Citat:
Gretzky var en smart spelare, med kvicka fötter. Dock inte snabb. Hockeyn va outvecklad för tiden. Gretzky var som en perfekt storm i ett vattenglas. NHL på den tiden var en gärdsgårdsserie.
Citat:
Dagens förutsättningar är globala och utstuderade på en helt annan nivå. Finns inte lika mycket att revolutionera.
Citat:
Nu jämför du äpplen och päron igen. Varför skulle ett päron dominera bland äpplena? Hur kan du påstå att en spelare som utövade en helt annan sport skulle dominera en annan? Skulle Stenmark dominera idag bara för att han var pionjär?
Tänk hur mycket mäktigare Inkariket var över sina grannar än vad Spanien var över sina diton i Europa för tiden. Men vad hände när världen globaliserades? Inkariket föll snabbt som ett korthus
Citat:
Och alla förändringarna skulle gynnat Gretzky. Bara det faktum att Gretzky snittade strax över 1 poäng per match när han var över 35 mitt i clutch & grab eran gör han till ett fenomen. Du kan argumentera hur mycket du vill men det finns trots det ingenting med substans som pekar mot att Gretzky inte skulle dominera NHL idag om han var född 1991 istället för 1961.
Gretzky fick spela i ett åldrande system i Rangers. Kolla hans +- ... Riktigt kasst, även om han producerade framåt. Såna spelare plockas snabbt bort från dagens NHL.
Det är snarare du som inte ser till förändringarna.
Några saker som direkt skulle påverka Gretzkys poängproduktion negativt:
Mindre mål per match i genomsnitt för ligan.
Mindre tid i PP.
Cap hit.
Offensiva zonstarter.
Istid per match.
Avancerad statistik.
Mer tvåvägsspel.
Och det är bara början, sen vet vi inte hur han faktiskt indirekt skulle påverkas av det moderna spelet.
Som jag sagt tidigare, Johnny Guadreau - Nugent-Hopking, Wayne Gretzky. Där någonstans skulle man finna honom i poängligan med de förutsättningar som råder.
Lite snabb matte 200 poäng/7.5 mål per match*5.2=139 poäng.
139 poäng/26 min per match*20=107.
Bara här, 107 poäng låter verkligen inte lika överlägset som 200 gjorde på 80-talet.
En slags riktlinje utan hänsyn till Powerplay eller offensiva zonstarter.
Dessutom skulle han inte haft förmånen att spela i ett dynastilag - så där kan du också räkna bort poäng.
Vidare så vet vi som sagt inte ens hur han skulle anpassa sig till ligan idag.
Du måste vara jävligt trög.