2018-10-11, 13:45
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Nej, nu hittar du på. Vänligen läs om EO 13524, plus EO 12425 (https://en.m.wikisource.org/wiki/Executive_Order_12425) som den ändrade, samt PL 79-291 (https://en.m.wikisource.org/wiki/Public_Law_79-291#Title_I) som är den relevanta lagen.
Eftersom jag tydligen inte kan läsa känns det märkligt att du hänvisar till dom texter jag tydligen har missuppfattat.

Vänligen citera dom texter jag ljuger om och förklara varför jag har fel.
Citera
2018-10-11, 13:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Eftersom jag tydligen inte kan läsa känns det märkligt att du hänvisar till dom texter jag tydligen har missuppfattat.

President Ronald Reagan issued Executive Order 12608 on September 9, 1987 as part of a general clean-up of executive orders. One part of E.O. 12608 specifically revoked the section (paragraph 1(j)) that were added to E.O. 10289 by Executive Order 11110. E.O. 11110 had been issued by President Kennedy in 1963, and is the subject of a conspiracy theory by author Jim Marrs. As that section was the only part of E. O. 11110 that was in effect, E.O. 12608 effectively revoked the entire Order.

https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_12608
Citera
2018-10-11, 14:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Hade du aktiverat det Gud gav dig så hade du sett hur Judarnas taktik för att ta makt börjar bli verkningslös "Blame others for what yourself are doing" osv osv, du känner ju garanterat till Hitler citatet "Upprepa en lögn om och om igen så blir den sanning."

Nu var det inte Hitler som sa så utan det var Joseph Goebbels som sa så.

Sedan så var min direkt invändning mot ditt påstående just det att du påstod att jag och många andra förespråkade våld vilket är direkt falskt och jag erbjöd dig även att gå igenom min posthistorik för att hitta vart jag skulle förespråka aktivt våld mot meningsmotståndare.

Det närmsta du lär komma är när jag har förklarat varför yttrandefrihet inte gäller mellan privatpersoner utan mellan stat och privatperson.

Citat:
Ännu har ingen citerat gällande lagar. Däremot är trådens troll snabba att kalla mig lögnare, som vanligt utan bevis.

Skitsnack, varför sitter du öppet och ljuger när du klart och tydligt blir motbevisad?

Kan det vara för att du är extremt oseriös och inte vill att denna tråd ska kunna föra en lugn nivå?
Citera
2018-10-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Tillbaka till midterms,
https://www.realclearpolitics.com/epolls/2018/house/2018_elections_house_map.html

Vad tror ni,
R har 5 fler likely och lean too än D - fördel D.
D ligger 7 före - fördel D
30 av 32 tossups är R - stor födel R
13 av D likely och lean too är R - fördel R.

Ganska kul att följa detta, i slutänden är det ju detta som räknas. Får R majoritet i hela kongressen så kan Trump driva sin politik på gott och ont, han kan ju tex. inte skylla på D för något enda misstag framöver

EDIT: Senaten är sannolikt avgjord 49 för R och tre av kvarvarande tossups är republikaner.

Var för sent att edita men under dagen har nu R gått från 198 till 199, D står och stampar på 205.
Exciting times...
https://www.realclearpolitics.com/epolls/2018/house/2018_elections_house_map.html
Citera
2018-10-11, 14:54
Medlem
Citat:

Reagan utfärdade EO 12425, vilken gav Interpol vissa rättigheter som internationella organisationer brukar ha, dock undantogs vissa sektioner i lagen eftersom Interpol inte hade permanent närvaro i USA. Senare under Bushregeringen öppnade Interpol kontor vid FN i New York vilket förändrade förutsättningarna för Reagans EO. Interpol önskade samma rättigheter som alla andra internationella organisationer, vilket utrikesdepartement biföll. Förändringarna hann dock inte genomföras före regeringsskiftet 2009. I de Obamahatande konspirationsteoretikernas värld har EO:n fått eget liv men i verkligheten handlar det främst om tullfrågor, beskattning och rätten att inte få sina tillgångar konfiskerade eller genomsökta. Vidare verkar många konspirationsteoretiker missförstå vad för slags organisation Interpol är.
Citera
2018-10-11, 15:41
Medlem
Citat:
Har du exempel på vad som skrivs?

Interpol är korrupt.

Obama utfärdade exekutiva order 13524 (pdf) strax före jul 2009 vilket gav Interpol full imunitet i USA. Innebörden av det är att Interpol står över alla lagar och konstitutionen och får varken utredas eller åtalas.

Anledningen till varför Interpolchefen arresterades är inte allmänt känt. Ett alternativ kan vara att han försökt avslöja korruption och i det fallet skulle han inte vara korrupt. Jag har inte sett någon information som pekar åt något håll.
Ja att prinsen beställde ett mord på journalisten som gick in på deras ambassad i Turkiet?
Citera
2018-10-11, 15:49
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
I de Obamahatande konspirationsteoretikernas värld har EO:n fått eget liv men i verkligheten handlar det främst om tullfrågor, beskattning och rätten att inte få sina tillgångar konfiskerade eller genomsökta. Vidare verkar många konspirationsteoretiker missförstå vad för slags organisation Interpol är.
Min uppfattning är att Regan gav Interpol diplomatisk status med begränsningar.

Obamas EO 13524 tog bort dess begränsningar. Kvar finns bara fullständig diplomatisk immunitet.
Citera
2018-10-11, 15:50
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja att prinsen beställde ett mord på journalisten som gick in på deras ambassad i Turkiet?
Du måste citera några källor, för det är inget som jag har hört talas om.
Citera
2018-10-11, 16:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Du måste citera några källor, för det är inget som jag har hört talas om.

Turkisk underteletjänst har bekräftat och visat videoinspelningar hur folk hur Saudiarabiens dödspatrull landade på Instanbulls flgplats, åkte till huset bredvid målets hotell, lämnade sedan Turkiet/Istanbull efter 1½ timme.

Samtidigt så har det även kommit in rapporter om hur den nya prinsen har köpt en yacht för ½ miljard dollar så han är lika korrupt som de han dödade och fängslade.
Citera
2018-10-11, 16:20
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att Regan gav Interpol diplomatisk status med begränsningar.

Obamas EO 13524 tog bort dess begränsningar. Kvar finns bara fullständig diplomatisk immunitet.

Anledningen till de begränsningar som gjordes 1983 var att Interpol saknade kontor i USA. Titta i lagen vilka de undantagna sektionerna var, de handlar som sagt främst om beskattning. I o m att Interpol skaffade kontor i USA blev de här undantagen obsoleta och en ändring i Reagans EO var nödvändig. Interpol har nu alltså samma rättigheter som exempelvis Världsbanken, Röda Korset och en mängd andra organisationer. Ändringen gjorde verkligen inte att de står över "alla lagar och konstitutionen".
Citera
2018-10-11, 16:43
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Interpol har nu alltså samma rättigheter som exempelvis Världsbanken, Röda Korset och en mängd andra organisationer.
Interpol är — till skillnad från organisationerna du nämner — en ordningsmakt och erhåller därför rättigheter utöver vad internationella organisationer har.

Citat:
Ändringen gjorde verkligen inte att de står över "alla lagar och konstitutionen".
Interpol har motsvarande FBI (federal ordningsmakt) och polisens (statlig ordningsmakt) rättigheter plus diplomatisk imunitet.

Interpol kan gripa en federal agent eller en polis, men dom kan inte gripa en Interpol-anställd.
Interpol kan begära ut information från FBI och polisen men dom kan inte begära ut information från Interpol.
Ingen kan föra åtal mot varken Interpol eller dess anställda.

Då står man över alla lagar och konstitutionen.

Fotnot: Intressant att du tar upp Världsbanken och Röda Korset som exempel. Två av världens största kriminella organisationer — skyddade av bl a *trumvirvel* Interpol.
Citera
2018-10-11, 17:08
Medlem
Citat:
Interpol är — till skillnad från organisationerna du nämner — en ordningsmakt och erhåller därför rättigheter utöver vad internationella organisationer har.

Interpol har motsvarande FBI (federal ordningsmakt) och polisens (statlig ordningsmakt) rättigheter plus diplomatisk imunitet.

Interpol kan gripa en federal agent eller en polis, men dom kan inte gripa en Interpol-anställd.
Interpol kan begära ut information från FBI och polisen men dom kan inte begära ut information från Interpol.
Ingen kan föra åtal mot varken Interpol eller dess anställda.

Då står man över alla lagar och konstitutionen.

Inget av det är har ju med Obamas EO att göra. Sen är det det här jag menar när jag säger konspirationsteoretiker missförstår vad Interpol är. Det är en samarbetes- och sambandsorganisation. De kan inte alls gripa någon, vad de gör är att fungera som samband mellan två länders polisorganisationer.

Citat:
Fotnot: Intressant att du tar upp Världsbanken och Röda Korset som exempel. Två av världens största kriminella organisationer — skyddade av bl a *trumvirvel* Interpol.

Visste väl att jag borde använt Internationella kommissionen för stillahavs-hälleflundran (IPHC) som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in