Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Hur blir det ifall vi spekulerar att GM har en medhjälpare, eller låt oss iaf säga ett vittne med på BP som ser mordet och skriker i förfäran under tiden? Förvisso kanske inte ett sådant skrik låter lika hjärtskärande som det Dalaan vittnat om här i tråden.
Eller ifall det är två kvinnor som slåss och kampen därav blir mer långdragen då de är jämnstora och jämnstarka? Låt säga att det sker i vredesmod och att GM inte har några tillhyggen utan bara mördar med sina bara händer varav den t ex slutgiltiga strypningen eller hur det nu kunnat gå till, föregås av en utdragen brottning på liv och död? Skulle inte skrik kunna höras länge då?
Sedan, liksom många andra, så tänker jag att skrik som upplevs outhärdligt länge i en vad man bedömer hemsk situation (det låter hjärtskärande) i själva verket inte kanske pågår nonstop alla de minuterna och inte exakt i hela fem minuter utan i själva verket färre minuter och inte hela tiden?
En kanske löjlig tanke, men låt säga att vi trotsar allt vi hittills trott och allt som pekat på ett oplanerat mord och tänker tanken att mordet är av någon anledning i högsta grad planerat och platsen är av någon underlig anledning väl utvald att dumpa LW på. För att rikta misstankar mot vissa personer boende i närheten kanske. Kan någon då ha gått och skrikit där den tiden för att samtidigt ha LW på annan plats där hon sedan dör vid annan, senare tidpunkt? Skulle mordet vara planerat så öppnar sig ju fler möjligheter för sluga villospår. Men jag förstår att denna tanke är långsökt och icke trolig. Jag har nog läst för många deckare med ballonger med blod och förinspelade eller falska skrik...
Det är
troligare att en person som bevittnar ett otäckt mord skriker så ihållande och högt, än någon som kämpar för sitt liv. Man skriker av rädsla, och det skriket är inte viljestyrt utan en reflex, med högre tonhöjd än vanligt.
Det gör att man intuitivt vet att det är dödsskrik man hör, även om man aldrig har hört det förr. De som hör skriket blir också intuitivt väldigt rädda.
Om man slåss för sitt liv har man inte kraft att skrika utan kämpar med mer morranden och stön eftersom man använder musklerna i bålen till att strida. Om LW t ex slogs med en kvinna utan vapen bör det ha varit en ganska tyst kamp, alternativt arga skrik och svordomar. Om den andra kvinnan har en kniv eller hammare och överfaller LW med flera slag eller stick som inte dödar direkt bör LW ha försökt skydda sig med händer och armar och då skrika av dödsångest som beskrivits.
En annan anledning till att LW skulle skrika i dödsrädsla skulle kunna vara om hon hålls fast och hotas med en kniv t ex.
Jag håller med om att fem minuter är mycket längre än man tror och att sådana hemska skrik säkert verkar längre än de är.
För att få till ett dödsskrik som påverkar andra på det sättet måste man vara en mycket duktig skådespelare, alternativt operasångare. Vanliga människor kan inte styra stämbanden så.
Om skriken kom från Daalans sida, så kan ju kroppen ha dumpats på FP senare utan att några bandinspelningar behövs.