2018-10-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan du utveckla tanken bakom detta? Villospår till vad?

MGM har ju själv haft olika teorier om hur mordet har gått till och olika bortförklaringar på sådant som pekar mot honom. Nu har han haft 5 månader på sig att själv, eller med hjälp, plantera ut spår som styrker hans vittnesmål. Jag tror det skulle vara lika lockande för honom som att efterlogga geocacher för att ge sken om att han har besökt dem med LW.
Citera
2018-10-11, 17:47
Medlem
PROVLÄS TILL 18:31
Polisen om Hjärstamordet och fynden under sökinsatsen: "Tar in föremålen och analyserar dem”
Artikel 92 av 92

Polisen har gjort nya fynd i utredningen kring Hjärstamordet.
– Jag vet inte om föremålen kommer att få betydelse eller inte, säger Christina Hallin, presstalesperson på polisen.

Polisen försöker nu hitta bevis som kan binda 44-åringen till mordet eller avfärda honom från utredningen.

Flera föremål ska ha tagits i beslag – men polisen vill inte avslöja vad det är för något som hittats.

Nytt videoreportage

All information som kommer in måste kontrolleras och alla utredningsåtgärder som krävs i utredningen måste göras. Det var ett tiotal poliserna på plats idag som sökte genom de utvalda områdena i terrängen, metodiskt med krattor.

Med andra ord inget nytt sedan tidigare artiklar idag.
Senast redigerad av bokstavskombo 2018-10-11 kl. 18:07. Anledning: Länken
Citera
2018-10-11, 17:52
Medlem
Jag läser att många misströstar över om mordet kommer bli löst och en mördare fälld i tingsrätten. Där är jag fortfarande övertygad om att vi kommer få se en fällande dom. Men Örebro polisen har rört till utredningen och lagt större vikt på vivalla morden och det är för många utredare som inte förstår värdet av vittnesuppgifter som lämnas i förhör. För att hålla ett bra förhör med ett vittne så måste man ha en insyn i utredningen om mordet. Man bör veta vad som redan har framkommit i utredningen för att då kunna lägga ihop ett och ett när vittnet berättar fritt om sin iakttagelse. Och kunna ställa en kompletterade fråga ifall någonting verkar intressant eller otydligt.
Jag råkar veta att deras arbete inte följer grundregeln vilket gör att man missar viktiga pusselbitar i arbetet med att lägga klart pusslet. När det gäller SD så är det fortfarande mycket som pekar på han som gärningsman och det har inte försvagats trots alla dessa förhör så kommer inget fram som pekar på allternativ gärningsman. Vilket ändå är en indikation på att man är på rätt väg. Dom avgörande bitarna finns redan i materialet så finge jag önska skulle man återinsätta Peter Springare som spanningsledare och ge han dom resurserna som behövs.
Citera
2018-10-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
SD är ju på fri fot, så varför skulle det vara ett krav att nå sannolika eller avskriva skäligen, det spelar ju ingen roll om han är på fri fot.
Skulle tro de har mycket starka indicier på honom, men saknar några tekniska bevis.

SD börjar bli mer avskydd i geocaching kretsen, folk börjar ta avstånd och säga upp bekantskapen med de som fortfarande umgås med honom också.

(det fetade)
Och till den situationen för SD och hans omgivning har du, nästan mer än nån annan här i tråden, mycket aktivt bidragit till.
Men det har du uppenbart inga som helst problem med eller betänkligheter kring?

Du skämmer det nick du använder, det är vad jag kan säga här och nu.
Citera
2018-10-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De är vid gångbron på andra sidan motorvägen.
Undrar om det kan handla om att FP inte är MP, utan som jag har trott på andra sidan motorvägen. Det förklarar ju som sagt var Daalans upplevelse av skriket, samt intresset för de två cykeltjejerna.
Det kan vara så att LW's kropp flyttades till FP några dagar senare, enligt min tidigare teori och det förklarar varför polisen inte fann henne tidigare.
Polisen kanske nu letar efter spår gällande förflyttningen av den döda kroppen från MP till FP.
Jag har tidigare lagt fram en teori om varför man har valt FP. Tänk er in i att man har en död kropp på halsen som måste dumpas. Man känner inte till omgivningarna särskilt väl och man är inte van vid kroppsarbete som grävning. Enklaste sättet: lägg tillbaka henne där hon kom ifrån på enklast möjliga ställe och dra intresset bort från den här sidan av vägen.
Jag har också varit misstänksam mot den användare som dominerade de fyra första sidorna i tråden och satte hela scenen för svartsjukescenariet. Ponera att denna person är någon som känner till LW ganska väl, men vars lojalitet finns hos MGM.
Citera
2018-10-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag läser att många misströstar över om mordet kommer bli löst och en mördare fälld i tingsrätten. Där är jag fortfarande övertygad om att vi kommer få se en fällande dom. Men Örebro polisen har rört till utredningen och lagt större vikt på vivalla morden och det är för många utredare som inte förstår värdet av vittnesuppgifter som lämnas i förhör. För att hålla ett bra förhör med ett vittne så måste man ha en insyn i utredningen om mordet. Man bör veta vad som redan har framkommit i utredningen för att då kunna lägga ihop ett och ett när vittnet berättar fritt om sin iakttagelse. Och kunna ställa en kompletterade fråga ifall någonting verkar intressant eller otydligt.
Jag råkar veta att deras arbete inte följer grundregeln vilket gör att man missar viktiga pusselbitar i arbetet med att lägga klart pusslet. När det gäller SD så är det fortfarande mycket som pekar på han som gärningsman och det har inte försvagats trots alla dessa förhör så kommer inget fram som pekar på allternativ gärningsman. Vilket ändå är en indikation på att man är på rätt väg. Dom avgörande bitarna finns redan i materialet så finge jag önska skulle man återinsätta Peter Springare som spanningsledare och ge han dom resurserna som behövs.
Instämmer till fullo! Grötig beslutsgång i polishuset har fördröjt arbetet, men jag tror också att man får pusselbitarna på plats.
Citera
2018-10-11, 18:22
Medlem
Släpptes det en FTF natten 14-15 maj som kan ha fått SD och LW att släppa allt och galoppera ut?
Citera
2018-10-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Släpptes det en FTF natten 14-15 maj som kan ha fått SD och LW att släppa allt och galoppera ut?
Inte i närområdet. Du menar nog om någon cache publicerades på natten. FTF är "first to find".
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-10-11 kl. 18:41.
Citera
2018-10-11, 18:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nu är det ju så att ni inte vet vilken information jag sitter på och vad jag delger i tråden. Jag är väldigt försiktig med att sätt någon diagnos på en annan människa som jag aldrig träffat. Men efter att ha läst en del vittnesmål och svar som SD lämnat så är min övertygelse mycket stor.

Vet du om utredarna anser att HD:s förhörsuppgifter är trovärdiga?
Citera
2018-10-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
PROVLÄS TILL 18:31
Polisen om Hjärstamordet och fynden under sökinsatsen: "Tar in föremålen och analyserar dem”
Artikel 92 av 92

Polisen har gjort nya fynd i utredningen kring Hjärstamordet.
– Jag vet inte om föremålen kommer att få betydelse eller inte, säger Christina Hallin, presstalesperson på polisen.

Polisen försöker nu hitta bevis som kan binda 44-åringen till mordet eller avfärda honom från utredningen.

Flera föremål ska ha tagits i beslag – men polisen vill inte avslöja vad det är för något som hittats.

Nytt videoreportage

All information som kommer in måste kontrolleras och alla utredningsåtgärder som krävs i utredningen måste göras. Det var ett tiotal poliserna på plats idag som sökte genom de utvalda områdena i terrängen, metodiskt med krattor.

Med andra ord inget nytt sedan tidigare artiklar idag.

TACK!
Citera
2018-10-11, 18:46
Medlem
Citat:
Okej.
De har ju haft över 500 förhör så något borde det väl ge kan man tycka.
Dags att de inför grundregeln då igen, på Örebropolisen då.
Citera
2018-10-11, 18:52
Medlem
Citat:
Vet du hur många utredare det är på LW mordet hos Örebropolisen?
Om den tekniska undersökningarna hos NFC har gett något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in