2018-10-04, 06:42
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Funderar på Avanza Global 80% och Avanza Zero 20%. Kan bli svårslaget med 0,08 % i avgift och Superlånet.

Varför om jag får fråga? Låg avgift, visst, men historiskt sett ger varken globalfonder eller SMW30-fonder någon fantastisk avkastning. Låg avgift är väl schysst men frågan man måste ställa sig är om det är värt sämre (förväntad) avkastning.
Citera
2018-10-04, 06:47
Medlem
SiSeniors avatar
Jag vill bara säga att ni som funderar på nya "superlånet" från Avanza borde tänka efter en extra gång. Jag är ett big fan av Avanza men deras kampanjer när de ska sälja in sina egna prylar är ofta jävligt överdrivna. De framställer "Världens billigaste värdepapperslån" eller "UNIVERSUMS billigaste global fond" som om det vore helt självklara valet för alla. Men vänta ni, dagen ni sitter med en belånad portfölj och börserna har gått neråt ett tag kommer ni ångra er.
Citera
2018-10-04, 16:38
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag vill bara säga att ni som funderar på nya "superlånet" från Avanza borde tänka efter en extra gång. Jag är ett big fan av Avanza men deras kampanjer när de ska sälja in sina egna prylar är ofta jävligt överdrivna. De framställer "Världens billigaste värdepapperslån" eller "UNIVERSUMS billigaste global fond" som om det vore helt självklara valet för alla. Men vänta ni, dagen ni sitter med en belånad portfölj och börserna har gått neråt ett tag kommer ni ångra er.
Risken är att räntan går upp och portföljen går ner samtidigt. Men är man orolig för det så kan man låna pengar och sätta in på ett räntekonto för några riskfria hundralappar per år. Att avstå från pengar till 0% ränta är dumt hur man än vänder och vrider på det.
Citera
2018-10-04, 17:33
Medlem
Citat:
Varför om jag får fråga? Låg avgift, visst, men historiskt sett ger varken globalfonder eller SMW30-fonder någon fantastisk avkastning. Låg avgift är väl schysst men frågan man måste ställa sig är om det är värt sämre (förväntad) avkastning.
På tio år har AZ avkastat 207 % och Globalfonder 178 %. Är det dåligt på något sätt?
Citera
2018-10-04, 17:45
Medlem
Citat:
Jaha. Är du en sådan som valt bort AP7 Såfa?

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Risken är att räntan går upp och portföljen går ner samtidigt. Men är man orolig för det så kan man låna pengar och sätta in på ett räntekonto för några riskfria hundralappar per år. Att avstå från pengar till 0% ränta är dumt hur man än vänder och vrider på det.
Precis. All ränta under 2 % (inflationsmålet) är gratis pengar.
Citera
2018-10-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
När sådana här erbjudanden dyker upp, då VET man att konjunkturen toppat och att börserna snart går ned kratftigt.Avanza ser till att äga mer av era innehav när det går nedåt..smart..

Please mansplain that to me. De har nog filat på detta erbjudandet länge eftersom de i princip inte har så mycket som petat på deras kreditlösning sedan nordnet slog undan benen för dem med deras "Knockoutlån" så det var på tiden.

Vad menar du med det sista? Avanza äger inte kundernas innehav, kunderna äger sina värdepapper.
Citera
2018-10-05, 20:16
Medlem
Hur länge kan man vänta innan man måste betala tillbaka? Får man en räkning efter ett år eller hur går det till?
Citera
2018-10-06, 12:16
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Hur länge kan man vänta innan man måste betala tillbaka? Får man en räkning efter ett år eller hur går det till?

Du betalar tillbaka när du känner för det genom att sätta in pengar på kontot med minussaldo kopplat till din kredit.
Citera
2018-10-09, 12:21
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Varför är belåningsgraden 0% på Länsförsäkringar Sverige Indexnära hos Avanza? Är det för att det är en konkurrent till Avanza Zero?
Citera
2018-10-10, 00:35
Medlem
Segments avatar
Jag har funderat på att låna lite med Superlånet. Dock vet jag med mig att jag kollade upp det här för några år sedan och att jag då upptäckte att det finns någon liten nackdel med att låna pengar rent skattetekniskt, typ att man måste skatta mer på sina utdelningar eller liknande. Detta gäller till exempel om man har ett bolån. Jag har dock inga lån för tillfället.

Är det någon som vet vad jag babblar om?
Citera
2018-10-10, 15:47
Medlem
Zaqwers avatar
Valde att ansöka om Superlånet till 0% ränta bara för att varför inte. Fick det beviljat i förrgår, handlade Avanza Zero för 15000kr igår. Vilket innebär att jag är belånad till knappt 3%. Så idag har jag fått ett meddelande att på grund av förändringar i mitt innehav så har jag fått en högre Superränta, 1,24%. Inget mer än så. Antar jag missat någon detalj i avtalet men kändes ändå lite snopet.
Citera
2018-10-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer
Valde att ansöka om Superlånet till 0% ränta bara för att varför inte. Fick det beviljat i förrgår, handlade Avanza Zero för 15000kr igår. Vilket innebär att jag är belånad till knappt 3%. Så idag har jag fått ett meddelande att på grund av förändringar i mitt innehav så har jag fått en högre Superränta, 1,24%. Inget mer än så. Antar jag missat någon detalj i avtalet men kändes ändå lite snopet.

Du får ta och kontakta dem om detta och fråga hur de resonerar här. Har du köpt på dig massa riskfyllda innehav nyligen? Låter inte så eftersom du köpte 15k Avanza Zero.

Det där är ju lite lurendrejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in