Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 15:56
  #1
Medlem
Varit en fullständig idiot och kört för fort på motorvägen..legat i snitt 150 km/h på 110-väg. Fick körkortet omhändertaget av civilpolis samt en bot på 4000 spänn idag. Hur fort är det vanligt att man får besked av Transportstyrelsen? Behöver verkligen bilen till arbete, går liksom inga bussar såpass tidigt på morgonen då jag börjar. Frågade polisen och han sa troligtvis 2 månader. Vad tror ni? Jag är helt förstörd efter beskedet då jag inte brukar köra så fort
Citera
2018-10-10, 16:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Varit en fullständig idiot och kört för fort på motorvägen..legat i snitt 150 km/h på 110-väg. Fick körkortet omhändertaget av civilpolis samt en bot på 4000 spänn idag. Hur fort är det vanligt att man får besked av Transportstyrelsen? Behöver verkligen bilen till arbete, går liksom inga bussar såpass tidigt på morgonen då jag börjar. Frågade polisen och han sa troligtvis 2 månader. Vad tror ni? Jag är helt förstörd efter beskedet då jag inte brukar köra så fort

Du har ju fått en svar av en som arbetar med detta. Förmodligen är det sant.
Om du behöver bilen i jobbat kan du förhoppningsvis med ett välformulerat brev få ner 2 månader indraget körkort till en månad.
Men utan körkort tror jag inte ens du får köra moppe, möjligtvis en gammal "30 moppe" som det bara var 15 års gräns på.
men det finns säkert någon här på FB som är bättre kunnig i detta.
__________________
Senast redigerad av Jonas928 2018-10-10 kl. 16:19.
Citera
2018-10-10, 16:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Du har ju fått en svar av en som arbetar med detta. Förmodligen är det sant.
Om du behöver bilen i jobbat kan du förhoppningsvis med ett välformulerat brev få ner 2 månader indraget körkort till en månad.

Brev till Transportstyrelsen då? Polis sa samma sak, att jag potentiellt kunde få ner det till en månad men hur vanligt är det egentligen att man får det? Behövs även intyg från arbetsgivare? Arbetar för ett bemanningsföretag...hur blir reaktionen om jag talar om detta är frågan. Kicken kanske. Helvete också, jag vill sjunka under jorden bara.
Citera
2018-10-10, 16:14
  #4
Medlem
flukkes avatar
Köp en moped eller ev en elcykel.
En begagnad moppe kostar inte så många tusenlappar och går i nödfall att köra ett par månader tills du får tillbaka ditt körkort.
Citera
2018-10-10, 16:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Brev till Transportstyrelsen då? Polis sa samma sak, att jag potentiellt kunde få ner det till en månad men hur vanligt är det egentligen att man får det? Behövs även intyg från arbetsgivare? Arbetar för ett bemanningsföretag...hur blir reaktionen om jag talar om detta är frågan. Kicken kanske. Helvete också, jag vill sjunka under jorden bara.

Indraget körkort hör till vanligheterna. Det är ett bekymmer som kommer lite då och då för alla arbetsgivare. De är bättre att vara ärlig. Du körde ju inte så fort att dom drog det på plats.
Citera
2018-10-10, 16:17
  #6
Medlem
Men kör ändå då!
Risken är ju skitliten att bli stoppad och kontrollerad under två månader.
Citera
2018-10-10, 16:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Indraget körkort hör till vanligheterna. Det är ett bekymmer som kommer lite då och då för alla arbetsgivare. De är bättre att vara ärlig. Du körde ju inte så fort att dom drog det på plats.

Nu var jag otydlig, dom omhändertog det alltså på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Men kör ändå då!
Risken är ju skitliten att bli stoppad och kontrollerad under två månader.

Det är inget alternativ för mig.
Citera
2018-10-10, 16:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Nu var jag otydlig, dom omhändertog det alltså på plats.



Det är inget alternativ för mig.

Svaret är soligt men enkelt.
Kan du inte ta buss, eller få skjuts, och arbetsgivaren inta kan ge dej andra arbetsuppgifter så kan du inte ta dej till jobbet. Du får ta tjänstledigt med löneavdrag.
Det är samma sak som om du kört på fyllan och sys in en månad.
Citera
2018-10-10, 16:31
  #9
Medlem
Du kan också flytta tillfälligt närmare jobbet. Kostnaden kan vara avdragsgill. Samtidigt drar du ner kostnaden för arbetsresor. Om arbetsvillkoren medger det kan du också arbeta hemma.
Citera
2018-10-10, 17:08
  #10
Medlem
Pe.Wahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Du kan också flytta tillfälligt närmare jobbet. Kostnaden kan vara avdragsgill. Samtidigt drar du ner kostnaden för arbetsresor. Om arbetsvillkoren medger det kan du också arbeta hemma.


Ja det är ju bara att flytta till ett nytt ställe redan idag, bara packa en väska med alla sina tillhörigheter och hoppa på bussen så är alla bekymmer lösta för TS..
Citera
2018-10-10, 17:35
  #11
Medlem
tastass avatar
Har du inga arbetskamrater som kan ge dig skjuts?
Citera
2018-10-10, 17:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pe.Wahlgren
Ja det är ju bara att flytta till ett nytt ställe redan idag, bara packa en väska med alla sina tillhörigheter och hoppa på bussen så är alla bekymmer lösta för TS..
Försök vara konstruktiv i stället för dryg. Om detta inte är möjligt, vad ska TS göra?
Ett alternativ kan vara att skaffa en billig chaufför. En nyanländ kulturberikare kanske?
Eller samåkning? Det finns en Facebookgrupp som heter Skjutsgruppen.
Se där, två förslag till.
Körkortet lär vara borta minst en månad. Så problemet försvinner inte bara för att man sticker huvudet i sanden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback