2018-10-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym9645
Det är Lena som hittats. På mage vid buskage vid motorvägen i Hjärsta.

Citat:
Kroppen är det. Och kroppen var inte styckad

Citat:
Benen var smutsiga. Det var va som hann ses i paniken

Tidiga citat från tråden av anonym9645. Jag får en uppfattning av att denne person har/hade insyn i utredningen. Kanske till och med sett kroppen på plats.

Skulle vilja veta om LW hade skor på sig när hon hittades? Tror man att det saknades klädesplagg från henne? Skulle uppskatta om anonym9645 kan komma in och svara i tråden på detta.
Citera
2018-10-11, 16:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag vet inte men va det inte åklagaren som sa att skäligen misstänkt kunde
man va i stort sett hur länge som helst.

Det verkar som åklagaren får bestämma. Det blir som en liten varningslapp. Eller rea-märke på utgångna varor.
Citera
2018-10-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Lite så tänker jag med.

Sedan det här med eventuell DNA på kroppen;

Rättsmedicin har naturligtvis finkammat hela LW kropp i jakt på spår och fynd som kan härleda mot någon individ. Nu har ju kroppen legat utomhus några dygn om än lite skyddad av buskar och träd. Det kan finnas DNA på kroppen som kan ha hamnat där helt naturligt från hennes ex. man, barnen och andra personer som hon haft närkontakt med under dagen och kvällen samma dygn som hon mördades.
Beroende på var på kroppen eventuell DNA har säkrats från och vilken typ av DNA man kan ha hittat (hår, saliv, sperma, blod mm.) har också betydelse för utredningen.

De flesta personer som varit på förhör har man naturligtvis topsat för att säkerställa DNA profiler.
Detta väcker frågor;

Har man säkrat någon specifik persons DNA på LW?
Har man säkrat DNA från SD på LW?
Har man säkrat DNA från en okänd person på LW?
Har man inte över huvudtaget säkrat DNA från någon annan person än henne själv på LW?

Och naturligtvis vilken typ av DNA finns säkrat från LW?
Vilken plats på kroppen är DNA i sådana fall säkrats ifrån?

Dessa svar finns i utredningen och man kan utöka frågeställningarna till;

Om man säkrar DNA som härrör och matchar en specifik individ i utredningen blir denna individ automatisk misstänkt då?

Om man matchar DNA från SD på LW blir han automatiskt anhållen då?

Som sagt; det finns naturliga orsaker till varför det kan finnas DNA från annan person än LW själv. Dessa personer kan ha träffat LW precis före hennes död. DNA kanske sitter på en plats där det anses normalt.

Någonting med SD finns som gör honom misstänkt i utredningen, men det är inte tillräckligt stark bevisning enligt TR. ÅK ansåg att detta någonting skulle räcka för en högre grad för misstanke. Så tolkade dock inte TR. Där var/är de oense.

Samtidigt envisas utredningen med att SD är fortsatt den ende misstänkte personen samt att det aldrig funnits någon annan misstänkt person än han.
Det finns indicier som pekar mot SD. Finns det inga indicier alls i utredningen mot någon annan?

Vilka individers DNA har man hittat på LW, i hennes bostad, hemma hos SD, i fordon mm?
Finns det säkrat DNA från någon okänd person?

Ju längre tiden går desto mindre pekar mot SD.

Det är väldigt intressanta frågor som du ställer, allihopa.
Man blir ganska frustrerad av att inte få reda på någonting av det man undrar.

Om inte SD eller någon annan blir åtalad så kommer vi sannolikt
aldrig att få reda på något.

Byta åklagare och ta in nya poliser utifrån så kanske det
skulle hända något.
Faran är att det går prestige i det hela från både polis och åklagare.
Citera
2018-10-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är väldigt intressanta frågor som du ställer, allihopa.
Man blir ganska frustrerad av att inte få reda på någonting av det man undrar.

Om inte SD eller någon annan blir åtalad så kommer vi sannolikt
aldrig att få reda på något.

Byta åklagare och ta in nya poliser utifrån så kanske det
skulle hända något.
Faran är att det går prestige i det hela från både polis och åklagare.

Ja, svaren har ju utredningen naturligtvis. Det är snart aktuellt att lämna ifrån sig kroppen för begravning antar jag. RMV har haft tillgång till den flera månader nu och alla möjliga och omöjliga prov måste vid det här laget vara avklarade tycker jag. Att man behållit kroppen så här länge är också anmärkningsvärt och indikerar att man inte hittat det man vill för att kunna binda en GM till mordet. Tiden rinner iväg som jag ser på det hela.
Citera
2018-10-11, 16:37
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Datumet 22/10 som nämnts i tråden är kanske det datum åklagaren fått på sig att nå upp till sannolika. Annars avskrivs skäligen.

Man skakar alla trän.

En åklagare får inte en "deadline" som hen behöver ta ställning till under en utredning. Så den tanken kan du lägga i papperskorgen.

Åklagaren bestämmer själv när och om det finns skäl för att avskriva en misstanke.
Citera
2018-10-11, 16:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
En åklagare får inte en "deadline" som hen behöver ta ställning till under en utredning. Så den tanken kan du lägga i papperskorgen.

Åklagaren bestämmer själv när och om det finns skäl för att avskriva en misstanke.

Jag har förstått det nu.
Jag skulle inte uppskatta att gå runt med den etiketten själv dock. Fast har man gjort fullt rätt för sig så borde det ju å andra sidan inte behövas, förställer jag mig.
Citera
2018-10-11, 17:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Aftonbladet idag:

Mordet på Lena Wesström i Örebro är fortfarande olöst.

Under torsdagen kommer polisen att göra sökningar nära hennes hem eftersom det kommit fram nya uppgifter som ska kontrolleras, skriver polisen på sin hemsida.

Mannen som tidigare satt häktad misstänkt för mordet på 45-åringen är fortfarande misstänkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQn5O/polisens-nya-spar-i-lenamordet-uppgifter-skall-kontrolleras

Cterar dig för att visa den första rubriken om dagens sök i AB.
Första rubriken även i NA i morse:

"Här söker polisen av mordområdet på nytt idag efter nya uppgifter: "Behöver kontrollera ett område"

Nya uppgifter, det måste väl vara något som kommit fram i förhör? Eller något som framkommit i utredningen ( t ex att de gått igenom bilder mm som mgm har haft på sig på dessa och att det nu saknas någon detalj, såsom spänne, knapp eller dylikt).

Om mordvapen har använts har man säkert haft det klart för sig en längre tid, även om det verkar som att man i stort sett är klar med kroppen först nu på rättsmedicin. Om mobilen inte har hittats är ju sådant man söker efter i direkt anslutning till att försvinnandet och mordet uppdagats. Tror inte att detta är det man sökt efter idag.

Jag tänker att kanske mgm har letat efter något (eller gömt något) och vistats i området för att hitta/gömma något?

Kan någon ha sett t ex ficklampa i skogen, någon skepnad snoka omkring i mörkret? Någon som verkade leta efter något, eller på annat sätt gjorde att det verkade underligt?

Eller kan någon ha hittat en detalj, något som man kan förknippa med mordet/mgm i området men det saknas någon del till detta?

Visserligen känns det inte som att säcken kan knytas ihop ännu, men jag misstänker ändå att något har framkommit, något som kan vara ytterligare en pusselbit.
Citera
2018-10-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Senaste yttrande är från åklagare ÅH till Örebro tingsrätt är från 2018-08-22 att förundersökning pågår sedan har det inte hänt något i målet.
Citera
2018-10-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har Du något nytt att komma med?

Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.
Citera
2018-10-11, 17:31
Medlem
Linxieloos avatar
Finns det nån vänlig själ som hängt med som kan berätta var polisen sökt på för platser under dan, gärna med en karta
Citera
2018-10-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och ingen frisk människa dömer personer med så lite information ni och MV har...
Status que...

Nu är det ju så att ni inte vet vilken information jag sitter på och vad jag delger i tråden. Jag är väldigt försiktig med att sätt någon diagnos på en annan människa som jag aldrig träffat. Men efter att ha läst en del vittnesmål och svar som SD lämnat så är min övertygelse mycket stor.
Citera
2018-10-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.

Detta låter helt otroligt dåligt utredningsarbete - katastrof! Näe, jag tvivlar på att detta mord kommer lösas med en dömd gärningsperson. Vad fan håller de på med?! Det är ta mig fan inte klokt någonstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in