2021-03-25, 17:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Stämmer, jag har själv flugit det några gånger i Sverige (genom Flygande Veteraner och An-2 Team Sweden) och i England.

Ett otroligt primitivt flygplan som är fysiskt krävande i alla bemärkelser. Mer att likna vid en gammal grävskopa i luften, Ni vet en sån där som saknar all hydralik, allt styrs via vajrar och länkar, mycket krävande och tungt.

Unikt med maskinen är att det går att flyga extremt långsamt, på grund av speciella Flaps och Slats fram och baktill, vilka kan användas för att få extrem lyftkraft eller bromsa vid landning.

Det går tom att ”hovra med detta plan tom ”flyga baklänges”, detta kräver kraftig motvind på minst 18-20 knop och fulla flaps/slats samt max uttag ur motorn.
Så länge den verkliga hastigheten inte understiger 40km/tim så stallar inte maskinen.

Normalt flyger man maskinen i 175-185km/tim, sällan över 200 även om 225-230 är möjligt.

Maskinen är EXTREMT högljudd, den hörs på mycket långa avstånd i både med och motvind, och är fruktansvärt varm/het invändigt.

Det ör en maskin som går att flyga mycket lågt med, men att den skulle undgå den nya typen av militär lågradar eller militär satellitradar håller jag för fullständigt osannolikt annat än i extrema fall.

Sannolikheten för att den blir upptäckt pga av sin extremt höga ljudbild och vibrationer, särskilt om antalet är flera är däremot mycket hög.

Den låga hastigheten gör den dessutom till ett mycket lätt mål tom för krafigare handeldvapen, en sk ”sitting duck” eller ”a stiff in the air”.

Betydligt överdrivet både som taktiskt och strategiskt användbart luftfartyg.
Om jag förstått det rätt så är det världens största enmotoriga plan.
Utmärkt val för NK.
Citera
2021-03-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Pffft, det är hans fulla rätt att se till att eliten har tillgång till lyxvaror. Att tvätta pengar har han också all rätt att göra eftersom regimen är utsatt för sanktioner.
Om de där satans imerialisterna tar fram lyxvaror ska fanimig Nordkorea också ha dem!
Dessutom är han oskyldig, en jävla USA-konspiration!

Tänkte inte på det......
Citera
2021-03-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om jag förstått det rätt så är det världens största enmotoriga plan.
Utmärkt val för NK.
Nej det finns de som är större, men det är nog världens största biplan (beroende på hur man definierar största)
Javisst är det ett bra plan, har man inga traktorer på marken kan man ha det i luften. Det är inget plan man flyger konstflyg med precis.
Som LEMMOR skrev går det att flyga extremt sakta med det planet, kanske nå’t att sätta framför träplogen?
Citera
2021-03-25, 18:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej det finns de som är större, men det är nog världens största biplan (beroende på hur man definierar största)
Javisst är det ett bra plan, har man inga traktorer på marken kan man ha det i luften. Det är inget plan man flyger konstflyg med precis.
Som LEMMOR skrev går det att flyga extremt sakta med det planet, kanske nå’t att sätta framför träplogen?
Större med Kolvmotor?
Ursäkta ot, men det är mitt favoritplan.
Motsvarande västplan är pilatus porter, byggt i Sweitch.(stava själv för f.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-6_Porter

Tio år nyare och känd från filmen Air America.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_America_(film)

Finns fina landningsscener däri.

Nu slutar jag med det ämnet, må mod förlåta mig.
Citera
2021-03-25, 19:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
För att försöka stärka moralen hos den svältande befolkningen i Nordkorea har diktaturregimen har lanserat en KJU-biografi.
Över 600 sidor med titeln:
“The Great Man and The Age of The Powerful Nation”
Man kan ju undra om den kommer att bli obligatorisk i nordkoreanska hem?

Stackars författare och korrekturläsare, de har producerat boken med livet som insats. Tänk om det hade slunkit igenom någon sanning….
Den lär inte fylla befolkningens hungriga magar i alla fall.
Vilken meningslös recension, igen ska man väl säga. Utan att återigen ta del utav fakta som ständigt levereras vid dina fötter.
Men om du äntligen kan läsa större verk så pröva en djupdykning i Kim Jong Ils 170 sidiga bok On Architecture så får du en djupdykning i juchearkitekturen som locka arkitekter och intresserade att besöka Pyongyang med dess speciella unika stil.

Enligt Kim Jong Il ska arkitektur förutom att vara mysig, som han beskriver det. Vara en mixad konstform, variation och harmoni är basen. Men den ska kombineras med nationell karakteristik och moderna möjligheter.

Ledorden, bekvämlighet, mysighet, skönhet och hållbarhet är ett tema som går igenom hela verket. Knappast som miljonprogramsprojekten i sverige som ökar psykisk ohälsa och kriminalitet, enligt fakta.

Well, Kim Jong Un vill ju inte vara sämre utan har lagt sina personliga åsikter om arkitekturen i byggandet utav Wonsan, som säkert kommer få sin turism även dit som besöker området enbart för arkitekturen.

Kim Jong Un Let Us Usher in a Great Golden Age of Construction by Thoroughly Applying the Party's Juche-Oriented Idea on Architecture
https://www.north-korea-books.com/North_Korea_books/Architecture

On the art of Architechture.
https://www.goodreads.com/book/show/27511037-on-the-art-of-architecture

Lite nyare omtyckt bok med bilder.
Inside North Korea, Oliver Wainwright.
https://www.taschen.com/pages/en/catalogue/architecture/all/05337/facts.inside_north_korea.htm

Så, nu har du lite att gå igenom att kunna rescensera som om du inte är helt efterbliven. Eller fortsätt som du gör för alla dina läsare i trådens skull (läs, LEMMOR). Sov gott.
Citera
2021-03-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Större med Kolvmotor?
Ursäkta ot, men det är mitt favoritplan.
Motsvarande västplan är pilatus porter, byggt i Sweitch.(stava själv för f.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-6_Porter

Tio år nyare och känd från filmen Air America.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_America_(film)

Finns fina landningsscener däri.

Nu slutar jag med det ämnet, må mod förlåta mig.
Och jag tror, utan veta helt säkert att du har rätt, i alla fall då det gäller med kolvmotor.
Citera
2021-03-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilken meningslös recension, igen ska man väl säga. Utan att återigen ta del utav fakta som ständigt levereras vid dina fötter.
Men om du äntligen kan läsa större verk så pröva en djupdykning i Kim Jong Ils 170 sidiga bok On Architecture så får du en djupdykning i juchearkitekturen som locka arkitekter och intresserade att besöka Pyongyang med dess speciella unika stil.

Enligt Kim Jong Il ska arkitektur förutom att vara mysig, som han beskriver det. Vara en mixad konstform, variation och harmoni är basen. Men den ska kombineras med nationell karakteristik och moderna möjligheter.

Ledorden, bekvämlighet, mysighet, skönhet och hållbarhet är ett tema som går igenom hela verket. Knappast som miljonprogramsprojekten i sverige som ökar psykisk ohälsa och kriminalitet, enligt fakta.

Well, Kim Jong Un vill ju inte vara sämre utan har lagt sina personliga åsikter om arkitekturen i byggandet utav Wonsan, som säkert kommer få sin turism även dit som besöker området enbart för arkitekturen.

Kim Jong Un Let Us Usher in a Great Golden Age of Construction by Thoroughly Applying the Party's Juche-Oriented Idea on Architecture
https://www.north-korea-books.com/North_Korea_books/Architecture

On the art of Architechture.
https://www.goodreads.com/book/show/27511037-on-the-art-of-architecture

Lite nyare omtyckt bok med bilder.
Inside North Korea, Oliver Wainwright.
https://www.taschen.com/pages/en/catalogue/architecture/all/05337/facts.inside_north_korea.htm

Så, nu har du lite att gå igenom att kunna rescensera som om du inte är helt efterbliven. Eller fortsätt som du gör för alla dina läsare i trådens skull (läs, LEMMOR). Sov gott.
Jag håller med om att arkitekturen är både speciell och spektakulär, t.o.m. vacker i vissa fall. Var har jag skrivit något annat?

Arkitektens intentioner skall dock översättas till ingenjörens ritbord och via byggarbetare realiseras, där felar det då och då. (läs om Wonsan t.ex.)
Dessutom är Nordkorea betydligt större än Pyongyang och det finns ju skäl till att det är där det händer och det mesta visas upp.
Kumabjorn har på ett utmärkt sätt beskrivit varför det är på det viset.

Har du aldrig sett något reportage som beskriver Nordkorea utanför Pyongyangs stadsgräns? För övrigt en gräns som få nordkoreaner får passera.

Att regimen inte vill se till att det inte finns varma och elektrifierade bostäder med vatten och avlopp utanför Pyongyang är knappast arkitekternas fel, eller hur?

Du kan dock vara säker på på att de inhemska producenterna (författare och korrekturläsare) av den nya inhemska biografin inte har haft det lätt. Tänk om det hade slunkit igenom någon sanning?
Tror du att de hade överlevt?
Citera
2021-03-25, 20:51
Medlem
Citat:
…om du inte är helt efterbliven. Eller fortsätt som du gör för alla dina läsare i trådens skull (läs, LEMMOR). Sov gott.
Du har säkert rätt i att jag är efterbliven. Det är du inte ensam om att tycka men jag är övertygad om att både jag och LEMMOR behärskar den simpla konsten procenträkning, eller menade du något annat?

PS. Jag hjälper dig gärna att förstå att antal inte är det samma som procent, skicka gärna ett PM om du vill veta mer. Förvisso kan jag förefalla efterbliven men jag har ganska bra koll på matematik.
Citera
2021-03-25, 21:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag håller med om att arkitekturen är både speciell och spektakulär, t.o.m. vacker i vissa fall. Var har jag skrivit något annat?

Arkitektens intentioner skall dock översättas till ingenjörens ritbord och via byggarbetare realiseras, där felar det då och då. (läs om Wonsan t.ex.)
Dessutom är Nordkorea betydligt större än Pyongyang och det finns ju skäl till att det är där det händer och det mesta visas upp.
Kumabjorn har på ett utmärkt sätt beskrivit varför det är på det viset.

Har du aldrig sett något reportage som beskriver Nordkorea utanför Pyongyangs stadsgräns? För övrigt en gräns som få nordkoreaner får passera.

Att regimen inte vill se till att det inte finns varma och elektrifierade bostäder med vatten och avlopp utanför Pyongyang är knappast arkitekternas fel, eller hur?

Du kan dock vara säker på på att de inhemska producenterna (författare och korrekturläsare) av den nya inhemska biografin inte har haft det lätt. Tänk om det hade slunkit igenom någon sanning?
Tror du att de hade överlevt?
Jag antar att du jämför rent arkitektoniskt med Klarakvarteren miljonprogrammen eller Brunkebergstorg i Stockholm i analyserna.?

Att ha torrdass och leva torparliv har jag gjort i det flesta skandinaviska länder. Inget land erbjuder det du önskar dig, så vad är poängen, ska du leva i din bil som många amerikaner tvingas till nu?

Undrar lite varför du yrar om mina recept på köttfärsås?. Är det för du har sneglat på min posthistorik?. Ja, det händer att jag skriver i andra trådar på ett diskussionsforum, inte som en del, som bara ,dagligen postar i ett enda forum, det om Nordkorea. You are trying to hard.
Vill trollfabriken ha lite tips från coachen skicka ett PM.
Citera
2021-03-25, 21:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du har säkert rätt i att jag är efterbliven. Det är du inte ensam om att tycka men jag är övertygad om att både jag och LEMMOR behärskar den simpla konsten procenträkning, eller menade du något annat?

PS. Jag hjälper dig gärna att förstå att antal inte är det samma som procent, skicka gärna ett PM om du vill veta mer. Förvisso kan jag förefalla efterbliven men jag har ganska bra koll på matematik.
Ok, hur många procent av Nordkoreas befolkning bor i sina fordon just nu?
Citera
2021-03-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ok, hur många procent av Nordkoreas befolkning bor i sina fordon just nu?
Det är bara eliten och de priviligierade som äger fordon i Nordkorea. De har ju fått boende av regimen.
De många hemlösa får tyvärr bo under bar himmel, tyvärr så ökar antalet dag för dag.
Senast redigerad av Arccosinus 2021-03-25 kl. 22:10.
Citera
2021-03-25, 22:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det bara eliten och de priviligierade som äger fordon i Nordkorea. De har ju fått boende av regimen.
De många hemlösa får tyvärr bo under bar himmel, tyvärr så ökar antalet dag för dag.
Det är på det här sättet du håller på och det var en fingervisning.
Men, hur många hemlösa pratar vi om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in