Citat:
Ursprungligen postat av
^Eaz
När jag var liten (runt 10 bast) så besökte jag farsgubben på landet, drev runt med en polare och kastade sönder glasrutor på gamla ladugårdar runt om på landsbygden runt farsgubbens hus.
Det kom fram att det var jag och min polare. Farsan betalade grannarna som hade blivit drabbade, gick på runt 1000 kronor eller något. Sen fick jag och polaren jobba för 25kr i timmen eller något för farsan. Stapla ved, mocka hos djuren, klippa gräset osv.
Visst, en struntsumma jämfört med vad dessa tjejer har samlat på sig, men redan då så lärde man sig vad som var rätt och fel.
Exakt, där har vi en av "grundpelarna" i den Svenska uppfostran, den uppfostran som började att flummas bort med generationen "Vilse i Pannkakan".
Uppfostran att ta ansvar för sina handlingar.
Vem fasen blev inte tvingad att tillsammans med någon av sina föräldrar gå och be om ursäkt om man ställt till med något ofog?
Och då man blev lite äldre så insåg man att detta var hur de jämnåriga föräldrarna tillsammans uppfostrade sina telningar.
Man lärde sig redan i tidig ålder att ta ansvar för sina handlingar.
Man undrar vad som gick fel, helt fel, vad det gäller de mordbrännande småflickorna? Föräldrar som skyller på skolorna och skolor som skyller på föräldrarna, och småungar som ränner ute sent på natten.