2018-10-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Knutbyvibbarna beror väl inte på någon
frikyrka utan på Geocachsekten och att SD
beskrivs som manipulativ typ Helge Fossmo.
Just så. Likadant det faktum att det verkar saknas bekanta som inte geocachar. De verkar inte umgås med grannarna t ex. LW hade aldrig sett sina närmaste grannar när hon skulle låna tomater.
Bara det är lite konstigt när man bor i bostadsrättsradhus. Man bor ju så tätt inpå varandra och det är årsmöten och städdagar och gemensamhetsutrymmen.
Om hela tillvaron handlar om geocacheriet och personerna inom denna låtsasvärld så liknar det en sekt mycket mer än Missionskyrkan som praktiskt och handfast hjälper de svagaste på samhället botten.
Citera
2018-10-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tror att VigorRos kunnat tolka det som att bilden var upplagd med denna text i geocaching-forumet men som jag fattat det så är det väl du som lagt upp bilden på denna bilddelningssajt och då skrivit bildtexten? Alltså bara ett tekniskt missförstånd!

Din tolkning av min (snabba) tolkning var korrekt.
Citera
2018-10-10, 17:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Om vi gör ett tankeexperiment och antar att det inte var LW's skrik som Daalan hörde. Då faller många konstigheter bort. Det konstigaste tycker jag är att ingen mer än de två personerna på andra sidan motorvägen hörde skriket.
Att det bara var de som ringde 112 är inte så konstigt, folk vill inte lägga sig i eller blir osäkra på vad de egentligen hörde. Men när uppgifterna om skriken blev offentliga, borde fler ha hört av sig till polisen. Det vet vi väl i och för sig inget om.
Om det inte var LW som skrek, så blir tidsmarginalerna runt dödsfallet också större. Hon kan ha dött vid en senare tidpunkt, vilket också ökar möjligheten för andra händelseförlopp.
Om å andra sidan, personer som bor i nya Hjärsta har hört skriken, men polisen har varit tysta om det, håller jag med om att röstvittnena är väldigt konstiga. Daalan trodde ju dock att skriken kom från deras sida av vägen när de åkte ut och kollade. Det var först när LW hittades som skriken kopplades till FP och bullerplanket angavs som orsak till att skriket hördes endast i en enda lägenhet.

Hur blir det ifall vi spekulerar att GM har en medhjälpare, eller låt oss iaf säga ett vittne med på BP som ser mordet och skriker i förfäran under tiden? Förvisso kanske inte ett sådant skrik låter lika hjärtskärande som det Dalaan vittnat om här i tråden.

Eller ifall det är två kvinnor som slåss och kampen därav blir mer långdragen då de är jämnstora och jämnstarka? Låt säga att det sker i vredesmod och att GM inte har några tillhyggen utan bara mördar med sina bara händer varav den t ex slutgiltiga strypningen eller hur det nu kunnat gå till, föregås av en utdragen brottning på liv och död? Skulle inte skrik kunna höras länge då?

Sedan, liksom många andra, så tänker jag att skrik som upplevs outhärdligt länge i en vad man bedömer hemsk situation (det låter hjärtskärande) i själva verket inte kanske pågår nonstop alla de minuterna och inte exakt i hela fem minuter utan i själva verket färre minuter och inte hela tiden?

En kanske löjlig tanke, men låt säga att vi trotsar allt vi hittills trott och allt som pekat på ett oplanerat mord och tänker tanken att mordet är av någon anledning i högsta grad planerat och platsen är av någon underlig anledning väl utvald att dumpa LW på. För att rikta misstankar mot vissa personer boende i närheten kanske. Kan någon då ha gått och skrikit där den tiden för att samtidigt ha LW på annan plats där hon sedan dör vid annan, senare tidpunkt? Skulle mordet vara planerat så öppnar sig ju fler möjligheter för sluga villospår. Men jag förstår att denna tanke är långsökt och icke trolig. Jag har nog läst för många deckare med ballonger med blod och förinspelade eller falska skrik...
Citera
2018-10-10, 17:08
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Blev aningen chockad, därav frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Din tolkning av min (snabba) tolkning var korrekt.

Fint. Ja, jag hann göra samma snabba tolkning och tänkte därför att vi kanske var fler som kopplade fel initialt. Även om SD kan verka ha koll på tråden och vilja ge oss en liten hälsning ibland så tror jag inte att han, vid närmare eftertanke, skulle posta den bildtexten!
Citera
2018-10-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här har jag också funderat på. Jag utgick först ifrån att det var Springare och Rydén som hade fått en låsning på SD, och sedan tutade i Hiding den historien, och att det här då var den egentliga förklaringen till att spaningsledningen byttes ut. Men sedan verkade det fortsätta i samma hjulspår i flera månader till, och då stämmer ju inte riktigt den teorin.

Att de här grupperingarna hade olika uppfattning om i vilken riktning utredningen skulle bedrivas är jag också rätt övertygad om, men det kanske är som du säger då att det var Springare och Rydén som hade den avvikande uppfattningen. Det har också diskuterats tidigare i tråden att Hiding var noga med att påpeka att det var hennes eget beslut att begära SD häktad, och det stämmer ju in bättre med din teori. Hon skulle väl inte ha sagt så utan anledning.
Det kan ju vara så att Hiding är väldigt noga med att göra rätt, alternativt väldigt rädd för att släppa en mördare som sedan försvinner och lämnar Hiding med hundhuvudet resten av karriären.
Statistiskt borde det vara han och hon gör sin plikt mot samhället. De gamla rävarna i polisledningen kanske hade en annan magkänsla, men upplevde att de motarbetades av Hiding och inte fick de möjligheter de ville. En orsak till den slarviga inledningen, kan ju bero på något sådant.
Citera
2018-10-10, 17:21
Medlem
[quote=Philomena|65496125]

Sedan, liksom många andra, så tänker jag att skrik som upplevs outhärdligt länge i en vad man bedömer hemsk situation (det låter hjärtskärande) i själva verket inte kanske pågår nonstop alla de minuterna och inte exakt i hela fem minuter utan i själva verket färre minuter och inte hela tiden?

Blir något fel på citeringen, mitt svar till Philomena:

Som jag minns Dalaans uppgifter tidigt i tråden så varade inte skriken fem minuter nonstop, utan kom i intervaller.
Tidsspannet kan också ha tolkats fel då man i adrenalinfyllda situationer kan misstolka och missuppfatta hur länge något i själva verket har pågått.
Fem minuter kan likväl vara två minuter..
Citera
2018-10-10, 17:31
Medlem
Varför framträder inte MGM och meddelar kraftfullt att han är oskyldig om så är fallet? Några sketna SMS
till höger och vänster är väl snarast kontraproduktiva. Dessutom borde MGM vara medveten om att hans handlande kommer att påverka hans efterkommande i flera generationer.
Citera
2018-10-10, 17:53
Medlem
Citat:
Hur blir det ifall vi spekulerar att GM har en medhjälpare, eller låt oss iaf säga ett vittne med på BP som ser mordet och skriker i förfäran under tiden? Förvisso kanske inte ett sådant skrik låter lika hjärtskärande som det Dalaan vittnat om här i tråden.

Eller ifall det är två kvinnor som slåss och kampen därav blir mer långdragen då de är jämnstora och jämnstarka? Låt säga att det sker i vredesmod och att GM inte har några tillhyggen utan bara mördar med sina bara händer varav den t ex slutgiltiga strypningen eller hur det nu kunnat gå till, föregås av en utdragen brottning på liv och död? Skulle inte skrik kunna höras länge då?

En kanske löjlig tanke, men låt säga att vi trotsar allt vi hittills trott och allt som pekat på ett oplanerat mord och tänker tanken att mordet är av någon anledning i högsta grad planerat och platsen är av någon underlig anledning väl utvald att dumpa LW på. För att rikta misstankar mot vissa personer boende i närheten kanske. Kan någon då ha gått och skrikit där den tiden för att samtidigt ha LW på annan plats där hon sedan dör vid annan, senare tidpunkt? Skulle mordet vara planerat så öppnar sig ju fler möjligheter för sluga villospår. Men jag förstår att denna tanke är långsökt och icke trolig. Jag har nog läst för många deckare med ballonger med blod och förinspelade eller falska skrik...
Det är troligare att en person som bevittnar ett otäckt mord skriker så ihållande och högt, än någon som kämpar för sitt liv. Man skriker av rädsla, och det skriket är inte viljestyrt utan en reflex, med högre tonhöjd än vanligt.
Det gör att man intuitivt vet att det är dödsskrik man hör, även om man aldrig har hört det förr. De som hör skriket blir också intuitivt väldigt rädda.
Om man slåss för sitt liv har man inte kraft att skrika utan kämpar med mer morranden och stön eftersom man använder musklerna i bålen till att strida. Om LW t ex slogs med en kvinna utan vapen bör det ha varit en ganska tyst kamp, alternativt arga skrik och svordomar. Om den andra kvinnan har en kniv eller hammare och överfaller LW med flera slag eller stick som inte dödar direkt bör LW ha försökt skydda sig med händer och armar och då skrika av dödsångest som beskrivits.
En annan anledning till att LW skulle skrika i dödsrädsla skulle kunna vara om hon hålls fast och hotas med en kniv t ex.
Jag håller med om att fem minuter är mycket längre än man tror och att sådana hemska skrik säkert verkar längre än de är.
För att få till ett dödsskrik som påverkar andra på det sättet måste man vara en mycket duktig skådespelare, alternativt operasångare. Vanliga människor kan inte styra stämbanden så.
Om skriken kom från Daalans sida, så kan ju kroppen ha dumpats på FP senare utan att några bandinspelningar behövs.
Citera
2018-10-10, 18:00
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Ett sätt som möjligen skulle kunna bidra till att fallet löses är om en gedigen ekonomisk belöning utfästes till den/de som kan medverka till att så sker, tänker jag.

Pengar kanske kan få någon av GM:s eventuellt involverade vänner att bortse från en tidigare lojalitetsallians, funderar jag?

Jag kan ärligt talat inte reglerna kring utfästande av belöningar vid brottsfallsutredningar. Kanske vet någon annan i tråden mer om just detta? Hittills har väl ingen offentlig belöning utfästs i LW:s fall?
Citera
2018-10-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ett sätt som möjligen skulle kunna bidra till att fallet löses är om en gedigen ekonomisk belöning utfästes till den/de som kan medverka till att så sker, tänker jag.

Pengar kanske kan få någon av GM:s eventuellt involverade vänner att bortse från en tidigare lojalitetsallians, funderar jag?

Jag kan ärligt talat inte reglerna kring utfästande av belöningar vid brottsfallsutredningar. Kanske vet någon annan i tråden mer om just detta? Hittills har väl ingen offentlig belöning utfästs i LW:s fall?
Det skulle ju kanske kunna få någon att träda fram, då jag tror att någon är medveten om vem mördaren är.
Tyvärr tillämpas inte denna metod i Sverige, förutom i mordet på statsminister Palme, om jag inte är helt ute och cyklar.
Citera
2018-10-10, 18:10
Medlem
Citat:
Nu är jag lite tjatig igen men har du förstått hur det fungerar med prylar som vandrar runt i geocaching? HD skulle väl ta med sig en liten loggad guldsko dit? Var det något slags huvuduppdrag eller var det sekundärt bara en kul grej när de ändå skulle till USA? Funderat över att hon nämner det i en av loggarna kring LWs barndomstrakter.
Nej, jag är inte så kunnig på geocaching, det verkar vara någon form av sakletning.
Citera
2018-10-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Antag att SD är GM. De som säkert vet och dessutom har vittnesmål som leder till bevisning är nog lätt räknade och är antingen involverade eller lojala. Att sätta dit en vän/släkting för mord pga pengar känns rätt magstarkt. Om vittnesmålet ska hålla blir det dessutom svårt med anonymiteten.

Om GM är någon annan med motiv som svartsjuka eller hämnd, kan det kanske räcka med några tips och vittnesmål som inte behöver komma från nära anhöriga och då skulle det kanske fungera.

Om GM har med LW's jobb eller att göra tror jag att det blir närmast omöjligt att få fram ett endaste pip. De som vet eller har misstänkt något, och vågar tala om det har nog redan hörts av polisen, men det är klart om det görs ett omtag och arbetsplatsen kommer upp i ljuset igen, kanske någon tänker extra skarpt med några miljoner i sikte, och kommer på något bortglömt. Sen gäller det att få folk att vittna och det blir nog värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in