.
Citera
2018-10-15, 22:40
  #30736
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är en infekterad konflikt. Och Springare kanske inte är så smidig, utan egensinnig och det skapas nog lätt konflikter runt honom. Vem som har rätt och vem som har fel i den här härvan är inte lätt att se och förmodligen är det lite 50/50.

Väldigt olyckligt att han skulle bli petad på det här sättet mitt i utredningen.


Men så fräck har jag svårt att tro att han är att han förvårar utredningen på detta sätt.
Det kan jag inte tro på riktigt, även om jag inte är någon stor fan av honom. Tror dock att han är en skicklig utredare.
Så fräck tycker jag han har största anledning att vara. Varför skulle han ha lojaliteter till dom som låtit honom löpa medialt gatlopp ?

Annars håller jag med dig om och får revidera min tidigare kritiska syn på Springares insats som polis och spaningsledare. Under dom fruktansvärt ovärdiga former han fått sparken känner jag numer för större förståelse för hans position. Så ska ingen någonsin behöva behandlas inom någon av våra myndigheter. Sett i backspegeln och med den information som tiden gett oss så tror också jag det var ett stort misstag att peta honom från utredningen.
__________________
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-15 kl. 22:50.
Citera
2018-10-15, 22:49
  #30737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
För mig är det relativt klart vem som står högst upp på "misstänkt GM"-listan och det är inte SD om ni frågar mig. Självklart finns hans namn med men som första alternativ på misstänkt GM har jag ett annat solklart val.
Men tack så mycket för att talar om detta. Det tillförde verkligen massor.
Citera
2018-10-15, 22:52
  #30738
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
I den (potentiella) flyktväg som MV nämnde tolkar jag det som att GM stannade kvar på samma sida och följde plankets utsida österut till bro nr 2, och vek därefter av genom Vivallaskogen.

Denna väg baserades bl.a. på "stödbevisning med vissa klockslag" varpå man avsökte sträckan.

Några har frågat om kartan jag ritade. På den hade jag dock markerat Vivallafyndet fel och rabalder om detta uppstod ist, varpå jag inte har länkat den igen. Tror dock att kartor underlättar i allt prat om plank, broar och stigar, så nu har jag korrigerat och här är ny länk:

http://forumbilder.se/H8D8C/20181015-165625

Betonar att detta inte är "min" hypotes utan jag har alltså endast ritat vad jag tror är den väg MV menade. Kan ha fel, så ta det för vad det är.


Åh vad bra med en sammanställning! Perfekt med kartan för att göra det tydligare. Tusen tack för det 😊👍.
Citera
2018-10-15, 23:17
  #30739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har också funderat över blodet som mgm självmant ska ha berättat om i förhör. Nu tror jag inte det hade med mordet att göra då det bör ha visat sig i den tekniska analysen och sannolikt lett till häktning vid det här laget.

Men jag undrar om han gav uppgiften i ett tidigt förhör? Och om det i så fall kan ha bidragit till att fokus initialt las på att söka och undersöka i och runt SDs hus, istället för på LWs gata?

OBS. Nu påstår jag inte att SD medvetet har försökt förvilla utredarna. Det kan han ha gjort. Men han kan ju även ha insett att huset skulle genomsökas och blivit nojig att man skulle hitta blod från en gammal skada och dra slutsatser.

Tycker dock att det är intressant att han minns en gammal blodfäck (om den inte var uppseendeväckande stor). Det brukar man ju oftast bara göra om händelsen varit speciell på något sätt, och inte om det är några droppar från fjolårets skavsår/näsblod.


Han kan ju fått en klyschig fråga "kommer vi hitta blod från LW i ditt hem?"
Citera
2018-10-16, 00:06
  #30740
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det måste vara en mördare i din nivå av dumhet. Nu har ju den "trovärdiga" polisgolaren fått uppgift om att SD kan ha tagit sig osedd hem utefter en stig som kanske inte finns och korsat ett antal gångbroar härs och tvärs.

Du tror på fullaste allvar att han skulle ha tagit blodiga kläder med sig hem hela den vägen.
Finns ju gott om platser att kasta kläder utefter den vägen
t.ex där polisen letade med krattor.

Snacka om att förstöra en tråd. Starta en egen tråd som man gjorde i ett annat fall.
"Vi som vet att SD mördade LW."

Så du menar att SD skulle ha klätt av sig naken
på vägen hem och kastat sina kläder längs med
flyktvägen?
__________________
Senast redigerad av gloriouslife 2018-10-16 kl. 00:12.
Citera
2018-10-16, 00:10
  #30741
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
I den (potentiella) flyktväg som MV nämnde tolkar jag det som att GM stannade kvar på samma sida och följde plankets utsida österut till bro nr 2, och vek därefter av genom Vivallaskogen.

Denna väg baserades bl.a. på "stödbevisning med vissa klockslag" varpå man avsökte sträckan.

Några har frågat om kartan jag ritade. På den hade jag dock markerat Vivallafyndet fel och rabalder om detta uppstod ist, varpå jag inte har länkat den igen. Tror dock att kartor underlättar i allt prat om plank, broar och stigar, så nu har jag korrigerat och här är ny länk:

http://forumbilder.se/H8D8C/20181015-165625

Betonar att detta inte är "min" hypotes utan jag har alltså endast ritat vad jag tror är den väg MV menade. Kan ha fel, så ta det för vad det är.

Jättebra! Tack. Det där med att "man sökte av sträckan", när ska det ha skett? Före eller efter mobil?fyndet, eller efter att man funnit kroppen?
Citera
2018-10-16, 00:20
  #30742
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var ju du som skrev "häxa". Det var ju inte så länge sedan.
Glömsk?

Sen skrev ju Häxan på bloggen att hon inte visste något om geocache innan ordet dök upp i hennes aura. Då kopplar du henne till en geocachare?????
Logiken?

Du är ju helt snurrig!

Dahlström, som påstår sig vara profetissa,
skrev om en syn som hon haft.

I den synen så nämnde hon en häxa.
Jag föreslog att det kunde vara Systerhax
som hon såg.

Dahlström skrev också om geocaching, som hon inte visste
något om, men som skulle ha med mordet att göra.

Vad är det som du inte förstår?
__________________
Senast redigerad av gloriouslife 2018-10-16 kl. 00:22.
Citera
2018-10-16, 00:28
  #30743
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
”Under torsdagen arbetade ett tiotal poliser med att metodiskt söka genom olika områden i Hjärsta. Sökinsatsen genomfördes i nära anslutning till fyndplatsen där Lena Wesström hittades mördad för fem månader sedan.

– Det var uppgifter som framkommit i utredningen som gjorde att vi var intresserade av att söka på de här platserna. Jag vill inte kommentera vad det är för uppgifter.

Polisen sökte med krattor i gräset och dikena i områdena. Efter flera timmars sökarbete gjordes flera beslag.

– Det har gjorts ett antal fynd eller hittats ett antal föremål. Det är helt riktigt. Jag kan inte kommentera om föremålen har betydelse för utredningen utan det är sådant som teknikerna måste få möjlighet att titta på först.”
Tack för att du delar med dig.
__________________
Senast redigerad av kejsarinnakanel 2018-10-16 kl. 00:32. Anledning: Tryckfel
Citera
2018-10-16, 00:32
  #30744
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
”Åklagaren vill inte berätta vad det är för slags föremål som hittats vid torsdagens sökinsats. Det ska dock röra sig om ett flertal föremål.

– De här föremålen kommer att undersökas av den forensiska sektionen hos polisen här i Örebro. Vi får se om vissa föremål sedan skickas vidare till Nationellt forensiskt center (NFC) om det finns behov av det.

Redan när Lena Wesströms kropp hittades sökte polisen noga igenom bostadsområdet. Åklagaren vill inte kommentera anledningen till att polisen fem månader senare på nytt visat intresse för området.

– Vi jobbar hela tiden i ärendet. Vissa saker har skett tidigt och andra efter ett tag. Det kan finnas olika anledningar som att vi inte fått kännedom om det förrns nu eller att vi har prioriterat på ett annat vis tidigare. Den exakta orsaken i det här fallet kommer jag inte kommentera eftersom det skulle avslöja när uppgifterna kom in.”
Tyder kanske på att tanten hörde något från gatan i alla fall...att det indikerar att LW och MGM gått mellan huset och planket. Möjligheten att någon av dem tappat eller slängt nått utefter vägen. Tuggummi är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback