2018-10-10, 20:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar.

Än har ju inte alla svar kommit från NFC så att utredningen står och stampar ännu, kanske man just nu inte ska oroa sig för.

Borde inte t ex kommunikationsanalyserna vara ganska klara? Åtminstone de väsentliga delar som visar vilka uppkopplingar mgm mobil haft och kommunikationen mellan SD och LW den närmaste tiden.

Jag misstänker ändå att mgm har haft med sig sin mobil (ej planerat mord är jag övertygad om) så tror jag tyvärr att det kanske inte syns mer än att SDs mobil kopplat upp sig mot master som bara indikerar att han varit i området, möjligen i rörelse, men att det inte går att utesluta att han inte stått precis vid vare sig LWs hus eller precis vid brottsplatsen.

Att det mycket väl kan vara som han säger (min tro att han säger något sådant) att han har messat LW att han vill komma, hon har sagt nej. Han började gå, men avbröt sin promenad eftersom hon inte ville att han skulle komma.

Om man kollar på tele2:s karta med master kan man se att det finns några som skulle kunna visa om SD varit ute och gått på mordkvällen. Detta är de master tele2 har. Det finns säkert fler master för andra mobiloperatörer. Vet att olka operatörer kan dela på en mast, några kan ha andra master än de som jag visar här nedan. Detta är enbart för att illustrera at en rörelse i området kan synas i uppkopplingarna:

https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryCode=swe&locale=s v&viewType=1&initalMapSize=2

Jag har markerat dessa master 1-4 på Eniros karta nedan.

https://kartor.eniro.se/?c=59.291729,15.186968&z=15&d={%22m%22:[[59.286315,15.186925,null,0],[59.288058,15.174823,null,0],[59.299157,15.188556,null,0],[59.285153,15.195379,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Markering 1 och 3 skulle kunna visa att SD t ex inte suttit still hemma hela kvällen. Vid brottstidpunkten kanske hans mobil kopplade upp sig mot en mast nära Rättarevägen/Byalagsgatan (1), medan vid en något senare tidpunkt kanske hans mobil kopplade upp sig mot mast 3.

Nu har jag förstått att för att få en mer exakt position på mobilen krävs att man har tre master som kan göra en sk triangulering.

De svar de kommer att få från NFC kommer inte att ge det genombrott som utredarna efterlyser, det erkänner ju han indirekt i den artikel som publicerades igår, de skickar in lite material pö om pö nu och får svar men inte det svar de behöver.

Mobilanalysen skulle ha kunnat gett några svar men uppenbarligen så har inte det heller hjälpt utredarna vidare, jag tror de tömt ut alla möjligheter nu och det är därför tonläget i artikeln har ändrat sig radikalt, förra gången var det optimistiskt, den här gången viftar utredarna med vit flagg.
Citera
2018-10-10, 20:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan den 22/10 vara datumet som TR lämnar beslut gällande de beslag som det enligt uppgift har lämnats klagan på?

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

För om det rör HD plus innebär ett beslut från rätten "som har med mordet att göra" skulle det kunna vara det som HD pratat om. Övriga ärenden gällande utredningen har jag svårt att tänka mig att TR skulle kommunicera till HD att ett specifikt datum är aktuellt.

HD kanske tror att om TR beslutar till hennes fördel och häver beslagen, så innebär det att SD antas vara oskyldig och att även häktningen hävs helt och hållet? Och att hon därför nämnt datumet för sina kolleger som ett "halmstrå" som hon själv strävar efter

Det är åtminstone min gissning.

Så kan det kanske vara!

Jag hade en fundering på att NFC kanske skulle kunna vara klara snart med sina analyser och att man kanske satt ett datum för att man skulle kunna ha ett preliminärt svar för om man kommer att kunna häva "skäligen" eller istället åtala.

Men förmodar att det beslutet kommer när man är färdig med utredningen, och inte tvärtom; att man har ett datum utsatt när utredningen är färdig.
Citera
2018-10-10, 20:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Så kan det kanske vara!

Jag hade en fundering på att NFC kanske skulle kunna vara klara snart med sina analyser och att man kanske satt ett datum för att man skulle kunna ha ett preliminärt svar för om man kommer att kunna häva "skäligen" eller istället åtala.

Men förmodar att det beslutet kommer när man är färdig med utredningen, och inte tvärtom; att man har ett datum utsatt när utredningen är färdig.

Men för i helvete, de har ju inte ens nått upp till "sannolika skäl" på fem månader hur kan du tro att ett åtal skulle kunna vara nära?

Fallet har kört fast och det blev ju helt klart när man läste artikeln igår, det var en dödsruna över utredningen.
Citera
2018-10-10, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De svar de kommer att få från NFC kommer inte att ge det genombrott som utredarna efterlyser, det erkänner ju han indirekt i den artikel som publicerades igår, de skickar in lite material pö om pö nu och får svar men inte det svar de behöver.

Mobilanalysen skulle ha kunnat gett några svar men uppenbarligen så har inte det heller hjälpt utredarna vidare, jag tror de tömt ut alla möjligheter nu och det är därför tonläget i artikeln har ändrat sig radikalt, förra gången var det optimistiskt, den här gången viftar utredarna med vit flagg.

Det känns dessvärre som att du kan ha rätt.
Man önskar ju att provsvaret "the one and only" låg på tur hos NFC och gav oss svar på "allt".

Men än har jag inte gett upp hoppet.
Och jag tror ändå att de har rätt man.
Att man inte fått träff behöver inte betyda inte att han är oskyldig.
Citera
2018-10-10, 20:56
Medlem
Citat:
Att man inte fått träff behöver inte betyda inte att han är oskyldig.

Att man inte fått träff kan ju betyda att han de facto är oskyldig.
Även om han bitvis beter sig som ett ärkenöt.
Det sista är ju inte olagligt.
Citera
2018-10-10, 21:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men för i helvete, de har ju inte ens nått upp till "sannolika skäl" på fem månader hur kan du tro att ett åtal skulle kunna vara nära?

Fallet har kört fast och det blev ju helt klart när man läste artikeln igår, det var en dödsruna över utredningen.

Haha, hoppet är det sista som överger en. Det vet du väl?

Jag har verkligen svårt att acceptera att en mördare får gå fri. Särskilt som man tänker att det alltid finns en risk med en person som gjort ett mord tidigare. Det vore fruktansvärt att läsa om ett mord på en till kvinna (HD?) utfört av samme person om några år.

Så, jag kommer inte att ge upp hoppet innan jag ser svart på vitt att det inte blir något åtal.
Citera
2018-10-10, 21:05
Medlem
Honan6s avatar
Några dagar kvar tills 5 månader passerat sen Lena berövades livet. Jag tänker på henne som levande. Hon var en dotter, mamma, syster, x-maka, kollega, vän, bekant och en livsglad aktiv själ.
Hon pratade fort, ville mycket, var mitt i livet, viljestark, attraktiv och kreativ. Hon verkade älska livet.

Vi, som inte kände henne, har fått inblick i hennes liv, tack vare att hon lämnat så många avtryck i form av bilder och text i den digitala världen. Vi har fått lära känna henne efter hennes död - både fina och mindre bra sidor. Det känns nästan som vi kände henne på riktigt.

Jag har läst många loggtexter på Geosidan. Cachare har uttryckt sig positivt - både före efter det ödesdigra datumet. Några har valt att skriva kortfattat och andra har skrivit längre. Ett enkelt träkors är uppsatt vid hennes WiG Lyssna Till Livet och så många människor har minnen att förvalta. Var och en väljer sin plats till uttryck. En del vill kanske inget säga - de som har anknytning till MGM och inte vet vad de ska tro eller tänka. Ingen önskar ha en kär vän som visar sig vara en farlig lögnhals och mördare.

GM! Låt Lenas minne få ro, låt inte hennes efterlevande få gå i ovisshet.
Det är väldigt fel att du som berövat henne livet går fri. Det är inte okej! Vad händer om du blir trängd? Kan du hantera dina impulser som du inte klarade att hålla emot när du dödade Lena? Eftersom du inte berättat för polisen om vad du gjort, så har du antagligen inget samvete. Är du en Dr Jekyll Mr Hyde? Stackars människor runt dig. Det går inte att spela teater 24/7. Nån gång kryper den sanna onda saten fram - oavsett om du är kvinna eller man.

Avslutar detta inlägg med den berörande text P*t*r / *m** lagt ut på Lenas minnessida på Fonus:
Citera
2018-10-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det där med att det är omöjligt att skrika vid överfall baserade du då på att du genomgått någon kurs? Eller minns jag fel?

Fanns det deltagare där som själv varit med om överfall i verkligheten?

Jag litar i övrigt tror jag på Dalaan uppgifter.
Jag tvivlar inte alls på Dalaan, förstår inte vad jag skrev som fick denna innebörd.

Jag litar fullt ut på Dalaan, även om 5min är en upplevd lång tid. Men dom var två som kalibrerade sin tidsuppfattning, så mer än 1,5-2 minuter var det nog.

Och ja, vi tränar regelbundet i hot och våld. Tyngdpunkt är att avläsa, föra dialog och backa säkert. Men dom fysiska passen är rätt så tuffa och avancerade med olika attackmönster och teknisk överlägsenhet. Detta i olika miljöer (trappa, korridor, hiss, lägenhet, gata o.s.v.
Vi ska sim regel påkalla uppmärksamhet under en attack, vilket jag och vi har STORA problem med.
Även om slagattackerna under övning inte är fullkontakt, så är det full kraft med skydd. Vi får sparkar i magen (skydd) så vi lyfter från marken...
Man fokuserar så otroligt hårt att skydda sig, så att skrika då är svårt. När man väl skriker, så behövs inte stor kraft för att avbryta ett skrik.
Värst är när något sitter på ryggen eller man är framåtböjd.

Det dödsskrik Dalaan reagerade på var inte en örfil eller hetsig diskussion, om jag tolkade dom rätt, det var en dödskamp.
Alltså en snabbt extrem situation där LW fruktar för sitt liv, troligen med första skadan. Där och då kan GM avbryta eller då fortsätta.
GM fortsätter, fast besluten att döda. Då kommer min fråga, varför går det inte fortare? Hur ser denna utdragna kamp ut, där GM inte får tyst på LW?
Skulle villan närmast höra skriken, så är dom 20-30sekunder, vilket är en stor risk GM utsätter sig för.
Citera
2018-10-10, 21:17
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Några dagar kvar tills 5 månader passerat sen Lena berövades livet. Jag tänker på henne som levande. Hon var en dotter, mamma, syster, x-maka, kollega, vän, bekant och en livsglad aktiv själ.
Hon pratade fort, ville mycket, var mitt i livet, viljestark, attraktiv och kreativ. Hon verkade älska livet.

Vi, som inte kände henne, har fått inblick i hennes liv, tack vare att hon lämnat så många avtryck i form av bilder och text i den digitala världen. Vi har fått lära känna henne efter hennes död - både fina och mindre bra sidor. Det känns nästan som vi kände henne på riktigt.

Jag har läst många loggtexter på Geosidan. Cachare har uttryckt sig positivt - både före efter det ödesdigra datumet. Några har valt att skriva kortfattat och andra har skrivit längre. Ett enkelt träkors är uppsatt vid hennes WiG Lyssna Till Livet och så många människor har minnen att förvalta. Var och en väljer sin plats till uttryck. En del vill kanske inget säga - de som har anknytning till MGM och inte vet vad de ska tro eller tänka. Ingen önskar ha en kär vän som visar sig vara en farlig lögnhals och mördare.

GM! Låt Lenas minne få ro, låt inte hennes efterlevande få gå i ovisshet.
Det är väldigt fel att du som berövat henne livet går fri. Det är inte okej! Vad händer om du blir trängd? Kan du hantera dina impulser som du inte klarade att hålla emot när du dödade Lena? Eftersom du inte berättat för polisen om vad du gjort, så har du antagligen inget samvete. Är du en Dr Jekyll Mr Hyde? Stackars människor runt dig. Det går inte att spela teater 24/7. Nån gång kryper den sanna onda saten fram - oavsett om du är kvinna eller man.

Avslutar detta inlägg med den berörande text P*t*r / *m** lagt ut på Lenas minnessida på Fonus:

Tack för att du påminner tråden om just Lena. Det känns som om hon, människan Lena - inte bara brottsoffret LW, ofta glöms bort här i hetsen och de snabba meningsutbytena. Det var fina innerliga ord denne P*t*r skrivit. Ja, det känns verkligen som att vi fått känna henne här och så sorgligt att denna livsglada, starka människa inte fick finnas kvar bland sina nära.

Vila i frid snart Lena. Vi ger inte upp hoppet att den som gjorde detta hemska mot dig kommer att få sitt straff till slut och stå till svars.
Citera
2018-10-10, 21:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Att man inte fått träff kan ju betyda att han de facto är oskyldig.
Även om han bitvis beter sig som ett ärkenöt.
Det sista är ju inte olagligt.

Ser att jag trasslat ihop mig med negationerna idag. Detta var andra gången. Men du fattade vad jag menade.
Och visst, det kan ju faktiskt betyda att han är oskyldig.
Vet inte hur mycket ärkenöt han är i verkligheten. Allt som står i tråden kanske inte är sant.
Det blir lätt att man läser in en massa egenskaper i hur en människa beter sig med de glasögon man har på sig (att han är den skyldige).

Om det skulle visa sig att han är oskyldig (säg att man kan fälla en annan person) då skulle man förmodligen inte tycka att han verkade värre än många andra otrogna, geocach nördar.

Citera
2018-10-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
EGT jag har svarat dig!
Vad mer är det du skulle önska dig svar på?

Jag,, frågade dig om du blivit hörd det har jag
frågat några gånger.
Men inget du svarar på. Du frågade om jag-vi
blivit hörda.

Många frågar om HD och SD,s barn som
jag även skrivit och frågat om du inte vet
något.
Då du är vän med dem.

22 OKT har HD länge sagt att rätten ska avgöra
något som har med mordet att göra.

Vi får ta en promenad till rätten kanske man
får veta? Eller du eller någon annan vet?

Till dig som undrade har HD genomgått en
underlivsoperation. Vet inte till 100% hur gammal Willma var då men några månader skulle vi tro.

Till dig som undrar är HD inte sjukskriven
idags läget.

Det jag-vi skrivit är saker HD berättat under
årens gång vad som är sant eller inte sant
kan vi inte svara för.

Men det som jag-vi skrivit här som HD berättat för oss står vi till. Även att SD via SMS kontaktat en del av personalen. NA ta den frågan nästa gång ni är i kontakt med Polisen och skriver om mordet.

Vi känner inte SD eller BO.
Det du frågat efter har jag redan svarat på. Är hörd av polis och barnen går vi inte in på.
Granskat loggarna lite mer på HD och ser faktiskt inget konstigt, även när jag ser med föräldrar och soc glasögon. Men låter det vara osagt i alla fall.
......

Raderar resten, orkar inte faktiskt läsa och försöka förstå dig, ursäkta.
Citera
2018-10-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tvivlar inte alls på Dalaan, förstår inte vad jag skrev som fick denna innebörd.

Jag litar fullt ut på Dalaan, även om 5min är en upplevd lång tid. Men dom var två som kalibrerade sin tidsuppfattning, så mer än 1,5-2 minuter var det nog.

Och ja, vi tränar regelbundet i hot och våld. Tyngdpunkt är att avläsa, föra dialog och backa säkert. Men dom fysiska passen är rätt så tuffa och avancerade med olika attackmönster och teknisk överlägsenhet. Detta i olika miljöer (trappa, korridor, hiss, lägenhet, gata o.s.v.
Vi ska sim regel påkalla uppmärksamhet under en attack, vilket jag och vi har STORA problem med.
Även om slagattackerna under övning inte är fullkontakt, så är det full kraft med skydd. Vi får sparkar i magen (skydd) så vi lyfter från marken...
Man fokuserar så otroligt hårt att skydda sig, så att skrika då är svårt. När man väl skriker, så behövs inte stor kraft för att avbryta ett skrik.
Värst är när något sitter på ryggen eller man är framåtböjd.

Det dödsskrik Dalaan reagerade på var inte en örfil eller hetsig diskussion, om jag tolkade dom rätt, det var en dödskamp.
Alltså en snabbt extrem situation där LW fruktar för sitt liv, troligen med första skadan. Där och då kan GM avbryta eller då fortsätta.
GM fortsätter, fast besluten att döda. Då kommer min fråga, varför går det inte fortare? Hur ser denna utdragna kamp ut, där GM inte får tyst på LW?
Skulle villan närmast höra skriken, så är dom 20-30sekunder, vilket är en stor risk GM utsätter sig för.

Exakt vad som hände vet bara GM. Polisen och Rättsläkare bör ha en viss uppfattning utifrån skadebild mm samt analyser från fyndplats. Vi vet inget om vad det indikerar.

Jag tolkar också skriken som dödsskrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in