Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 12:56
  #277
Medlem
SD borde ta avstånd från alla religiösa vanföreställningar... speciellt Islam.
Citera
2018-10-11, 10:04
  #278
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Muslimer som Nalim Pekgul och Hanna Gadban har länge propagerat för en moderat islam i böcker och tidningsartiklar. Problemet är att de inte har etablissemanget med sig. De får dödshot mot sig från radikala muslimer utan att det fördöms.

Det är inte lätt att offentligt ta avstånd från t.ex. Stockholmsmosken, som är så stor och dit svenska politiker brukar gå för att få "svar om islam".

Helt korrekt. Och jag högaktar Nalim och Hanna för deras insatser mot de radikala.
Och dom blir också fler och fler. Men precis som du säger så får dom en massa hot
mot sig och blir kallade för husnegrer av vänstern och radikala muslimer. Och även
från en hel del "vanliga" troende muslimer. Man går inte emot moskén och imamerna
helt ostraffat. Speciellt inte som kvinna.

Jag önskar också att svenska politiker skulle kunna få in i skallen vilka det är man
ska stötta och hjälpa istället för att kröka rygg för dom som skriker rasist och islamofob högst.
Citera
2018-10-11, 10:07
  #279
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Ok..du gör ditt eget val och Gud Bevare dig!

Jag är högintelligent, så du har fel om "Normala människor".

Mina förfäder var inte apor....dina uppenbarligen.

Just högintelligent är väl knappast ett ord som beskriver dig korrekt.
Menar du på fullt allvar att vi har utvecklats olika från grunden, du och jag?
Vilka var dina förfäder då? Adam och Eva? Aliens?

Du får nog byta "högintelligent" mot "mentalt utmanad" om du verkligen
tror på det du skriver.
Citera
2018-10-11, 14:34
  #280
Medlem
Kurt1s avatar
"Borde SD vara mer tolerant mot Islam?"

Nej.

Förövrigt borde det utredas om islam överhuvudtaget verkligen ska vara tillåtet i Sverige.
Citera
2018-10-11, 15:43
  #281
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Jo- nu undrade jag om vi skulle avskaffa religionsfriheten?
Absolut. Visst borde den avskaffas!

Vi har rätten att yttra oss och rätten att organisera oss. Det räcker fint det.

Varför skall vissa organisationer skyddas från både genomlysning och kritik?

Samt, enbart staten borde äga rätt att viga enligt lag. Sedan kan de olika paren gå till respektive trossamfund för en eventuell välsignelse.

Religionsfriheten är enbart av ondo, sak samma vilken religion som gäller.
Citera
2018-10-11, 17:11
  #282
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Absolut. Visst borde den avskaffas!

Vi har rätten att yttra oss och rätten att organisera oss. Det räcker fint det.

Varför skall vissa organisationer skyddas från både genomlysning och kritik?

Samt, enbart staten borde äga rätt att viga enligt lag. Sedan kan de olika paren gå till respektive trossamfund för en eventuell välsignelse.

Religionsfriheten är enbart av ondo, sak samma vilken religion som gäller.

Är det inte precis så det fungerar idag? Man ansöker hos Skatteverket, sedan är vigselceremonin religionsagnostisk. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-10-11, 18:12
  #283
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bapelsin
Är det inte precis så det fungerar idag? Man ansöker hos Skatteverket, sedan är vigselceremonin religionsagnostisk. Rätta mig om jag har fel.
Du går till kyrkan som viger dig och vigseln registreras sedan, pliktskyldigt, av skatteverket.

Jag ser gärna att samtliga religiösa samfund fråntas rätten att "viga enligt lag".
Citera
2018-10-12, 10:04
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Just högintelligent är väl knappast ett ord som beskriver dig korrekt.
Menar du på fullt allvar att vi har utvecklats olika från grunden, du och jag?
Vilka var dina förfäder då? Adam och Eva? Aliens?

Du får nog byta "högintelligent" mot "mentalt utmanad" om du verkligen
tror på det du skriver.

Jo, jag är högintelligent....närmare ca. IQ 150 SD 15.

Först måste du förstå att bibeln är skriven mycket i liknelser, så du kan ej tolka allt ordagrant
och alla kan eller kommer ej heller att förstå många texter.

Det enklase för mig är att utgå ifrån skapelse före evolution och här är det väsentligaste för mig att enligt bibeln är varje varelse skapad enligt sin egen art. Denna information överväger det faktum att inte ett enda av de +10 000 000 fossiler som finns världen över hos olika museum påvisar något slags övergångsskede i skelettstrukturen.

Sedan betraktar jag evolution som en fri anpassning till tillämpad variation, beviljat av Gud som också beviljat varelser fri vilja till att ta egna beslut = vi är inga robotar, inom alla slags varelsers gener och därmed finns det inga hinder att utveckla nya egenskaper. Att ex. ett lands befolkning under 100 års tid uppvisar förändrade fysiska egenskaper som ex. längd och vikt innebär inte en ny art, utan en anpassning efter miljö och omständigheter.

Variation innebär inte en ny art. Ex. är 1000 olika hundraser samma art...en enda art.

Så, återgår vi till liknelser, så behöver ej ex. Adam och Eva ha varit just en enda man och en kvinna. För ex. i bibeln så är en dag för Gud inte 24 timmar, utan en dag är minst 1000 år. I ex. Uppenbarelseboken skrivs det om fantasifulla figurer och händelser, dock ska man ej tolka det bokstavligt. Bibeln skrevs ej av människan, utan människan skrev bibeln genom att diktera Guds ord.
Det står också i bibeln att allt är inte för människan att förstå och att enbart de upplysta kommer att förstå merparten. Detta är lustigt...det står också att människan inte är lämpad att styra över människa. Heheh! Alla ex. krig jorden haft stärker detta påstående om människans inkompetens att styra över sina medmänniskor.
Citera
2018-10-12, 12:40
  #285
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen
Religionsfriheten finns just för att människor som du inte ska kunna särbehandla religiösa människor negativt. Alltså ej jämförbart med en hobby. Finns inga förbud mot att bli polis för att man råkar gilla radiostyrda bilar, samlarkort eller modelljärnvägar.
Vilken rappakalja.
Det är rent ut sagt osmakligt att det finns ett skydd för vissa (ett fåtal) organisationer, ett skydd som tillåter medlemmar att kränka andras fri och rättigheter och sedan ta skydd bakom ett öronmärkt grundlagsskydd.
Religionsfrihet försvårar den viktiga genomlysning och ofta befogade kritik som individer kan finna fog för.
Vi har t.o.m. medlemmar av den Svenska kyrkan som medvetet bryter mot lagen för att sedan ducka bakom religionsfriheten.

Yttranderätten och rätten att organisera sig räcker gott för träskogillet, Hammarby IF, Studentnationen, det politiska partiet och det räcker gott för trossamfunden.

Religionsfrihet är enbart av ondo.

Att i religionens namn stympa småpojkars kön, det gör mig upprörd!

Religionsfriheten kväser den fria debatten. Trossamfunden bör ständigt genomlysas, debatteras och kritiseras. En religiös klerk skall inte kunna tala om hur man skall leva eller bete sig utan att andra kan lufta sina åsikter och kritisera klerken.
Citera
2018-10-12, 15:22
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vilken rappakalja.
Det är rent ut sagt osmakligt att det finns ett skydd för vissa (ett fåtal) organisationer, ett skydd som tillåter medlemmar att kränka andras fri och rättigheter och sedan ta skydd bakom ett öronmärkt grundlagsskydd.
Religionsfrihet försvårar den viktiga genomlysning och ofta befogade kritik som individer kan finna fog för.
Vi har t.o.m. medlemmar av den Svenska kyrkan som medvetet bryter mot lagen för att sedan ducka bakom religionsfriheten.

Yttranderätten och rätten att organisera sig räcker gott för träskogillet, Hammarby IF, Studentnationen, det politiska partiet och det räcker gott för trossamfunden.

Religionsfrihet är enbart av ondo.

Att i religionens namn stympa småpojkars kön, det gör mig upprörd!

Religionsfriheten kväser den fria debatten. Trossamfunden bör ständigt genomlysas, debatteras och kritiseras. En religiös klerk skall inte kunna tala om hur man skall leva eller bete sig utan att andra kan lufta sina åsikter och kritisera klerken.

Angående könsstympning...

Det finns tillräckligt med vuxna män som lider i det tysta, för att läkaren, etc. felbehandlat pojken så denne individ inte har någon känsel och därför aldrig kan uppleva sex med en kvinna. Utlösning till att befrukta kvinnan går, men vid permanent nervskada kommer denna pojke aldrig uppleva eller förstå när andra säger att sex är skönt eller förstå varför människor stönar av välbehag vid sex. Också, erektionen blir sämre pga känselbortfallet som då inte kan stimulera kroppen.

Det är ett sinne som gått förlorat, likväl som de som föds eller blir döva, stumma, blinda eller förlamade. Det är definitivt ett handikapp och för en man att förlora sitt könsorgan är inte en överraskande orsak till att vilja begå självmord. Man kan då inte leva som människa eller man, utan får förbli en pojke livet ut. Inte alls uppiggande eller motiverande....

Sedan har du fullt ut könsstympade kvinnor som också förlorar en stor del av känseln och som ofta får kroniska underlivssmärtor och urinbesvär. Tänk dig själv schocken att se en kvinna med ingen klitoris eller blygdläppar....vidrigt. Inte alls roligt....
__________________
Senast redigerad av FakYuToo 2018-10-12 kl. 15:38.
Citera
2018-10-12, 15:47
  #287
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Sverigedemokraterna verkar vara mycket negativa mot Islam och muslimer i allmänhet. Visst kanske de skulle hävda de bara är kritiska mot extremism och islamism, men det är inte den bilden man får. Konsekvensen blir att de alienerar de flesta muslimer i Sverige, och därmed går miste om potentiella väljare.

Det är dock ett faktum att vi har religionsfrihet i Sverige. Att vara emot en religion eller dess utövare är kanske därför inte helt förenligt med ett demokratiskt synsätt. Det är även ett faktum att islam kommit till Sverige för att stanna. Oavsett vad någon tycker, så kommer vi under oöverskådlig framtid ha en stor muslimsk minoritet i Sverige. Detta måste SD ta ställning till, och inte leva i en fantasivärld där de tror alla muslimer kan köras ut ur landet eller assimileras.

Det finns ju faktiskt muslimer som är emot den invandringspolitik som förs/förts i Sverige. Jag vet själv detta då jag talat med en del... De har dock mycket svårt för att rösta på SD, med tanke på den inställning partiet har till Islam. Frågan är därför om SD borde ändra sin inställning till islam och muslimer?

Varför går inte SD ut med att partiet
inte har något emot skötsamma muslimer som anpassat sig i rimlig mån till svenska förhållanden? Vad tycker ni? Bör SD se över sitt förhållande och sin inställning till svenska muslimer?

Sluta för i helvete att skriva islam med stor bokstav! Skriver du "kristendomen" mitt i en mening med stor bokstav? Nä, så upphör då genast med den undermedvetet överdrivna respekt du visar islam!

Islam har kommit till Sverige för att stanna? Lägg ner! Islam har inget i Sverige eller Europa att göra. Muslimerna ska ut! Vill enskilda muslimer rösta på SD i ett underdånigt försök att komma undan detta öde bör de börja med att lämna sin religion. Annars är de för det första noll och intet trovärdiga som flyktingar, samt visar för det andra med sin religionstillhörighet att de i grund och botten är fientligt inställda till Europa, dess kultur och dess folk.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2018-10-12 kl. 16:06.
Citera
2018-10-12, 16:02
  #288
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vilken rappakalja.
Det är rent ut sagt osmakligt att det finns ett skydd för vissa (ett fåtal) organisationer, ett skydd som tillåter medlemmar att kränka andras fri och rättigheter och sedan ta skydd bakom ett öronmärkt grundlagsskydd.

Frågan om religionsfrihet är mycket enkel. Religionsfrihet kan aldrig berättiga brott mot rikets lagar. Ingen förändring av religionsfriheten behöver införas för att säkra ett humant agerande. Religionsfriheten behöver bara tolkas på ett korrekt sätt.

Problemet är bara att det var längesedan så skedde i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback