2018-10-10, 12:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det jag fetat)
Du glömmer(?) att LW vigde paret Davidsson. Det känns som att det bara är jag som reagerar över den "detaljen". Det är som att mitt i det bibliga bälte där Örebro är huvudort och där mordet skedde, bland dessa troende, är brottet mot Gud försumbart.

Eftersom Gud är försumbar så är brott mot hen också försumbart.

Citat:
Jag fortsätter med att i tråden droppa min kritik mot LW. Att en trebarnsmamma har blivit mördad gör henne inte genom mordet till en ängel. För det är väl ändå så att tråden är överens om att SD och LW har haft en sexuell relation med varandra? Och med den verkligheten är LW:s handlande ur ett kristeligt perspektiv groteskt, detta iom att hon var vigselförrättare gällande paret Davidsson.

Om man gör tankeexperimentet att man i GT skulle kunna finna exempel på kvinnor som vigselförrättare och att nån av dessa en tid efter vigseln skulle ha gått i säng med mannen/ brudgummen, så skulle detta oerhörda brott mot Gud medfört dödsstraff. För båda säkert. Men absolut för den kvinnliga prästen! Hon skulle ha blivit stenad och jag tror mig veta vem skulle ha blivit betrodd med uppgiften att få kasta första stenen: den bedragna hustrun.
GT beskriver samhällsordningar före "Förlåtelsens tid". Jag är därför övertygad om att den bedragna hustrun med glädje hade tackat ja till att få kasta första stenen och att hon sett det som ett hedersuppdrag och då i dubbel bemärkelse.
Med ovanstående resonemang är det inte svårt att se vart jag vill komma. Jag skulle vilja veta om de i tråden som ser sig själva som kristna skulle kunna tänka sig att förlåta HD om det skulle visa sig att hon var drivande till att LW mördades. Jag saknar på allvar deras röster.

Referenser till Gamla Testamentet har knappast någon relevans idag.

Vilka röster vill du höra?

Vill du att HD ska bli förlåten, dvs att du tycker att mord är tillåtet, om mördaren är tillräckligt sårad?
Citera
2018-10-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte riktigt varför vi skulle anta att SD är skyldig. Vi bör väl utgå ifrån att han är helt oskyldig så länge vi inte känner till något som talar för motsatsen.

Sedan håller jag nog inte heller riktigt med om att polisen ser ut att vara fullt övertygade om att han är skyldig. Har inte läst hela artikeln, men såg att polisens spaningsledare Mikael Nyqvist nu börjar prata om möjligheten att skriva av honom från utredningen:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Om du läser inlägget som jag svarade på så förstår du nog min formulering "OM vi antar".

Nog tycker jag det ser ut som polisen är övertygad om hans skuld, det
är bara den lilla detaljen bevis som saknas.

Om ingen åtalas så skulle jag tro att polisen kommer att
säga att det är "polisiärt uppklarat".
Det är min gissning, själv är jag inte alls övertygad om att han är skyldig.
Citera
2018-10-10, 12:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Möjligt att de hittat DNA men som inte matchar MGM.
Återstår att se om de andra proven träffar eller om det är en annan GM, undrar om de har HDs dna?

Vet du något om närstående har blivit topsade?
Eller någon annan som du känner till?

Citera
2018-10-10, 12:49
Medlem
Citat:
(det jag fetat)
Du glömmer(?) att LW vigde paret Davidsson. Det känns som att det bara är jag som reagerar över den "detaljen". Det är som att mitt i det bibliga bälte där Örebro är huvudort och där mordet skedde, bland dessa troende, är brottet mot Gud försumbart.

Jag fortsätter med att i tråden droppa min kritik mot LW. Att en trebarnsmamma har blivit mördad gör henne inte genom mordet till en ängel. För det är väl ändå så att tråden är överens om att SD och LW har haft en sexuell relation med varandra? Och med den verkligheten är LW:s handlande ur ett kristeligt perspektiv groteskt, detta iom att hon var vigselförrättare gällande paret Davidsson.

Om man gör tankeexperimentet att man i GT skulle kunna finna exempel på kvinnor som vigselförrättare och att nån av dessa en tid efter vigseln skulle ha gått i säng med mannen/ brudgummen, så skulle detta oerhörda brott mot Gud medfört dödsstraff. För båda säkert. Men absolut för den kvinnliga prästen! Hon skulle ha blivit stenad och jag tror mig veta vem skulle ha blivit betrodd med uppgiften att få kasta första stenen: den bedragna hustrun.
GT beskriver samhällsordningar före "Förlåtelsens tid". Jag är därför övertygad om att den bedragna hustrun med glädje hade tackat ja till att få kasta första stenen och att hon sett det som ett hedersuppdrag och då i dubbel bemärkelse.
Med ovanstående resonemang är det inte svårt att se vart jag vill komma. Jag skulle vilja veta om de i tråden som ser sig själva som kristna skulle kunna tänka sig att förlåta HD om det skulle visa sig att hon var drivande till att LW mördades. Jag saknar på allvar deras röster.
Ja jösses... efter Ditt inlägg här är jag ännu mer tacksam att jag sa upp mitt från födseln påtvingade medlemsskap i Svenska kyrkan för 40 år sedan drygt!
Bibligt bälte i Örebro... har aldrig hört talas om, trodde det var i Jönköpingstrakten. Har träffat på en under alla mina år här och det var en tokig pastor i Jehovas... som gick och svor när han trodde ingen hörde honom på arbetet.
Citera
2018-10-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och bättre blir den.
Om mgm inte kommer att åtalas nu hoppas jag på framtidens DNA analyser.

Här är ett exempel på hur tekniken förfinas:

"Svenska forskare bakom ny metod att säkra DNA-spår i jord - med hjälp av diskmedel"
"En ny analysmetod gör det möjligt att få fram DNA-spår ur jord, sand och grus med hjälp av - diskmedel. En droppe kroppsvätska kan räcka för att identifiera gärningspersonen med hjälp av en unik upptäckt av svenska forskare.
"

http://www.dagensjuridik.se/2017/02/svenska-forskare-bakom-ny-metod-att-sakra-dna-spar-i-jord-med-hjalp-av-diskmedel

Vi kan väl bara hoppas på att något av de prover som tagits, men ännu inte analyserats ger något svar. Men hittills ser det inte så ljust ut, utan man får väl hoppas på att något mer kommer fram i förhören.
Ja, tekniken går framåt.
Ja, hoppas att på prover och att det finns massa vittnen som sett något i bostadsområdet där LW försvann folk som rastat sina hundar.
Citera
2018-10-10, 12:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om du läser inlägget som jag svarade på så förstår du nog min formulering "OM vi antar".
Jo, jag förstår vad du menar. Men det kan ju vara det här som gör att tråden är så konstig, att de flesta av de här 30 000 inläggen utgår från att SD är skyldig. I alla de här ordrika "SD-novellerna" utgår man också från att han på ett eller annat sätt måste vara inblandad, och jag tror att det kan vara just därför man har så svårt att få historien att gå ihop. Om man i stället utgår ifrån att han är oskyldig så tycker jag att det blir mindre konstigt, och att allting faller bättre på plats.

Citat:
Nog tycker jag det ser ut som polisen är övertygad om hans skuld, det är bara den lilla detaljen bevis som saknas.
Nja, åklagaren lyckades få honom häktad en vecka i början av juni, det är väl allt. Har inte hört någon polis uttrycka misstankar mot SD överhuvudtaget, annat än att man hänvisar till den formella misstankegraden som hänger kvar sedan dess. Och som man nu alltså pratar om att ändra.

Citat:
säga att det är "polisiärt uppklarat". Det är min gissning, själv är jag inte alls övertygad om att han är skyldig.
Nej, det är naturligtvis svårt att se honom som skyldig när man inte ens vet vad misstankarna grundar sig på.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-10 kl. 13:15.
Citera
2018-10-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, tekniken går framåt.
Ja, hoppas att på prover och att det finns massa vittnen som sett något i bostadsområdet där LW försvann folk som rastat sina hundar.
Vi vet inte om SD sagt att han träffat LW tidigare på eftermiddagen (barnen i skolan), blir klart svårt med DNA om det bara skiljer några timmar till mordet (om dom inte hittat något mordredskap på MP).
Citera
2018-10-10, 13:14
Medlem
Citat:

Nog tycker jag det ser ut som polisen är övertygad om hans skuld, det
är bara den lilla detaljen bevis som saknas.

säga att det är "polisiärt uppklarat".
Det är min gissning, själv är jag inte alls övertygad om att han är skyldig.

Det övergår till att bedrivas som spaningsmord. Som polisen sa.
Citera
2018-10-10, 13:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, jag förstår vad du menar. Men det kan ju vara det här som gör att tråden är så konstig, att de flesta av de här 30 000 inläggen utgår från att SD är skyldig. I alla de här ordrika "SD-novellerna" utgår man också från att han på ett eller annat sätt måste vara inblandad, och jag tror att det kan vara just därför man har så svårt att få historien att gå ihop. Om man i stället utgår ifrån att han är oskyldig så tycker jag att det blir mindre konstigt, och att allting faller bättre på plats.

Nja, åklagaren lyckades få honom häktad en vecka i början av juni, det är väl allt. Har inte hört någon polis uttrycka misstankar mot SD överhuvudtaget, annat än att man hänvisar till den formella misstankegraden som hänger kvar sedan dess. Och som man nu alltså pratar om att ändra.

Nej, det är naturligtvis svårt att se honom som skyldig när man inte ens vet vad misstankarna grundar sig på.

Jag får ta åt mig av detta med ordrika noveller. Men spekulerar inte bara kring HD, HD/SD eller SD så jag är nyfiken på vad du anser om rimligheten i t ex MH som GM. Vad anser du om teorin att MH är GM och utnyttjat SDs besvärande historik med LW?

Om du anser att bloggen är för lite att gå efter har du några tankar kring vad som borde grävas i mer åt det hållet ifall MH är möjlig som GM? Något som förbisetts? Vad anser du om det kristna spåret och att användare efterfrågat information om att JG känt MH och denna även känt HD? Intressant eller bara lösa trådar?
Citera
2018-10-10, 13:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag får ta åt mig av detta med ordrika noveller. Men spekulerar inte bara kring HD, HD/SD eller SD så jag är nyfiken på vad du anser om rimligheten i t ex MH som GM. Vad anser du om teorin att MH är GM och utnyttjat SDs besvärande historik med LW?

Om du anser att bloggen är för lite att gå efter har du några tankar kring vad som borde grävas i mer åt det hållet ifall MH är möjlig som GM? Något som förbisetts? Vad anser du om det kristna spåret och att användare efterfrågat information om att JG känt MH och denna även känt HD? Intressant eller bara lösa trådar?
Jag tycker väl mest att det verkar ha spårat ur helt, både i polisutredningen och här i tråden. Fick jag bestämma så skulle åklagaren bytas ut.
Citera
2018-10-10, 13:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du ska inte säga något om lägsta nivå när du från början gått in här med en tes och konsekvent dragit ner alla mina som svammel och gjort det till din mission att missförstå och misskreditera mig.
Så ja varje gång jag får rätt kommer jag gå in här och visa det eftersom du och flera andra inte trodde på mig. När jag dessutom sagt att jag har kunskap om psykologi och kriminologi.

Lär dig att ta in andra åsikter och perspektiv samt respektera dessa även fast de inte överensstämmer med dina istället för att skriva till mig om skadeglädje vilket detta är långt ifrån. Jag bevisar en poäng för mobbare som dig med mitt inlägg, inget annat.

Oj, det var många påhopp i ett och samma inlägg. Du har verkligen missbedömt mig och din egen roll i sammanhanget. Tråden handlar om mordet på LW och inte om dig.

Att ha rätt verkar vara det viktigaste för dig. För mig är det viktigast att mordet blir uppklarat. Jag har aldrig haft någon färdig tes eller mission som du påstår.

Dina så kallade kunskaper i psykologi och kriminologi ger jag inte mycket för. Många av dina inlägg har stora brister inom båda dessa ämnen.
Senast redigerad av LimeTime 2018-10-10 kl. 14:08.
Citera
2018-10-10, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet du något om närstående har blivit topsade?
Eller någon annan som du känner till?

Inget jag vet, men de närstående såklart för att utesluta främmande dna.
Hoppas HD är topsad...
Tor dock fortfarande SD är GM, han är fortfarande skäligen misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in