Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
En helt annan fråga som jag grubblat lite på. Nordkoreas flygbolag, Koryo Air heter det väl, de flyger huvudsakligen, eller kanske endast, gamla Sovjetiska Ilyushin plan som jag förstår det. Det måste rimligen vara svårt att få reservdelar till dem. Kan inte påminna mig om att jag någonsin läst om en nordkoreansk flygkrasch, och jodå, jag begriper också att de lätt kan lägga på locket så länge det är inrikes. Men med dagens satellitövervakning kan man ju ändå tycka att något borde upptäckas.
De sämsta bolagen, ur säkerhetssynpunkt, brukar vara ett antal afrikanska bolag, som därför heller inte får landningstillstånd på många platser, men jag har aldrig hört att man skulle vägrat Koryo Air detta - och iofs har deras utrikes flygningar väl varit begränsade till Sovjet och Kina. Är det lite som gamla DDR, förvisso fungerade kommunismen ineffektivt och dåligt, men tysk ingenjörsstolthet kunde till viss del väga upp det, att nordkoreansk ingenjörskonst är som den sydkoreanska? Kreativ och effektiv. För man skall ha klart för sig att bolag som Samsung, Daewoo, LG eller KIA påminner mer om samhällsystemet i norr än om Volvo eller Ericsson.
Air Koryo har 16 internationella flygavgångar per vecka fördelat på
Beijing 8
Shenyang 4
Vladivostok 2
Shanghai 2
Passagerarlottan består av olika typer av:
Antonov 5 st
Ilyushin 5 st
Tupolev 6 st
Utöver det har man 3 st Ilyushin fraktflygplan
Endast 2 av dessa (Tupolev 204 100B/300) är tillåtna inom EU, resten betraktas som en säkerhetsrisk och är därmed förbjudna i dess luftrum.
Ingenjörskunskapen är nog god i NK så jag misstänker att mycket av reservdelarna produceras lokalt, kanske med hjälp av ritningar från Sovjet?
Däremot är det nog tveksamt om man följer de internationella kraven på underhåll och röntgen/besiktningar.
Jag har flugit Sovjetiskt inrikesflyg med ståplats och stroppar att hålla sig i, ungefär som i en buss, men jag skulle aldrig någonsin sätta mig i ett plan underhållet av Air Koryo