2018-10-10, 15:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är rädd du kanske gör det svårare, inte lättare, för folk att förstå hur de ska leva.

Det är svårt att redogöra för sånt ”litegrann”.

I detta fall kan man starkt misstänka att en sorglös skörlevnad på ett normativt område bidragit till en händelseutveckling som lett till ett brott på lagens och straffrättens område.

Det är därför normerna finns. Inte för att sätta käppar i hjulet för folks njutningslystnad.

Mordet överskuggar allt, men vill man undvika att hamna där så ska man sköta sig. Alla som vill kan förstå detta. Från alla kulturer o religioner. Man kör på vägarna enligt trafikreglerna. Och minimerar risk för skada på annans person eller fordon.

Man kan teoretiskt köra mot rött ljus i en korsning där man inte ser några andra bilar eller tåg, men det anses som en grov förseelse för att riskerna är betydande och för att erfarenheten säger att den enskilde trafikanten inte alltid är den bäste att avgöra att inga tåg verkligen kommer susande.

Vart du åker är normalt din egen sak. Så länge isbjörnarna har is i magen. Men jag är beredd här och nu att inskränka löjliga fritidsinteessens excesser i miljöförstöring, för allt söder och öster om Uppsala i alla fall, där det finns gott om biltrafik som det är.

Aj då, men det var inte heller min mening att upplysa folk om detta utan jag försökte bara svara Carina kring hennes påstående om att jag glömt LWs aktiva del i otroheten samt påståendet, som upprepats många gånger i tråden av olika användare, att LW görs till en ängel vilket jag inte instämmer i. Därtill försökte jag förgäves förstå varför GT var relevant i bedömningen av HD samt reflekterade över vad kristen tolkning öht har att göra med med bedömandet av HD här och vilken roll då förlåtelse spelar i tråden.

Om andemeningen är att LW bröt mot oskrivna lagar, normer och okej uppförande och därmed ökade riskerna för att det skulle bli ilsken konfrontation så är jag helt med. Där borde LW ha insett vad hon gav sig in på. Dvs att hon dumdristigt körde mot rött trots klarröda trafikljus och god sikt.

Däremot, hur uselt det än är med otrohet, så har jag svårt att se att hon skulle tagit mord med i riskbedömningen och skulle ha fattat detta. Jag vill nog ändå tro att även om många försmådda, svikna partners skulle vara benägna att känna hat och stor ilska så är det bara fåtalet som går över gränsen och mördar objektet för den otrogne makens åtrå. Och jag kan inte heller se hur något rättfärdigar mord eller att det skulle spela någon roll om dogmatiska kristna skulle göra den tolkningen från GT. Om HD är bedragen av SD och känner sig lurad och utsatt för grymhet från LW så rättfärdigar det ilska, hat och mycket men det rättfärdigar inte mord. Tycker jag. Iaf. Fritt baserat på varken GT eller NT.
Citera
2018-10-10, 15:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är flera som har talat om Knutbyvibbar här. Samtidigt skall man väl komma ihåg att just SD verkar vara en av de få i den här soppan som inte har något frikyrkligt engagemang.

Knutbyvibbarna beror väl inte på någon
frikyrka utan på Geocachsekten och att SD
beskrivs som manipulativ typ Helge Fossmo.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-10-10 kl. 15:40.
Citera
2018-10-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vi vet inte om SD sagt att han träffat LW tidigare på eftermiddagen (barnen i skolan), blir klart svårt med DNA om det bara skiljer några timmar till mordet (om dom inte hittat något mordredskap på MP).
Det kan vara strypning/kvävning, eller med kniv eller skjutvapen som mordvapen.
Det ska bli intressant när förundersökningen är klar.
Också intressant varför paret SD och HD åkte över till USA.
Citera
2018-10-10, 15:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Du ska inte ta åt dig alls. Dina inlägg är intressanta och ger många vinklar och nya aha upplevelser.
Det är dessutom frivilligt att läsa här.
Kör på 😀

Tackar! Det är trevligt att få höra!

Jag tror att vi alla dras till olika typer av inlägg i tråden. Vissa vill ha diskussioner kring fynd och teknisk bevisföring, andra är koncentrerade till de juridiska förfarandet och vissa vill förstå sociala samband och motiv. Jag kan tyvärr inte bidra ett dugg till det förstnämnda eller heller det andra, och har inte heller någon personkännedom kring de personer som figurerar i diskussionerna men jag försöker knyta samman de fragment vi har och spekulera på så gott jag kan kring det som förbryllar.
Citera
2018-10-10, 15:44
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Nu är jag lite tjatig igen men har du förstått hur det fungerar med prylar som vandrar runt i geocaching? HD skulle väl ta med sig en liten loggad guldsko dit? Var det något slags huvuduppdrag eller var det sekundärt bara en kul grej när de ändå skulle till USA? Funderat över att hon nämner det i en av loggarna kring LWs barndomstrakter.
Citera
2018-10-10, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du anser att du får skriva och fråga utan att bli ifrågasatt och nu ställer du frågor?! 🙄

Men jag svarar plikttroget (där jag kan): Nej, inget.
Men eftersom du frågar på det viste så lär det vara någons födelsedag eller bröllopsdag är mina gissningar.

Jag har redan skrivit på vilken nivå vi är bekanta och veta/hålla reda på varandras bemärkelsedagar är utanför det.

Nöjd?

Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Datumet 22 OKT 2018 om ska ha något
med fallet att göra trodde SD berättat det eller kanske HD ljugit om det med.
Jag har svarat dig du svarar inte om du är hörd men vill veta när om vem vi är hörda.

EGT jag har svarat dig!
Vad mer är det du skulle önska dig svar på?

Jag,, frågade dig om du blivit hörd det har jag
frågat några gånger.
Men inget du svarar på. Du frågade om jag-vi
blivit hörda.

Många frågar om HD och SD,s barn som
jag även skrivit och frågat om du inte vet
något.
Då du är vän med dem.

22 OKT har HD länge sagt att rätten ska avgöra
något som har med mordet att göra.

Vi får ta en promenad till rätten kanske man
får veta? Eller du eller någon annan vet?

Till dig som undrade har HD genomgått en
underlivsoperation. Vet inte till 100% hur gammal Willma var då men några månader skulle vi tro.

Till dig som undrar är HD inte sjukskriven
idags läget.

Det jag-vi skrivit är saker HD berättat under
årens gång vad som är sant eller inte sant
kan vi inte svara för.

Men det som jag-vi skrivit här som HD berättat för oss står vi till. Även att SD via SMS kontaktat en del av personalen. NA ta den frågan nästa gång ni är i kontakt med Polisen och skriver om mordet.

Vi känner inte SD eller BO.
Senast redigerad av TinnaNinna85 2018-10-10 kl. 15:59.
Citera
2018-10-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Får inte ihop modus tillsammans med skriken. Man borde kunna tysta sitt offer snabbare. LW sprang inte iväg, så mördaren hade kontroll på LW.

Sen finns det ingen information att SD träffat LW i närtid. Det jag hörde av närstående var att han träffade LW ett par veckor innan mordet. Inte i närtid.
Kan vara så att han menade att det var ett par veckor innan som dom hade sex. Lite oklart med syftningen där.
Citera
2018-10-10, 15:59
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Sant och viktigt att tänka på.

Om han dessutom skulle klara sig från
att bli åtalad och dömd för det här mordet
så kan det bli riktigt farligt för människor omkring
honom.

Han kan tolka det som att det han gjort var OK,
typ som efter knoggnuggningen där SD tydligen
har tolkat ÅKs bedömning som att det är tillåtet
att misshandla människor fysiskt.

Han kan också tänka att han kan mörda vem han vill
för han är så smart och kommer inte att åka dit.

Typ som Helge Fossmo. Mördade sin första fru.
"Olyckshändelse". Och så fortsatte han att mörda/försöka mörda.

Ja, ifall mordet blir ett spaningsmord och SD går fri utan att det visar sig att polisen har någon annan att häkta så kan detta bli riktigt obehagligt är jag rädd. Skulle nu SD vara oskyldig så lär det bli svårt att få bort misstankarna efter denna sommars obekymrade miner strax efter LWs död. Skulle SD eller HD vara GM trots allt så lever nog en av dem farligt och man undrar hur länge de vågar hålla på med det här rännandet runt i skogar och klättrande vid stup. Blir han frikänd från alla misstankar så kommer ju polisen inte heller att ha några resurser att spana på makarna D varvid en av dem som GM skulle kunna bli mycket farlig ifall hen betvivlar den andres lojalitet. Dessutom eggad av maktkänslan av att inte ha åkt fast hittills.

Tänker man att SD faktiskt, trots historiken och de glada tummetottarna upp i sommar, är oskyldig och det är någon utanför som är GM så funderar man ju vad ett offentliggörande av SD som "oskyldigförklarad" skulle innebära för den då riktige GM. Desperation att polisen nu kan komma hen på spåren? Risk för personer i den personens närhet? Trygghet i att polisen redan tappat spåret?

För att tänka utanför boxen: om jag vore GM och inte hette SD eller HD så skulle jag nog göra mitt bästa för att försvara dem oresonerligt och dåligt på ett provocerande sätt här i tråden så att alla som misstänkte SD verkligen gick i gång och blev övertygade om att hen härjade i tråden och försökte försvara sig. Jag skulle genom mitt ensidiga försvar av SD/HD orsaka att allt ljus fortsatte att vara just på HD. Det blir lite som Medinsyn skrev att SD nog knappast är tacksam för "hjälpen" här i tråden som den sett ut i sommar. Om vi nu, utifrån det dystra läget från polisen, skulle låta oss tänka att SD är en kvinnoknoggnuggande pajas som gärna har sex med andra under äktenskapet men inte är en mördare och en mördare finns utanför familjen D... skulle man även kunna tänka att mördaren då finns utanför geocaching-kretsarna också?

Jag finner geocachingen relevant då den var en stor del av LWs liv men även om jag inte är mycket överens med Draifos annars så instämmer jag i att församlingen vore intressant att veta mer om även om bara just för sakens skull att vi inte missar. Ibland tänker jag att vi låser oss vid makarna D och geocaching eftersom att allt pekar på det och att det är oerhört relevant utifrån LWs intresse och liv, ibland tänker jag att det för en GM utanför detta är väldigt bekvämt med att ha det så.

Att grotta ner sig i församlingen ser jag ingen vits med om det bara bygger på icke-informerade fördomar om att alla kristna församlingar oavsett samfund är som den urartade Filadelfia-församlingen i Knutby eller antaganden att Equmenia-församlingen skulle vara någon slags sekt. Men det gör den inte desto mindre intressant eller rimlig för sakliga gräv och spekulationer kring ev konflikter osv. Ni som har information om LWs relation i de församlingar hon varit medlem och verksam inom får gärna berätta och samma kring de som vet mer om MHs tid i sekt samt insatthet i manipulation och senare pastorskap själv. Vill även gärna veta mer om JGs antagna kristendom och församlingstillhörighet.
Citera
2018-10-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är väl endast SD och LW som vet om det varit mer än vän-relation? Om de inte varit flera vid eventuella intima stunder eller blivit påkomna mitt i aktion?

Jag har väldigt svårt att ta in att LW skulle ha velat ha sex med SD, men det är såklart en rent subjektiv uppfattning. Det känns mer logiskt att hon skulle kunnat ha smygit med JG eller så hade hon kanske smygförhållande med båda?

SD har enligt trådrykten skadat sina tummar p g a ilskna nävar i väggar. En tråd-psykolog, har jag för mig, tyckte det var bra med väggar istället för att hen skulle gå på levande människor. Dock säger min erfarenhet att aggressionsgränsen mellan döda och levande ting är hårfin.
Är det SD:s händer som mördat LW?
Låt LW:s efterlevande få ett svar.

SD:s hand: http://forumbilder.se/H8COJ/e223f89b-31ad-40d1-9ed6-e884addb2eda-l

Varför står det "mördarhand?" bredvid bilden??
Citera
2018-10-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Sen finns det ingen information att SD träffat LW i närtid. Det jag hörde av närstående var att han träffade LW ett par veckor innan mordet. Inte i närtid.
Kan vara så att han menade att det var ett par veckor innan som dom hade sex. Lite oklart med syftningen där.
Så ett par veckor innan mordet har de alltså träffats enligt någon närstående, det får åtminstone mig att anta att de har bedrivit sängkammarlekar med varandra från och till fastän några här i tråden påstått att kontakten dem emellan tog slut efter bilincidenten.
Personligen tror jag att de har fortsatt hela tiden och att detta har varit deras egen lilla ’hemlighet’. Motivet kan ju finnas i det här, SD ville inte att HD (eller någon annan) skulle få kännedom om förhållandet då han ev. kan ha haft planer på att lappa ihop det med frun. LW kan däremot ha haft invändningar mot detta och kanske t.om erkänt alltihop för HD, DET kanske var orsaken till sjukskrivningen Måndagen 14/5..
Citera
2018-10-10, 16:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Från "bra tryck i utredningen" till "ska nog gå att lösa" på ca två veckor.

Det här blir bara sämre och sämre som det ser ut.

Förmodligen kommer vi inte å få något FUP heller vilket känns
lite extra surt i det här fallet, lite detaljer i utredningen skulle man bra gärna vilja ha.

Eller hur?

Artikeln är en kapitulation i sin helhet, vit flagg från utredarna helt enkelt.

Det berömda omtaget kom aldrig och jag är djävligt nyfiken på ven som Springare har som huvudmisstänkt, tror inte att åklagaren och Springare var helt överens om MGM.

Därav striden som följde och som ledde till Springare och Rydén,s förflyttning.
Citera
2018-10-10, 16:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Varför står det "mördarhand?" bredvid bilden??

Är det inte tydligt? Frågan är om SD:s hand är ett verktyg vid mordet. Eller menar du att det inte är någon tvekan om att det är SD som är GM och att det inte borde stå ett frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in