2018-10-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
När ni tränar, går ni runt och har dödsångest samtidigt? Annars är din jämförelse fullständigt absurd. Jag har tränat Krav Maga, och självklart sprang vi inte runt och skrek och var rädda för våra liv. Men ni kanske tränar ihop med SD? Det skulle ju isåfall kunna förklara om någon under tiden känner rädsla för sitt liv efter en pungspark.

Om man är förberedd på vad som komma skall, men vet att det inte handlar om livet och har skyddskläder på sig är en helt annan sak och som du säger kan inte jämföras med det som gäller i detta fall.

Här gällde helt motsatt situation.

+1
Senast redigerad av Remark 2018-10-10 kl. 22:45.
Citera
2018-10-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Till skillnad från de flesta andra här på tråden tycker jag att geocaching verkar ganska roligt (i lagom portioner).
Tog bort övrig text och klipper till med detta:
Geocaching är en otroligt givande hobby som täcker in det mesta. Men som vi alla läst och förstår är allt skadligt i för höga doser....

Man tar sig till platser som inte finns omnämnda (lokalbefolkningen lägger bra cacher). Man kan ta en burk på bensträckaren på väg till släkten eller hitta en under en parkbänk när man tar lunchpromenaden.

Försöka lösa ett problem hemma, man tror sig se lösningen, men får rött gång på gång. Sen - lycka, man får grönt! Sen tar man sig till platsen och skriver in sig i burken och loggar på nätet hur man vart lurad...

Ni kan få ett problem som graderas till cirka D1.5 - D2.5 (Svårigheten graderas mellan D1 - D5) ett ganska vanligt sätt att gömma koordinater. Ni skall hitta 7 siffror på nordkoordinaten med en metod och 7st på öst med en annan metod. Det pekar någonstans i Örebro i aktuellt fall, formatet är WGS84 DDM. Den som löster denna, skriv ut koordinaten och gissa inte på massa platser!

Nord: LY MORR
Öst:
12356
81018
11011
01110
88088
10001
71521

Bara lite OT, men lite kvällsfundering till dom med pigga hjärnor...
Citera
2018-10-10, 22:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En fyra i två plan. 100 kvadrat.

Det är ändå mycket. Tack.

Det borde inte vara några problem.

Det finns väl inga uppgifter om hon riskerade förlora den eller så?

LW kan som boende i samma förening(?) inte haft makt över det?

Jag tänkte om HD kan ha varit rädd för att SD o LW planerade flytta ihop, eller om LW kunde misstänkas gå SD:s ärenden i en vårdnadstvist. Etc.

Sen är det ju också så att realismen i sakerna inte behöver betyda ngt om hon skräms upp av dem och reagerar i panik.

Fast det är kanske trots allt troligare att SD får för sig att HD o fisken ska flytta ihop och att han ”förlorar humöret” med LW.

Eller har LW för att retas skrivit SD:s och hennes signatur på alla cacher hemma på Vikbolandet, vilket HD upptäcker, och konfronterar SD med, med hot om att hon vägrar honom att följa med till USA?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-10 kl. 23:00.
Citera
2018-10-10, 22:40
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte riktigt varför vi skulle anta att SD är skyldig. Vi bör väl utgå ifrån att han är helt oskyldig så länge vi inte känner till något som talar för motsatsen.

Sedan håller jag nog inte heller riktigt med om att polisen ser ut att vara fullt övertygade om att han är skyldig. Har inte läst hela artikeln, men såg att polisens spaningsledare Mikael Nyqvist nu börjar prata om möjligheten att skriva av honom från utredningen:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Om det inte är en taktik - inget ljug men kanske nog för att få honom att bli övermodig och begå misstag.
Citera
2018-10-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
En fråga till er som kan mer. Kan det vara så att man bokar tid för rättegång och kallar den misstänkte och bokar in alla som behöver närvara några veckor iförväg? Det finns väl inte skäl att häkta SD nu när utredningen redan är klar. Skulle det kunna vara så att rättegången är bokad till 22/10. Jag tror att Tinna-Minna vet en hel del mer än hen avslöjar här. Och att gå till TR var ett förslag från henne som nog riktar sig till flera av oss.

Tveksamt om jag kan mer men svarar ändå. Tror nog det kan uteslutas att man bokat förhandling i detta fall med tanke på vilket allvarligt brott det handlar om.
Risken bedöms nog som lite för överhängande att den åtalade inte infinner sig/råkar få förhinder som nog inte kan klassas som laga förfall.
Det lär nog ta emot att självmant sitta med tills livstidsdomen faller.
Citera
2018-10-10, 23:06
Medlem
Citat:
En fråga till er som kan mer. Kan det vara så att man bokar tid för rättegång och kallar den misstänkte och bokar in alla som behöver närvara några veckor iförväg? Det finns väl inte skäl att häkta SD nu när utredningen redan är klar. Skulle det kunna vara så att rättegången är bokad till 22/10. Jag tror att Tinna-Minna vet en hel del mer än hen avslöjar här. Och att gå till TR var ett förslag från henne som nog riktar sig till flera av oss.

Utredningen pågår fortsatt så vitt jag vet.
Citera
2018-10-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tveksamt om jag kan mer men svarar ändå. Tror nog det kan uteslutas att man bokat förhandling i detta fall med tanke på vilket allvarligt brott det handlar om.
Risken bedöms nog som lite för överhängande att den åtalade inte infinner sig/råkar få förhinder som nog inte kan klassas som laga förfall.
Det lär nog ta emot att självmant sitta med tills livstidsdomen faller.

Fast det är väl inte så lätt att utebli, då blir man väl hämtad? Om man försvinner blir man väl efterlyst? Klart misstänkt beteende isåfall som borde ligga den anklagade till last vid framtida rättegång. Möjligen om han rånat en bank kanske han kunde försöka gå under jorden men har man inte en förmögenhet i fickan och bra kontakter i undre världen så måste det vara svårt. Bättre att sitta tryggt i ett svenskt fängelse än att tigga på stränderna i Brasilien.
Citera
2018-10-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utredningen pågår fortsatt så vitt jag vet.

Men den kanske avslutas med rättegång 22/10?
Citera
2018-10-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tog bort övrig text och klipper till med detta:
Geocaching är en otroligt givande hobby som täcker in det mesta. Men som vi alla läst och förstår är allt skadligt i för höga doser....

Man tar sig till platser som inte finns omnämnda (lokalbefolkningen lägger bra cacher). Man kan ta en burk på bensträckaren på väg till släkten eller hitta en under en parkbänk när man tar lunchpromenaden.

Försöka lösa ett problem hemma, man tror sig se lösningen, men får rött gång på gång. Sen - lycka, man får grönt! Sen tar man sig till platsen och skriver in sig i burken och loggar på nätet hur man vart lurad...

Ni kan få ett problem som graderas till cirka D1.5 - D2.5 (Svårigheten graderas mellan D1 - D5) ett ganska vanligt sätt att gömma koordinater. Ni skall hitta 7 siffror på nordkoordinaten med en metod och 7st på öst med en annan metod. Det pekar någonstans i Örebro i aktuellt fall, formatet är WGS84 DDM. Den som löster denna, skriv ut koordinaten och gissa inte på massa platser!

Nord: LY MORR
Öst:
12356
81018
11011
01110
88088
10001
71521

Bara lite OT, men lite kvällsfundering till dom med pigga hjärnor...

Kul, men skulle detta vara lätt?
funderar på om nord kan vara 2503588?
Börjar öst på 48?
Citera
2018-10-10, 23:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Datumet 22/10 låter intressant.
Någon som är lite mer insatt som kan gissa/ana vad det kan handla om?
Låter ju inte som ett förhör direkt.
Avgöra- avgöra vad?

Verkar det vara något som HD verkar oroad eller tvärtom tro att det ska lösa något?

Citat:
Tyvärr hittar jag inte kommande veckor, men om jag vore i närheten skulle jag reservera 22/10 för ett domstolsbesök

http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Veckans-forhandlingar/

En helt annan tanke - skulle åklagaren rent av kunna ha beslutat att återuppta den tidigare nedlagda misshandelsanmälan (bilincidenten) mot SD? Dvs. att nu pröva bevisningen i ett led att fatta beslut huruvida den påstådda misshandeln skulle kunna ha utgjort ett motiv för SD att mörda LW?

En tokig idé kanske, eftersom det inte längre finns en målsägande. Men kan det rent juridiskt falla under allmänt åtal, nu när läget hamnat i en annan dager pga. av att den tidigare målsägaren i det nedlagda misshandelsfallet de facto har upphittats död.

En sådan rättegång, där SD antingen skulle kunna bli friad eller fälld för misshandeln, skulle onekligen "ha med mordet att göra" om man får använda HD's egna ord till arbetskamraterna (enligt uppgift från postare).
Citera
2018-10-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En helt annan tanke - skulle åklagaren rent av kunna ha beslutat att återuppta den tidigare nedlagda misshandelsanmälan (bilincidenten) mot SD? Dvs. att nu pröva bevisningen i ett led att fatta beslut huruvida den påstådda misshandeln skulle kunna ha utgjort ett motiv för SD att mörda LW?

En tokig idé kanske, eftersom det inte längre finns en målsägande. Men kan det rent juridiskt falla under allmänt åtal, nu när läget hamnat i en annan dager pga. av att den tidigare målsägaren i det nedlagda misshandelsfallet de facto har upphittats död.

En sådan rättegång, där SD antingen skulle kunna bli friad eller fälld för misshandeln, skulle onekligen "ha med mordet att göra" om man får använda HD's egna ord till arbetskamraterna (enligt uppgift från postare).

Förstår inte riktigt vad det skulle tjäna till att döma för misshandel när han är misstänkt för mord? Måste inte tidigare dom isf överklagas först?

Ang vad som gäller om man uteblir efter att ha kallats som misstänkt (tilltalad) till rättegång:
”Du kan bli skyldig att betala vite, bli hämtad av polisen eller i vissa fall häktas om du inte kommer. Du kan dessutom få betala kostnader för andra som kommit till domstolen.”
Citera
2018-10-10, 23:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad det skulle tjäna till att döma för misshandel när han är misstänkt för mord? Måste inte tidigare dom isf överklagas först?

Ang vad som gäller om man uteblir efter att ha kallats som misstänkt (tilltalad) till rättegång:
”Du kan bli skyldig att betala vite, bli hämtad av polisen eller i vissa fall häktas om du inte kommer. Du kan dessutom få betala kostnader för andra som kommit till domstolen.”

Som ett led för åklagaren att stärka skälen att kunna häkta honom på sannolika skäl för mordet kanske? En tidigare dom (för misshandelsmålet) finns ju inte, eftersom det lades ned och åtal aldrig väcktes.

Som sagt en väldigt spekulativ gissning från min sida. Men kanske har det väckts intern kritik att misshandelsanmälan lades ned alltför "lättvindigt" och att man nu vill pröva fallet på nytt?

Personligen tror jag mer på att den förhandling som HD hintat om den 22/10 avser de polisbeslag som överklagats, men när jag tittade på typen av förhandlingar som är inplanerade för vecka 41 (dvs. nu), så kom mina tankar in på just misshandelsanmälan och funderade på om det skulle kunna finnas en juridisk nytta - ur åklagarens perspektiv - att återuppta fallet och driva det till åtal. En helt hypotetisk tanke som sagt.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-10 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in