Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Aj då, men det var inte heller min mening att upplysa folk om detta utan jag försökte bara svara Carina kring hennes påstående om att jag glömt LWs aktiva del i otroheten samt påståendet, som upprepats många gånger i tråden av olika användare, att LW görs till en ängel vilket jag inte instämmer i. Därtill försökte jag förgäves förstå varför GT var relevant i bedömningen av HD samt reflekterade över vad kristen tolkning öht har att göra med med bedömandet av HD här och vilken roll då förlåtelse spelar i tråden.
Om andemeningen är att LW bröt mot oskrivna lagar, normer och okej uppförande och därmed ökade riskerna för att det skulle bli ilsken konfrontation så är jag helt med. Där borde LW ha insett vad hon gav sig in på. Dvs att hon dumdristigt körde mot rött trots klarröda trafikljus och god sikt.
Däremot, hur uselt det än är med otrohet, så har jag svårt att se att hon skulle tagit mord med i riskbedömningen och skulle ha fattat detta. Jag vill nog ändå tro att även om många försmådda, svikna partners skulle vara benägna att känna hat och stor ilska så är det bara fåtalet som går över gränsen och mördar objektet för den otrogne makens åtrå. Och jag kan inte heller se hur något rättfärdigar mord eller att det skulle spela någon roll om dogmatiska kristna skulle göra den tolkningen från GT. Om HD är bedragen av SD och känner sig lurad och utsatt för grymhet från LW så rättfärdigar det ilska, hat och mycket men det rättfärdigar inte mord. Tycker jag. Iaf. Fritt baserat på varken GT eller NT.
Att ”inte ta mord med i riskbedömningen” är enligt mitt sätt att se (principiellt) just den typ av respektlöshet som lägger grunden för tragedin. Lagens livstidsstraff för mord står i den hämndens ställe. Kyrkan har inget att tillägga, eller dra ifrån, för mördare. Kan en mördare inte fällas väntar ingen dans på rosor heller precis för den misstänkte, hans anhöriga och alla efterlevande efter offer eller mördare.
Nu är kanske inte ett scenario med HD som ”tåget” det aktuella här, och då är det inte heller LW som är den främste syndaren; men man kan sitta i sätet bredvid i bilen också, och vara vittne till trafikförseelsen. Vilket, om straffets konsekvenser är betydande, kan vara en risk i sig.
Men ”tåget” här är inte ute efter LW utan efter GM. Det är mordet som räknas. Resten är saker man bör undvika för att inte utsätta sig för betydande risk. De döms det om i himlen, kanske.
Det finns ett ”tåg” kvar för GM. Har SD slagit ihjäl LW så är det ju ändå uppenbar risk för att det skett för att deras förbindelse icke skulle ha varit, och för att en eller båda inte får någon kick av att köra mot grönt, mitt i natten.
För finns det egentligen några andra sätt att passera en bevakad korsning?