Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det här har jag också funderat på. Jag utgick först ifrån att det var Springare och Rydén som hade fått en låsning på SD, och sedan tutade i Hiding den historien, och att det här då var den egentliga förklaringen till att spaningsledningen byttes ut. Men sedan verkade det fortsätta i samma hjulspår i flera månader till, och då stämmer ju inte riktigt den teorin.
Att de här grupperingarna hade olika uppfattning om i vilken riktning utredningen skulle bedrivas är jag också rätt övertygad om, men det kanske är som du säger då att det var Springare och Rydén som hade den avvikande uppfattningen. Det har också diskuterats tidigare i tråden att Hiding var noga med att påpeka att det var hennes eget beslut att begära SD häktad, och det stämmer ju in bättre med din teori. Hon skulle väl inte ha sagt så utan anledning.
Något är ju märkligt i den delen av ärendet, visst Springare har ju inte gjort sig känd som en smidig lagspelare men som jag har fattat det haft goda resultat i de fall han utrett, något fick fördämningarna att brista och jag tror det var åklagaren som drog igång en strid och vann, Springare var nog ett lätt byte att fälla med tanke på de kommentarer som trots allt kom från hans chefer.
Jag har svårt att se någon annan anledning till bytet av spaningsledare, det var osämja i teamet om det var rätt spår de följde eller inte och åklagaren stod på sig och resultatet kan vi ju se, ingen förändring eller höjning av misstankegrad mot MGM trots att de jobbat hårt i fem månader med fallet.
NFC kommer inte att kunna hjälpa dem, förmodligen för att de söker på fel gärningsman, har väldigt svårt att tro att GM i fallet inte har lämnat ett enda tekniskt spår efter sig, det verkar omöjligt.