2018-07-25, 11:25
Medlem
Europes avatar
Det är i förbigående en ganska intressant frågeställning. Om man tycker att ordet "hen" behövs användas när man talar om en person av ospecifierat kön, så torde det även gälla i tal till vardags. Jag har hittills bara hört det från offentligt anställda politruker, vars "jobb" det är att lägga sig till med liknande, men det vore intressant att få veta om många av de övertygade lekmännen gör samma sak.
Citera
2018-07-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Jag ringde upp UPS för att prata om leverans av ett paket och sa något i stil med "bra då vet han att han måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som istället hade sagt "bra då vet hen att hen måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som tycker att det är så man bör säga?

finns ju dom som använder sig av pk/bög språket men jag gör det inte men hört ett par som gjort det men dom vart ju helt sopp rena på IQ
Citera
2018-07-25, 11:51
Medlem
Ordet saknar berättigande i språket! Att så är fallet har berörts i andra trådar, men det faktum att det enbart är i viss sorts text ordet dyker upp har kanske inte uppmärksammats, ej heller att det sällan nyttjas i talspråk.
De som lagt in ordet ifråga i sin vokabulär ser ofta till att det verkligen märks, meningar konstrueras så att det verkligen visas så ofta som möjligt, ej heller enbart där könstillhörigheten för skribenten är okänt, utan i stort sett på samtliga platser där andra skulle ha skrivit han eller hon. Vi andra klarar problemfritt att konstruera meningar som flyter fint utan vare sig ordet ifråga eller "hon/han", det finns allehanda omskrivningar som är fullt naturliga.

Ett obligatoriskt filter som rensar ut olämpliga och onödiga ord ur texter kanske vore en lösning...?
Citera
2018-07-25, 11:56
Medlem
Citat:
Jag ringde upp UPS för att prata om leverans av ett paket och sa något i stil med "bra då vet han att han måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som istället hade sagt "bra då vet hen att hen måste ringa först så jag kan öppna porten"

Ja det förekommer.

/Tråd
Citera
2018-07-25, 11:59
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Tycker det är ett praktiskt ord. Förstår inte uppståndelsen kring ordet egentligen. Bara o nyttja det i samband med att man just inte vet om det är en han/hon , att skriva just han/hon är ju mer konstigt tycker jag nuförtiden när hen finns som val. Jättesmidigt , jag använder hen i både chat och mail och jag får aldrig några konstiga återkopplingar iallafall

Hur svårt kan det vara att förstå att ordet hen är sjukt ? Skriver man om någon som man inte vet könet på skriver man ju: ”då skulle personen kontakta...”

Hen är ett androgynt, könsneutralt ord som vänstern vill ha i vokabuläret för att om möjligt stödja de som är osäkra i sin könsidentitet, att använda det för att försöka vara ”käck” är bara en nedsmutsning av det svenska språket. PK och löjligt med andra ord.

Jag dömer dig inte för att du använder det, men försök åtminstone förstå att ordet inte är grundat av skäl för att förenkla språket, utan för att göra det lättare att sudda ut gränserna mellan han och hon - som det bör vara.
Citera
2018-07-25, 12:07
Medlem
Heauxms avatar
Jag använder det någon gång då och då när jag kommer på att jag borde använda det. Men oftast säger jag "personen" istället.
Citera
2018-07-25, 12:17
Medlem
Ordet har inte tillkommit på ett naturligt sätt utan är ett diktat från extremt USAindoktrinerade personer i en fantasibubbla som just nu håller på att spricka. Därför hör det inte hemma i svenska språket.
Efter valet i september kommer det än tydligare vara en idiotstämpel i pannan på den som använder ordet liksom andra extremistord som allaslikavärde och cismän.
Vi har till och med sett ordet användas av förmodligen kvinnliga poliser i brottsförundersökningar så den offentliga sektorns aktivister kommer nog att kämpa lite till men får det inget positivt gensvar tar det slut.
Ett filter för ordet är ingen dum ide om det efter valet så småningom inrättas en statlig språkvårdskommitte som ersättning för den förlorade Svenska Akademin.
Lätt att fixa ett filter förmodligen för många forum filtrerar automatiskt svordomar till ----.
Citera
2018-07-25, 12:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det står i vissa tidningsartiklar i ljugmedia. Men i talat språk har jag bara hört det sägas i skämtsamma sammanhang om någon tokfeminist med blå genusfrisyr & problemglasögon. Enbart i syfta att understryka att det är en sådan typ man talar om.
Citera
2018-07-25, 12:34
Medlem
Det har blivit mer förekommande i skrift, det kan de flesta konstatera. Men jag tror aldrig jag hört någon *säga* det på allvar.
Ganska ofta har jag hört det på skämt eller ironiskt.
Citera
2018-07-25, 12:45
Medlem
Citat:

Askyr ordet hen. Det ska inte få förekomma i skolan. Vi är människor och inte hönor. Som andra sagt tidigare här, är det ett konstruerat sätt att tilltala folk av vänstern och för att skapa splittring.
Citera
2018-07-25, 12:54
Medlem
kl4sseKocks avatar
Brukar säga lirare, stjärna, tomte, istället...har otroligt svårt att ta folk på allvar som använder ordet.
Citera
2018-07-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallKalle
Det har blivit mer förekommande i skrift, det kan de flesta konstatera. Men jag tror aldrig jag hört någon *säga* det på allvar.
Ganska ofta har jag hört det på skämt eller ironiskt.

Jag håller med, men det finns nog en risk att det börjar användas även i tal ungefär som när man blir niad av personalen på SJ för att de tror att det är så man ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in