2018-10-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Undrar om det kan handla om att FP inte är MP, utan som jag har trott på andra sidan motorvägen. Det förklarar ju som sagt var Daalans upplevelse av skriket, samt intresset för de två cykeltjejerna.
Det kan vara så att LW's kropp flyttades till FP några dagar senare, enligt min tidigare teori och det förklarar varför polisen inte fann henne tidigare.
Polisen kanske nu letar efter spår gällande förflyttningen av den döda kroppen från MP till FP.
Jag har tidigare lagt fram en teori om varför man har valt FP. Tänk er in i att man har en död kropp på halsen som måste dumpas. Man känner inte till omgivningarna särskilt väl och man är inte van vid kroppsarbete som grävning. Enklaste sättet: lägg tillbaka henne där hon kom ifrån på enklast möjliga ställe och dra intresset bort från den här sidan av vägen.
Jag har också varit misstänksam mot den användare som dominerade de fyra första sidorna i tråden och satte hela scenen för svartsjukescenariet. Ponera att denna person är någon som känner till LW ganska väl, men vars lojalitet finns hos MGM.
Citera
2018-10-11, 18:57
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag läser att många misströstar över om mordet kommer bli löst och en mördare fälld i tingsrätten. Där är jag fortfarande övertygad om att vi kommer få se en fällande dom. Men Örebro polisen har rört till utredningen och lagt större vikt på vivalla morden och det är för många utredare som inte förstår värdet av vittnesuppgifter som lämnas i förhör. För att hålla ett bra förhör med ett vittne så måste man ha en insyn i utredningen om mordet. Man bör veta vad som redan har framkommit i utredningen för att då kunna lägga ihop ett och ett när vittnet berättar fritt om sin iakttagelse. Och kunna ställa en kompletterade fråga ifall någonting verkar intressant eller otydligt.
Jag råkar veta att deras arbete inte följer grundregeln vilket gör att man missar viktiga pusselbitar i arbetet med att lägga klart pusslet. När det gäller SD så är det fortfarande mycket som pekar på han som gärningsman och det har inte försvagats trots alla dessa förhör så kommer inget fram som pekar på allternativ gärningsman. Vilket ändå är en indikation på att man är på rätt väg. Dom avgörande bitarna finns redan i materialet så finge jag önska skulle man återinsätta Peter Springare som spanningsledare och ge han dom resurserna som behövs.

Som du vet så har jag hela tiden haft en tro om att fallet ska lösas. Den sista tiden har dock även jag börjat tveka och misströsta.
Tack för att du kommer in med en positiv hållning avseende fallets lösning!

Jag har en fråga angående det som i utredningen pekar på SD. Finns det konkreta bevis eller handlar ”pekandet” mer om en stark känsla, en slags slutsats efter vad som framkommit?
Senast redigerad av LimeTime 2018-10-11 kl. 19:01.
Citera
2018-10-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Inte i närområdet. Du menar nog om någon cache publicerades på natten. FTF är "first to find".

Ja, en cache som skulle bli en FTF för dem, helt rätt :-)

Himla synd det spåret inte funkade då. Vore ju bra om polisen fick mer att gå på i sitt letande.
Citera
2018-10-11, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Finns det nån vänlig själ som hängt med som kan berätta var polisen sökt på för platser under dan, gärna med en karta

De enda platser som jag vet och har förstått av rapporteringen är runt fyndplatsen och vid brofästet till gång och cykelbanan som förbinder gamla och Nya Hjärsta.

Det fanns ett bildreportage också, men jag hann nätt och jämt skrolla igenom bilderna innan det låstes. Några av bilderna tror jag såg ut som gångbanor in i skogen. Skulle kunna vara i Vivallaringen.

Nu har jag iaf hittat det vita hus som ses i bakgrunden på bilden i NA (dent andra huset jag länkade till verkade vara fel).
Man kan då se ett antal poliser som krattar i gräset utanför baksidan av en tomt med en villa på:
Villan ligger vid brofästet, som man kan skymta på en bild i NA. En polis lutar sig mot räcket och poliserna krattar runt i det ganska höga gräset mellan skogen och tomten.

Det ser ut som att det är en liten slänt som går under bron.

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2898692,15.1886582,84a,35y,309.64h,45.03t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2899571,15.1885316,53a,35y,309.64h,45.06t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polisen-om-hjarstamordet-och-fynden-under-sokinsatsen-tar-in-foremalen-och-analyserar-dem

Man har ju också sagt att man sökt på andra sidan motorvägen, mer exakt var vet jag inte .

https://kartor.eniro.se/?c=59.289039,15.188212&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[59.288849,15.186265,%22fp%22,0],[59.290249,15.187794,%22brof%C3%A4ste%2C%20sl%C3%A4 nt%22,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Någon annan som vet några andra områden?
Citera
2018-10-11, 19:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Släpptes det en FTF natten 14-15 maj som kan ha fått SD och LW att släppa allt och galoppera ut?

Nu vet vi vilka som uppfann nylontråden. Två geocachare som hittade samma nylagda tupperwareburk på samma gång.

OnT: Inga cacher i det närområdet enl uppgifter i tråden.
Citera
2018-10-11, 19:39
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De enda platser som jag vet och har förstått av rapporteringen är runt fyndplatsen och vid brofästet till gång och cykelbanan som förbinder gamla och Nya Hjärsta.

Det fanns ett bildreportage också, men jag hann nätt och jämt skrolla igenom bilderna innan det låstes. Några av bilderna tror jag såg ut som gångbanor in i skogen. Skulle kunna vara i Vivallaringen.

Nu har jag iaf hittat det vita hus som ses i bakgrunden på bilden i NA (dent andra huset jag länkade till verkade vara fel).
Man kan då se ett antal poliser som krattar i gräset utanför baksidan av en tomt med en villa på:
Villan ligger vid brofästet, som man kan skymta på en bild i NA. En polis lutar sig mot räcket och poliserna krattar runt i det ganska höga gräset mellan skogen och tomten.

Det ser ut som att det är en liten slänt som går under bron.

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2898692,15.1886582,84a,35y,309.64h,45.03t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2899571,15.1885316,53a,35y,309.64h,45.06t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polisen-om-hjarstamordet-och-fynden-under-sokinsatsen-tar-in-foremalen-och-analyserar-dem

Man har ju också sagt att man sökt på andra sidan motorvägen, mer exakt var vet jag inte .

https://kartor.eniro.se/?c=59.289039,15.188212&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[59.288849,15.186265,%22fp%22,0],[59.290249,15.187794,%22brof%C3%A4ste%2C%20sl%C3%A4 nt%22,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Någon annan som vet några andra områden?

Jag hann med att kopiera alla bilder innan artikeln låstes. Finns det intresse i tråden att jag postar dem här?

Ps. Jag är totalt novis vad gäller uppladdning av bilder och behöver tips och råd om intresse finns 🙈.
Citera
2018-10-11, 20:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag läser att många misströstar över om mordet kommer bli löst och en mördare fälld i tingsrätten. Där är jag fortfarande övertygad om att vi kommer få se en fällande dom. Men Örebro polisen har rört till utredningen och lagt större vikt på vivalla morden och det är för många utredare som inte förstår värdet av vittnesuppgifter som lämnas i förhör. För att hålla ett bra förhör med ett vittne så måste man ha en insyn i utredningen om mordet. Man bör veta vad som redan har framkommit i utredningen för att då kunna lägga ihop ett och ett när vittnet berättar fritt om sin iakttagelse. Och kunna ställa en kompletterade fråga ifall någonting verkar intressant eller otydligt.
Jag råkar veta att deras arbete inte följer grundregeln vilket gör att man missar viktiga pusselbitar i arbetet med att lägga klart pusslet. När det gäller SD så är det fortfarande mycket som pekar på han som gärningsman och det har inte försvagats trots alla dessa förhör så kommer inget fram som pekar på allternativ gärningsman. Vilket ändå är en indikation på att man är på rätt väg. Dom avgörande bitarna finns redan i materialet så finge jag önska skulle man återinsätta Peter Springare som spanningsledare och ge han dom resurserna som behövs.

Det är en tröst att du säger att de avgörande bitarna redan finns i materialet.

Också skönt att höra att misstankarna inte har försvagats mot SD och att inget pekar mot annan gm. Detta har ju diskuterats mycket i tråden den senaste tiden.

Det är riktigt tråkigt att denna utredning som redan kantats av så mycket problem, skulle utsättas för ytterligare påfrestning med byte av spaningsledare.

Det känns surt att höra att saker redan i tidigt skede kommit fram och att man inte följt upp det som man borde i tid.

Vet du om man har fortsatta förhör med SD?
Det borde ju efter hand kommit upp saker i förhör och i utredningen i övrigt som han borde höras om?
Och hur går de förhören isf?
Citera
2018-10-11, 20:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag hann med att kopiera alla bilder innan artikeln låstes. Finns det intresse i tråden att jag postar dem här?

Ps. Jag är totalt novis vad gäller uppladdning av bilder och behöver tips och råd om intresse finns 🙈.

Jag tycker att det vore intressant. NA verkar var den bästa och säkraste källan vi har.

Men själv är jag lika novis som du i frågan av att ladda ner bilder.
Finns ju flera ställen som man kan lägga upp bilder på. Finns en del som är bättre än andra, särskilt som att på vissa siter försvinner bilderna efter ett tag. Blir riktigt tråkigt i tråden med döda länkar.
Citera
2018-10-11, 20:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.

Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt här, men menar du att vittnet är avvikande vad gäller andras tidigare vittnesmål eller menar du avvikande från sitt eget tidigare vittnesmål?
Citera
2018-10-11, 20:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Har inte kunnat följa all medierapportering live under dagen, så uppskattar väldigt mycket de värdefulla referat som flera postare lagt upp i tråden. Tack!

En sak som slagit mig när jag läst så här i efterhand om dagens eftersök av föremål eller dylikt, är den "tillgänglighet" som polisen verkar ha visat under hela dagen, med presstalesman/kvinna på plats etc, sökningar med räfsor som gjordes på ett väldigt iögonfallande sätt, tydlig dokumentation i media att man hittat "flera föremål" (dock ej specificerat vilka).

Min spontana reaktion var nästan att allting var ovanligt tydligt och medialt genomfört från polisens sida. Kan detta vara en medveten strategi? Har dagens uppmärksammade insats med så pass stora polisesurser gjorts i syfte för att frammana en slags reaktion (alternativt motreaktion) från MGM eller någon annan person i dennes närhet
Citera
2018-10-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Men samtidigt tror du på Dalaans vittnesmål. Hur uppkommer skriken då, om nu GM haft kontroll på LW? Är det räven du tänker på?
Nä, ingen räv... skriver ju gång på gång att jag inte begriper eller ens kan fantisera ihop ett scenario med dessa parametrar.
Annat än att det inte är LW som skriker...
Citera
2018-10-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Och till den situationen för SD och hans omgivning har du, nästan mer än nån annan här i tråden, mycket aktivt bidragit till.
Men det har du uppenbart inga som helst problem med eller betänkligheter kring?

Du skämmer det nick du använder, det är vad jag kan säga här och nu.

Bra, då känns det lättare. SD har betett sig som ett as mot nästan samtliga i sin omgivning.
Eller tänker du försvara hans otrohet, svek och misshandel?

Och han är ett as oavsett om han är mördare eller inte.
Han är mycket illa omtyckt av många nu, och av flera skäl.
Bra att sanningen om denna skitstövel och ärkekräk kommer fram.
Bra också att HDs fuskande med cachar och sjukskrivningar kommer fram, de verkar passa varandra som hand i handske!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in