2018-10-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag blev störd på EGT:s koordinatgåta, men kanske hen gav en ledtråd till mordet?
Ja det får vi hoppas annars skulle man väl inte skriva något så dumt i en tråd som gäller mord!
Citera
2018-10-11, 13:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, 10-20m kanske, men att under flera minuter inte ta sig längre eller fly tyder på att GM haft kontroll på LW.

Men samtidigt tror du på Dalaans vittnesmål. Hur uppkommer skriken då, om nu GM haft kontroll på LW? Är det räven du tänker på?
Citera
2018-10-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom Gud är försumbar så är brott mot hen också försumbart.

Referenser till Gamla Testamentet har knappast någon relevans idag.

Vilka röster vill du höra?

Vill du att HD ska bli förlåten, dvs att du tycker att mord är tillåtet, om mördaren är tillräckligt sårad?
Tack för frågor!
Detta lär dra åt OffT..
För många av dem som bor i Örebro med omnejd (läs: resten av världen) är Gud på intet vis försumbar. Du kanske har varit "bortrest" sedan typ den 11 september 2001 och inte märkt av de krafter som i Guds namn varit i rörelse?
Du får fritt ha din uppfattning om att brott mot Gud i dina ögon är försumbara. Jag är nästan säker på att det finns de som i detta nu, helt oegennyttigt, ber för din själ.

När du skriver att referenser till GT knappast har någon relevans idag, exponerar du okunskap om vilket inflytande GT fortfarande har för vårt sätt att se på lag och [samhälls-]ordning.

Ja, vilka röster ville jag med mitt inlägg få höra?
Givetvis i första hand de röster som tillhör folk som genom personlig kännedom om LW har en bild av henne att ge mig/oss. Men det har inte hörts nån väninnas röst, nån som har trätt fram och kunnat berätta om t ex vilka kval och tvivel som LW kanske levde med. Nån som LW, utan krav på tystnad, kanske lättat sitt hjärta inför.
Vad kände LW inför HD? Hur hanterade hon det agg som HD kan ha visat henne? I HD:s kläder hade jag haft svårt att förlåta LW, men vem är väl jag att döma eller fördöma?

Vi vet inte nånting om hur trion SD-HD-LW kan ha "löst" ev äktenskapsbrott och man kan kanske ha gjort en smidig och pragmatisk egenversion av Bibelns bud? Så skedde i Knutby, men jag vill understryka att jag inte gör några jämförelser.
Har församlingsmedlemmar i Equmenia i Örebro sett bort från hur frivolt LW tycks ha förhållit sig till sitt uppdrag som vigselförrättare? Den sortens frågor har ännu inte fått nåt svar, eller tycker du kanske att det där inte är nåt att bry sig om?

Mord är oursäktligt, så nej, jag tycker inte att nån människa kan förlåta en mördare. Det "uppdraget" lägger jag på Gud. En mördares ev önskan om att bli förlåten av offrets anhöriga lägger jag helt i de anhörigas händer.

Tack också till 'Tufsankatt', 'Philomena' m fl som replikerat! Mycket läs- och tänkvärt där.
Citera
2018-10-11, 13:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
Ja och finns att söka här i tråden.

Ja, jag vet att det diskuterats om detta men jag menar någon som inte redan stötts och blötts? För jag antar att de ev närliggande cacher som varit uppe för diskussion och då avfärdats som inte relevanta för mordet? Vad jag menar är, ifall polisen skulle leta efter en cache som de tror har bäring på mordet för att den kan antingen rent fysiskt innebära något slags bevis eller att den kan ha information som LW skrivit vilket skulle kunna säga något om GM, så borde väl någon initierad och duktig geocachare i tråden redan ha klurat ut detta? Eller är jag för icke insatt nu i hur denna sport fungerar? Som jag minns diskussionerna tidigare om närliggande cacher så har de väl inte inneburit några höjda ögonbryn utom möjligen den murder mystery cache som tipsades om. De cacher som SD och HD fifflat med har väl om jag fattat det rätt funnits på större avstånd från Hjärsta?
Citera
2018-10-11, 13:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Dock en tanke. Ifall LW skulle visa sig ha blivit drogad av något så skulle hon inte kunnat göra något motstånd varav GM kan vara fri från både klösmärken och egna blåmärken. HD skulle ju ha kunnat komma över lugnande som sjuksköterska ifall mordet var planerat och då gett LW detta i hennes kvällste eller liknande. Säger inte att detta är helt övertygande men spekulerar bara i om GM borde ha spår efter strid eller om hen inte har några fysiska spår alls.
Ja, HD kan naturligtvis vara inblandad även om brottsplatsen är på andra sidan motorvägen. Menar du att hon skulle ha bjudit LW på det här kvällstéet vid vägrenen då?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-11 kl. 13:34.
Citera
2018-10-11, 13:35
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, HD kan du naturligtvis klämma in även om brottsplatsen är på andra sidan motorvägen. Menar du att hon bjöd LW på kvällste vid vägrenen då?

Givetvis inte. I tanken prövar jag bara hur en ev drogning av LW skulle kunna förklara att GM kunnat passera utan att någon kollega eller anhörig, noterat märken efter strid – om man nu antar utifrån skriken att det var en kamp som pågick ett tag. Ifall LW var påverkad av något och därför satt ur stånd att försvara sig, gäller såklart inte bara HD som MGM utan vem som helst. Men då hon är den som jag ser lättast skulle kunnat komma över medicinska preparat (här kan jag så klart ha fel) så funderade jag ditåt. I den spekulationen skulle HD, eller whoever GM det är, givetvis inte ha gett LW något vid vägrenen utan isåfall efteråt i huset.*

Nu borde detta kanske ha lämnat spår så jag håller inte heller själv detta mycket troligt utan är böjd att direkt kasta den här tanken i soptunnan och min poäng här var inte heller att just föra fram HD som enda tänkbara GM utan poängen var mer...:

Efter en kamp där LW antagligen slagits för sitt liv så borde hon som vältränad idrottande kvinna kunnat lämna ganska mycket spår på förövaren. Sådana spår som anhöriga reagerat på och som lämnat frågor. Är SD t ex GM och tas in dagen därpå till förhör så borde ju polisen ha noterat t ex blåmärken och rivsår och då ställt frågor om detta vilket ytterligare blivit svårförklarade. LW borde även haft hans DNA under naglarna inbillar jag mig efter att ha sett en massa kriminalare. Det borde ha varit lätt att binda en GM isådanafall. När nu inte SD är gripen så börjar man ju anta att oavsett om han är skyldig eller ej så kan det vara något tokigt med DNA-bevisningen. Att LW inte haft vidare mycket spår på sig själv. Och då undrar man varför? Försvarade hon sig inte trots skriken? Varför då? Ifall det var en närkamp? Och då undrar jag bara ifall hon kunnat varit påverkad av något och därför ur stånd att försvara sig effektivt. Eller har hon en massa DNA på sig men de tillhör ingen topsad MGM utan någon random?

*Jag utgår alltså från spekulationen att polisen letar efter en burk på andra sidan vägen som LW kan ha placerat där inför sonens födelsedag och då kanske fått hjälp av en bekant med, dvs GM. De har sedan, efter utplacering av cachen, gått tillbaka hem till LW där mordet då har skett... drogning i hemmet, tagit sig ner till planket och mördats där... Nej, jag får inte riktigt ihop det heller.
Senast redigerad av Philomena 2018-10-11 kl. 13:50.
Citera
2018-10-11, 13:50
Medlem
SD sa ju efteråt att "De kommer aldrig att klara upp mordet".
Varför sa han det, var det planerat? Dök han upp i overall och handskar med mössa, dök upp hos LW.
Slog han ner henne i hallen, bar bort henne till planket och ströp henne.
Isåfall lämnade han inte mycket spår.
"De kommer aldrig att klara upp mordet"
Citera
2018-10-11, 13:56
Medlem
notknapparens avatar
Från NA nu:

"Örebropolisen bekräftar att man funnit någon typ av föremål vid den stora sökinsatsen i Hjärstaområdet."

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/efter-stora-sokinsatsen-i-hjarsta-polisen-bekraftar-fynd
Citera
2018-10-11, 13:58
Medlem
PeterNosters avatar
Enligt senaste videon så ävslöjas lite mer:

De letar inte efter en specifik sak. Det kan vara flera.

Reportern har tydligen snackat "off the record" med presstaleskvinnan före intervjun och undrat om inte det är svårt att hitta föremål så här långt efteråt.

- Ja, om det vore organiskt material så hade det varit svårt.

Nice try, reportern.

Det är alltså något oorganiskt material i föremålen som söks. Hundar behövs inte än sägs det.
Inget som kan hittas med metalldetektor men med krattor.

Det är ooooliiiidligt spännande nu.

Edit

Oj, något har hittats. Flera föremål. På olika ställen de sökt på.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-11 kl. 14:12.
Citera
2018-10-11, 14:02
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Har GM någon anknytning till Vivallaområdet, funderar jag? Hen har kanske vänner eller liknande där, tänker jag? Har utredarna överhuvudtaget knackat dörr i det området? Jag får känslan av att GM är rejält van att röra sig på båda sidor om motorvägen. Jag kan ha fel i mina spekulationer förstås.
Citera
2018-10-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Har GM någon anknytning till Vivallaområdet, funderar jag? Hen har kanske vänner eller liknande där, tänker jag? Har utredarna överhuvudtaget knackat dörr i det området? Jag får känslan av att GM är rejält van att röra sig på båda sidor om motorvägen. Jag kan ha fel i mina spekulationer förstås.
Vivalla ligger inte på andra sidan motorvägen, ska dom knacka dörr i Vivalla har dom att göra...!
Citera
2018-10-11, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Har haft lite annat för mig nu, så jag har inte hunnit med riktigt som jag velat.
Men jag kan tillägga att Hallin sa något om på reporterna fråga vad man kan hitta efter 5 månader

- att det finns misstanke om föremål

Hon ville inte svara på om det var "ett hett tips" som lett till söket utan säger

- att de vänder på alla stenar

Varför man inte har hundförare som tidigare, utan nu räfsor

- att de är ÅK och spaningsledare som beslutat hur söket skulle gå till
- och om man hittar något som kräver hund kan detta ändras

De är nu snart klara, avlutar inom kort

Inga avspärrningar, utan det har varit fritt att röra sig inom orådet utom där polis har arbetat

Reportern nämner att hon sett att man burit bort bruna påsar.
Det verkar ha handlat om flera föremål.

Inga kommentarer från Hallin om de fynd som hittats och hon säger inget om polisen är nöjda med fynden utan man måste analysera föremålen först.

11 poliser har sökt igenom de platser som man på förhand har bestämt skulle sökas. Att det skulle sökas hade man klart för sig förra veckan.
Man har sökt med räfsor, decimeter för decimeter enligt reportern.

Allt fritt taget från de två senaste Live- inslagen i NA idag.
Som sagt, kan ha missuppfattat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in