Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Eftersom Gud är försumbar så är brott mot hen också försumbart.
Referenser till Gamla Testamentet har knappast någon relevans idag.
Vilka röster vill du höra?
Vill du att HD ska bli förlåten, dvs att du tycker att mord är tillåtet, om mördaren är tillräckligt sårad?
Tack för frågor!
Detta lär dra åt OffT..
För många av dem som bor i Örebro med omnejd (läs: resten av världen) är Gud på intet vis försumbar. Du kanske har varit "bortrest" sedan typ den 11 september 2001 och inte märkt av de krafter som i Guds namn varit i rörelse?
Du får fritt ha din uppfattning om att brott mot Gud i dina ögon är försumbara. Jag är nästan säker på att det finns de som i detta nu, helt oegennyttigt, ber för din själ.
När du skriver att referenser till GT knappast har någon relevans idag, exponerar du okunskap om vilket inflytande GT fortfarande har för vårt sätt att se på lag och [samhälls-]ordning.
Ja, vilka röster ville jag med mitt inlägg få höra?
Givetvis i första hand de röster som tillhör folk som genom personlig kännedom om LW har en bild av henne att ge mig/oss. Men det har inte hörts nån väninnas röst, nån som har trätt fram och kunnat berätta om t ex vilka kval och tvivel som LW kanske levde med. Nån som LW, utan krav på tystnad, kanske lättat sitt hjärta inför.
Vad kände LW inför HD? Hur hanterade hon det agg som HD kan ha visat henne? I HD:s kläder hade jag haft svårt att förlåta LW, men vem är väl jag att döma eller fördöma?
Vi vet inte nånting om hur trion SD-HD-LW kan ha "löst" ev äktenskapsbrott och man kan kanske ha gjort en smidig och pragmatisk egenversion av Bibelns bud? Så skedde i Knutby, men jag vill understryka att jag inte gör några jämförelser.
Har församlingsmedlemmar i Equmenia i Örebro sett bort från hur frivolt LW tycks ha förhållit sig till sitt uppdrag som vigselförrättare? Den sortens frågor har ännu inte fått nåt svar, eller tycker du kanske att det där inte är nåt att bry sig om?
Mord är oursäktligt, så nej,
jag tycker inte att nån människa kan förlåta en mördare. Det "uppdraget" lägger jag på Gud. En mördares ev önskan om att bli förlåten av offrets anhöriga lägger jag helt i de anhörigas händer.
Tack också till '
Tufsankatt', '
Philomena' m fl som replikerat! Mycket läs- och tänkvärt där.