2018-10-03, 18:35
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daligfantasii
Hej! Jag har problem med dunsande ifrån springande barn från grannarna ovan.

Jag och min flickvän har köpt en nybyggd bostadsrätt och trivs väldigt bra. Det första två månaderna var lugna och vi hörde inga ljud alls ifrån grannar. Sen flyttade grannarna ovan in, det förde ett fruktansvärt oväsen i 4-5 dagar men jag och min flickvän hade tålamod eftersom att vi förstod att dem säkert packade upp möbler och liknande. Det hördes tydligt att dem hade ett barn i kanske 2-3 års ålder som sprang väldigt häftigt, det var liksom "dunk dunk dunk dunk" näst intill konstant. Efter en vecka tröttnade jag eftersom jag förstod att dem inte längre möblerade utan ungen sprang för fulla muggar, så jag gick upp och trevligt sa till. Det lugnade väl sig och blev bättre, ett tag. Nu har det blivit olidligt igen och jag har varit uppe och sagt till igen, kvinnan såg ganska förvånad ut vilket är helt obegripligt enligt mig.

Jag kommer hem ifrån jobbet och sätter mig i soffan med påslagen tv och hör " dunk dunk dunk dunk" med få mellanrum, max fem minuter emellan. Hur mycket ska man tåla?

I min värld är det självklart att man inte låter ungj*veln springa när man vet att grannar under störs, men det gör tydligen inte dem. Det dunsande ljudet är omöjligt att inte höra och det sker med jämna mellan rum, ibland konstant och låter tydligt, fruktansvärt irriterande.

Är jag känslig? Hade ni stört er på det? Jag har aldrig varit med om detta innan och vill inte framstå som en sur gubbe (är 25), men det här måste störa vem som helst, min flickvän irriterar sig också på det.

Vad anser ni?

Jag förstår mycket väl vad du menar, och du är absolut inte känslig.

Har nyligen upplevt samma sak i flera år, fast troligen ännu värre eftersom grannen ovanför hade TRE småbarn. Fruktansvärt irriterande med allt dunkande hela dagarna!

Jag tycker du ska prata med grannarna och förklara att ni upplever ljudet som störande. Risken finns förstås att det inte hjälper, som i mitt fall. Fick svaret att ”du vet väl hur barn är”, och oljudet fortsatte dag ut och dag in. Enda fördelen var väl att det blev dödstyst efter 21 och att barnfamiljen oftast reste till sitt landställe på helgerna, men jag och tjejen var redo att flytta p.g.a. allt oväsen.

Men så plötsligt i somras så flyttade barnfamiljen ovanför. Yes! Hörde senare att de hade köpt ett hus. In flyttade ett väldigt trevligt par i 25-årsåldern som är knäpptysta, och nu känns det som ett helt nytt boende! Ibland har man tur.
Citera
2018-10-03, 19:09
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Min uppfattning är att om man bli störd då ska man ge det en chans och prata med vederböranden. Fler samtal leder sällan till något ”uppvaknande” från sidan som stör utan resulterar inte första samtal i någon förbättring eller några åtgärder, ja då ska man gå direkt till hyresvärden/styrelsen och köra hårt mot hårt. Varför ska man anstränga sig för att bli sams med en granne som struntar fullständigt i att han stör sin omgivning?
Håller med fullständigt. Det enda som händer är man själv hamnar i underläge om man försöker "väcka" den störande flera gånger, utan resultat. Det tar för mycket kraft och energi att försöka bli sams med en granne som inte villl förstå första gången.
Citera
2018-10-03, 19:25
Medlem
Jag bodde tidigare granne med ett par som betedde sig väldigt konstigt. Det var ständiga fester, hög musik, smäll i dörrar och det hördes både det ena och det andra från deras lägenhet. Det var mycket tjafs i tvättstugan och varje gång vi möttes i trapphuset hade de något nytt att gnälla över.

Jag försökte prata med dem då jag förstod att det var något som inte stod rätt till men de blev istället arga och tyckte att jag skulle sluta lägga mig i vad de gjorde. Det är svårt det där när man bor så nära varandra och inte kommer överens men vad ska man göra.
Citera
2018-10-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag bodde tidigare granne med ett par som betedde sig väldigt konstigt. Det var ständiga fester, hög musik, smäll i dörrar och det hördes både det ena och det andra från deras lägenhet. Det var mycket tjafs i tvättstugan och varje gång vi möttes i trapphuset hade de något nytt att gnälla över.

Jag försökte prata med dem då jag förstod att det var något som inte stod rätt till men de blev istället arga och tyckte att jag skulle sluta lägga mig i vad de gjorde. Det är svårt det där när man bor så nära varandra och inte kommer överens men vad ska man göra.
Och det är precis det jag menar, istället för att att de som stör ska gå med svansen mellan benen blir det så att den som störs ska skämmas och uppleva att det är pinsamt. Själv vägrar jag finna mig i det utan jag är ganska direkt. Även om jag upplevde att de som har stört mig störde sig på mitt förhållningssätt.
Citera
2018-10-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daligfantasii
Hej! Jag har problem med dunsande ifrån springande barn från grannarna ovan.

Jag och min flickvän har köpt en nybyggd bostadsrätt och trivs väldigt bra. Det första två månaderna var lugna och vi hörde inga ljud alls ifrån grannar. Sen flyttade grannarna ovan in, det förde ett fruktansvärt oväsen i 4-5 dagar men jag och min flickvän hade tålamod eftersom att vi förstod att dem säkert packade upp möbler och liknande. Det hördes tydligt att dem hade ett barn i kanske 2-3 års ålder som sprang väldigt häftigt, det var liksom "dunk dunk dunk dunk" näst intill konstant. Efter en vecka tröttnade jag eftersom jag förstod att dem inte längre möblerade utan ungen sprang för fulla muggar, så jag gick upp och trevligt sa till. Det lugnade väl sig och blev bättre, ett tag. Nu har det blivit olidligt igen och jag har varit uppe och sagt till igen, kvinnan såg ganska förvånad ut vilket är helt obegripligt enligt mig.

Jag kommer hem ifrån jobbet och sätter mig i soffan med påslagen tv och hör " dunk dunk dunk dunk" med få mellanrum, max fem minuter emellan. Hur mycket ska man tåla?

I min värld är det självklart att man inte låter ungj*veln springa när man vet att grannar under störs, men det gör tydligen inte dem. Det dunsande ljudet är omöjligt att inte höra och det sker med jämna mellan rum, ibland konstant och låter tydligt, fruktansvärt irriterande.

Är jag känslig? Hade ni stört er på det? Jag har aldrig varit med om detta innan och vill inte framstå som en sur gubbe (är 25), men det här måste störa vem som helst, min flickvän irriterar sig också på det.

Vad anser ni?
Tycker du ska gå till styrelsen. Lekande barn tillhör vardagliga ljud men inte i vilken omfattning som helst. Du har rätt att vistas i din lägenhet utan att det ska låta dagis varje dag.
Citera
2018-10-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Håller med fullständigt. Det enda som händer är man själv hamnar i underläge om man försöker "väcka" den störande flera gånger, utan resultat. Det tar för mycket kraft och energi att försöka bli sams med en granne som inte villl förstå första gången.
Precis, helt värdelöst att diskutera med sådana människor. Man känner ofta redan vid första samtalet om det är någon ide att prata med personen. Känns det som att man bygga vidare på ett resonemang med personen då är det kanske värt att fortsätta diskutera saken men gör det inte det då är det värdelöst.
Citera
2018-10-04, 06:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Samtidigt är det bra att visa att man faktiskt har försökt att tala med grannen. Du visar då värden/styrelsen att du har faktiskt har försökt ta tag i situationen och att det inte bara handlar om rent gnäll.

Ett tips kan vara att sätta igång felfördelningsfunktionen på mobilen, detta redan innan du konfronterar grannen.
Citera
2018-10-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Samtidigt är det bra att visa att man faktiskt har försökt att tala med grannen. Du visar då värden/styrelsen att du har faktiskt har försökt ta tag i situationen och att det inte bara handlar om rent gnäll.

Ett tips kan vara att sätta igång felfördelningsfunktionen på mobilen, detta redan innan du konfronterar grannen.
Håller med. Vad menar du med flerfördelningsfunktionen? Hur ska det hjälpa?
Citera
2018-10-04, 13:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Håller med. Vad menar du med flerfördelningsfunktionen? Hur ska det hjälpa?
Nej nu kan man inte stava längre!
Jag menade att sätta på inspelningsfunktionen på mobilen så att man kan spela in samtalet.
Citera
2018-10-09, 22:13
Medlem
Ok. Då förstår jag.
Citera
2018-10-12, 00:50
Bannlyst
Granne iklädd Gandalf-hatt gapar i trappuppgången

Min granne, man ca 45 år, har härjat på gården och i trappuppgången sedan klockan elva. Såg vid elva tiden att han var ute på parkeringsplatsen och gapade åt bilarna där, helt ensam. Han hade en "stav" i händerna, typ en sopskaft eller liknande. Tänkte att han är väl på fyllan eller nåt och brydde mig inte mer, man har väl sett värre saker va?

Går sen till macken för att köpa cigg och när jag kommer tillbaka står grannen i trappuppgången med en jävla Gandalf-hatt på huvudet och när jag ska upp så skriker han "You shall not pass" på dålig engelska! Går inte att prata med honom för han bara gapar samma sak om igen så jag tränger mig förbi och går in i min lya. Det är nästan en timme sedan nu och han går omkring i trappan och gapar och knackar på dörrar med sin "stav". Ser honom genom dörrkikaren ibland men hör honom nästan hela tiden.

Han bara trampar runt där, yrar för sig själv, knackar på dörrar och ibland skriker han repliker ur filmer, typ Sagan om Ringen. Just nu står han så att jag ser honom bakifrån genom dörrkikaren, han bara står där och babblar för sig själv med sin stav och Gandalf-hatt.

Har ringt polisen men dom säger att dom inte hinner just nu. Fan ska man göra då då?
Citera
2018-10-12, 01:07
Medlem
GormDenGamles avatar
TA FOTO! Det är de du ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in