Jag befinner mig för tillfället på en ort som jag ej bor i, men vill förnya passet här. Funkar det? Kommer polisen fråga om vart jag är folkbokförd i osv? Tack på förhand!
Jag befinner mig för tillfället på en ort som jag ej bor i, men vill förnya passet här. Funkar det? Kommer polisen fråga om vart jag är folkbokförd i osv? Tack på förhand!
Du kan förnya ditt pass på vilken ort du vill, sedan kan du även få passet skickat till vilken ort du vill, om du vet att du kommer vara i GBG nästa vecka, men är i korpilombolo och gör passet där.
Någon som vet hur det ligger till med utgånget id kort. Har nämligen läkarbesök på fredag och mitt id kort går ut idag, har gjort ett nytt men kommer nog inte få det förrens nästa vecka. Kommer det funka att använda det gamla id kortet för ett läkarbesök? Vad tror ni? Legitimationen är väl bara för att styrka sin identitet så kan ju tycka att det borde gå även om kortet är 5 dagar utgånget, har dessutom varit på läkarbesök där förut så dem vet ju vem jag är. Vet inte hur jävla formella eller noga dem är med sånt.
Någon som vet hur det ligger till med utgånget id kort. Har nämligen läkarbesök på fredag och mitt id kort går ut idag, har gjort ett nytt men kommer nog inte få det förrens nästa vecka. Kommer det funka att använda det gamla id kortet för ett läkarbesök? Vad tror ni? Legitimationen är väl bara för att styrka sin identitet så kan ju tycka att det borde gå även om kortet är 5 dagar utgånget, har dessutom varit på läkarbesök där förut så dem vet ju vem jag är. Vet inte hur jävla formella eller noga dem är med sånt.
Läkarbesök brukar gå bra eftersom ditt personnummer finns registrerat i deras system och du kanske har med dig häftet med kvitton där du samlar till frikort också?
Andra ärenden där legitimation krävs kommer förmodligen inte gå, du råkar inte ha ett giltigt pass hemma?
Läkarbesök brukar gå bra eftersom ditt personnummer finns registrerat i deras system och du kanske har med dig häftet med kvitton där du samlar till frikort också?
Andra ärenden där legitimation krävs kommer förmodligen inte gå, du råkar inte ha ett giltigt pass hemma?
Nä inget pass, är flygrädd så har inte varit aktuellt
Fast frikort gör dem väl elektroniskt nuförtiden? Har iallafall inte fått något stämplingskvitto för frikort utan dem sa att det samlas automatiskt i deras system. Brukar stå på kvittot hur långt man har kvar till frikort. Har dock inga sådana kvitton på besök hos vårdcentral eller sjukhus, dem är slängda. Har ju dock en kallelse från sjukhuset som jag ska till. Kan jag väl ta med mig för säkerhets skull om dem nu är så otroligt noga. Annars får jag hoppas det går bra ändå som du säger.
Nä inget pass, är flygrädd så har inte varit aktuellt
Fast frikort gör dem väl elektroniskt nuförtiden? Har iallafall inte fått något stämplingskvitto för frikort utan dem sa att det samlas automatiskt i deras system. Brukar stå på kvittot hur långt man har kvar till frikort. Har dock inga sådana kvitton på besök hos vårdcentral eller sjukhus, dem är slängda. Har ju dock en kallelse från sjukhuset som jag ska till. Kan jag väl ta med mig för säkerhets skull om dem nu är så otroligt noga. Annars får jag hoppas det går bra ändå som du säger.
Okej, man behöver pass eller internationellt id om man bara tar båten till Danmark idag.
Har inte hängt med i att frikort sköts automatiskt, funkar det också om man går till privata vårdinrättningar?
Om du behöver hämta ut recept efter besöket så kan du logga in med BankID hos apotea och beställa till en instabox eller postnord och hämta ut med deras mobilapp genom att identifiera dig med BankID.
Mitt pass har gått ut och jag ansökte idag om nytt pass. Såg att damen i luckan började skruva på sig och hon säger sen, - ja, du vet ju att du har prövotid?!
Ja, men Frivården är avslutad och mitt brott har ingenting med resande att göra.
Alltså, hur vanligt är det att bli nekad pass?
Har bokat flyg och hotell för mig och mitt barn.
Ska det nu gå en runda via Frivården? Eller vem avgör passfrågan?
Ja, men Frivården är avslutad och mitt brott har ingenting med resande att göra.
Var det längesedan som Frivården blev avslutad? Om ditt straff var längre än ett år så verkar det kunna bli problem och det handlar mer om att man inte skall smita undan utomlands för att slippa fängelse eller frivård t.ex
Detta står på Polisens hemsida:
Du avtjänar ett fängelsestraff.
- Är du dömd till ett år eller längre kommer din ansökan att avslås. Du bör därför invänta villkorlig frigivning innan du gör en ansökan.
- Är du dömd till fängelsestraff under ett år, men till mer än en månad krävs det passtillstånd från Kriminalvården. Din ansökan prövas individuellt, men det kan hända att du får avslag.
Är det någon som minns giltighetstiden för ID-kort som utfärdades av Posten under sent 90-tal / tidigt 2000-tal? Hur många år var ett sådant ID-kort giltigt?
Så sant. Tycker mest det är märkligt att man tvingas förnya detta. Man är ju samma person, med samma personnummer osv. Någon form av id handling är det nog svårt att klara sig utan idag
Handlar ju om att det skall gå att identifiera personen via kortet vid t ex en körkortskontroll eller då du använder körkortet som legitimation. Skulle ju vara lite svårt för t ex en polis eller en bankkassörska att veta att du verkligen är du om du vid en poliskontroll då du är 68 år gammal langar fram ett körkort som visar dig då du var 18 bast. Även om jag är samma person som 1989 så ser jag ju inte likadan ut idag som jag gjorde då. Ett körkort som gällde hela livet skulle inte fungera utan att man dessutom medförde kompletterande legitimation.
Sedan kan man anta att körkorten idag har fått nya och kompletterande säkerhetsdetaljer och då vore det kanske inte så bra om det fanns kort från 60-talet utan dessa detaljer som därmed skulle vara mycket lättförfalskade som fortfarande gällde.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-12-12 kl. 11:23.
Är det någon som minns giltighetstiden för ID-kort som utfärdades av Posten under sent 90-tal / tidigt 2000-tal? Hur många år var ett sådant ID-kort giltigt?
Tror att det var samma för posten som banken men ett id-kort från hösten -97 som nordbanken (Nordea) utfärdade höll i 10 år och ett pass från -01 höll också i 10 år.
Jag har tappat mitt körkort. När jag försökte hämta ut mitt nya på utlämningstället på Ica utan leg blängde bara surkärringen irriterat på mig och sa att utan leg får du inte hämta ut ditt nya körkort om jag så vore din mamma.
Har nu ringt transportstyrelsen och de ska skicka nån handling som min mamma ska skriva under. Sen ska de skicka ytterligare nån blankett som ger min mor fullmakt att hämta ut mitt körkort. Kommer att ta 2 veckor detta. Blir tokig!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!