2018-10-10, 18:33
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det skulle ju kanske kunna få någon att träda fram, då jag tror att någon är medveten om vem mördaren är.
Tyvärr tillämpas inte denna metod i Sverige, förutom i mordet på statsminister Palme, om jag inte är helt ute och cyklar.

Tack för svar! Jag hade en förhoppning om att tanken på kontanter skulle kunna få någon som anar/vet vem GM är att ”läcka” inom en överskådlig framtid.
Citera
2018-10-10, 18:59
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Antag att SD är GM. De som säkert vet och dessutom har vittnesmål som leder till bevisning är nog lätt räknade och är antingen involverade eller lojala. Att sätta dit en vän/släkting för mord pga pengar känns rätt magstarkt. Om vittnesmålet ska hålla blir det dessutom svårt med anonymiteten.

Om GM är någon annan med motiv som svartsjuka eller hämnd, kan det kanske räcka med några tips och vittnesmål som inte behöver komma från nära anhöriga och då skulle det kanske fungera.

Om GM har med LW's jobb eller att göra tror jag att det blir närmast omöjligt att få fram ett endaste pip. De som vet eller har misstänkt något, och vågar tala om det har nog redan hörts av polisen, men det är klart om det görs ett omtag och arbetsplatsen kommer upp i ljuset igen, kanske någon tänker extra skarpt med några miljoner i sikte, och kommer på något bortglömt. Sen gäller det att få folk att vittna och det blir nog värre.

Kloka resonemang.

Den eventuella angivaren borde rimligtvis noga överväga om en någorlunda rask pengatillförsel är värd den livslånga sammankopplingen med de omständigheter kontanterna förvärvades under, funderar jag.

Samtidigt kanske ett rent samvete skulle vila gott på en hög välförtjänta sedlar, tänker jag.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-10-10 kl. 19:01. Anledning: Tillägg
Citera
2018-10-10, 19:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här har jag också funderat på. Jag utgick först ifrån att det var Springare och Rydén som hade fått en låsning på SD, och sedan tutade i Hiding den historien, och att det här då var den egentliga förklaringen till att spaningsledningen byttes ut. Men sedan verkade det fortsätta i samma hjulspår i flera månader till, och då stämmer ju inte riktigt den teorin.

Att de här grupperingarna hade olika uppfattning om i vilken riktning utredningen skulle bedrivas är jag också rätt övertygad om, men det kanske är som du säger då att det var Springare och Rydén som hade den avvikande uppfattningen. Det har också diskuterats tidigare i tråden att Hiding var noga med att påpeka att det var hennes eget beslut att begära SD häktad, och det stämmer ju in bättre med din teori. Hon skulle väl inte ha sagt så utan anledning.

Något är ju märkligt i den delen av ärendet, visst Springare har ju inte gjort sig känd som en smidig lagspelare men som jag har fattat det haft goda resultat i de fall han utrett, något fick fördämningarna att brista och jag tror det var åklagaren som drog igång en strid och vann, Springare var nog ett lätt byte att fälla med tanke på de kommentarer som trots allt kom från hans chefer.

Jag har svårt att se någon annan anledning till bytet av spaningsledare, det var osämja i teamet om det var rätt spår de följde eller inte och åklagaren stod på sig och resultatet kan vi ju se, ingen förändring eller höjning av misstankegrad mot MGM trots att de jobbat hårt i fem månader med fallet.

NFC kommer inte att kunna hjälpa dem, förmodligen för att de söker på fel gärningsman, har väldigt svårt att tro att GM i fallet inte har lämnat ett enda tekniskt spår efter sig, det verkar omöjligt.
Citera
2018-10-10, 19:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
/../
22 OKT har HD länge sagt att rätten ska avgöra
något som har med mordet att göra
.
/../

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Datumet 22/10 låter intressant.
Någon som är lite mer insatt som kan gissa/ana vad det kan handla om?
Låter ju inte som ett förhör direkt.
Avgöra- avgöra vad?

Verkar det vara något som HD verkar oroad eller tvärtom tro att det ska lösa något?

Kan den 22/10 vara datumet som TR lämnar beslut gällande de beslag som det enligt uppgift har lämnats klagan på?

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

För om det rör HD plus innebär ett beslut från rätten "som har med mordet att göra" skulle det kunna vara det som HD pratat om. Övriga ärenden gällande utredningen har jag svårt att tänka mig att TR skulle kommunicera till HD att ett specifikt datum är aktuellt.

HD kanske tror att om TR beslutar till hennes fördel och häver beslagen, så innebär det att SD antas vara oskyldig och att även häktningen hävs helt och hållet? Och att hon därför nämnt datumet för sina kolleger som ett "halmstrå" som hon själv strävar efter

Det är åtminstone min gissning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-10 kl. 19:26.
Citera
2018-10-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja det är klart man fortsätter följa tråden och hoppas fallet klaras upp. Men just den 22/10 har jag ingen särskild tilltro till, jag är inte mycket för järtecken eller numerologi. Om två veckor vet vi.
Begravning kanske?
Citera
2018-10-10, 19:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vi vänder på det, hur ofta har ett överfallsmordoffer kunna skrika i ett par minuter?

Att LW inte sprungit omkring... behöver jag förklara det om du läser vad vi vet?
Dalaan hör skriken under ett antal minuter. Inga andra vittnen (vad vi vet och kan nästan utgå ifrån) hörde henne skrika, då skulle nog hin hittats direkt.

Polisen skulle spärrat av större område om det var en jakt.

Får se nu hur många som försöker motbevisa mig i denna specifikation....

Det är väldigt vanligt att mord föregås av skrik, och det är heller inte ovanligt att ett offer gör motstånd så att skeendet med skrik pågår under längre tid. Du kan lätt hitta säkert hundratals sådana fall, vilket många av dessa finns här på flashback.

Ja, du bör förklara varför det skulle vara omöjligt att LW försökt ta sig ifrån SD. Varför är det omöjligt? Avspärrningsområdet var tillräckligt stort för att LW ska ha kunnat röra sig på ett område på 200-250 kvm. Det borde väl du inse som varit där och bland annat uttalat dig om att det inte går att ta sig fram förbi planket smidigt.

Jag förstår att du anser att Dalaan ljuger om sitt vittnesmål. Varför skulle hen göra det?
Citera
2018-10-10, 19:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Begravning kanske?
På en måndag? Låter ovanligt men men...
Citera
2018-10-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Hur blir det ifall vi spekulerar att GM har en medhjälpare, eller låt oss iaf säga ett vittne med på BP som ser mordet och skriker i förfäran under tiden? Förvisso kanske inte ett sådant skrik låter lika hjärtskärande som det Dalaan vittnat om här i tråden.

Eller ifall det är två kvinnor som slåss och kampen därav blir mer långdragen då de är jämnstora och jämnstarka? Låt säga att det sker i vredesmod och att GM inte har några tillhyggen utan bara mördar med sina bara händer varav den t ex slutgiltiga strypningen eller hur det nu kunnat gå till, föregås av en utdragen brottning på liv och död? Skulle inte skrik kunna höras länge då?

Sedan, liksom många andra, så tänker jag att skrik som upplevs outhärdligt länge i en vad man bedömer hemsk situation (det låter hjärtskärande) i själva verket inte kanske pågår nonstop alla de minuterna och inte exakt i hela fem minuter utan i själva verket färre minuter och inte hela tiden?

En kanske löjlig tanke, men låt säga att vi trotsar allt vi hittills trott och allt som pekat på ett oplanerat mord och tänker tanken att mordet är av någon anledning i högsta grad planerat och platsen är av någon underlig anledning väl utvald att dumpa LW på. För att rikta misstankar mot vissa personer boende i närheten kanske. Kan någon då ha gått och skrikit där den tiden för att samtidigt ha LW på annan plats där hon sedan dör vid annan, senare tidpunkt? Skulle mordet vara planerat så öppnar sig ju fler möjligheter för sluga villospår. Men jag förstår att denna tanke är långsökt och icke trolig. Jag har nog läst för många deckare med ballonger med blod och förinspelade eller falska skrik...
Som någon påpekat redan, minns jag också att Dalaan skrev att skriket kom i intervaller. Ytterligare en tolkning om man tror på oplanerat mord, är att GM råkade skada LW mycket illa. Kanske dödligt? Och endera tog till schappen i förfäran, eller försökte tysta BO på ett rätt oorganiserst sätt.
Citera
2018-10-10, 19:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Varför står det "mördarhand?" bredvid bilden??

Sorry, jag skulle ha förtydligat att jag "stulit" bilden från SD:s loggning på M*rh*mm*rs event samt berättat att bildrubriken var mitt påhitt.
Citera
2018-10-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vi vänder på det, hur ofta har ett överfallsmordoffer kunna skrika i ett par minuter?

Att LW inte sprungit omkring... behöver jag förklara det om du läser vad vi vet?
Dalaan hör skriken under ett antal minuter. Inga andra vittnen (vad vi vet och kan nästan utgå ifrån) hörde henne skrika, då skulle nog hin hittats direkt.

Polisen skulle spärrat av större område om det var en jakt.

Får se nu hur många som försöker motbevisa mig i denna specifikation....

Det där med att det är omöjligt att skrika vid överfall baserade du då på att du genomgått någon kurs? Eller minns jag fel?

Fanns det deltagare där som själv varit med om överfall i verkligheten?

Jag litar i övrigt tror jag på Dalaan uppgifter.
Senast redigerad av Remark 2018-10-10 kl. 20:04.
Citera
2018-10-10, 19:59
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Som någon påpekat redan, minns jag också att Dalaan skrev att skriket kom i intervaller. Ytterligare en tolkning om man tror på oplanerat mord, är att GM råkade skada LW mycket illa. Kanske dödligt? Och endera tog till schappen i förfäran, eller försökte tysta BO på ett rätt oorganiserst sätt.

Det var en intressant tanke. Skulle kunna förklara även att GM kanske inte ger sig självt skulden för hennes död fullt ut så att hen erkänner. Givetvis är skulden ändå hens men ifall mordet skedde genom ej avsedd ”olycka” och LW levde då hen fegt schappade så kanske hen intalar sig att det är mer ”okej” än ett uppsåtligt mordförsök som lyckas?

En dödligt skadad skrikande människa skulle ju stämma in på det Dalaan berättat.
Citera
2018-10-10, 20:02
Medlem
Kanske har någon redan postat denna variant av teori? Är inte meningen att stjäla andras idéer,
men hursomhelst så har jag tänkt så här ett tag:

HD var tänkt att arbeta sitt pass mellan kl 14-21 den 14 maj.

Humör och mående är inte på topp efter allt som skett med lögner, otrohet och separation.

Efter att ha varit på resa i LW:s hemtrakter dagarna innan, så har tankarna trängt upp till ytan.
LW har tagit en alltför stor plats i HD:s huvud.

Vem kan hon lita på? "Sanningarna" från SD, kanske inte längre känns trovärdiga ju mer hon tänker...?

HD bestämmer sig för att testa honom!
Hon låtsas inför SD att åka på jobb den 14:e. Nämner att ev jobba över, bli extra sen hem.

HD släcker ner sitt hus, så det ser ut som hon är på jobb.
Hon vill så gärna veta vad som händer när de andra inte tror att hon är hemma...

SD tänker sig en liten promenad förbi LW, efter att ha försökt få kontakt via sms.

HD ser allt från sitt nedsläckta fönster...hur SD går mot LW:s hus.

Hon bestämmer sig för att smyga efter...

HD har troligtvis inte litat på någon av dem under väldigt lång tid. Fullt förståeligt.

HD har kanske haft flera stanna-hemma dagar för att själv ta reda på sanningen om smygandet och otroheten hon blivit utsatt för?

En dag rinner bägaren över.

Observera att jag endast hämtat alla ingredienser från denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in