2018-10-10, 21:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Några dagar kvar tills 5 månader passerat sen Lena berövades livet. Jag tänker på henne som levande. Hon var en dotter, mamma, syster, x-maka, kollega, vän, bekant och en livsglad aktiv själ.
Hon pratade fort, ville mycket, var mitt i livet, viljestark, attraktiv och kreativ. Hon verkade älska livet.

Vi, som inte kände henne, har fått inblick i hennes liv, tack vare att hon lämnat så många avtryck i form av bilder och text i den digitala världen. Vi har fått lära känna henne efter hennes död - både fina och mindre bra sidor. Det känns nästan som vi kände henne på riktigt.

Jag har läst många loggtexter på Geosidan. Cachare har uttryckt sig positivt - både före efter det ödesdigra datumet. Några har valt att skriva kortfattat och andra har skrivit längre. Ett enkelt träkors är uppsatt vid hennes WiG Lyssna Till Livet och så många människor har minnen att förvalta. Var och en väljer sin plats till uttryck. En del vill kanske inget säga - de som har anknytning till MGM och inte vet vad de ska tro eller tänka. Ingen önskar ha en kär vän som visar sig vara en farlig lögnhals och mördare.

GM! Låt Lenas minne få ro, låt inte hennes efterlevande få gå i ovisshet.
Det är väldigt fel att du som berövat henne livet går fri. Det är inte okej! Vad händer om du blir trängd? Kan du hantera dina impulser som du inte klarade att hålla emot när du dödade Lena? Eftersom du inte berättat för polisen om vad du gjort, så har du antagligen inget samvete. Är du en Dr Jekyll Mr Hyde? Stackars människor runt dig. Det går inte att spela teater 24/7. Nån gång kryper den sanna onda saten fram - oavsett om du är kvinna eller man.

Avslutar detta inlägg med den berörande text P*t*r / *m** lagt ut på Lenas minnessida på Fonus:

Det var fint skrivet av både dig och P*t*r / *m**.
Ja, ibland känns det nästan som att jag känner LW, jag ser henne i mitt inre när hon står i dörröppningen och pratar med gm. Hur hon drar ihop koftan lite skyddande och defensivt, huvudet högt och bestämt...
Tack för dina ord.
Citera
2018-10-10, 21:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men för i helvete, de har ju inte ens nått upp till "sannolika skäl" på fem månader hur kan du tro att ett åtal skulle kunna vara nära?

Fallet har kört fast och det blev ju helt klart när man läste artikeln igår, det var en dödsruna över utredningen.

Jag tycker då inte att den artikeln skiljer sig nämnvärt från de förra i mitten av september. Samma tugg om att de väntar på alla svar från NFC. Däremot så något eventuellt åtal detta år blir det förmodligen inte.
Citera
2018-10-10, 21:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
Kanske har någon redan postat denna variant av teori? Är inte meningen att stjäla andras idéer,
men hursomhelst så har jag tänkt så här ett tag:

HD var tänkt att arbeta sitt pass mellan kl 14-21 den 14 maj.

Humör och mående är inte på topp efter allt som skett med lögner, otrohet och separation.

Efter att ha varit på resa i LW:s hemtrakter dagarna innan, så har tankarna trängt upp till ytan.
LW har tagit en alltför stor plats i HD:s huvud.

Vem kan hon lita på? "Sanningarna" från SD, kanske inte längre känns trovärdiga ju mer hon tänker...?

HD bestämmer sig för att testa honom!
Hon låtsas inför SD att åka på jobb den 14:e. Nämner att ev jobba över, bli extra sen hem.

HD släcker ner sitt hus, så det ser ut som hon är på jobb.
Hon vill så gärna veta vad som händer när de andra inte tror att hon är hemma...

SD tänker sig en liten promenad förbi LW, efter att ha försökt få kontakt via sms.

HD ser allt från sitt nedsläckta fönster...hur SD går mot LW:s hus.

Hon bestämmer sig för att smyga efter...

HD har troligtvis inte litat på någon av dem under väldigt lång tid. Fullt förståeligt.

HD har kanske haft flera stanna-hemma dagar för att själv ta reda på sanningen om smygandet och otroheten hon blivit utsatt för?

En dag rinner bägaren över.

Observera att jag endast hämtat alla ingredienser från denna tråd.

HD kunde ha motiv, det är sant. Omständigheter i tid och rum konvergerar närmast tydligare på henne än på SD.

Hur stor lgh hade HD — ngn? Kunde hon hysa och tillfredsställa två tonåringar där?
Citera
2018-10-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för svar! Jag hade en förhoppning om att tanken på kontanter skulle kunna få någon som anar/vet vem GM är att ”läcka” inom en överskådlig framtid.

Vi får göra en egen insamling här på fb till den som vittnar
Citera
2018-10-10, 22:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
HD kunde ha motiv, det är sant. Omständigheter i tid och rum konvergerar närmast tydligare på henne än på SD.

Hur stor lgh hade HD — ngn? Kunde hon hysa och tillfredsställa två tonåringar där?
En fyra i två plan. 100 kvadrat.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-10-10 kl. 22:09.
Citera
2018-10-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser att jag trasslat ihop mig med negationerna idag. Detta var andra gången. Men du fattade vad jag menade.
Och visst, det kan ju faktiskt betyda att han är oskyldig.
Vet inte hur mycket ärkenöt han är i verkligheten. Allt som står i tråden kanske inte är sant.
Det blir lätt att man läser in en massa egenskaper i hur en människa beter sig med de glasögon man har på sig (att han är den skyldige).

Om det skulle visa sig att han är oskyldig (säg att man kan fälla en annan person) då skulle man förmodligen inte tycka att han verkade värre än många andra otrogna, geocach nördar.

Ang din kommentar, om inte annat vore det spännande att börja med geocach för att få träffa alla dem som figurerat i denna tråd IRL. Och delta i eventet i Sundsvall och se SD möta LWs vänner öga mot öga.
Citera
2018-10-10, 22:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tvivlar inte alls på Dalaan, förstår inte vad jag skrev som fick denna innebörd.

Jag litar fullt ut på Dalaan, även om 5min är en upplevd lång tid. Men dom var två som kalibrerade sin tidsuppfattning, så mer än 1,5-2 minuter var det nog.

Och ja, vi tränar regelbundet i hot och våld. Tyngdpunkt är att avläsa, föra dialog och backa säkert. Men dom fysiska passen är rätt så tuffa och avancerade med olika attackmönster och teknisk överlägsenhet. Detta i olika miljöer (trappa, korridor, hiss, lägenhet, gata o.s.v.
Vi ska sim regel påkalla uppmärksamhet under en attack, vilket jag och vi har STORA problem med.
Även om slagattackerna under övning inte är fullkontakt, så är det full kraft med skydd. Vi får sparkar i magen (skydd) så vi lyfter från marken...
Man fokuserar så otroligt hårt att skydda sig, så att skrika då är svårt. När man väl skriker, så behövs inte stor kraft för att avbryta ett skrik.
Värst är när något sitter på ryggen eller man är framåtböjd.

Det dödsskrik Dalaan reagerade på var inte en örfil eller hetsig diskussion, om jag tolkade dom rätt, det var en dödskamp.
Alltså en snabbt extrem situation där LW fruktar för sitt liv, troligen med första skadan. Där och då kan GM avbryta eller då fortsätta.
GM fortsätter, fast besluten att döda. Då kommer min fråga, varför går det inte fortare? Hur ser denna utdragna kamp ut, där GM inte får tyst på LW?
Skulle villan närmast höra skriken, så är dom 20-30sekunder, vilket är en stor risk GM utsätter sig för.

När ni tränar, går ni runt och har dödsångest samtidigt? Annars är din jämförelse fullständigt absurd. Jag har tränat Krav Maga, och självklart sprang vi inte runt och skrek och var rädda för våra liv. Men ni kanske tränar ihop med SD? Det skulle ju isåfall kunna förklara om någon under tiden känner rädsla för sitt liv efter en pungspark.
Citera
2018-10-10, 22:13
Medlem
En fråga till er som kan mer. Kan det vara så att man bokar tid för rättegång och kallar den misstänkte och bokar in alla som behöver närvara några veckor iförväg? Det finns väl inte skäl att häkta SD nu när utredningen redan är klar. Skulle det kunna vara så att rättegången är bokad till 22/10. Jag tror att Tinna-Minna vet en hel del mer än hen avslöjar här. Och att gå till TR var ett förslag från henne som nog riktar sig till flera av oss.
Citera
2018-10-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

98 kvm bostadsrätt, radhus, 3 sovrum på övre plan+badrum, hall, kök och v-rum mm nedre plan. Inga problem med 2 tonåringa tjejer.
För övrigt samma bostadslösning som LW, samma förening.
Citera
2018-10-10, 22:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för svar! Jag hade en förhoppning om att tanken på kontanter skulle kunna få någon som anar/vet vem GM är att ”läcka” inom en överskådlig framtid.

Jodå visst förekommer det. Fast i de fall jag tänker på så har det handlat om anhöriga.

Som i fallet Lelle Hildebrand där hans syskon utföst en belöning på 350.000:-
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/syskon-utlyser-beloning-for-att-hitta-lelle/

Och Jakob Tillmans pappa 100.000:-
https://www.expressen.se/kvallsposten/jacob-tillmans-pappa-delar-ut-beloning/
Senast redigerad av T34Panzer 2018-10-10 kl. 22:35.
Citera
2018-10-10, 22:20
Medlem
Tyvärr hittar jag inte kommande veckor, men om jag vore i närheten skulle jag reservera 22/10 för ett domstolsbesök

http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Veckans-forhandlingar/
Citera
2018-10-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror som du att denna händelse har tagit hårt på HD och att hon inte alls mår bra. Hennes ständiga mantra om Stef*ns oskuld tror jag är ett sätt att dels förekomma frågor i ämnet och dels som ett ev skydd/försvar för sitt beteende med all deras gemensamma tid ihop. Särskilt nu efter att ansökan om skilsmässan sedan mars inskickats. Hon kanske omedvetet känner att många är tveksamt undrande, om än outtalat, om just det.

Hoppas hon har nära bra vänner eller andra där hon kan fundera/samtala om sina tankar kring det som har hänt.

Hennes beteende skulle kanske kunna tyda på skuldkänslor. Tex. Att hon tycker att hennes agerande fått SD att begå mordet (hon fattar att det är han men kan inte erkänna för sig själv) och umgås därför så tajt. Av rädsla och skuld kombinerat kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in