2012-05-08, 08:00
Medlem
Victim-s avatar
I huset jag bor i gäller 07-23:00 dock väldigt lyhört, speciellt om någon får för sig att fylla badkaret.
Då hörs det i hela lägenheten, skulle inte förvåna mig om det hörs i trapphuset.
Fast det jobbigaste är att grannen ovanför tycker om dubstep och är arbetslös..
Hon vägrar även inse att hennes baslåda tillomed låter ner till grannen längst ner, då hon nedanför har kommit upp och frågat och fått höra att det är den högst upp.
Citera
2012-05-08, 08:10
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av And-so-it-burns-
22:00 är senast i mitt hus, dock så kan man duscha senare och ingen kommer bry sig, folk sover ju inte direkt på toaletten liksom.

Ibland går rören inte genom "toaletten" utan längs/i väggen någon annanstans i lägenheten. Gammalt hus och dåliga rör och strömningsljudet kan höras en del.

Lägenheten jag bor i är från 90- nån gång. Trots det, om någon ovanför duschar så hörs det tydligt då de rör som transporterar vattnet går längs med en av väggarna, genom sovrummet (1r&k). Att jag inte stör mig på det är för att jag lärt mig att sova med öronproppar. Det, i sin tur, är inte på grund av grannarna utan att det står ett kylskåp i andra sidan av rummet vars kompressor, när den går igång, låter som en gammal Puch.
Citera
2012-05-08, 08:31
Medlem
Noklips avatar
Seriöst är det folk som bryr sig om när man duschar? Har aldrig ens haft tanken till att jag inte skulle få duscha mitt i natten, brukar oftast duscha mig precis innan jag går och lägger mig och det är oftast vid 2-3 snåret. Ibland kan det blir senare.
Citera
2012-05-08, 08:53
Medlem
lil richs avatar
Jag duschar när jag som helst känner för det, kan även spela musik sent in på natten. Men så bor jag i ett sjyst lägenhetskomplex i en lägenhet jag har köpt med bra isolering. Jag hör aldrig när någon annan duschar eller spelar musik - om någon på samma våning har fest hörs det endast utanför deras dörr men så fort jag kommer in i lägenheten är det knäpptyst. Det jag hör tydligast är väl när personen ovanför går eller tappar någonting i golvet.

Tycker lite synd om er andra som hör det minsta lilla...
Citera
2012-05-08, 09:10
Medlem
Levensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av far.side
Finns det någon praxis om hur sent man får duscha om man bor i lägenhet? Det hörs ju genom rören till andra.

Dusha snabbt och ljudlöst så borde det inte vara några problem, annars kan du ju prata med föreningen.
Citera
2012-05-08, 09:22
Medlem
Golachabs avatar
Mina grannar duschar alltid sina barn efter midnatt men oftast runt 01.30. Det är störande som fan då de skriker något fruktansvärt också, både 4 barn och två vuxna. Det är inte duschandet i sig som är problemet egentligen (även om jag stör mig att de är hemma 24/7 men ändå av någon anledning duschar på nätterna) utan skrikandet, slagen i plåten, det eviga smattrandet på golvet när 4 barn springer fram och tillbaka, fram och tillbaka och fram och tillbaka igen, lekandet med leksaker som slås mot golv, skrapandet på golvet, hamrande på väggar, dundrandet på vattenledningar till elementen som går genom min lägenhet också efter det fram till ca 3-4 på nätterna.

Edit: Ska tilläggas att vi (där jag bor) inte har några bestämda tider när det gäller duschning. Det enda förbud gäller grillning på balkonger med kolgrill.
Senast redigerad av Golachab 2012-05-08 kl. 09:29.
Citera
2012-05-08, 09:26
Medlem
Mantzels avatar
Jag duschar när jag vill, ingen som klagar ändå. Hör med din hyresvärd om det finns nån regel för just din bostad.
Citera
2012-05-08, 09:46
Medlem
Rangvalds avatar
Har klurat en hel del på detta, om man bor på bottenvåning, hur kan alla grannar upp höra detta då? Om man bor övers så förstår jag att vattnet passerar alla rör på vägen dit, men inte på första våningen väl?
Citera
2012-05-08, 09:59
Medlem
Skönt att man bor högst upp. Vet inte hur mycket det låter om man duschar efter 10 men hittills har ingen gnällt.

Däremot gnälls det en jävla massa om man kollar på film, musik, tappar något i golvet så ska det påpekas underifrån vad det var för ljud osv.
Citera
2012-05-08, 10:16
Medlem
22.30 MAX! blir för sent och folk blir riktigt störda! Eller så vaknar du på morgonen och duschar istället!
Citera
2012-05-08, 10:27
Medlem
Capt.Hindsights avatar
Det är ju olika på olika platser, men vanligt är ju att det står i någon typ av kontrakt att efter 22-22:30 ska man undvika att göra massa noise. Sen är det ju inte så att de har ngn slags kontrollant som tar stickprover och vräker dig, det enda som spelar roll är ifall grannarna lackar eller inte.

På ett personligt plan så tycker jag ju att alla jävlar som ska bråka för att man sitter i köket o snackar med sina polare klockan 23 en lördagskväll, eller kollar på en film utan ngn vidare volym efter midnatt kan dö i en eld. Om man inte klarar av någon som helst indikation på att det bor människor i lägenheten ovanför/under/jämte, då har man fan inget i hyreshus att göra.
Citera
2012-05-08, 12:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Generellt är det kl 22.00 som gäller, men de få som håller det. Äldre hus, är det rätt så lyhört har jag förstått. Har du fått klagomål? Inget att bry sig.

Jag hade en tanta som gnällde i början när hon flytade in under mig. Vi fick inte duscha innan kl 09.00 , för hon skulle sova tills dess. Hon skulle se till jag blide vräkt, men jag bor fortfarande kvar här efter 10 år sedan hon gnällde.

Generellt finns det inga tider sagda, trots en vanlig uppfattning. Man får inte störa sina grannar är vad som gäller generellt. Sen blir det ofta diskussioner med vad som kan ses som störande. Men exempelvis bostadsbolaget Poseidon (stort, allmännyttigt) skriver på sin hemsida att 'man ska undvika att dammsuga, tvätta och duscha sent på kvällen'. Men vad är 'sent' egentligen?

Det finns för övrigt redan en exakt likadan tråd:

https://www.flashback.org/t623276p4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in