2018-10-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Wikipedia ger mer Information, nya plan inköptes 2009 och 10. Dom har haft tillbud under senare år med delar som lossnades.

Vilka plan skulle det vara i så fall?

Det finns inga senare plan än det ena Tu-204-100B och det andra Tu-204-300, som levererades före 2009/10 som Du nämner.
Citera
2018-10-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Dessutom skall vi inte glömma resan till Singapore, där Kim "Wet-Leasade" 747:an av Xi, eller fick den till låns mot "Gentjänster", då IL-62:an "Stånkade på" hack i häl, på behörigt avstånd.

Den hade säkert fått en större genomgång innan den flygningen och även om man skall hålla i minnet, att Rysk teknologi från den produktionstiden fortfarande var av måttot "Nödvändigheten X2", istället för förfining, så tar åren ut sin rätt, om inte totalrenoveringar, (av den typ SAS en gång gjorde på sina MD-80 plan istället för att köpa nytt) är utförda.

Jag har flugit Beijing - Pyongyang ett flertal gånger under 90 talet och början av 2000 talet, inget jag trånar efter direkt...........
De gamla ”stånkande” planen flygs med all säkerhet av piloter från Nordkoreas flygvapen. De behöver flygtid då flygtiden i de gamla ryska och kinesiska (rysskopior) stridsplanen understiger 20 h/år, de har inte råd att hålla dem i luften...
Citera
2018-10-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
De gamla ”stånkande” planen flygs med all säkerhet av piloter från Nordkoreas flygvapen. De behöver flygtid då flygtiden i de gamla ryska och kinesiska (rysskopior) stridsplanen understiger 20 h/år, de har inte råd att hålla dem i luften...

Så är det med all säkerhet.

Alla NK piloter är ju utbildade av Ryssar, och innehar säkerligen cert för de militära flygplanen.
Citera
2018-10-14, 01:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Tack alla för svaren.
Att det inte är kul att flyga Air Koryo (vände fel på ordningen tydligen) är jag nog väl införstådd med. Flög själv CPH-SVO-NRT för många år sedan, och det var inte direkt lustbetonat med undantag för att tidsåtgången var bättre (på den tiden fick man flyga via Anchorage). Men just det här att de trots alla svårigheter och budgetrestriktioner lyckats hålla ihop det tycker jag nog ändå imponerar en smula. Kan inte vara lätt att vara flygmekaniker på det bolaget.
Citera
2018-10-14, 02:27
Medlem
Swan65s avatar
Ok. Berätta, jag är betalar lätt. För verkligt behövande
Citera
2018-10-14, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Tack alla för svaren.
Att det inte är kul att flyga Air Koryo (vände fel på ordningen tydligen) är jag nog väl införstådd med. Flög själv CPH-SVO-NRT för många år sedan, och det var inte direkt lustbetonat med undantag för att tidsåtgången var bättre (på den tiden fick man flyga via Anchorage). Men just det här att de trots alla svårigheter och budgetrestriktioner lyckats hålla ihop det tycker jag nog ändå imponerar en smula. Kan inte vara lätt att vara flygmekaniker på det bolaget.

Förmodligen inte.

Intressant bilddokumentation.

https://www.dearskybook.com
Citera
2018-10-14, 08:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Så är det med all säkerhet.

Alla NK piloter är ju utbildade av Ryssar, och innehar säkerligen cert för de militära flygplanen.

Inte att lita på heller. Jag undgick exempelvis döden med bara ett par avgångar 2005 när jag och en kompis tog helikopter från en våt helg i Tallinn. Hann knappt ombord på Silja så hörde man att helikoptern störtat, rysk pilot ger sig iväg i full storm.. Fy fan
Citera
2018-10-14, 08:31
Medlem
Swan65s avatar
Dubbelpost
Senast redigerad av Swan65 2018-10-14 kl. 08:32. Anledning: Dubbelpost
Citera
2018-10-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte att lita på heller. Jag undgick exempelvis döden med bara ett par avgångar 2005 när jag och en kompis tog helikopter från en våt helg i Tallinn. Hann knappt ombord på Silja så hörde man att helikoptern störtat, rysk pilot ger sig iväg i full storm.. Fy fan

Ja, vad skall man säga.......
Ännu värre var Ryssarna på 60 70 och 80 talen. Det påminner mig om en flygning mellan Moskva och Togliatti. Skulle dit på en invigning av en bilfabrik. Det var med guds försyn vi kom kom iväg för det första, landningen gjordes efter 8, ja ÅTTA försök i full hagel storm!
Två timmars väntetid först innan vi kom iväg från Moskva, byte av besättning, första båda piloterna var för packade eller bakfulla. De som till slut skulle flyga oss, var nog inte helt spiknyktra heller, dom doftade inte rakvatten i alla fall.

2 timnar inban Togliatti började storm, istället för att välja annan flygplats, så gav man sig fan på att landa iaf. Efter åtta försök tog vi i backen ned ett knäckt landningställ och hamnade i diket efter banans slut!

Tre veckor senare störtade den Tupolev vi flög med i Sibirien!

Paruski har väl blivit lite bättre de senaste åren, men........

Flög en gång med en gammal Finsk stridspilot som var Kapten på den Caravelle (Finnair) vi flög till Munchen.
Det var stängt på de flesta flyplatserna i bayern och Österrike pga av dåligt väder.
Vi landade i ett riktigt pissväder i Innsbruck, säkert, men shaky!

Finnar och Tyskar är djävliga på att flyga!

Jag har flugit i tjänsten de senste 35 åren, funderar på att skriva en bok!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-10-14 kl. 14:27.
Citera
2018-10-16, 06:27
Medlem
Kumabjorns avatar
Det verkar som om KCNA har fått sig en samling nya översättare.

KCNA: "It is a common practice to offer for what is given but the U.S. which does not know offering after being given is natural to be jeered by the world as 'America which does not even belch after swallowing a whole chicken'."
Citera
2018-10-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det verkar som om KCNA har fått sig en samling nya översättare.

KCNA: "It is a common practice to offer for what is given but the U.S. which does not know offering after being given is natural to be jeered by the world as 'America which does not even belch after swallowing a whole chicken'."

Det var bland det värsta jag sett, på länge, helt otroligt!

Ur vilken kontext är detta citerat?
Citera
2018-10-16, 09:13
Medlem
Det verkar som att Sydkoreas stora satsning på DRÖNARE, nu läggs ner!

Drönare blir allt viktigare för inhämtning av information.

Den militära överenskommelse som nyligen träffats mellan Syd och Nord, tyder på att Sydkorea, inte kommer att använda dessa längre.

Protesterna verkar vara stora bland medlemmarna i Sydkoreas parti LKP.

koreajoongangdaily.joins.com/news/article/Article.aspx?aid=3054304
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in