2018-10-11, 22:22
Medlem
-Valhalls avatar
Leif Axmyr är saknad av ingen och brinner i helvetet vid det här laget, vilket han förtjänar efter det fruktansvärda dubbelmord han begick 1982.
Citera
2018-10-11, 22:31
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Var inte Axmyr med och bildade Brödraskapet i fängelset?

Min första tanke var att Axmyr begått självmord. Efter 30 år på kåken blir det svårt att ställa om till ett liv utanför galler. Folk som Axmyr borde sitta livet ut i fängelse.
Jag tror att han blev deprimerad av att vara fri och tillslut blev det för mycket så han tog sitt liv. Riktiga livstidsstraff är bättre än att släppa ut folk som suttit 20+ eller 30+ år. En del kan bli desperata och begå nya grova brott bara för att få komma tillbaka till fängelset igen och det är inte bra för någon
Citera
2018-10-11, 22:32
Avslutad
Har inte läst hela tråden - men - tog han sitt liv?
Citera
2018-10-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Har inte läst hela tråden - men - tog han sitt liv?

Det har spekulerats i det men även annat. Än så länge finns ingen officiellt uttalad dödsorsak så vitt jag vet.
Citera
2018-10-11, 23:24
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Jag tror att han blev deprimerad av att vara fri och tillslut blev det för mycket så han tog sitt liv. Riktiga livstidsstraff är bättre än att släppa ut folk som suttit 20+ eller 30+ år. En del kan bli desperata och begå nya grova brott bara för att få komma tillbaka till fängelset igen och det är inte bra för någon
Inte en helt otrolig hypotes.
Hade han varit 20 år yngre så kanske han slagit ihjäl någon annan stackare bara för att få komma in igen.

Den här herren var duktigt institutionaliserad.
Citat:
Ursprungligen postat av Moki
Det har spekulerats i det men även annat. Än så länge finns ingen officiellt uttalad dödsorsak så vitt jag vet.
Borde väl komma fram förr eller senare?
Citera
2018-10-11, 23:34
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hade han varit 20 år yngre så kanske han slagit ihjäl någon annan stackare bara för att få komma in igen.

Vilket var ganska precis vad rätten sa när de beviljade honom tidsbestämt straff. Det hade inte skett om han varit 20 år yngre. Bedömningen var att det fanns en viss risk för återfall ändå, men han tycks ju faktiskt ha skött sig under de två åren i frihet. Någon talade om en personlig kris den sista tiden. Jag tippar också på självmord.
Citera
2018-10-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Borde väl komma fram förr eller senare?

Det är ju isf om någon av de som hittade honom skulle yppa något eller möjligtvis om någon annan som kommit i kontakt med hans kropp skulle få för sig att yttra sig, något jag har svårt att tro. Finns väl inga offentliga uppgifter att få ut om detta.

Kommer att tänka på Brooks (den gamla mannen som släpptes fri i slutet av sitt liv) i "Nyckeln till frihet" när vi diskuterar detta. Han hängde sig ju då han inte klarade av omställningen till livet i det fria.
Senast redigerad av Moki 2018-10-11 kl. 23:39.
Citera
2018-10-12, 01:07
Medlem
Ville han verkligen själv ut i friheten ? Var det någon slags "manipulation" att få ut honom i samhället ? Något stämmer inte....

Han hade det nog haft det bättre om han fått vara kvar i ett fängelse. Han bodde nu en tid i frihet i en vanlig fastighet bland andra. Trädgård fanns det också..Hade han stått i vanlig bostadkö för att få det ? Eller var det en garantibostad han fick ? Prestige hos någon ?
Citera
2018-10-12, 03:56
Medlem
Snubben satt inlåst sedan premiären av filmen Jakten på den försvunna skatten. Året efter 1982 kom filmer som The Thing och Blade Runner.

Han satt så länge att Elijah Wood hann födas, spela i Sagan om Ringen filmerna och sedan försvinna från den stora scenen medan Leif satt i fängelset.

Fan skulle också bli helt jävla deprimerad av att suttit så länge och komma ut som en riktigt gammal man.

Han mördare i raseri, kallblodigt och fick nu sitta straffet.
Senast redigerad av sampanl 2018-10-12 kl. 04:03.
Citera
2018-10-12, 04:20
Medlem
zerocolas avatar
På något konstigt sätt kan jag känna respekt för det att han genom att sitta av ett så långt fängelsestraff gjort rätt för sig, iaf i lagens ögon.

Någonstans får det ju vara ett slut på straffet.

Han hade sonat sitt brott, och blivit en, kanske lite bättre, och säkert en annorlunda människa?

I det läget borde det ha funnits en stödorganisation för långtidsdömda eller något?
Citera
2018-10-12, 06:11
Medlem
Hur sonar man mord på andra ? Det går inte, gärningen är ju slutgiltig eller hur ? Det är väl ordvalet som är fel.
Citera
2018-10-12, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Ville han verkligen själv ut i friheten ? Var det någon slags "manipulation" att få ut honom i samhället ? Något stämmer inte....

Han hade det nog haft det bättre om han fått vara kvar i ett fängelse. Han bodde nu en tid i frihet i en vanlig fastighet bland andra. Trädgård fanns det också..Hade han stått i vanlig bostadkö för att få det ? Eller var det en garantibostad han fick ? Prestige hos någon ?

Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
På något konstigt sätt kan jag känna respekt för det att han genom att sitta av ett så långt fängelsestraff gjort rätt för sig, iaf i lagens ögon.

Någonstans får det ju vara ett slut på straffet.

Han hade sonat sitt brott, och blivit en, kanske lite bättre, och säkert en annorlunda människa?

I det läget borde det ha funnits en stödorganisation för långtidsdömda eller något?

KRIS fixade både bostad och stöd när han släpptes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in