2018-10-10, 16:24
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Är det inte tydligt? Frågan är om SD:s hand är ett verktyg vid mordet. Eller menar du att det inte är någon tvekan om att det är SD som är GM och att det inte borde stå ett frågetecken.

Tror att VigorRos kunnat tolka det som att bilden var upplagd med denna text i geocaching-forumet men som jag fattat det så är det väl du som lagt upp bilden på denna bilddelningssajt och då skrivit bildtexten? Alltså bara ett tekniskt missförstånd!
Citera
2018-10-10, 16:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Får inte ihop modus tillsammans med skriken. Man borde kunna tysta sitt offer snabbare. LW sprang inte iväg, så mördaren hade kontroll på LW.

Sen finns det ingen information att SD träffat LW i närtid. Det jag hörde av närstående var att han träffade LW ett par veckor innan mordet. Inte i närtid.
Kan vara så att han menade att det var ett par veckor innan som dom hade sex. Lite oklart med syftningen där.

Du tycker alltså det är märkligt att offer skriker när de blir överfallna? Är detta något du har statistik på är ovanligt?

Hur vet du att LW inte sprungit iväg? Är det var SD berättat för dig?
Citera
2018-10-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Så ett par veckor innan mordet har de alltså träffats enligt någon närstående, det får åtminstone mig att anta att de har bedrivit sängkammarlekar med varandra från och till fastän några här i tråden påstått att kontakten dem emellan tog slut efter bilincidenten.
Personligen tror jag att de har fortsatt hela tiden och att detta har varit deras egen lilla ’hemlighet’. Motivet kan ju finnas i det här, SD ville inte att HD (eller någon annan) skulle få kännedom om förhållandet då han ev. kan ha haft planer på att lappa ihop det med frun. LW kan däremot ha haft invändningar mot detta och kanske t.om erkänt alltihop för HD, DET kanske var orsaken till sjukskrivningen Måndagen 14/5..

Ja, detta är en god spekulation som jag med håller som trolig trigger om SD (eller nu HD) är skyldig.
Citera
2018-10-10, 16:42
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att det var ganska oförskämt av inläggaren att dra åt sig öronen när jag frågade saker men ändå ha mage att ställa en sån motfråga, som jag svarade på utan att hen svarade.
(Gissade på födelsedag eller bröloppsdag, men det kan väl någon kolla)

Jag-vi har svarat dig flera gånger.
Det är du som inte svarar.
Men man behöver inte svara det gör man
som man vill. Inget tvång att svara jag-vi svarar inte dem som inte kan uppföra sig i vuxen ton.
Jag-vi drar inte åt oss några öron vi sitter inte här varje dag. Så mycket du vet om SD så vet du säkert när han fyller år med.
För oss är det ointressant när SD fyller år även bröllopsdagar.

Skrev du inte att barnen varit med SD och HD i sommras varannan vecka någonstans?
Även med mor-far föräldrar?
Lever ens SD.s föräldrar? Tanken när vi läste det var att HD aldrig nämnt farmor farfar.

Det är mormor och morfar för hela slanten.
Citera
2018-10-10, 16:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Aj då, men det var inte heller min mening att upplysa folk om detta utan jag försökte bara svara Carina kring hennes påstående om att jag glömt LWs aktiva del i otroheten samt påståendet, som upprepats många gånger i tråden av olika användare, att LW görs till en ängel vilket jag inte instämmer i. Därtill försökte jag förgäves förstå varför GT var relevant i bedömningen av HD samt reflekterade över vad kristen tolkning öht har att göra med med bedömandet av HD här och vilken roll då förlåtelse spelar i tråden.

Om andemeningen är att LW bröt mot oskrivna lagar, normer och okej uppförande och därmed ökade riskerna för att det skulle bli ilsken konfrontation så är jag helt med. Där borde LW ha insett vad hon gav sig in på. Dvs att hon dumdristigt körde mot rött trots klarröda trafikljus och god sikt.

Däremot, hur uselt det än är med otrohet, så har jag svårt att se att hon skulle tagit mord med i riskbedömningen och skulle ha fattat detta. Jag vill nog ändå tro att även om många försmådda, svikna partners skulle vara benägna att känna hat och stor ilska så är det bara fåtalet som går över gränsen och mördar objektet för den otrogne makens åtrå. Och jag kan inte heller se hur något rättfärdigar mord eller att det skulle spela någon roll om dogmatiska kristna skulle göra den tolkningen från GT. Om HD är bedragen av SD och känner sig lurad och utsatt för grymhet från LW så rättfärdigar det ilska, hat och mycket men det rättfärdigar inte mord. Tycker jag. Iaf. Fritt baserat på varken GT eller NT.

Att ”inte ta mord med i riskbedömningen” är enligt mitt sätt att se (principiellt) just den typ av respektlöshet som lägger grunden för tragedin. Lagens livstidsstraff för mord står i den hämndens ställe. Kyrkan har inget att tillägga, eller dra ifrån, för mördare. Kan en mördare inte fällas väntar ingen dans på rosor heller precis för den misstänkte, hans anhöriga och alla efterlevande efter offer eller mördare.

Nu är kanske inte ett scenario med HD som ”tåget” det aktuella här, och då är det inte heller LW som är den främste syndaren; men man kan sitta i sätet bredvid i bilen också, och vara vittne till trafikförseelsen. Vilket, om straffets konsekvenser är betydande, kan vara en risk i sig.

Men ”tåget” här är inte ute efter LW utan efter GM. Det är mordet som räknas. Resten är saker man bör undvika för att inte utsätta sig för betydande risk. De döms det om i himlen, kanske.

Det finns ett ”tåg” kvar för GM. Har SD slagit ihjäl LW så är det ju ändå uppenbar risk för att det skett för att deras förbindelse icke skulle ha varit, och för att en eller båda inte får någon kick av att köra mot grönt, mitt i natten.

För finns det egentligen några andra sätt att passera en bevakad korsning?
Citera
2018-10-10, 16:51
Medlem
Citat:
Om vi backar lite och tittar från ovan.

Skulle främmande DNA påträffats, även om det inte går att knyta till mordet, så tror jag polisen skulle börja topsa hennes bekantskapskrets.
Skulle SD:s DNA påträffats skulle han sitta på sannolika skäl. Även om den bevisningen kom nu i efterhand.

TR som två gånger går emot åklagaren händer inte särskilt ofta, speciellt i tyngre mål. Då är det åklagaren själv som släpper sannolika skäl, om ÅK inte känner att hen kan leda det till åtal.
Detta är tydligen extremt sällsynt i inledningen av en utredning.

Dom skäl som ÅK åberopade och SD erkände faktiska förhållandena är: Bakgrundsmotiv (bilen), saknar alibi, hade förmågan och var i området. Den tekniska bevisningen rör sig om den konversation dom hade under dagen.
Detta har jag fått delar från polishuset och närstående till SD, (förklarats tidigare i tråden).

Jag är däremot undrande över tur två i TR, då ÅK måste ha nått mer än 1:a gången. Där vet jag inte vad ÅK åberopade.

Sedan skall utredare från NOA kopplas in efter en månad om man inte har en GM, enligt mordbibeln. Frågan är om utredarna anser att dom har en GM och inte ropar på NOA, eller så sitter det utredare från NOA där utan att dom säger det (tror dom brukar säga om så är fallet, men detta sköts ju väldigt tyst nu). Nu finns det tydligen inte krav att dom skall ropa på NOA, utan en rekommendation.
Frågan är om det är nått som skär sig här?

Cykelvittnena kan vi nog lämna därhän, oavsett vad MV skriver. Det är detta Dalaan såg och dom ligger fel i tiden för mordet.

Syn/hörvittnet: Hur mycket jag än försöker placera och förstå vad och hur denna/dessa sett/hört nått så blir jag inte riktigt klok.
Hör man någon prata på gatan, så borde man höra någon skrika, även bakom ett bullerplank, känns det som.

MV:s blodspår som vart att någon stod utanför LW. Med den kommentaren faller anledningen att polisen gick ut med människorov så snabbt.
Jag TROR inte för en sekund att det står nått hotfullt eller önskan om träffas i den konversation SD hade med LW, då borde inte TR släppt SD.

Sen kommer vi till skriken. Hur ser ett sådant överfall ut som genererar den typen av skrik. Jag har svårt föreställa mig det praktiskt. (Jo, jag vet att det finns massa beskrivningar i tråden hur det kan gått till, men ingen som jag köper eller tror på).
Om vi gör ett tankeexperiment och antar att det inte var LW's skrik som Daalan hörde. Då faller många konstigheter bort. Det konstigaste tycker jag är att ingen mer än de två personerna på andra sidan motorvägen hörde skriket.
Att det bara var de som ringde 112 är inte så konstigt, folk vill inte lägga sig i eller blir osäkra på vad de egentligen hörde. Men när uppgifterna om skriken blev offentliga, borde fler ha hört av sig till polisen. Det vet vi väl i och för sig inget om.
Om det inte var LW som skrek, så blir tidsmarginalerna runt dödsfallet också större. Hon kan ha dött vid en senare tidpunkt, vilket också ökar möjligheten för andra händelseförlopp.
Om å andra sidan, personer som bor i nya Hjärsta har hört skriken, men polisen har varit tysta om det, håller jag med om att röstvittnena är väldigt konstiga. Daalan trodde ju dock att skriken kom från deras sida av vägen när de åkte ut och kollade. Det var först när LW hittades som skriken kopplades till FP och bullerplanket angavs som orsak till att skriket hördes endast i en enda lägenhet.
Citera
2018-10-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du tycker alltså det är märkligt att offer skriker när de blir överfallna? Är detta något du har statistik på är ovanligt?

Hur vet du att LW inte sprungit iväg? Är det var SD berättat för dig?
Vi vänder på det, hur ofta har ett överfallsmordoffer kunna skrika i ett par minuter?

Att LW inte sprungit omkring... behöver jag förklara det om du läser vad vi vet?
Dalaan hör skriken under ett antal minuter. Inga andra vittnen (vad vi vet och kan nästan utgå ifrån) hörde henne skrika, då skulle nog hin hittats direkt.

Polisen skulle spärrat av större område om det var en jakt.

Får se nu hur många som försöker motbevisa mig i denna specifikation....
Citera
2018-10-10, 16:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Artikeln är en kapitulation i sin helhet, vit flagg från utredarna helt enkelt.

Det berömda omtaget kom aldrig och jag är djävligt nyfiken på ven som Springare har som huvudmisstänkt, tror inte att åklagaren och Springare var helt överens om MGM.

Därav striden som följde och som ledde till Springare och Rydén,s förflyttning.
Det här har jag också funderat på. Jag utgick först ifrån att det var Springare och Rydén som hade fått en låsning på SD, och sedan tutade i Hiding den historien, och att det här då var den egentliga förklaringen till att spaningsledningen byttes ut. Men sedan verkade det fortsätta i samma hjulspår i flera månader till, och då stämmer ju inte riktigt den teorin.

Att de här grupperingarna hade olika uppfattning om i vilken riktning utredningen skulle bedrivas är jag också rätt övertygad om, men det kanske är som du säger då att det var Springare och Rydén som hade den avvikande uppfattningen. Det har också diskuterats tidigare i tråden att Hiding var noga med att påpeka att det var hennes eget beslut att begära SD häktad, och det stämmer ju in bättre med din teori. Hon skulle väl inte ha sagt så utan anledning.
Citera
2018-10-10, 16:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
EGT jag har svarat dig!
Vad mer är det du skulle önska dig svar på?

Jag,, frågade dig om du blivit hörd det har jag
frågat några gånger.
Men inget du svarar på. Du frågade om jag-vi
blivit hörda.

Många frågar om HD och SD,s barn som
jag även skrivit och frågat om du inte vet
något.
Då du är vän med dem.

22 OKT har HD länge sagt att rätten ska avgöra
något som har med mordet att göra.

Vi får ta en promenad till rätten kanske man
får veta? Eller du eller någon annan vet?

Till dig som undrade har HD genomgått en
underlivsoperation. Vet inte till 100% hur gammal Willma var då men några månader skulle vi tro.

Till dig som undrar är HD inte sjukskriven
idags läget.

Det jag-vi skrivit är saker HD berättat under
årens gång vad som är sant eller inte sant
kan vi inte svara för.

Men det som jag-vi skrivit här som HD berättat för oss står vi till. Även att SD via SMS kontaktat en del av personalen. NA ta den frågan nästa gång ni är i kontakt med Polisen och skriver om mordet.

Vi känner inte SD eller BO.

Datumet 22/10 låter intressant.
Någon som är lite mer insatt som kan gissa/ana vad det kan handla om?
Låter ju inte som ett förhör direkt.
Avgöra- avgöra vad?

Verkar det vara något som HD verkar oroad eller tvärtom tro att det ska lösa något?
Citera
2018-10-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar.

Jag tror trots de senaste dagarnas intensiva diskussioner om HDs sjukfrånvaro, myckna burkletande nästintill "maniskt" och hennes vistelse i LWs barndomstrakter, att hon inget har att göra med brottet.

Hur man säger på en arbetsplats om sin mans otrohet, behöver inte betyda att det man säger stämmer. Det kan vara något man säger för att man får någon att berätta otroheten för (åhörare). Samtidigt kanske man inte vill låtsas som om att det berör en, särskilt inte på jobbet. Eller så intalar man sig (ett skydd) att jag bryr mig inte, det är bra att då slipper jag honom. Men sanningen? Det vet vi inte.

Jag tror som jag tidigare har sagt att hon är utsatt för en hemsk situation och kanske har det intensiva burkletandet varit ett sätt att slippa tänka, att låtsas som att inget har hänt.

Samtidigt verkar ju hon se sliten ut, sjukskrivningar tätt inpå, beter sig annorlunda och säger om och om igen, som ett mantra att "Stef*n är ju oskyldig, och när ska det här sluta" (ungefär). Jag tar det som ett tecken på att hon inte mår bra alls, utan verkar bruten.

Skulle inte förvåna mig om hon innerst inne misstänker sanningen, försöker hålla den ifrån sig (genom att förtränga det, tro på SDs alla förklaringar, lyssna på vilka teorier han har om gm och vad som kan ha hänt och burkleta).

Tror att hon skulle kunna bryta ihop om hon fick veta vad de har på honom på riktigt (för hon har väl bara hans version, pga sekretessen vid lykta dörrar?) om man inte avslöjat detta för henne på förhören.

Jag tror som du att denna händelse har tagit hårt på HD och att hon inte alls mår bra. Hennes ständiga mantra om Stef*ns oskuld tror jag är ett sätt att dels förekomma frågor i ämnet och dels som ett ev skydd/försvar för sitt beteende med all deras gemensamma tid ihop. Särskilt nu efter att ansökan om skilsmässan sedan mars inskickats. Hon kanske omedvetet känner att många är tveksamt undrande, om än outtalat, om just det.

Hoppas hon har nära bra vänner eller andra där hon kan fundera/samtala om sina tankar kring det som har hänt.
Citera
2018-10-10, 16:56
Medlem
Citat:
Får inte ihop modus tillsammans med skriken. Man borde kunna tysta sitt offer snabbare. LW sprang inte iväg, så mördaren hade kontroll på LW.

Sen finns det ingen information att SD träffat LW i närtid. Det jag hörde av närstående var att han träffade LW ett par veckor innan mordet. Inte i närtid.
Kan vara så att han menade att det var ett par veckor innan som dom hade sex. Lite oklart med syftningen där.

Mördaren kan ha hållit fast henne i håret, slagit upprepade gånger, sparkat, suttit på henne vilket kan ha orsakat långsam kvävning o.s.v. Det finns hur många möjligheter som helst.
Vem säger att han inte träffat henne i närtid? Han själv?
Citera
2018-10-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tror att VigorRos kunnat tolka det som att bilden var upplagd med denna text i geocaching-forumet men som jag fattat det så är det väl du som lagt upp bilden på denna bilddelningssajt och då skrivit bildtexten? Alltså bara ett tekniskt missförstånd!

Blev aningen chockad, därav frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in