2018-10-11, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Hon hade väl kunnat försöka komma undan... jag menar inte att hon kutat runt hela området... bara komma undan GM några 10-tals meter och hade honom/henne bakom sig...
Citera
2018-10-11, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Är der en spekulation om att 22/10 handlar om detta, eller har du info? Känns rätt förvånande om TR kommer med restriktioner då på MGM av många skäl.
Jag menar att man kan gå till TR om man har restriktioner, inte att han ska få det.
Eftersom han inte har restriktioner, så lär inte det därför....
Citera
2018-10-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hon hade väl kunnat försöka komma undan... jag menar inte att hon kutat runt hela området... bara komma undan GM några 10-tals meter och hade honom/henne bakom sig...
Ja, 10-20m kanske, men att under flera minuter inte ta sig längre eller fly tyder på att GM haft kontroll på LW.
Citera
2018-10-11, 07:56
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte alls på Dalaan, förstår inte vad jag skrev som fick denna innebörd.

Jag litar fullt ut på Dalaan, även om 5min är en upplevd lång tid. Men dom var två som kalibrerade sin tidsuppfattning, så mer än 1,5-2 minuter var det nog.

Och ja, vi tränar regelbundet i hot och våld. Tyngdpunkt är att avläsa, föra dialog och backa säkert. Men dom fysiska passen är rätt så tuffa och avancerade med olika attackmönster och teknisk överlägsenhet. Detta i olika miljöer (trappa, korridor, hiss, lägenhet, gata o.s.v.
Vi ska sim regel påkalla uppmärksamhet under en attack, vilket jag och vi har STORA problem med.
Även om slagattackerna under övning inte är fullkontakt, så är det full kraft med skydd. Vi får sparkar i magen (skydd) så vi lyfter från marken...
Man fokuserar så otroligt hårt att skydda sig, så att skrika då är svårt. När man väl skriker, så behövs inte stor kraft för att avbryta ett skrik.
Värst är när något sitter på ryggen eller man är framåtböjd.

Det dödsskrik Dalaan reagerade på var inte en örfil eller hetsig diskussion, om jag tolkade dom rätt, det var en dödskamp.
Alltså en snabbt extrem situation där LW fruktar för sitt liv, troligen med första skadan. Där och då kan GM avbryta eller då fortsätta.
GM fortsätter, fast besluten att döda. Då kommer min fråga, varför går det inte fortare? Hur ser denna utdragna kamp ut, där GM inte får tyst på LW?
Skulle villan närmast höra skriken, så är dom 20-30sekunder, vilket är en stor risk GM utsätter sig för.
Oavsett GM, kanske inte hade för avsikt att döda... vadå 20-30 sekunder... klart att GM utsätter sig för att någon hör... kanske är det en kvinna som inte får tyst på LW tillräckligt fort. Och någon hörde...
Citera
2018-10-11, 08:33
Medlem
Citat:
Får inte ihop modus tillsammans med skriken. Man borde kunna tysta sitt offer snabbare. LW sprang inte iväg, så mördaren hade kontroll på LW.

Sen finns det ingen information att SD träffat LW i närtid. Det jag hörde av närstående var att han träffade LW ett par veckor innan mordet. Inte i närtid.
Kan vara så att han menade att det var ett par veckor innan som dom hade sex. Lite oklart med syftningen där.
Inte träffat LW i närtid... ett par veckor innan mordet som Du hört av en närstående, det är i närtid eftersom vad jag förstår så ville inte HD att dom skulle träffas... oavsett om dom hade sex eller ej så har SD efter vad Du skriver haft kontakt (ev sex bara ett par veckor innan mordet)...
Citera
2018-10-11, 08:44
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Tog bort övrig text och klipper till med detta:
Geocaching är en otroligt givande hobby som täcker in det mesta. Men som vi alla läst och förstår är allt skadligt i för höga doser....

Man tar sig till platser som inte finns omnämnda (lokalbefolkningen lägger bra cacher). Man kan ta en burk på bensträckaren på väg till släkten eller hitta en under en parkbänk när man tar lunchpromenaden.

Försöka lösa ett problem hemma, man tror sig se lösningen, men får rött gång på gång. Sen - lycka, man får grönt! Sen tar man sig till platsen och skriver in sig i burken och loggar på nätet hur man vart lurad...

Ni kan få ett problem som graderas till cirka D1.5 - D2.5 (Svårigheten graderas mellan D1 - D5) ett ganska vanligt sätt att gömma koordinater. Ni skall hitta 7 siffror på nordkoordinaten med en metod och 7st på öst med en annan metod. Det pekar någonstans i Örebro i aktuellt fall, formatet är WGS84 DDM. Den som löster denna, skriv ut koordinaten och gissa inte på massa platser!

Nord: LY MORR
Öst:
12356
81018
11011
01110
88088
10001
71521

Bara lite OT, men lite kvällsfundering till dom med pigga hjärnor...

Har en fråga till dig.

Vet SD att du skriver i tråden?

Alltså har du berättat för honom det?

Vet han ditt nick så han kan gå in och läsa vad du skriver?

Samma frågor också angående HD, vet hon?
Citera
2018-10-11, 08:53
Medlem
Aftonbladet idag:

Mordet på Lena Wesström i Örebro är fortfarande olöst.

Under torsdagen kommer polisen att göra sökningar nära hennes hem eftersom det kommit fram nya uppgifter som ska kontrolleras, skriver polisen på sin hemsida.

Mannen som tidigare satt häktad misstänkt för mordet på 45-åringen är fortfarande misstänkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQn5O/polisens-nya-spar-i-lenamordet-uppgifter-skall-kontrolleras
Citera
2018-10-11, 09:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Under torsdagen ska polisen i Örebro undersöka ett område i anslutning till platsen där kvinnan som mördades i Hjärsta hittades.

Anledningen till att man ska undersöka platsen som ska ha koppling till mordet på Lena Wesström beror på nya uppgifter som kommit fram i utredningen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7063945

Verkar alltså ha något med fyndplatsen vid bullerplanket att göra.
Citera
2018-10-11, 09:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Aftonbladet idag:

Under torsdagen kommer polisen att göra sökningar nära hennes hem eftersom det kommit fram nya uppgifter som ska kontrolleras, skriver polisen på sin hemsida.

Mannen som tidigare satt häktad misstänkt för mordet på 45-åringen är fortfarande misstänkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQn5O/polisens-nya-spar-i-lenamordet-uppgifter-skall-kontrolleras

Ajaj, undrar vad det kan vara?

Nära hennes hem, det låter som utomhus.
Nu har det gått 5 månader, så vad skulle det kunna vara som man tror att man ska få svar på efter så lång tid och en gm som går fri?

Och dessutom det faktum att polisen går ut med det på sin hemsida?
Inte rädda för att gm ska dit och se till att det "försvinner"?

Spännande!
Citera
2018-10-11, 09:27
Medlem
notknapparens avatar
Nu live i NA:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/poliser-soker-av-mordomradet-pa-nytt-idag-efter-nya-uppgifter
Citera
2018-10-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Aftonbladet idag:

Nu känns det som att det börjar hända något, jag hade nästan gett upp på att detta skulle klaras upp. Har han möjligen erkänt..? Och berättat om vart han gömt mordvapen eller dylikt.
Man får hoppas
Citera
2018-10-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu live i NA:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/poliser-soker-av-mordomradet-pa-nytt-idag-efter-nya-uppgifter
Kanske HD:s hus... igen... efter nya uppgifter?
Någon som bor i närheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in