2018-10-10, 00:50
Medlem
Sooks avatar
Tittar man på gamla klipp så ser man den enorma skillnaden i tempo. Det är ju inte omöjligt att han kunnat tränat mer han också men dagens hockeyspelare påstår jag är bättre. Däremot är det ju ingen naturlag att sporter alltid blir bättre, förr eller senare går det inte att bli bättre.
Citera
2018-10-10, 00:57
Medlem
Nej.
Citera
2018-10-10, 01:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaskin2018
Gretzky hade flera säsonger med hela 200-poäng. En säsong gjorde han 92 mål. Det måste man ju säga är imponerande.

Hur hade Gretzkys spelsinne passat in i dagens SHL, hade han kunnat glida runt med pucken och fintat bort dagens SHL-backar?

En talang är en talang. Om vi säger att Wayne hade varit aktiv idag, hade han givetvis tränat in sig på dagens spel/dagens hockey och haft modern utrustning.

Om vi tar resonemanget till en annan idrott: Hade Gunde Svahn vunnit guldmedalj idag, om han varit typ 25-30 år, men med 1980-tals-utrustning och dåtidens teknik mot vad som finns idag? -Givetvis inte.

Det var något bra historiskt sportprogram på SVT för några år sedan, där de tog upp historisk utveckling inom olika idrotter. Om jag minns rätt, så kom man fram till att en mycket vältränad längdskidåkare, alltså en motionär, skulle lätt slå "Mora-Nisse", om då "Mora-Nisse" hade dåtidens utrustning, och gjorde dåtidens resultat. (Och han räknades ändå som en av de främsta i Sverige under sin glansperiod!)

Så skulle Wayne vara ung och aktiv inom hockeyn idag, hade han väldigt sannolikt blivit en av toppspelarna nu. Men givetvis med modern utrustning och med modern träning. Skulle man ställa upp med 1980-tals-metoder och utrustning (det bästa som fanns då) mot en modern spelare, hade han varit chanslös. Det hela påminner lite om "om man hade haft ett modernt hangarfartyg med allt modern som finns nu, redan 1940, hade andra världskriget varit över på tio minuter"..

-Allt måste ställas i sin egen tid, om man säger som så. Men jag är helt övertygad om att Wayne med dagens förutsättningar hade varit en mycket bra hockeyspelare.
("Dominerat" vete fan, men ändå bland tio-i-topp.)
Citera
2018-10-10, 04:50
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaskin2018
Gretzky hade flera säsonger med hela 200-poäng. En säsong gjorde han 92 mål. Det måste man ju säga är imponerande.

Hur hade Gretzkys spelsinne passat in i dagens SHL, hade han kunnat glida runt med pucken och fintat bort dagens SHL-backar?
Utan tvekan. Om man tror nåt annat har man ingen hockeykunskap eller nån hjärna. Han hade dominerat på precis samma sätt.
Citera
2018-10-10, 05:34
Medlem
Han hade nog dominerat. Hans spelsinne va utöver allt annat vi någonsin skådat.
Tycker man att Lash står och dirigerar i pp för Frölunda så kan ni tänka er en med X10 i spelsinne. Hade lätt gjort 100 assist i SHL och säkert över 150 poäng i dagens NHL
Citera
2018-10-10, 08:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Utan tvekan. Om man tror nåt annat har man ingen hockeykunskap eller nån hjärna. Han hade dominerat på precis samma sätt.
Den som kommer med det idiotiska resonemanget att det går snabbare nu borde betänka att finterna, passningarna o tekniken inte har ändrats ett skit.

Karln hade inte ens lånat ut pucken till våra slappa shl spelare.
Citera
2018-10-10, 08:14
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En talang är en talang. Om vi säger att Wayne hade varit aktiv idag, hade han givetvis tränat in sig på dagens spel/dagens hockey och haft modern utrustning.

Om vi tar resonemanget till en annan idrott: Hade Gunde Svahn vunnit guldmedalj idag, om han varit typ 25-30 år, men med 1980-tals-utrustning och dåtidens teknik mot vad som finns idag? -Givetvis inte.

Det var något bra historiskt sportprogram på SVT för några år sedan, där de tog upp historisk utveckling inom olika idrotter. Om jag minns rätt, så kom man fram till att en mycket vältränad längdskidåkare, alltså en motionär, skulle lätt slå "Mora-Nisse", om då "Mora-Nisse" hade dåtidens utrustning, och gjorde dåtidens resultat. (Och han räknades ändå som en av de främsta i Sverige under sin glansperiod!)

....

Jag tittade på en dokumentär om just hur historiska resultat står sig mot moderna, det var mer individuella sporter, jag minns inte vad den heter, men ett exempel var att de tog Jesse Owens OS-guldslopp från 1936, forskarna menade att om man tar man hänsyn till underlaget (de sprang på grus) och utrustning (han sprang med "vanliga" skor"), så hade han tagit silver i Usain Bolts världsrekord-lopp. Kontentan är att det är utrustningen som driver utvecklingen helt och hållet i individuella sporter.

Med det sagt tror jag inte Gretzky hade gjort över 200 poäng i dagens NHL, då just utrustningen bidrar till att det går mycket fortare, han hade förmodligen varit en av de bästa, men det är rätt stor skillnad att ha 2 sekunder på sig att fatta ett beslut jämfört med 0,2 sekunder.

Han hade ju givetvis varit dominant i Elitserien.
Citera
2018-10-10, 08:20
Medlem
RedXs avatar
Jag tror (som många tidigare varit inne på) att det beror på vad man menar.

Om man bara teleporterar honom från 1983 till 2018 och slänger in honom på isen tror jag seriöst att han skulle få det riktigt kämpigt - åtminstone den första tiden. Omvänt kan jag tänka mig att Joakim Lindström skulle göra typ 350 poäng om vi teleporterade honom till 1983 års NHL. Förhållandena har ändrats så mycket att det i praktiken inte ens är samma sport längre. Jag tror att ett normalt allsvenskt lag skulle slå 1983 års Edmonton Oilers utan problem om de skulle mötas. Det är nästan lite som att jämföra herr- och damidrott.

Hade han å andra sidan vuxit upp med dagens förutsättningar hade han såklart dominerat totalt.
Senast redigerad av RedX 2018-10-10 kl. 08:22.
Citera
2018-10-10, 09:50
Medlem
Paris24s avatar
Finns en del äldre klipp från NHL på youtube från 50/60-talet. Det fanns bara 8 lag i ligan då. Alla ser ut som gamla gubbstruttar som åker runt som tjockisar. De lagen hade fått storstryk av vilket nyare svenskt lag som helst. Ser man hockey-VM från 1970-talet så är det också riktigt långsamt och snirkligt. Jag är nog böjd att tro att Gretzky blivit utmanövrerad ganska lätt i dagens liga.

Men jag kan hålla med om att hans talang då låg årtionden före alla andra. Ett totalt unikum inom den sporten. Slår (även relativt sett) Sveriges Tumba från 1950-talet.
Citera
2018-10-10, 09:59
Medlem
Bret-Harts avatar
NHL och SHL är två helt skilda former av hockey och som sagt dåtid mot nutid gör en skillnad också helt klart, men han hade varit uni9k idag med fast inte på samma sätt
Citera
2018-10-10, 10:50
Medlem
Gretzky var extrem, ett par matcher i shl o sen skulle han dominera totalt. Han var inte en fysisk lirare men spelsinnet var inte av denna värld.
Citera
2018-10-10, 13:15
Medlem
TheChains avatar
Är inte sporten mer fysiskt tuff nu för tiden samtidigt som Gretzky var en liten, ganska tanig kille? Övervägande förhöjd risk för skador med andra ord? Jag kan inte hockey så bra, så nån får gärna rätta mig om jag har fel. Finner ämnet intressant dock kring hur dåtidens stjärnor inom diverse sporter hade funkat idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in